Visa fullständig version : Olympiska spelen 2010 - Tråden
Nej, den andra OS-tråden sög, jag startar mig egen :)
Nu är invigningen igång, och för oss som orkat vara vakna så ser det ut att bli ett spektakel, som vanligt med invigningarna.
Vilka grenat/idrottare tänker du följa? Vad är höjdarna man inte får missa? Var tar Sverige medaljer i för grenar?
Ski Cross verkar vara intressant. Ska titta så mycket jag hinner på hela OS.
Nitrometan
2010-02-13, 08:49
Nej, den andra OS-tråden sög, jag startar mig egen :)
Nu är invigningen igång, och för oss som orkat vara vakna så ser det ut att bli ett spektakel, som vanligt med invigningarna.
Vilka grenat/idrottare tänker du följa? Vad är höjdarna man inte får missa?
30 avstängda innan OS har börjat.
http://www.ot.fi/story/WireStory.aspx?storyID=15168
Det finns fem skidåkare bland de mer än 30 idrottarna som på grund av dopning inte får vara med i OS i Vancouver. Det här rapporterade Internationella skidförbundet FIS på fredagen. Enligt FIS är det frågan om skidåkare vars dopningsfall publicerats redan tidigare.
Nitrometan
2010-02-13, 08:50
Annars blir det väl svenska guld i skidskytte.
30 avstängda innan OS har börjat.
http://www.ot.fi/story/WireStory.aspx?storyID=15168
Mmm, undrar hur många som kör dopade utan att hittas... lär vara en bunt
Ski Cross verkar vara intressant. Ska titta så mycket jag hinner på hela OS.
Skicross kommer bli awesome. Lewen tar medalj.
Kommer absolut att titta på puckelpisten, goda medaljchanser även där.
Tragisk det som inträffa Nodar Kumaritashvili.
Kør samma fråga i den nya tråden då: På vilken kanal kommer hockeymatcherna visas? har bara tillgång till SVT1,2 och TV4 :/
Vet inte hur norska kanaler prioriterar Tre Kronors matcher...
Kør samma fråga i den nya tråden då: På vilken kanal kommer hockeymatcherna visas? har bara tillgång till SVT1,2 och TV4 :/
Vet inte hur norska kanaler prioriterar Tre Kronors matcher...
SVT visar alla sverige hockeymatcher:) (Iaf vad jag kunde se)
Och en hel del till:hbang:
Kan någon lista de svenska medaljhoppen och intressanta deltagare för en utlandssvensk som har dålig koll?
Tragisk det som inträffa Nodar Kumaritashvili.
Själva krashen såg inte så farlig ut, men det gick ju nära 150km/h. Ovärt att någon ska avlida sådär.
Beror det på slarv från åkaren eller är det bandesignen? Gör de några förändringar av banan innan tävling nu?
De väger över ett halvt kilo styck och är alla olika. Sammanlagt har 2,05 kilo guld, 1.950 kilo silver och 903 kilo koppar gått åt. Kanadensiska myntverket har haft ett digert jobb med att ta fram de över 1.000 medaljerna till OS och Paralympics.
– Det finns inte två medaljer som är likadana. Eftersom varje idrottare har en unik historia kände vi att det var rätt att varje idrottare fick ta hem en unik medalj, sade Omer Arbel, som varit delaktig i designen, när medaljerna presenterades.
Medaljerna är bland de tyngre i OS-historien med vikter mellan 500 och 576 gram. Totalt ska 615 OS- och 399 Paralympicsmedaljer delas ut.
http://www.dn.se/polopoly_fs/1.1043711.1265903320!images/2903209938.jpg
Saxat från dn!
Snacka om stabila medaljer, 500g+ runt halsen! :)
Själva krashen såg inte så farlig ut, men det gick ju nära 150km/h. Ovärt att någon ska avlida sådär.
Beror det på slarv från åkaren eller är det bandesignen? Gör de några förändringar av banan innan tävling nu?
Vad jag hörde i morse ska banan ha kritiserats för att vara osäker men att de ändå ska använda den som den är. Tror rodeltävlingarna skulle avgöras redan idag.
Själv ser jag fram mest mot hockeyn men visst lär det bli lite längdskidåkning och alpint också.
Kan någon lista de svenska medaljhoppen och intressanta deltagare för en utlandssvensk som har dålig koll?
Aftonbladet hade en helt ok lista på intressanta hålltider från svensk synpunkt. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6578533.ab
Herr Oberst
2010-02-13, 13:11
Själva krashen såg inte så farlig ut
Nädå, bara 150km/h med nacken före rakt in i ett betongfundament.
Finns det någon video på händelsen?
Kraschen såg riktigt vidrig ut tyckte jag, usch.
Förövrigt så hoppas jag på hockeylandslaget som vanligt, men jag kan med säkerhet säga att det blir inte Sverige med guldmedaljerna runt halsen i år.
Edit: Här kan ni se kraschen, ni måste logga in på youtuben för att se den, http://www.youtube.com/watch?v=7x5JjrgIo7A
http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/os2010/article6597123.ab
Här är aftonbladets film från krashen.
Inte så farlig. Vi gör en jämförelse. Krascha med motorcykel i 150 knutar in i en sten.
Klart det är farligt, han avled ju, nacken före in i en stålbalk i 150 knyck har en rätt förödande verkan, men när jag såg filmen från krachen så såg det mer ut som en slalomavåkning och hade jag bara sett den filmen så hade jag trott att han klarat sig.
Rockhard
2010-02-13, 15:17
Klart det är farligt, han avled ju, nacken före in i en stålbalk i 150 knyck har en rätt förödande verkan, men när jag såg filmen från krachen så såg det mer ut som en slalomavåkning och hade jag bara sett den filmen så hade jag trott att han klarat sig.
Slalomavåkning? Det är nog lite skillnad på att ramla i slalombacken och glida på snön/fångas upp relativt mjukt i skyddsnät och att krossas mot en stålpelare.
Inte så farligt? Är ni blinda?
von huff
2010-02-13, 15:30
Om han dog så måste det ju vara farligt?de har rätt så mycket fart.
Ischickeyn ocg backhoppning intresserar mig mest.Särskilt ishockeyn då OS är den enda turneringen där allaländer har sina toppspelare
Inte så farlig. Vi gör en jämförelse. Krascha med motorcykel i 150 knutar in i en sten.
Det är ju samma sak? Ungefär samma hastighet med nacken först in i en stålpelare.
Det är ju samma sak? Ungefär samma hastighet med nacken först in i en stålpelare.
ironi?
Fy fan såg nyss klippet på AB, 140 km/h sen tar det bara stopp. Mycket tragisk öppning på spelen men the show must go on.
_slipknot1_
2010-02-13, 22:04
Nu har damsprinten i skidskytte börjat! Helene Johnson och ACO som stora svenska medaljhopp.
clinteastwood
2010-02-13, 22:09
guld!
Sitter och kikar lite på ishockeyn för damerna nu. Dem får inte ens tacklas, ganska så fjantigt måste jag säga. Ingen vidare underhållning tyvärr då bara ett fåtal lag faktiskt kan spela.
_slipknot1_
2010-02-13, 23:04
Sitter och kikar lite på ishockeyn för damerna nu. Dem får inte ens tacklas, ganska så fjantigt måste jag säga. Ingen vidare underhållning tyvärr då bara ett fåtal lag faktiskt kan spela.
Förstår inte hur en sådan "sport" får vara med på ett OS. Tycker Dam-hockeyn bör utvecklas sjukt mycket mer innan den ska få finnas med i dessa sammanhang...Tyvärr sabbar det för riktiga dam sporter som skidor och skidskytte.
_slipknot1_
2010-02-13, 23:06
Förövrigt kul att någon helt okänd slovakiska slår raketen Neuner...Någon har smuttat i sig av dunder honung.
Ja eller hur, så lät det även på svenskarna i intervjuerna.
_slipknot1_
2010-02-13, 23:25
Ja eller hur, så lät det även på svenskarna i intervjuerna.
Jo de hade den undertonen när de pratade. Känns dock som vallateamet är den stora boven för svenskorna.
Jag kollar på skridskor just nu men jag stirrar bara på LÅREN.
Jo de hade den undertonen när de pratade. Känns dock som vallateamet är den stora boven för svenskorna.
Japp håller med, men de sa inte mycket om det. Kanske lite tabu för dem att prata ut om det. :MrT:
Det bästa var invigningen med Nelly Furtado
WHITEFOLKS
2010-02-14, 01:07
Lite "filosofiskt" så är det ju lite konstigt att vinnaren i sprinten även får försprång i jaktstarten, trots att man får separata medaljer för de olika grenarna.
Tänkte höra med er med koll. Jag befinner mig i USA och vil gärna kunna kolla på OS via eurosport player, men de tillåter inte det. Så man behöver någon sorts proxy server för att komma förbi det hela?
