handdator

Visa fullständig version : Tips för träning med chrons sjukdom

Sabin
2010-02-13, 20:59
Jag har nyss börjat träna igen efter 1 års uppehåll förra året gjorde jag en större operation i tarmarna har inte vart tllåten att träna tills nu och det har gjort att jag gått upp till ca 75 kilo har mätt mitt BMI och det ligger på ca:26 lägsta gränsen för övervikt under den här tiden har jag varit extremt stillasittande jag har i normala fall mycket svår att gå upp i vikt pga min sjukdom

för er som inte vet vad chrons är för sjukdom, det är en sjukdom som sitter i tunntarmen eller tjocktarmen som gör att man lätt får diarre och har svårt för att ta upp näringsämen osv.

mer info om chrons finns här http://en.wikipedia.org/wiki/Crohn's_disease

jag har tidigare tränat och det har hjälpt mig med att bli allmänt piggare och mindre diarre.

Jag tränar 3-4 ggr i veckan 2-3 muskelgrupper om dagen och en halvtimme cykel.

mitt mål är inte att bulka upp mig eller bli allt för smal minimalt 70Kg men med synliga muskler.

har senaste tiden ätit så här.

Frukost 2 stora rågbrödmackor en med färskost och salami och en med Ost och skinka och alltid en hel tomat vid sidan om med ett glas Té

lunchnmål knäckemacka(2skivor) med leverpastej pch gurka

Middag husmanskost 3dl grädde i maten 3-4ggr i veckan

förstår att det kan verka lite för de flesta här men jag har en sjukdom som gör det svårt att äta riktigt mycket eller ens vad som e normalt och gainers och dylikt har jag ingen nytta av då min kropp inte ens klarar att ta upp tillräckligt av det jag äter

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:18
Är det en träningsfråga eller en kostfråga?

Hursomhelst hör den inte hemma i Allmänt så var vill du få den flyttad?

ManuelIT
2010-02-13, 21:25
Lider också av chrons, och har tränat i ett par år nu. Jag är också opererad, de tog en bit från tunntarmen, men det var när jag var ~12 år. Som dig så är min största utmaning att just få i mig mat, och sedan hoppas på att jag kan hålla in det på bästa sätt.

Från det jag läst så är det rätt individuellt vad för mat man tål, så det gäller helt enkelt att testa sig fram. Självklara saker som för stark mat, lök, vitlök, laktos, för mtk socker etc. bör undvikas.

Mat i flytande form är bästa sättet att få i sig näring, för egen del är min "lösning" låglaktosmjölk - händer att jag vissa dagar går igenom 2-3l.

Sabin
2010-02-13, 21:25
det är väl både och träning och kost det var därför jag la den här vart borde den ligga?

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:27
det är väl både och träning och kost det var därför jag la den här vart borde den ligga?

Träningsfrågor i träningsdelen och kostfrågor i kostdelen. Men jag lägger den i kostdelen eftersom den intresserar mig mest.:D

Sabin
2010-02-13, 21:30
Lider också av chrons, och har tränat i ett par år nu. Jag är också opererad, de tog en bit från tunntarmen, men det var när jag var ~12 år. Som dig så är min största utmaning att just få i mig mat, och sedan hoppas på att jag kan hålla in det på bästa sätt.

Från det jag läst så är det rätt individuellt vad för mat man tål, så det gäller helt enkelt att testa sig fram. Självklara saker som för stark mat, lök, vitlök, laktos, för mtk socker etc. bör undvikas.

Mat i flytande form är bästa sättet att få i sig näring, för egen del är min "lösning" låglaktosmjölk - händer att jag vissa dagar går igenom 2-3l.

Hur mycket tränar du? och vad/hur tränar du?

och hur ser din kropp ut är du deffad kanske har du nån bild?

ett litet tips med mackorna för att få upp kalorimängden använd extra pålägg funkar bra för mig

ManuelIT
2010-02-13, 21:38
Jag har mått mkt bättre sen jag började med Humira, men visst kommer det perioder då magen inte alls är på humör. Tränar förtillfället tung styrketräning 4ggr i veckan. Nu i början av februari inledde jag min deff för att sakta försöka bli ripped inför sommaren :D.
Före det hade jag bulkat rätt länge.

Roliga är att det är lättare för mig att "deffa" än att "bulka", då jag blir mätt lätt har jag svårare att få i mig mycket mat.

Nyback
2010-02-13, 21:38
får du inte nå närings/energi drycker från apoteket ?
jag har också chrons och jag får för en billig peng näringsrika drycker från apoteket, dom brukar jag inte snåla med, 20g protein/st :)

Sabin
2010-02-13, 21:48
har såna där näringsdrycker som jag fick efter operationen av min läkare de använder jag inte så ofta men har funderat på att börja med det då jag fick typ en årsförbrukning av min läkare med pulver efter operationen.

hur tränar du nyback?

Eddie Vedder hur ser magmusklerna ut där vid operationsärret hos dig? Mitt ärr går från pubishåren upp till 1-2m ovanför naveln och jag e orolig för hur området kommer se ut om några månader när fettet försvinner och rutorna trycker fram har du eller nån anna här erfarenhet av det?

