handdator

Visa fullständig version : Proteinkälla, spelar det roll?

Motoranimal
2010-02-12, 21:39
Har ett tag nu använt GRS-5 Protein System och varit ganska nöjd med det. Men har börjat läsa mycket om vassle protein och det är sällan folk här på forumet pratar om andra sorters proteinpulver än vassle. Så jag undrar om det är ngt negativt med ett blandprotein bestående av ägg,- vassle- och sojaprotein?

Det bore väll inte spela någon roll som jag tänker det men i deffguiden står det om vassleprotein och inte protein i allmänhet så jag började undra.

King Grub
2010-02-12, 21:42
Vassle stimulerar muskeluppbyggnaden mer än i synnerhet soja, men din träning är inte bortkastad bara för att du använder ett blandprotein.

tsp
2010-02-12, 22:27
Du kommer växa på bra även om du fortsätter med det protein du tar nu, eller om du så bara skulle käka en vanlig måltid efter träningen. Det spelar inte såååå jävla stor roll egentligen. Beror väl dock på vad du har för mål osv. Men byt du till vassle så länge du inte är allergisk eller liknande. :)

Eddie Vedder
2010-02-13, 08:43
det är sällan folk här på forumet pratar om andra sorters proteinpulver än vassle.

De här två texterna handlar om vassle, kasein och sojaprotein:

Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande – del 1 (http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/)

Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande del 2 – Ny jämförande studie (http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%e2%80%93-ny-jamforande-studie/)

Har inte skrivit något om äggprotein i samband med träning men oavsett vilket så är äggprotein av mycket god kvalité, det mest högkvalitativa proteinet efter vassle vad jag vet.

minishcap
2010-02-13, 08:52
Hur står sig protein från fisk, fågel och kött i jämförelse med vassle och sojaprotein?

Motoranimal
2010-02-13, 09:28
De här två texterna handlar om vassle, kasein och sojaprotein:

Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande – del 1 (http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/)

Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande del 2 – Ny jämförande studie (http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%e2%80%93-ny-jamforande-studie/)

Har inte skrivit något om äggprotein i samband med träning men oavsett vilket så är äggprotein av mycket god kvalité, det mest högkvalitativa proteinet efter vassle vad jag vet.

Bra läsning! Behöver nog inte oroa mig över mitt protein, men nästa gång blir det vassle.

TSP: För dillfället deffar jag och använder proteinet som återhämtning efter styrketräning samt till frukost/ kvällsmål för att kuna få i mig en bra mängd "lean protein".

King Grub
2010-02-13, 09:49
Hur står sig protein från fisk, fågel och kött i jämförelse med vassle och sojaprotein?

Alla är fullvärdiga, inget stimulerar proteinsyntesen (med undantag av vältuggat rött kött), men kan användas till fullo i den vanliga pågående proteinsyntesen. Alla är bättre än sojaprotein.

Welander
2010-02-13, 23:26
I det senaste numret av Muscle & Fitness(tror det är senaste iallafall)
tar de upp just vilken protein källa som är bättre än det andra.

De mäter det biologiska värdet (biologiska värdet är ett mått på hur bra proteinet håller sig i kroppen/musklerna) på de olika protein källorna och här listar jag dem precis som de gjorde i tidningen.

Proteinkälla - Biologiskt värde
Soja protein - 74
Kasein protein - 77
Kött protein - 70-80
Mjölk protein - 91
Ägg protein - 100
Whey protein - 104

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Biologiskt_v%C3%A4rde
Hittar ingen källa på internet till tidningen men Muscle&Fitness march 2010 med dwayne johnson på omslaget

Numse
2010-02-14, 00:28
Alla är fullvärdiga, inget stimulerar proteinsyntesen (med undantag av vältuggat rött kött), men kan användas till fullo i den vanliga pågående proteinsyntesen. Alla är bättre än sojaprotein.

Vad mer stimulerar proteinsyntesen?

Psyla
2010-02-14, 01:04

Har alltid undrat det också. Vad kan man använda för att kraftigt uppreglera proteinsyntes istället för vassleprotein el aminosyror i fri form?

Har den kraftiga uppregleringen endast att göra med hur fort kroppen absorberar det? Om jag skulle mixxa en köttbit så den blev totalt mikroniserad, skulle den också uppreglera proteinsyntesen då :D?

King Grub
2010-02-14, 06:58

Har alltid undrat det också. Vad kan man använda för att kraftigt uppreglera proteinsyntes istället för vassleprotein el aminosyror i fri form?