_slipknot1_
2010-02-14, 03:21
Tänkte höra med er med koll. Jag befinner mig i USA och vil gärna kunna kolla på OS via eurosport player, men de tillåter inte det. Så man behöver någon sorts proxy server för att komma förbi det hela?
Funkar inte svt play live då?
Funkar inte svt play live då?
Nej bara för svenskar. Angående frågan så försök fixa en svensk proxy så kommer svt play funka för dig iaf.
Eller faktist osäker kommer ihåg att en jag vet kollade på handboll genom SVT play från USA nyss.
Magnus N
2010-02-14, 08:42
Helt okänd var dock inte slovenskan, kom ju 2a i fjor på masstarten i VM.
von huff
2010-02-14, 09:18
Sjukt dåligt med info om OS i nyheterna tycker jag
Pretender
2010-02-14, 10:17
Världscupledaren skjuter fullt men är trots detta minuten efter vinnaren, som dessutom hade en bom. Det var något som inte stämde, även om sprinten kanske inte är Helena Jonssons främsta gren.
Konstigt var det iaf att titta för så dåliga ska ju inte svenskorna va.
Dålig formtopp och sämre skidor?
Även om det inte gick bra för svenskorna så måste det inte vara doping på motståndarna. Tror man har för höga förhoppningar om man tror dem ska ta medalj direkt. Förhoppningsvis lyckas dem ändå, är ju flera lopp kvar.
WHITEFOLKS
2010-02-14, 13:12
Nån vinner, alla andra klagar på doping.
Antar att det ser likadant ut i Tyskland/Ryssland när Sverige vinner (för inte kan de där slöa svenskarna med sin mammaledighet träna hårdare) :D
Nu visar dom damernas kval i puckel. Längtar till herrarnas tävling ikväll!
När kör Jesper Björnlund?
Herr Oberst
2010-02-14, 13:50
Nån vinner, alla andra klagar på doping.
Antar att det ser likadant ut i Tyskland/Ryssland när Sverige vinner (för inte kan de där slöa svenskarna med sin mammaledighet träna hårdare) :D
Viss skillnad där då dopingkulturen verkar sjukt utbredd i främst Ryssland.
Att M. Neuner nästan alltid åker brutalfort är man van vid.
Att en nyopererad och handskadad Kuzmina som fick hela OS-uppladdningen "förstörd" gör det känns däremot lite märkligt. Lägg därtill att hon hade en straffrunda.
Ser man sen på hennes senaste sprintresultat så blir det än sjukare.
Datum.........Placering
27.03.2009.......51
19.03.2009.......60
13.03.2009.......11
22.01.2009.......42
16.01.2009.......31
20.12.2008.......36
08.12.2006.......31
19.01.2006.......44
13.01.2006.......38
07.01.2006.......63
Känns inte som en toppåkare direkt
Viss skillnad där då dopingkulturen verkar sjukt utbredd i främst Ryssland.
Att M. Neuner nästan alltid åker brutalfort är man van vid.
Att en nyopererad och handskadad Kuzmina som fick hela OS-uppladdningen "förstörd" gör det känns däremot lite märkligt. Lägg därtill att hon hade en straffrunda.
Ser man sen på hennes senaste sprintresultat så blir det än sjukare.
Datum.........Placering
27.03.2009.......51
19.03.2009.......60
13.03.2009.......11
22.01.2009.......42
16.01.2009.......31
20.12.2008.......36
08.12.2006.......31
19.01.2006.......44
13.01.2006.......38
07.01.2006.......63
Känns inte som en toppåkare direkt
Och ändå hästlängder bättre än eliten som kört stadigt och bra, trots att hon skuter bom dessutom :D Jag förstår varför det börjar viskas.
Anrells krönika är bra http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/article6602133.ab
När kör Jesper Björnlund?
Kval 00.30
Final 03.30
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6578533.ab
WHITEFOLKS
2010-02-14, 14:08
Ja det är ju givetvis en formtoppning av stor kaliber :)
Frågan är ju vad hon har gjort i form av doping isf. Varför skulle hon inte använda samma preparat under resten av året. Drog hon till med en chansning nu inför tävlingen eller är det hennes skadeuppehåll som gav henne chansen att använda något annat? (kanske inte testas då?)
Ivf så är det ju givetvis märkligt men samtidigt måste man ju lämna utrymme i idrotten för "bragder".
Frågan är ju vad hon har gjort i form av doping isf. Varför skulle hon inte använda samma preparat under resten av året. Drog hon till med en chansning nu inför tävlingen eller är det hennes skadeuppehåll som gav henne chansen att använda något annat? (kanske inte testas då?)
Ivf så är det ju givetvis märkligt men samtidigt måste man ju lämna utrymme i idrotten för "bragder".
För mig är det ingen bragd hon gjort, det är nästan omöjligt...
Skulle kunna sätta min laddning Beef jerky i ungnen på att hon tagit något otillåtet.
Det finns ju en risk att eftersom hon inte är en topppåkare så testas hon inte lika hårt inför OS. Särskilt inte om hon "spelar" skadad och inte är med i tävlingarna. Det finns självklart inte budget att köra massa tester på alla deltagare.
WHITEFOLKS
2010-02-14, 14:27
Hon lyckades väl komma 2:a i något VM också så hon har ju uppenbarligen hittat något som funkar för henne att toppa med.
Det är synd för sporten att det hände som det gjorde och diskussionerna går som de gör.
Kval 00.30
Final 03.30
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6578533.ab
Tackar!
En intressant sak i sammanhanget sam jag funderat på är skillnaderna på dopingsynen mellan länderna och dess konsekvenser. Oavsett om svenskarna dopar sig eller inte så vet vi att åker man fast i Sverige så blir man totalt utfryst. Hela ens karriär kommer antagligen att ogiltigförklaras och ens anseende gå i botten. Man har alltså mycket att förlora i Sverige, med all rätta.
Men jag undrar hur det är i mer dopingliberala länder. Blir det samma konsekvenser om en idrottare åker fast där? Eller är risk/lönsamhets ration bättre?
Känslan man får är att dem som håller på med doping ofta vill bortförklara det med att "alla håller ändå på". Undrar om det är samma hos allmänheten i dem länder som har en sådan kultur.
creperiet
2010-02-14, 17:05
Tyvärr är nog inte dopingmisstankarna obefogade. En halvminuts bättre åkning på 20min åktid är just de där sista procenten som är så fruktansvärt svåruppnåliga i den yppersta världseliten, särskilt mot bakgrund av konditionsidrotten det handlar om. Även när man väger in tillfälliga faktorer som skidor och dagsform. Men oskyldig till motsatsen bevisad såklart.
MasterChief
2010-02-14, 17:25
Varför finns inte backhoppning för damer? Är tjejer för fega?
Även om vinnaren var dopad eller inte så var det fortfarande mer än 10 andra åkare som var bättre än Jonsson så man kan inte skylla misslyckandet enkom på doping. Eller jag vill inte gå så långt att kalla det ett misslyckande eftersom varken ACO eller Helena är så bra på just sprint utan det är ju på de lite längre distanserna med fler skjutningar som de, speciellt Helena, har chansen på medalj och till och med guld. Det som är lite synd är ju att de blir efter i jaktstarten och jag håller med om att det är konstigt att vinnaren i gårdagens lopp får försprång när de ska slåss om en ny medalj.
Jag är inte så intresserad, så jag misstänker att det är därför jag inte förstår det här, men jag förvånas en aning över det sätt på vilket vissa sportjournalister tar ut segern i förskott, för att sedan bli dunderbesvikna och ropa FIASKO. Givetvis skall man hoppas på de sina, men så pass mycket distans att man kan behärska sig när det inte blir som man ville vore fint. Det är ju inte som att de svenska idrottarna är skyldiga journalisterna att sopa banan med konkurrenterna.
von huff
2010-02-14, 18:17
Helvete vad snygga brudar där finns, alla konståkare och många slalomåkare*drool*
creperiet
2010-02-14, 19:10
Jag är inte så intresserad, så jag misstänker att det är därför jag inte förstår det här, men jag förvånas en aning över det sätt på vilket vissa sportjournalister tar ut segern i förskott, för att sedan bli dunderbesvikna och ropa FIASKO. Givetvis skall man hoppas på de sina, men så pass mycket distans att man kan behärska sig när det inte blir som man ville vore fint. Det är ju inte som att de svenska idrottarna är skyldiga journalisterna att sopa banan med konkurrenterna.
Ja, herregud. Ett gäng paddor som tror att idrottarna tävlar för typ nationens heder, samtidigt som många av de knappt sprungit en meter i hela sitt liv.
Vem har överhuvudtaget rätt att döma ner någons prestation? I synnerhet en elitidrottare som alltid gör sitt bästa?!