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:52
Eddie Vedder hur ser magmusklerna ut där vid operationsärret hos dig?

Va?:confused:

Sabin
2010-02-13, 21:56
Va?:confused:

ops sorry frågan ska vara ställd till ManuelIT?

mitt ärr är så jävla stort är riktigt orolig för hur det kommer se ut efter 4-5månader av träning

Nyback
2010-02-14, 01:27
Jag tränar väl som en vanlig människa, 4 dar i veckan med varierat reps antal, däremot om jag inte tänker på hur jag äter så blir de automatisk deff..
så jag måste då iaf tänka på att äta ritkigt ordentligt eftersom vissa delar av tarmen då inte tar upp all näring så en viss del går ju till spillo.
vissa skulle kanske se de som en fördel att få automatisk deff men jag ser de mest som en nackdel ;P

jag är dock inte opererad

så de ända man bör tänka på är väl kosten anser jag, sen äre bara att träna på

Yip_man
2010-02-14, 07:39
jag har också crohns men är inte opererad. Hur min träning ser ut kan du kika på i min journal, där får du åckså en uppfattnig om hur min framsteg ser ut.

ang ni som blivit opererade, blev ni det direkt eller tog det nått år. Och framförallt blev ni bättre?

Sabin
2010-02-14, 08:23
jag har också crohns men är inte opererad. Hur min träning ser ut kan du kika på i min journal, där får du åckså en uppfattnig om hur min framsteg ser ut.

ang ni som blivit opererade, blev ni det direkt eller tog det nått år. Och framförallt blev ni bättre?

Jag blev Operarad förra året efter 9års sjukdom är 25år gammal nu blev diagnoserad när jag var 15år.
10cm av tjocktarmen och 15cm av tunntarmen fick de ta bort. återhämtningstiden var mycket svår all morfin man fick gjorde att man inte gick på toa i 5-7 dagar i sträck så uppstoppad somjag var var helt otroligt gjorde ont som fan. Att bara skratta gjorde så att ärren kändes som att de öppnades upp ni kan nog räkna ut hur det kändes att försöka bajsa.

Och ja måste säga att jag blev bättre eftersom att jag hade myket starka smärtor hela tiden och hade mycket svårt att sova, och ingen medecin verkade fungera och nu sover jag och orkar träna till och med

hursomhelst tillbaka till träningen.

Just nu kör jag 3set x 6-8reps så tungt jag klarar av i snitt (ibland 4-5 på de större musklegrupperna)

Och motionen cyklar 30 minuter ökar motståndet varje vecka vad är bästa öka motståndet eller tiden jag cyklar?

weeedarrn
2010-02-14, 21:47
Tjena : ) jag har ulserös colit fick det för två år sen men har inte haft något problem sen dess! Jag tycker att träningen definitivt är ett bra sätt att motverka skov.. så jag brukar träna på men man tänker att det inte skulle vara kul att få ett skov och tappa massa. Men kör hårt och ät som fan :)

Sabin
2010-02-15, 15:43
Tjena : ) jag har ulserös colit fick det för två år sen men har inte haft något problem sen dess! Jag tycker att träningen definitivt är ett bra sätt att motverka skov.. så jag brukar träna på men man tänker att det inte skulle vara kul att få ett skov och tappa massa. Men kör hårt och ät som fan :)

Vad äter du?

Trance
2010-02-15, 16:43
Vad äter du?

Du får tänka på att dels är våra sjukdomar väldigt individuella och dels så skiljer sig UC och Crohns åt en del tyvärr.

weeedarrn
2010-02-15, 18:10
Vad äter du?

Menar du medicin? Jag äter asacol 800 mg 2 tabletter om dagen så det blir 1600 mg på en dag.

Sabin
2010-02-15, 21:22
Menar du medicin? Jag äter asacol 800 mg 2 tabletter om dagen så det blir 1600 mg på en dag.

menar mer vanlig mat vi borde ta hjälp av varandra när vi ändå kan.

För min del håller jag mig borta från mjölk så myket som möjligt jag har gaser så det räcker annars försöker jag äta så varierat som möjligt.

Ibland vitt bröd Ibland Mörkt vad äter ni för bröd?

weeedarrn
2010-02-16, 07:57
Jag äter faktiskt det mesta, men som sagt jag får också lätt gaser men det går över ganska fort. Jag kan rekomendera en havregrynstallrik på morgonen eller fil, det brukar fungera bra för min mage. Jag tycker att träningen ger magen lättare att må bra och jag har inte så stora problem som jag hade när jag inte tränade.

Men kanske du ska pröva laktosfri mjölk.. Eller soyamjölk. Men var inte rädd för att äta fet mat men kanske inte överdrivet fet XD jag minns jag fick jävligt ont i magen och problem när farsan hade fixat någon mat med massa grädde och franska.

När det kommer till bröd så brukar jag äta hårdbröd för att man får inte lika mycket gaser av det.. men är väl inte så lätt för magen jämt att ta hand om men..

Aja bara att fråga på om du undrar någe ;)