Det är just EAA och vassleprotein som stimulerar proteinsyntesen så man kan tala om "toppar".

Styrketräning stimulerar proteinsyntesen. Om aminosyror finns tillgängliga, så mycket att proteinbalansen blir kraftigt positiv.

minishcap
2010-02-14, 07:55
I det senaste numret av Muscle & Fitness(tror det är senaste iallafall)
tar de upp just vilken protein källa som är bättre än det andra.

De mäter det biologiska värdet (biologiska värdet är ett mått på hur bra proteinet håller sig i kroppen/musklerna) på de olika protein källorna och här listar jag dem precis som de gjorde i tidningen.

Proteinkälla - Biologiskt värde
Soja protein - 74
Kasein protein - 77
Kött protein - 70-80
Mjölk protein - 91
Ägg protein - 100
Whey protein - 104

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Biologiskt_v%C3%A4rde
Hittar ingen källa på internet till tidningen men Muscle&Fitness march 2010 med dwayne johnson på omslaget

"Potatis + ägg 137"

Gäller detta kokt ägg tillsammans med potatis eller är det "vilket ägg som"?

Eddie Vedder
2010-02-14, 09:27
Om jag skulle mixxa en köttbit så den blev totalt mikroniserad, skulle den också uppreglera proteinsyntesen då :D?

Ja man har ju faktiskt undersökt just det och det finns t.o.m. en tråd om den studien. Rejält söndertuggat kött i frånvaro av annat blir snabbt protein.

Frågan är väl hur "snabbt" det blir i praktiken när man måste ägna all den tiden åt tuggningen.:D

Alter Schwede
2010-02-14, 10:48
Innan man skickar sojaprotein i skamvrån kan det vara intressant att ta en titt på den här studien:

Kalman D et al. (2007-07-23). "Effect of Protein Source and Resistance Training on Body Composition and Sex Hormones". J Int Soc Sports Nutrition

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1997115/

CONCLUSION: This investigation shows that 12 week supplementation with soy protein does not decrease serum testosterone or inhibit lean body mass changes in subjects engaged in a resistance exercise program.

mvh

King Grub
2010-02-14, 11:13
Soy protein powder decreases testosterone levels in healthy patients, which is reversible upon removal of SPP from the diet.

Journal of Clinical Oncology, 2004 ASCO Annual Meeting Proceedings (Post-Meeting Edition). Vol 22, No 14S (July 15 Supplement), 2004: 4611

We propose that the improved net protein deposition with milk protein consumption is also not due to differences in amino acid composition, but is due to a different pattern of amino acid delivery associated with milk versus hydrolyzed soy proteins. If our acute findings are accurate then we hypothesized that chronically the greater net protein deposition associated with milk protein consumption post-resistance exercise would eventually lead to greater net protein accretion (i.e., muscle fiber hypertrophy), over a longer time period. In young men completing 12 weeks of resistance training (5d/wk) we observed a tendency for greater gains in whole body lean mass and whole as greater muscle fiber hypertrophy with consumption of milk.

J Am Coll Nutr. 2005 Apr;24(2):134S-139S. Dietary protein to support anabolism with resistance exercise in young men.

Net protein synthesis was greater in the CAPM group than in the SOPM group. Urea synthesis rates decreased during consumption of both enteral meals, but the decrease tended to be greater in the subjects that consumed CAPM. Absolute splanchnic extraction of leucine was higher in the subjects that consumed CAPM vs. those that consumed SOPM. In conclusion, a significantly larger portion of soy protein is degraded to urea, whereas casein protein likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent. The biological value of soy protein must be considered inferior to that of casein protein in humans.

J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.

conundrum
2010-02-14, 13:09
Soja brukar innehålla fytinsyra (och lektiner) som hämmar upptagning av mineraler och protein. Dessutom är soja som proteinkälla ganska undermålig i jämförelse med animalisk föda p.g.a. avsaknaden av aminosyror som metionin och cystein.

conundrum
2010-02-14, 13:21
"Soy protein powder decreases testosterone levels in healthy patients, which is reversible upon removal of SPP from the diet." Studien av Kalman D et al. är några år färskare, vilken ska vi förlita oss på? Rimligen lär nivåerna minska ty sojans innehåll av fytoöstrogener.

z_bumbi
2010-02-14, 13:38
Soja brukar innehålla fytinsyra (och lektiner) som hämmar upptagning av mineraler och protein. Dessutom är soja som proteinkälla ganska undermålig i jämförelse med animalisk föda p.g.a. avsaknaden av aminosyror som metionin och cystein.