Ignatius72
2010-02-14, 19:51
Puckelpist, jag trodde det försvann på -90 talet? I vilket fall som helst så är det ju helt värdelöst att ha med på ett OS. Kul uppvisning måhända. Men som sport betraktat så är det ju ett skämt. Det är som innebandy, de som är för lata och eller för dåliga för hockey får lira det.
Fan, undrar om det blir några svenska medaljer alls känns som ett glest startfält?
Även om vinnaren var dopad eller inte så var det fortfarande mer än 10 andra åkare som var bättre än Jonsson så man kan inte skylla misslyckandet enkom på doping. Eller jag vill inte gå så långt att kalla det ett misslyckande eftersom varken ACO eller Helena är så bra på just sprint utan det är ju på de lite längre distanserna med fler skjutningar som de, speciellt Helena, har chansen på medalj och till och med guld. Det som är lite synd är ju att de blir efter i jaktstarten och jag håller med om att det är konstigt att vinnaren i gårdagens lopp får försprång när de ska slåss om en ny medalj.
Sprint women
2009–10 Biathlon World Cup
rank name points
1 Helena Jonsson (SWE) 235
2 Anna Carin Olofsson-Zidek (SWE) 228
3 Magdalena Neuner (GER) 222
http://en.wikipedia.org/wiki/2009%E2%80%9310_Biathlon_World_Cup
Puckelpist, jag trodde det försvann på -90 talet? I vilket fall som helst så är det ju helt värdelöst att ha med på ett OS. Kul uppvisning måhända. Men som sport betraktat så är det ju ett skämt. Det är som innebandy, de som är för lata och eller för dåliga för hockey får lira det.
Kan du ens åka skidor? Puckelpist är inte något man blir bra på utan maasssa träning och att sätta dom tricken efter puckelåkning och dåliga hårda landningar är inte lätt.
Tackar!
Hoppas du kollade länken, jag hade nämligen skrivit fel tider. Sry. :/
Men som sport betraktat så är det ju ett skämt. Det är som innebandy, de som är för lata och eller för dåliga för hockey får lira det.
Please come again? Puckelåkarna har nog nött puckel sedan barnsben och det är knappast 'mysslyckade alpinåkare' som håller på. Att du inte gillar det är en sak men din jämförelse är helt uppåt väggarna.
Jag älskar att se puckel, enda anledningen till att jag är vaken nu. Björlund har helt klart medaljchans.
FAIL
Puckelpist är ju lätt en av de häftigaste, mest imponerande och roligaste sporterna att kolla på!
Damhockey, rodel,skridsko, curling. Finns uppsjö av saker segare än Puckel:MrT:
Ignatius72
2010-02-15, 08:16
Kan du ens åka skidor? Puckelpist är inte något man blir bra på utan maasssa träning och att sätta dom tricken efter puckelåkning och dåliga hårda landningar är inte lätt.
Klart att det är svårt, klart att man måste träna som en idiot år efter år. Men med de kriterierna så kan nästan vad som helst vara med i OS
Please come again? Puckelåkarna har nog nött puckel sedan barnsben och det är knappast 'mysslyckade alpinåkare' som håller på. Att du inte gillar det är en sak men din jämförelse är helt uppåt väggarna.
Jag älskar att se puckel, enda anledningen till att jag är vaken nu. Björlund har helt klart medaljchans.
FAIL
Puckelpist är ju lätt en av de häftigaste, mest imponerande och roligaste sporterna att kolla på!
Jag säger inte att det är tråkigt, jag säger att det inte är en OS-sport. Och ja, jag är en gubbe.
Damhockey, rodel,skridsko, curling. Finns uppsjö av saker segare än Puckel:MrT:
Puckel kom upp för att jag råkade se på det, men visst det finns fler märkliga "sporter". Damhockey är pinsamt dålig, man har mer behållning av att se småpojkar lira.
svennebanan
2010-02-15, 08:19
Dom som är för dåliga på innebandy då? Vad får dom spela?
Edit: Du får ursäkta men den där kommentaren låter väldigt mycket medelålders man med ölmage och folköl sittandes i Tv soffan.
Ignatius72
2010-02-15, 08:40
Dom som är för dåliga på innebandy då? Vad får dom spela?
Edit: Du får ursäkta men den där kommentaren låter väldigt mycket medelålders man med ölmage och folköl sittandes i Tv soffan.
Är man för dålig för innebandy så får man sitta i soffan och dricka folköl framför TV:n. :D
svennebanan
2010-02-15, 08:43
Är man för dålig för innebandy så får man sitta i soffan och dricka folköl framför TV:n. :D
Okey. :D
champion
2010-02-15, 12:50
Jag undrar om domarna får titta på reprisen när dom hoppar?
Damhockeyn borde läggas ner.
Intressant att folk börjar skrika doping direkt om Kuzmina nu när hon vann. Ferry körde riktigt bra igår, vad tror folk om honom? Det är inte direkt att han rosat marknaden med sina resultat i år.
Nitrometan
2010-02-15, 13:51
Å andra sidan kommer väl Kuzmina från ett land som har haft ett antal dopingfall de senaste fem åren?
Hur många av Ferrys landslagskamrater har blivit avstängda?
Å andra sidan kommer väl Kuzmina från ett land som har haft ett antal dopingfall de senaste fem åren?
Det tror jag inte att slovakerna bryr sig om. Det jag menar var att det är lätt att ta till dopingsnacket när man inte vet bakgrunden osv.
Med bättre skidor hade nog både Neuner, ryskorna och svenskorna kört bättre. Då hade Kuzmina kanske varit 3-10 och då hade ingen brytt sig.
Det är ett intressant ur ett socialt och samhällsperspektiv.
Håller med om att hon lyckades "pricka" formen bra till OS dock.
Edit: Hur många slovaker som åkt dit vet jag inte, men hon är väl ryska från början så ;)
Men Kuzmina har ju inte presterat sådär jätte bra förr så varför nu?
Men Kuzmina har ju inte presterat sådär jätte bra förr så varför nu?
VM-silver i masstart förra året.
Finns mer info på länken
http://www.biathlon.com.ua/profile.php?lang=eng&id=324
_slipknot1_
2010-02-15, 14:33
Ikväll tar Kalla hursomhelst Sveriges första medalj frågan är av vilken valör.
Tror på öststatsdominans annars, känns som de har prickat formen fint nu till OS.
Nitrometan
2010-02-15, 14:38
Edit: Hur många slovaker som åkt dit vet jag inte, men hon är väl ryska från början så ;)
** Factbox on Slovakia’s Anastazia Kuzmina who won the gold medal in the biathlon 7.5km sprint at the 2010 Winter Olympics on Saturday.
Place of birth: Tumen, Russia
Residence: Banska Bystrica, Slovakia
No previous Olympics results.
Other career achievements: Silver medallist, 2009 World Championships, 12.5km mass start
BACKGROUND
Kuzmina, who started the sport in 1999, is coached by her husband and Israeli cross-country skier Daniel Kuzmin. The Olympic gold in Vancouver was her first major title.
She switched allegiances from Russia to Slovakia in 2008 so that her son would be allowed to accompany her to national training camps.
Educated in law, Kuzmina works as a police officer as well as an athlete and a coach.
Åker de skidor på längden i Israel?
Ny kväll. nya medaljchanser. Vem vet, kanske blir något?
David Brent
2010-02-15, 19:08
Ny kväll. nya medaljchanser. Vem vet, kanske blir något?
Nej, fel valla...
Rockhard
2010-02-15, 19:34
Ser lovande ut ;)
fan jag har 200 i puls...hoppas hoppas
WHITEFOLKS
2010-02-15, 19:42
Klart Kalla vinner.
Faan va skönt, äntligen guld, jävlar vad stabil hon är(förutom sista backen)
_slipknot1_
2010-02-15, 19:45
Kalla fy fan så grymt! :thumbup:
Vilket föredöme!
_slipknot1_
2010-02-15, 19:47
haag kommer nog få sin plats i efterhand ändrad, stor chans att estländskan Smigun är dopad.
Charlotte Kalla är grym, helt enastående!
Då vart det i alla fall minst ett os guld till sverige! Sweet
WHITEFOLKS
2010-02-15, 19:55
haag kommer nog få sin plats i efterhand ändrad, stor chans att estländskan Smigun är dopad.
Varför skulle hon vara det?
Det är ju inte direkt ett bragdresultat hon har dragit till med.
fyfan vad jag höll på att dö av skräck när hon kom vinglandes i sista utförsbacken, men helt jävla enastående att komma till sin OS-debut med dom sjukt stora förväntningar folk har haft på henne inför just denna distansen..och sen kamma hem det övertygande med ledning genom hela loppet:D
hopas Hellner blev inspirerad nu inför 15km!
kalla är dopad ;)
Jävlar vad det skulle svida!
Bra gjort av både Haag och Kalla
Hittade följande, ganska intressanta läsning på Aftonbladet (jag vet vad de flesta tycker om den sidan, så jag klipper in texten här). Texten är från 2007 och jag skulle kunna ge ganska mycket för att få veta hur det ser ut just nu:
ÖSTERSUND. Här spränger Charlotte Kalla gränserna i skid-Sveriges tortyrkammare.
Och chockar vetenskapsmännen.
– Vi har aldrig mätt ett högre värde på en svensk kvinna, avslöjar professor Bengt Saltin för Sportbladet.
En totalt slutkörd Charlotte Kalla är nära att tappa balansen på men återfinner den snabbt igen.
– Härligt, Charlotte! Starkt, ropar förbundskapten Joakim Abrahamsson.
Hastigheten på rullskidbandet vrids upp ytterligare en kilometer i timmen medan motlutet, 3,5 grader, är detsamma.
Det rycker och drar i luft- och blodslangarna när Kalla kramar ur det sista hon har.
Det är oktober och Kalla befinner sig i den tortyrkammare som Skidlab A på Vintersportcentrum i Östersund förvandlas till två gånger om året när landslaget kör sina tester.
Hon har nu pressat sig i tio minuter.
”Det tuffaste jag gjort”
– Kom igen nu! Ja! Ja! Ja, manar labbingenjören och testledaren Mats Ainegren.
Efter att Kalla funnit balansen igen orkar hon hålla på några sekunder till innan hon spottar ut munstycket till luftslangen, rasar ihop och rullbandet tvärstannar.
– Bland det tuffaste jag gjort, säger Kalla.
– Det är mycket smärta som ska övervinnas och man måste ha en bra dag för att orka få ut allt,
Testet mäter den maxi-mala syreupptagningen, kort sagt konditionen.
Och Charlotte Kalla chockar igen.
För ett år sedan var det skidvärlden som häpnade när Tärendöjunioren körde rakt in i världseliten med sin sjundeplats i världscuppremiären i Gällivare.
Nu är det svenska forskare och professorer som häpnar när de får resultatet av Kallas test.
– Hon ligger högre än Toini, utbrister Bengt Saltin, den berömde svenske professorn i fysiologi.
Saltin syftar på Toini Gustafsson-Rönnlund, som han testade 1967 och som fram till denna dag haft det högsta värdet som uppmätts på en svensk kvinna.
Kallas testvärde är inte officiellt men då Gustafsson-Rönnlund låg på 72 bör svensk längdåknings stora framtidshopp alltså ligga på 73, möjligen 74. Därmed ligger hon också högre än urstarka norska Marit Björgen (72).
”I en klass för sig” Kalla testades första gången förra hösten och överraskade redan då.
– Då sa jag att hon skulle vara på topp-tio i världscuppremiären i Gällivare och hon blev ju sjua, säger Mats Ainegren.
Efter Kallas uppvisning i ”tortyrkammaren” denna höst säger Ainegren inför dagens världscuppremiär i norska Beitostölen:
– Charlotte kan ta en pallplats i Beitostölen. Även om de andra i damlandslaget har höjt sig rejält i år är hon i en klass för sig, framför allt i skejt.
Bengt Saltin, som testat fler idrottsmän än kanske någon annan, går ett steg längre:
– Kalla har en kapacitet så att, om allting stämmer, så bör hon alltid slåss bland de sex bästa.
Han minns vad som hände efter att Gustafsson-Rönnlund nådde sin toppnotering.
– Toini kom upp på nivå med de bästa öststatsdamerna, som dominerade då. Och då kom de två OS-gulden (1968 på 5 km och 10 km), säger han och fortsätter:
– Man måste ha motorn, alltså den höga maximala syreupptagningen. Det är basförutsättningen för att hävda sig internationellt.
Om Kallas test säger han:
– Detta är en konfirmering att det är de där mätningarna man ska gå efter. Är de tillräckligt höga så är man också med i världseliten.
Vad säger du om det, Charlotte?
– Det lät som bra statistik om det bara vore att beställa så, säger hon med ett skratt.
Tornedalingen är ödmjuk inför sina sensationella testresultat.
– Det är mycket som ska stämma därtill. Men visst, de fysiska förutsättningarna ser väl bra ut.
Det kanske mest sensationella med Kallas testvärde är att hon bara är 20 år.
Kommer bli ännu bättre
Kondition tar tid att bygga upp. Gustafsson-Rönnlund var 29 år när hon uppnådde 72 och hade som 25-åring ”bara” 66. Norskan Bente Skari, som dominerade längdåkningen i början av 2000-talet, nådde 76,6 när hon var 26 år och låg som 21-åring på 67.
Gunde Svan, som är en av de svenska herrarna som haft högst testvärde, nådde sin toppnotering (92) när han var i 25-årsåldern.
Han tror, precis som de flesta, att Kalla kommer att öka sin maximala syreupptagning i framtiden.
– Det finns utvecklingsmöjlighter hos Charlotte där också, säger Svan.
Som nybliven landslagschef gläds han förstås åt Kallas testresultat.
– Det känns väldigt bra. Det märks att hon blivit ett år äldre med ett års träning till. Hon har tränat rätt med andra ord.
Kalla vill inte snacka pallplatser själv men att det står 10 kilometer skejt på programmet i dag kommenterar hon så här:
– Det är absolut min favoritdistans.
Källa:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article1323403.ab
kalla är dopad ;)
Nejdå, hon är ju svensk!!11 ;)
J/k, sjukt kul för Kalla! Riktigt jävla imponerande! :hbang:
_slipknot1_
2010-02-15, 22:00
Nu går även Hellner sjukt bra! Kan mycket väl bli medalj utav detta! HEJA SVERIGE!!
_slipknot1_
2010-02-15, 22:01
Varför skulle hon vara det?
Det är ju inte direkt ett bragdresultat hon har dragit till med.
För att estländarna har haft starka rykten om sig med doping + att hennes landsman kooks åkte dit. Inget som säger att hon är dopad men risken finns tyvärr.
_slipknot1_
2010-02-15, 22:25
Satan så surt, så jäkla nära bronset för Hellner.
Han kämpade som en gnu i alla fall. Imponerande att se.
Nejdå, hon är ju svensk!!11 ;)
J/k, sjukt kul för Kalla! Riktigt jävla imponerande! :hbang:
;)
_slipknot1_
2010-02-15, 22:54
Han kämpade som en gnu i alla fall. Imponerande att se.
Ja såg inte ut att vara så mycket kraft kvar i pöjken när han låg i målfållan.
Äh vafan pastear in här med:
"...på en dag da feltets beste tekniker også er den raskeste, og hun dessuten er svensk. Charlotte Kalla er så nær en perfekt vinner det er mulig å komme.
Någon annan som kollar på Snowboard? Riktigt kul att se, dock är det ingen direkt publiksport på plats utan det gör sig bäst i TVn.
Jag kollar, det är jävligt kul faktiskt. Men jag blev lite besviken på Alex 'Chumpy' Pullin som klantade sig rejält.
clinteastwood
2010-02-16, 00:28
För att estländarna har haft starka rykten om sig med doping + att hennes landsman kooks åkte dit. Inget som säger att hon är dopad men risken finns tyvärr.
Kooks hade för höga blodvärden, betyder inte att han automatisk är dopad!
Fantastiskt! Det trodde jag faktiskt inte, men visste inte heller att det faktiskt gått så bra för henna på just den här distansen. När man såg vinterstudion visade dem ju att hon faktiskt hade bäst statistik av alla på just denna distansen.
Alldeles nyss visade dem lite klipp på loppet från BBC sändning. Galet vilken känsla deras kommentator förmedlade. Han sa t.ex. något i stil med "Here she comes towards immortality..."
Häftigt!
Haha Sixten Jernberg förklarar sin uppladdning inför OS -56 "jag gick ut dan innan på ett riktigt redigt lopp, körde mig helt blå. Det fick bära eller brista".
Han satte två silver och ett guld. Kung preparation.
Nitrometan
2010-02-16, 08:20
Ekonomiprofessorn Daniel Johnson förutspår 24 medaljer (varav 4 guld för Sverige). 27 medaljer för Kanada.
PDF här: http://faculty1.coloradocollege.edu/~djohnson/Olympics/pre-Vancouver2010.pdf
Här finns hans olympiska sida (han har haft rätt förr): http://faculty1.coloradocollege.edu/~djohnson/Olympic.html
Nitrometan
2010-02-16, 10:07
Heia Noreg! Vi som gläds åt lillebrors bristande framgångar i diverse idrotter har anledning att fira en liten stund.
Sämste svensken för dagen Anders Södergren var 25:a i OS-loppet på 15 km. Bäste norrman Tord Asle Gjerdalen var 28:a. Premiären var Norges sämsta lopp i OS genom tiderna.