Hur mycket påverkar en ev hämnning?

Eftersom soja inte saknar några essentiella aminosyror så undrar jag nämligen hur väl du har läst på om det resten av det du skriver.

Tanner
2010-02-14, 13:45
"Soy protein powder decreases testosterone levels in healthy patients, which is reversible upon removal of SPP from the diet." Studien av Kalman D et al. är några år färskare, vilken ska vi förlita oss på? Rimligen lär nivåerna minska ty sojans innehåll av fytoöstrogener.

Hmm att en studie som är gjord 2007 skulle vara värd mer än en som är från 2005... då är man ute på tunn is. Kanske om man skulle jämföra en 2000-tals artikel med en 1970-tals. Kompletterar grubbens artiklar med ett par "nyare".

Soja är klart sämre än mjölk/vassle.

http://www.ajcn.org/content/vol86/issue2/images/medium/znu0080745910002.gif

Kolla in det individuella svarat i denna graf. Den prickade linjen är medelökningen av FBFM (fett och benfri massa=muskler) för de 3 grupperna.

Alla i mjölkgruppen ökar väldigt bra i FBFM och nästan alla ökar mer än medelvärdet. Däremot är responsen av soja är klart sämre. Det finns en individ som svarar grymt bra på soja men samtidigt flera som får en väldigt dålig ökning, 5 av dem får nästan en sämre ökning än de sämsta i kontrollgruppen (som åt kolhydrater) :P

Hartman et al. 2007. Consumption of fat-free fluid milk after resistance exercise promotes greater lean mass accretion than does consumption of soy or carbohydrate in young, novice, male weightlifters.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17684208

Titta även på svaret på proteinsynten av mjölk och soja

http://www.ajcn.org/content/vol85/issue4/images/medium/znu0040744530003.gif

Wilkinsson et al 2007. Consumption of fluid skim milk promotes greater muscle protein accretion after resistance exercise than does consumption of an isonitrogenous and isoenergetic soy-protein beverage. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17413102

King Grub
2010-02-14, 13:48
Fullängdsartiklarna:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/2/373

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/1031

conundrum
2010-02-14, 14:06
Hur mycket påverkar en ev hämnning?

Eftersom soja inte saknar några essentiella aminosyror så undrar jag nämligen hur väl du har läst på om det resten av det du skriver.

Svårt att veta hur mycket protein man tillgodogör sig av en eventuell hämning. Torde vara så att soja är undermålig på metionin då, när det tillsätts för att göra proteinet mera fullgott.

Sverker
2010-02-14, 14:16
Lektinerna knäcker du genom att koka bönorna;)
Precis som trypsininhibitorerna i äggvita knäcks när du kokar äggen. Finns nog ingen påläst Kolloit som äter råa ägg idag.

Ris eller vete fungerar fint till sojabönor eftersom de innehåller överskott av methionin och cystein. Ska vi vara korrekta så har mjölk också undersktt på methionin och cystein...fast inte lika mycket.

conundrum
2010-02-14, 14:24
Hur knäcker du fytinsyran då? =)

Sverker
2010-02-14, 14:38
Tempe. Alltså fermentering av sojabönan. Det finns fytaser med i bönorna så det gäller bara att blötlägga dem tillräckligt länge för att spalta fytinsyran till inositol och fosfat.

Jag bryr mig inte speciellt mycket om fytinsyra i livsmedel eftersom jag äter kött och är kille;).

Men nu ska bönorna koka länge så lägg dem i en gjutjärnspanna och tillsätt lite sur tomatpasta så går det utmärkt. Den sura miljön löser ut järnjoner från grytan.

z_bumbi
2010-02-14, 17:43
Svårt att veta hur mycket protein man tillgodogör sig av en eventuell hämning. Torde vara så att soja är undermålig på metionin då, när det tillsätts för att göra proteinet mera fullgott.

Det är ganska lätt att veta hur mycket protein man tillgodo gör sig så jag undrade om du visste något mer eller om du bara upprepade något du läst någonstans. Det senare antagandet baserade jag på att du hade så totalt fel vad gäller de essentiella aminosyrorna.
Det är väldigt få människor i västvärlden som får sitt protein från bara en källa och ur den synvinkeln är soja en av flera bra proteinkällor.