:bow:
Stjärnan Petter Northug sade inför loppet att 15 km var hans sämsta chans i spelen. Men han hade nog inte räknat med att komma 41:a i sin OS-debut – mer än två minuter efter segraren.
Norrmannen skyndade sig förbi journalisterna efter målgången men lagledningen fick honom senare att prata motvilligt.
+1
Det var väl en svensk åkare (Peter Larsson) som fick dispens för samma sak.
Damhockeyn borde läggas ner.
Inte för att det kommer att hända men ändå...http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6613568.ab
Att inte åka fast betyder att man är ren?
Svenska dopingtester (http://toppfysik.blogspot.com/2010/02/partypooper.html)
Nitrometan
2010-02-16, 11:13
+1
Det var väl en svensk åkare (Peter Larsson) som fick dispens för samma sak.
Det är en indikering på att nåt kan vara fel. Man gör många mätningar under säsongen. Om åkaren alltid ligger högt kan de få dispens. Kan - det är inte automatiskt. Om en åkare inte har höga värden och plötsligt har ett högt värde kan det tyda på en manipulering.
Sen blir de ju inte dopingavstängda. De stoppas från tävling i fem daagr av "hälsoskäl".
Att inte åka fast betyder att man är ren?
Om man testas ofta och inte åker dit så är det en indikering iaf.
Nitrometan
2010-02-16, 11:17
Svenska dopingtester (http://toppfysik.blogspot.com/2010/02/partypooper.html)
Han uttalar sig efter att ha upplevt dålig testning inom dopingsporten cykel?
Ja?
Vad hade han väntat sig?
I många andra sporter, t.ex. friidrott, testas det på ett mycket mer seriöst sätt.
Länkar du verkligen till en person som skriver så här:
"Jag tycker att det är en väldigt obehaglig attityd vi har här i landet. När det går bra för andra nationer spekuleras det gärna i att "det var ju märkligt att det går så bra för dem" och alla fattar förstås numera att det insinueras om doping. När det går bra för svenskar är det ENDAST tack vare hårt arbete, stor talang, vinnarinstinkt och självförtroende. Svenska idrottare skulle ju aaaaldrig ägna oss åt något sådant som doping, VI SVENSKAR är ju faktiskt lite bättre än alla andra. Vänta nu, den där åsikten känns bekant... just ja, den var populär i Tyskland på 30-talet och kallades då för nationalsocialism."
och sedan länkar till en stor flagga med ett hakkors. Mitt förtroende för idrottsmän som bloggar faller konstant, de är nu nere bland 16-åriga modetjejer.
Han uttalar sig efter att ha upplevt dålig testning inom dopingsporten cykel?
Ja?
Vad hade han väntat sig?
I många andra sporter, t.ex. friidrott, testas det på ett mycket mer seriöst sätt.
Menar du att cykelsporten inte testar?
Edit: Kollade på Wadas hemsida och runt 9% av testerna gjordes på cyklister.
Länkar du verkligen till en person som skriver så här:
"Jag tycker att det är en väldigt obehaglig attityd vi har här i landet. När det går bra för andra nationer spekuleras det gärna i att "det var ju märkligt att det går så bra för dem" och alla fattar förstås numera att det insinueras om doping. När det går bra för svenskar är det ENDAST tack vare hårt arbete, stor talang, vinnarinstinkt och självförtroende. Svenska idrottare skulle ju aaaaldrig ägna oss åt något sådant som doping, VI SVENSKAR är ju faktiskt lite bättre än alla andra. Vänta nu, den där åsikten känns bekant... just ja, den var populär i Tyskland på 30-talet och kallades då för nationalsocialism."
och sedan länkar till en stor flagga med ett hakkors. Mitt förtroende för idrottsmän som bloggar faller konstant, de är nu nere bland 16-åriga modetjejer.
Ja, jag länkade till bloggen. Såg du inte det? ;)
Blir bara irriterad på alla som skickar ut anklagelser om doping till höger och vänster gentemot andra länder för att sedan säga att svenskar aldrig dopar sig.
Nitrometan
2010-02-16, 13:27
Menar du att cykelsporten inte testar?
Nej. Jag menar att cykel är en dopingsport. De hittade på doping redan på 1800-talet när de började cykla. De var väldigt motsträviga till att börja testa och gå med på WADA's testprotokoll. Det krävdes att Frankrike skulle sätta in polis under touren för att cykelsporten skulle börja testa. men som det är nu så anställer profsstallen avstängda cyklister i väntan på att de ska få börja tävla igen. Och sponsorerna skäms inte för det.
Blir bara irriterad på alla som skickar ut anklagelser om doping till höger och vänster gentemot andra länder för att sedan säga att svenskar aldrig dopar sig.
OK. Du blir arg. Noterat.
Här har du en lista på de för tillfället avstängda svenskarna. Säger inte så mycket om testningen. Men iaf en ögonblicksbild. http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/
Hittade lite statistik på RF:s sidor om sitt antidopingarbete:
Antal dopingprov och bestraffade i Sverige
År Antal prov Antal bestraffade
1981 *****39 *** 2
1982 **** 144*** 1
1983 *** *231 *8
1984 ** * 369 * 19
1985 * 1 130 * 28
1986 * 1 297 * 20
1987 * 1 802 * 25
1988 * 1 587 * 30
1989 * 1 600 * 21
1990 * 1 614 * 30
1991 * 1 840 * 37
1992 * 2 089 * 56
1993 * 2 192 * 40
1994 * 2 025 * 38
1995 * 2 162 * 19
1996 * 2 226 * 28
1997 * 2 344 * 17
1998 * 2 108 * 24
1999 * 2 065 * 12
2000 * 1 854 * * 6
2001 * 2 545 * 18
2002 * 3 036 * * 9
2003 * 3 510 * 11
2004 * 4 046 * 18
2005 * 4 015 * 18
2006 * 3 556 * 18
2007 * 3 601 * 18
2008 **3 607 **24
2009 * 3 568 **21 (fler*fall pågår)
Summa 62202 595
Internationella prover tagna av RF i Sverige är ej inkluderade.
Svenskar bestraffade av internationellt förbund är inkluderade.
Edit: det var det jevligaste vilken ful formatering de slänger in...
Länkar du verkligen till en person som skriver så här
Du som alltid ger sken av att vara så förnuftig, Trance, borde väl, om det nu ligger något i det, genom att betrakta texten i sin helhet kunna se att just det där avsnittet inte är särskilt allvarligt. Man kan tycka att det är ett försök till en billig poäng, men som jag uppfattar det så är inlägget format på detta sätt just för att erbjuda en grov kontrast. För att få igång en debatt, möjligtvis.
Nej. Jag menar att cykel är en dopingsport. De hittade på doping redan på 1800-talet när de började cykla. De var väldigt motsträviga till att börja testa och gå med på WADA's testprotokoll. Det krävdes att Frankrike skulle sätta in polis under touren för att cykelsporten skulle börja testa. men som det är nu så anställer profsstallen avstängda cyklister i väntan på att de ska få börja tävla igen. Och sponsorerna skäms inte för det.
Doping är utan tvekan ett stort problem inom cykelsporten. Men. Även om man var väldigt motsträviga till en början, undrar jag om någon sport testar så mycket som cyklingen gör idag. Enligt UCIs statistik skedde 2009 totalt 15 699 kontroller. Jämför detta med antalet kontroller inom längdskidåkningen som enligt statistik från WADA och FIS mellan säsong 2008/09 inte ens nådde upp till 2,000. Eller varför inte titta på friidrotten genom IAAF. Där är siffran 3,487.
Är man intresserad av ett sakligt och skarpt inlägg beträffande dopingproblematiken inom cykelsporten, rekommenderar jag Vacchis monolog (http://cykelsnack.eurosport.se/901.php).
Nitrometan
2010-02-16, 15:08
Klart att cykeln testar många. De har stora problem. De har lite historia att kompensera för.
Klart att cykeln testar många. De har stora problem. De har lite historia att kompensera för.
Släpp lite på växlarna. Visst måste cykelsporten kompensera, men det behöver även andra sporter. Längdskidåkningen införde t.ex. ett HB-gränsvärde 1996 där motiveringen inte stavades dopingarbete utan, tämligen obefogat, oro för idrottarnas hälsa.
Nitrometan
2010-02-16, 15:25
Längdskidåkningen införde t.ex. ett HB-gränsvärde 1996 där motiveringen inte stavades dopingarbete utan, tämligen obefogat, oro för idrottarnas hälsa.
Hälsoargumentet tog de till för att kunna stoppa åkarna. Det finns en viss risk att anstränga sig med högt antal röda blodkroppar. Men givetvis var det en ansträngning för att försöka komma åt EPO och bloddoping när det inte fanns bra tester.
Nitrometan
2010-02-16, 15:28
Nåja. Det är väl inget att bråka om. jag hoppas på fler svenska medaljer.
Ska bli ball att se Alexey Voevoda i bobben på lördag. *popcorn*
Grym atlet. Ska vara med i os i judo 2012 också. :MrT: Hoppas man får se en comeback i armbrytningen med.
RizOIhoyOU0
130kg finsk sisu
2010-02-16, 16:41
Hälsoargumentet tog de till för att kunna stoppa åkarna. Det finns en viss risk att anstränga sig med högt antal röda blodkroppar. Men givetvis var det en ansträngning för att försöka komma åt EPO och bloddoping när det inte fanns bra tester.
På vilket sätt är det farligt? Hela vår släkt från mammas sida har 175+ i HB värde.
Det här verkar inte så lovande inför jaktstarten.....
Jonsson laddar för jaktstarten – med cheeseburgare
Foto: MCDONALDS
Blogga om artikeln
Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:
För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!
Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Glöm havregrynsgröten.
Här är mirakelmaten som ska få Helena Jonsson att ta OS-guld i kvällens jaktstart.
Chesseburgare.
– Hon har lovat att äta en dubbel inför tävlingen, säger störtloppsåkaren Hans Olsson som är mannen bakom dieten.
Svenska idrottare är kända för att vara noga med kosten.
Helena Jonsson brukar ladda med havregrynsgröt - men nu verkar det som att Hans Olsson har fått henne på andra tankar.
– Jag har varit på skidskyttarna lite. De äter lite för klent. Man måste äta allsidigt. Inte bara nyttigt, säger Hans Olsson och fortsätter:
– Det finns ett McDonalds här i OS-byn och Helena har lovat att ladda med en dubbelburgare.
Doctor Snuggles
2010-02-16, 19:07
Det här verkar inte så lovande inför jaktstarten.....
Jonsson laddar för jaktstarten – med cheeseburgare
Foto: MCDONALDS
Blogga om artikeln
Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:
För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!
Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Glöm havregrynsgröten.
Här är mirakelmaten som ska få Helena Jonsson att ta OS-guld i kvällens jaktstart.
Chesseburgare.
– Hon har lovat att äta en dubbel inför tävlingen, säger störtloppsåkaren Hans Olsson som är mannen bakom dieten.
Svenska idrottare är kända för att vara noga med kosten.
Helena Jonsson brukar ladda med havregrynsgröt - men nu verkar det som att Hans Olsson har fått henne på andra tankar.
– Jag har varit på skidskyttarna lite. De äter lite för klent. Man måste äta allsidigt. Inte bara nyttigt, säger Hans Olsson och fortsätter:
– Det finns ett McDonalds här i OS-byn och Helena har lovat att ladda med en dubbelburgare.
Så nyttig kost är inte allsidig? Fascinerande, herr Olsson.
Ahahaha fan va patetiskt system. Personer som ska stå och handgripligen släppa iväg åkarna. Först släpper killen en åkare iväg för tidigt sedan släpper han iväg ACO 14 sekunder för sent.
Och jag som satt och tänkte att det är ett verkligt ålderdomligt system innan detta hände. Nu är det som sagt bara patetiskt...
Bara hoppas på Helena nu då!
"Svenska idrottare skulle ju aaaaldrig ägna oss åt något sådant som doping,"
Episk svenska :D
Svenska skidskyttedamerna kommer att bli hela OS störta flopp. vilken svag psyke de har...
Ja inte vet man om det hade räckt till medalj men nog är det stor skillnad att ligga 11 sekunder bakom trean och se att man har möjlighet att ta medalj. Blir en stor skillnad i adrenalin. Hursomhelst en bra insats av ACO då hon faktiskt kom i mål nästan 20 sekunder närmare guldmedaljen än hon startade.
ACO är så cool. "Bara att köra hundra ändå." Skön attityd :)
Svenska skidskyttedamerna kommer att bli hela OS störta flopp. vilken svag psyke de har...
Haha, vadå? ACO gjorde ju ett grymt lopp idag och det trots att hon blev ivägsläppt för sent i starten. *screwy*
Psychological
2010-02-16, 21:49
Haha, vadå? ACO gjorde ju ett grymt lopp idag och det trots att hon blev ivägsläppt för sent i starten. *screwy*
Vart är hennes medalj då ? Nära skjuter ingen hare :) Men än värre gick det för H Jonsson. Hon är pinsamt dålig... Som vanligt så kan skidskyttarna bara vinna en massa tråkiga världscups tävlingar i de polska urskogarna som ingen bryr sig om , men när det nalkas OS så kissar dom på sig !!!!
Men att bli ivägsläppt 14 sekunder senare? Buhuu, blir man helt plötsligt sämre då?
Är så trött på bullshit som att atleterna skulle prestera sämre pga av att dem blir "mentalt rubbade" eller nått annat skit. Man vet vad kroppen kan, och sen är det bara att köra efter det. Hon fick tiden kompenserad men det räckte inte till medalj.
Jag håller med Porja.
Hoppas Ferry inte kissar på sig också nu..!!
David Brent
2010-02-16, 22:02
Vad gör det om han ändå presterar bra?
Vart är hennes medalj då ? Nära skjuter ingen hare :) Men än värre gick det för H Jonsson. Hon är pinsamt dålig... Som vanligt så kan skidskyttarna bara vinna en massa tråkiga världscups tävlingar i de polska urskogarna som ingen bryr sig om , men när det nalkas OS så kissar dom på sig !!!!
Vad gör det om han ändå presterar bra?
Du läste inte så noga i tråden va?
Jäklar så spännande det är nu!!
Nä, det räcker att jag är nära att göra det.
Fy satan vad spännande!!!!
clinteastwood
2010-02-16, 22:10
Hur jvla gammal e ulfbåge igentligen!?
WHITEFOLKS
2010-02-16, 22:11
Det kan ju bli rätt meckigt om nån som ligger före inte vet om det och därmed tror att det ska räcka att hålla denna person bakom sig (vilket det ju ska göra vid jaktstart).
Sen kan man ju ifrågasätta upplägget ännu mer när det blir såhär. Det är ju rätt konstigt till att börja med att vinnaren av medalj A ska ha ett försprång när de kör om en helt ny medalj B. Det blir ju extra märkligt när det blev som i herrarnas lopp där de som startade senare fick "problem" med mycket mer snö och därmed svårare att prestera. De får då ett handikapp inför det andra loppet också även fast det är en ny tävling som körs.
FeRRRRYYYY
heelvete vad skönt att alla i topp missade minst en
FERRY!!!! GALET DET BLIR GULD IGEN!!!:hbang:
clinteastwood
2010-02-16, 22:15
Guld!!!!!
ja, ACO var stark idag, bra lopp av henne med tankte på det där,
men bättre kan hon:P
menade mer Helena Olsson, att hon är för nervös och okoncentrerad....
jaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
frambogir
2010-02-16, 22:20
Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuld!!!!
Ush så spännande! Vilken kille!!!
Ferry, en artist, cool kille, starkt jobbat :)
Var det inte Ferry som här om dagen tyckte det luktade doping om folk som inte tävlat på länge och sedan dyker upp på ett stort mästerskap och vinner?
Psychological
2010-02-16, 22:24
Du läste inte så noga i tråden va?
Nej ,måste man läsa hela tråden för att tycka till om damskidskyttarna ?
Psychological
2010-02-16, 22:26
Grattis Ferry. Du borde ha kurs med H Jonsson om hur man vinner ett OS guld
Nej ,måste man läsa hela tråden för att tycka till om damskidskyttarna ?
Inte alls, men svarar man på ett inlägg kan det vara bra att veta vad man svarar på. Du har uppenbarligen fortfarnde inte begripit vad jag menade.
Men det är ju skitsamma nu för Ferry kissade inte på sig - det blev GULD!!! :D
Va f*n händer igentligen Kanadensarn sticker 33 sek för tidigt USA många sek tidigt.
Psychological
2010-02-16, 22:52
[QUOTE=LadyG;4179061]Inte alls, men svarar man på ett inlägg kan det vara bra att veta vad man svarar på. Du har uppenbarligen fortfarnde inte begripit vad jag menade.
Men det är ju skitsamma nu för Ferry kissade inte på sig - det blev GULD!!! :D[/QUOTE
Du ser inte heller vad jag skriver. Jag skrev om damerna . Inte herrarna
Sa dem inte att de va 50 år sen förste svensk tog Guld/medalj i skidskytte?
Herr Oberst
2010-02-16, 23:55
Sa dem inte att de va 50 år sen förste svensk tog Guld/medalj i skidskytte?
Jo...
Någon annan här som räknar 4:e platser?
Anna Haag i 10 km fri stil
Markus Hellner i 15 km fri stil
AnnaCarin Olofsson i Jaktstarten
Nåja. Det är väl inget att bråka om. jag hoppas på fler svenska medaljer.
Där håller jag helt med :D
130kg finsk sisu
2010-02-17, 08:57
Tycker det luktar omodern nationalism i denna tråd. ;)
Grattis Ferry.
Kan nån svara på varför det är farligt att anstränga sig med hög HB?
Grattis Ferry.
Det är enda gång vi vågar vara stolta över Sverige ;)
Angående HB är jag osäker men jag kan tänka mig att det är lättare att få blodproppar. (ren spekulation)
Nitrometan
2010-02-17, 09:35
Kommer inte ihåg hela resonemanget, men det var ökad risk för blodproppar samt risker associerade med uttorkning (vätskebrist kom fortare och fick allvarligare följder). Men hur farligt det egentligen är? Vet ej, jag fick intrycket av att det var ett svepskäl.
Jaktstart verkar svårt. Flera åkare släpptes iväg på fel tid i både herrarnas och damernas lopp.
Nitrometan
2010-02-17, 09:43
Fan. Är inte Björn Ferry gift med Heidi Andersson? Bara en sån sak!
Smäller det högre än ett OS-guld?
Kommer inte ihåg hela resonemanget, men det var ökad risk för blodproppar samt risker associerade med uttorkning (vätskebrist kom fortare och fick allvarligare följder). Men hur farligt det egentligen är? Vet ej, jag fick intrycket av att det var ett svepskäl.
Svepskäl är det nog. Vill kunna ta bort en åkare utan att stänga av dom
Jaktstart verkar svårt. Flera åkare släpptes iväg på fel tid i både herrarnas och damernas lopp.
Det brukar ju aldrig bli fel annars ;)
D7UKllR0Edo
Fan. Är inte Björn Ferry gift med Heidi Andersson? Bara en sån sak!
Smäller det högre än ett OS-guld?
Ja
Nitrometan
2010-02-17, 09:49
Just det. De är ju i Kanada. Blame Canada!
Starta sig ett krig kanske? http://www.imdb.com/title/tt0109370/
fiskebulle
2010-02-17, 09:59
Texten till Blame Canada är verkligen genialisk.
Grattis Ferry.
Högre hb-värde innebär att blodet får högre viskositet (mer trögflytande).
När blodet ska ta sig igenom de små kapillärerna kommer det kräva en högre tryckenergi från hjärtat. Tänk att man liksom ökar resistansen, liknande i en elektrisk koppling som man gjorde i skolan.
Detta ökade blodtryck samt högre risk för "clot-bildning" leder till ökad risk för stroke bl.a.
Vanligt är att man i dopningssammanhang tar hemohes för att späda ut blodet, dels för att få mörka sitt höga hb-värde (höga procentantal), dels för att sänka viskositeten i blodet och därmed göra det lättare för hjärtat att pumpa runt blodet. Antalet syrebärande röda blodkroppar finns dock kvar i blodet och ökar mjölksyretåligheten.
Hmm..
"Björn Ferry började med LCHF i månadsskiftet juli/augusti efter att ha läst Frank Nilssons bok "Istället för doping!" flera varv.
I samband med världscuppremiären i Östersund i början på december inbjöds Frank och Tommy Hiller att sitta i VIP-tältet tillsammans med Björns fru Heidi Andersson (sjufaldig världsmästarinna i armbrytning) och Björns och Heidis föräldrar.
Tommy har i flera år biträtt Björn vid skador, bl.a. nyckelbensbrottet i höstas och i bakgrunden finns också en del tyska läkare.
Björn bekräftade i Östersund att han hade bara positiva erfarenheter av jägarkosten (LCHF).
Tommys och Franks samarbete med Björn och Heidi fortsätter!
champion
2010-02-17, 16:25
Någon som har snygga os bilder?
Jockefoten
2010-02-17, 17:24
Någon som har snygga os bilder?
http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00561/kallaguld_561995b.jpg
130kg finsk sisu
2010-02-17, 17:27
Högre hb-värde innebär att blodet får högre viskositet (mer trögflytande).
När blodet ska ta sig igenom de små kapillärerna kommer det kräva en högre tryckenergi från hjärtat. Tänk att man liksom ökar resistansen, liknande i en elektrisk koppling som man gjorde i skolan.
Detta ökade blodtryck samt högre risk för "clot-bildning" leder till ökad risk för stroke bl.a.
Vanligt är att man i dopningssammanhang tar hemohes för att späda ut blodet, dels för att få mörka sitt höga hb-värde (höga procentantal), dels för att sänka viskositeten i blodet och därmed göra det lättare för hjärtat att pumpa runt blodet. Antalet syrebärande röda blodkroppar finns dock kvar i blodet och ökar mjölksyretåligheten.
Ok. Nu är detta kanske inte så genomtänkt fråga men varför har inte vår släkt högt blodtryck då alla ligger kring 175-200? Själv ligger jag kring 175-180 för det mesta och mitt blodtryck är 120/60. Eller är det endast vid ansträning dessa blodvärden är farligt?
clinteastwood
2010-02-17, 18:45
Curling curling curling, fy fan va trist...
Jockefoten
2010-02-17, 21:07
Anja föll!
Jävligt synd hon gick mot silvret!
Fy fasiken vad det ser obehagligt ut när dom faller...
Inte så förvånad... meeen FAAN vad störande, Anja : //
Riktigt synd med Anja. Men den backen är ju som gjord för att vurpa.
Motorbreath
2010-02-17, 21:12
Arrangörerna och funktionärerna känns inte riktigt seriösa, eller är det brist på erfarenhet månne?
Tycker det känns som att Vancouver kom på för en vecka sen att de skulle arrangera OS. Det är så mycket arrangörsmissar. Jag hörde inte varför de inte lät åkarna köra banan innan, men det hade tydligen aldrig hänt förut att en arrangör gjort så på ett mästerskap?
Hoppas inte Anja skadade sig för livet.
Arrangörerna och funktionärerna känns inte riktigt seriösa, eller är det brist på erfarenhet månne?
Håller med helt och hållet, först en massa tidtjafs på längdskidorna och nu en katastrofal störtloppsbana. Det märks att åkarna kör utan att ta för många risker. Synd om Anja men vinnaren är ju het.
Pga dåligt väder fick åkarna träningsåka banan i två etapper men inte hela banan i ett svep. Whistler har dock arrangerat världscuptävlingar i decennier.
Jockefoten
2010-02-17, 21:22
Arrangörerna lägger allt krut på hockeyn skulle jag gissa på.
Herr Oberst
2010-02-17, 21:24
Tycker det känns som att Vancouver kom på för en vecka sen att de skulle arrangera OS. Det är så mycket arrangörsmissar. Jag hörde inte varför de inte lät åkarna köra banan innan, men det hade tydligen aldrig hänt förut att en arrangör gjort så på ett mästerskap?
Arrangörerna kan tyvärr inte styra över det märkliga vädret i Vancouver
Arrangörerna lägger allt krut på hockeyn skulle jag gissa på.
Gissa på du.
Whistler var fö tillfrågad som arrangör av os 76 sedan denver backat ur men man tackade nej.
Pga dåligt väder fick åkarna träningsåka banan i två etapper men inte hela banan i ett svep. Whistler har dock arrangerat världscuptävlingar i decennier.
Ok, men om de redan skjutit på starten pga väder hade de ju lika gärna kunnat skjuta på den lite till så alla fick en hel genomåkning då?
Jag tycker det verkar dåligt skött, alltså hela OS-cirkusen, med alla möjliga konstiga funktionärsmissar - allt från idioter som springer omkring i backen när åkare är i farten och funktionärer som inte kan klockan till rena konstruktions- och planeringsmissar. Och då är det ändå bara det vi fått höra talas om. Törs fan snart bara titta på curing, där ska det väl ändå inte hända något livsfarligt...
Sånt där händer på varje os. Håller dock med att missen i jaktstarten var oförlåtlig. För det mesta brukar arrangörer av mästerskap generalrepetera med en världscuptävling säsongen innan. Kan dock inte påminna mig hur det var i detta fall.
Sånt där händer på varje os. Håller dock med att missen i jaktstarten var oförlåtlig. För det mesta brukar arrangörer av mästerskap generalrepetera med en världscuptävling säsongen innan. Kan dock inte påminna mig hur det var i detta fall.
Ush, jag blir nog kanske extra upprörd för jag tänkte direkt på Daniel Albrecht som for iväg som en jävla vante och hamnade i koma... Fy fan, jag ska hålla mig till curling.
Ignatius72
2010-02-17, 22:11
Det som förvånade mig mest med krascherna var att det inte dök upp någon sjukvårdspersonal. Det knallade fram lite folk i OS-jackor efter en stund. Men inte direkt någon som såg ut att ha koll på läget.
Men inte direkt någon som såg ut att ha koll på läget.
En bra sammanfattning av detta OS. ;)
Synd för Anna Olsson och Emil Joensson =(
Psychological
2010-02-17, 23:17
Synd för Anna Olsson och Emil Joensson =(
Mest förvånad blev man över Jönsson. Vad fan höll han på med ?
Jamen vad hände med Hattestad och northug då? Borde det inte varit en intern norsk uppgörelse, sprinten? Eller är de bara ur form?
_slipknot1_
2010-02-17, 23:50
Problemet var ju att de 3 på förhand största favoriterna möts i en semifinal.
Ryssarna är ju bara för härliga komma från ingenstans och knäcka hela eliten:D
Skönt att de slog norrmännen nu när Emil snöpligt åkte ur i semin.
Martin Löwgren
2010-02-18, 00:18
Anja föll!
Jävligt synd hon gick mot silvret!
De e lungt hon e snart på benen igen!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6622319.ab
Martin Löwgren
2010-02-18, 00:19
Jag har vart på skidsemster i Whistler och det är helt överlägset skidmässigt i hela världen och då har jag även varit i flera utav de kändaste europeiska alporterna.
Tror mycket i detta OS handlar om vädret. Inte lätt att sköta vinter OS i 6+.
clinteastwood
2010-02-18, 00:30
svenska damhockey laget totalt överkörda!
clinteastwood
2010-02-18, 02:14
hahahaha! Dubbel rodel är ju bara så gay! Varför undrar man!!? Folk som ligger på varandra, helt jvla sjukt alltså!
Det är bara Ishockeyn som är intressant däröver :naughty:
Jockefoten
2010-02-18, 18:51
Anja tänker ställa upp!
David Brent
2010-02-18, 18:58
Började inte det 18:30?
haha, jag trodde verkligen inte att Anja skulle vara i skick att åka idag, men så gör hon det och åker riktigt bra!
Problemet var ju att de 3 på förhand största favoriterna möts i en semifinal.
Ryssarna är ju bara för härliga komma från ingenstans och knäcka hela eliten:D
Skönt att de slog norrmännen nu när Emil snöpligt åkte ur i semin.
nåväl, Krjukov och Panzjinskij (stava ryska namn, lol) är sjukt duktiga sprintåkare och jag är inte ett dugg förvånad över att de kom först, men jag trodde verkligen att norrmännen skulle vara med och fightas om det på upploppet, den enda norsk som hittills har imponerat i skidor är ju Björgen, vad har hänt med de andra?
clinteastwood
2010-02-18, 19:41
Fn jonsson! Hon klara inte av pressen, svagt!
Eldhroka
2010-02-18, 22:08
Stabilt åkt av Anja!!
Jockefoten
2010-02-18, 22:16
Brons till Anja!!!!!
Eldhroka
2010-02-18, 22:18
Häftigt.
WHITEFOLKS
2010-02-18, 22:32
Anja rockar hem en bronspeng.
Anja är en otroligt stark människa. Flyga 60m och damma i backen som hon gjorde igår och gå tillbaka ut i backen idag och vinna ett brons. Väldigt starkt gjort.
delta_mats
2010-02-18, 22:50
Anja är en otroligt stark människa. Flyga 60m och damma i backen som hon gjorde igår och gå tillbaka ut i backen idag och vinna ett brons. Väldigt starkt gjort.
Väldigt starkt gjort. Å andra sidan så hade hon inte varit där hon är nu om hon inte hade den förmågan, så särskilt förvånande är det inte med andra ord=)
Väldigt starkt gjort. Å andra sidan så hade hon inte varit där hon är nu om hon inte hade den förmågan, så särskilt förvånande är det inte med andra ord=)
Fortfarande imponerande hur som helst, och så myser man ju lite extra eftersom det är så många som uttalat sig så surt om Anja och hennes förmåga. Känns lite bra att hon fick täppa till truten på kritikerna :)
_slipknot1_
2010-02-18, 23:11
Tung skidskyttedag...
clinteastwood
2010-02-19, 01:08
Skeleton snart, inte ofta man ser det! Är ju tillbaka på programet sen förra OS!
Nitrometan
2010-02-19, 07:40
Skeleton snart, inte ofta man ser det! Är ju tillbaka på programet sen förra OS!
Skeleton känns som en hit i dödsbacken.
BillyButt
2010-02-19, 19:22
Kalla tvingades strippa!
Sportchefen om Kallas förnedrande dopningstest
Under ett dopningstest inför OS tvingades Charlotte Kalla klä av sig naken.
Nu försvarar den norske sportchefen Åge Skinstad agerandet.
– Det måste vara så att man ska ta av sig byxorna, säger han.
Två dagar innan OS-starten tvingades Charlotte Kalla klä av sig naken under ett dopningstest. Anledningen var att dopningskontrollanterna ville vara säkra på att Kalla inte hade satt på en blåsa med falskt urin på kroppen.
Kalla tyckte dock att det var oerhört förnedrande.
”Helt vanligt”
Men nu försvarar de norska längdskidåkarnas sportchef Åge Skinstad tillvägagångssättet.
– Att man måste dra ned byxorna är helt vanligt. Och så måste det vara, säger han till Nettavisen och fortsätter:
– Om dopningskontrollanterna inte ser var urinen kommer ifrån kan de inte veta helt säkert att det faktiskt är utövarens eget urin som levereras.
Att en utövare behöver klä av sig helt naken är dock ovanligt, enligt Skinstad.
– Det är oerhört ovanligt att jag hör om att utövare måste ta av sig absolut allt. När det inträffar handlar det allt som oftast om könstester, och jag kan väl inte riktigt se att det ska vara nödvändigt på Charlotte Kalla.
”Alternativet värre”
Men även om han tycker att de kanske var överdrivet noggranna i testet av Kalla är han glad att kontrollanterna gjorde ett grundligt jobb.
– Alternativet hade varit mycket värre. Då hade det varit mycket lättare att fuska, och dessvärre vet vi av erfarenhet att många hade blivit frestade att göra det.
clinteastwood
2010-02-19, 20:32
Kalla tvingades strippa!
Inga konstigheter!
Jockefoten
2010-02-19, 20:35
Lyckans kontrollant!
Inga konstigheter!
36kadwZegeY
delta_mats
2010-02-19, 21:01
Vilken action på herrarnas super-g.
Jockefoten
2010-02-19, 22:10
Kalla blev påkörd!!!
clinteastwood
2010-02-19, 22:24
Det blev bara plockepinn av järbyn!
clinteastwood
2010-02-19, 22:28
Det är nå fel på Svenskarna! För mycket fall hit och dit, skärpa sig!!!
Jockefoten
2010-02-19, 22:40
Silver till Haag!!!
Satan vilken spurt!
shadowfire
2010-02-19, 23:01
Märks att OS är igång iaf. Gick tydligen inte så bra för danmark i något? Gick förbi mina danska grannar och hörde årets JÄÄÄÄÄÄÄÄVLAAAAAAAAR!!!!! innifrån :D
Jockefoten
2010-02-19, 23:06
Märks att OS är igång iaf. Gick tydligen inte så bra för danmark i något? Gick förbi mina danska grannar och hörde årets JÄÄÄÄÄÄÄÄVLAAAAAAAAR!!!!! innifrån :D
Dom fick spö av Kina i curlingen.
Nitrometan
2010-02-20, 17:09
Ja? Danmark är väl inte bra på någon vinteridrott?
Längdåkarna har tittat på cykling. Roligt!
Eldhroka
2010-02-20, 23:30
kan man få önska sig en trippel nu?
_slipknot1_
2010-02-20, 23:32
Oj oj oj går detta vägen?!
Snuskigt grymt kört av Hellner och Södergren! Johan Olsson vad var oddset på det?
KUL!!!
24sekunder!!!
clinteastwood
2010-02-20, 23:33
Bara han inte går in i väggen nu!
_slipknot1_
2010-02-20, 23:34
"Dom andra grabbarna ligger och bromsar" hahaha
schmecker
2010-02-20, 23:34
vilket lopp, han ser sliten ut dock.
shit vad norrbaggarna kommer vara rabiata om det går hem...
_slipknot1_
2010-02-20, 23:35
Bara han inte går in i väggen nu!
Inte är han något Brink material den goda Johan
schmecker
2010-02-20, 23:37
nein... 14 sek
schmecker
2010-02-20, 23:38
epo legkov kommer
clinteastwood
2010-02-20, 23:39
en fjärde plats blir det som bästa svenska placering!
Psychological
2010-02-20, 23:40
ja då väntar man bara på att alla svenskar ska gå in i väggen
_slipknot1_
2010-02-20, 23:40
Ryssen tar det.
_slipknot1_
2010-02-20, 23:42
Kommer nog bli en 4:e och 5:e plats tyvärr tyvärr...Ev brons genom Hellner om han är med inför spurten
Psychological
2010-02-20, 23:42
Blir som bäst ett svenskt brons.. Hoppas jag har fel
Psychological
2010-02-20, 23:44
Ta i dÅ fÖr faaaaaaaaaan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.