Visa fullständig version : Mer vatten i Hallandsåstunneln
Nitrometan
2010-02-12, 11:09
Wee.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article723324.ece
Sedan nyår har tunnelborren Åsa bara kommit 30 meter framåt i Hallandsåsen. Det övermäktiga vattenflödet i tunneln gör livet surt för byggarna.
Den här veckan står tunnelborren Åsa still och tunnelbyggarna tvingas jobba med extra injekterings- och förstärkningsarbeten för att få kontroll på inflödet av vatten.
Tempot i tunneldrivningen sjönk till det lägsta på hela 2000-talet strax efter årsskiftet, då man kom fram till den fruktade Möllebackzonen i västra tunnelröret.
Hela tunnelprojektet känns oerhört misslyckat.
De började 1992 och de senaste uppskattningarna är väl att de ska vara klara 2015.
hahavaffan
2010-02-12, 11:20
HELT sjukt att de inte gett upp skiten än.
Har för mig att de "misslyckades" redan innan de hunnit börja, eftersom de tagit fram en specialborr för berg. Det är en rullstensås!
Hallandssåstunneln - Mission Impossible? :D
Men skam den som ger sig!!!!
If there is a will, there is a WAY!
Berguven
2010-02-12, 11:53
Jag har varit i kontakt med en geofysiker som utförde provborrningar någon gång i projektets tidigaste skede. De (geofysikkonsulterna) borrade horisontellt in i berget där tunneln skulle dras för att undersöka kvalitén på berget via erhållna borrkärnor. Dessa visade mycket riktigt att stora delar av åsen är enormt uppsprucken, och att tunnelarbetet självfallet skulle behöva anpassas efter detta. Ledarna för tunnelprojektet skulle dock helt ignorera denna information (vilket de uppenbarligen gjorde), och det sägs att geofysikernas provborrningsrapport låstes in i ett skåp och glömdes bort.
Kraftbyggarna (entrepenören som skulle utföra själva tunnelborrningen) hade, hör och häpna, tolkat provborrningsresultatet som att geofysikerna lyckats borra längs med en horisontell(!) svaghetszon, och att berget skulle vara mindre uppkrossat ovanför och under denna zon, detta i en typisk skånsk urbergshorst! Denna tolkning är så urbota korkad att jag inte riktigt vet om jag ska tro på den, men om man ser till hur projektet faktiskt fortlöpt så är det nog inte omöjligt att de faktiskt trodde så.
Hallandsåsprojektet har i alla fall fungerat bra som läxa inför Malmös citytunnelprojekt, till vilket ordentliga undersökningar av de geologiska förutsättningarna gjorts, och det ser faktiskt ut att bli färdigt i tid.
Berguven
2010-02-12, 11:55
Har för mig att de "misslyckades" redan innan de hunnit börja, eftersom de tagit fram en specialborr för berg. Det är en rullstensås!
Menar du att åsen inte består av berg?
p3 Dokumentär har en bra podcast om Hallandsåsen. Kan rekommendera den.
Menar du att åsen inte består av berg?Jag menar det jag skrev, nämligen att Hallandsåsen inte är ett berg utan en rullstensås. Vill du raljera så varsågod. De har ju uppenbarligen misslyckats och jag hade inte gjort det bättre. Jag hade inte gjort det alls..
Berguven
2010-02-12, 12:18
Jag menar det jag skrev, nämligen att Hallandsåsen inte är ett berg utan en rullstensås. Vill du raljera så varsågod. De har ju uppenbarligen misslyckats och jag hade inte gjort det bättre. Jag hade inte gjort det alls..
:laugh:
Något du lärt dig i skolan måhända? Det är dessvärre ett ganska troligt alternativ. Du borde nog fundera över rimligheten i påståendet att en så pass stor struktur skulle kunna vara en rullstensås. Det är faktiskt lite i klass med Kraftbyggarnas egna totalt vanvettiga tolkning.
En urbergshort är vad det är, och att påstå något annat är bara löjligt. Om du misstycker får du gärna exempelvis förklara hur 200-300 miljoner år gamla diabasgångar kan ha slagit igenom en ca 12000 år gammal inlandsisavlagring.
Något du lärt dig i skolan måhända? Det är dessvärre ett ganska troligt alternativ. Du borde nog fundera över rimligheten i påståendet att en så pass stor struktur skulle kunna vara en rullstensås. Det är faktiskt lite i klass med Kraftbyggarnas egna totalt vanvettiga tolkning.
En urbergshort är vad det är, och att påstå något annat är bara löjligt. Om du misstycker får du gärna exempelvis förklara hur 200-300 miljoner år gamla diabasgångar kan ha slagit igenom en ca 12000 år gammal inlandsisavlagring.Då är det ju lärarna du ska dumförklara, inte mig..
Berguven
2010-02-12, 12:57
Då är det ju lärarna du ska dumförklara, inte mig..
Snyggt sätt att avsäga sig allt ansvar för vad man häver ur sig. Bara att skylla på någon annan ju. Tvärsäkra felaktiga påståenden pryder en lika illa oavsett varifrån ens information hämtats.
En urbergshort är vad det är, och att påstå något annat är bara löjligt. Om du misstycker får du gärna exempelvis förklara hur 200-300 miljoner år gamla diabasgångar kan ha slagit igenom en ca 12000 år gammal inlandsisavlagring.
HorSt.
LindaS gick på en mina kan man säga där, alltid lika kul att läsa folk som är spydiga först, tills de inser att de faktiskt hade fel - då flyr de likt råttorna på ett sjunkande skepp.
Nitrometan
2010-03-02, 14:34
Sydsvenskan skriver om tunneln igen.
Ulf Angberg är Banverkets informationschef för Hallandsåsbygget: – De senaste förseningarna påverkar inte vår huvudtidplan. Vi räknar med trafikstart under 2015, men har inte preciserat tidpunkten mer än så.
http://sydsvenskan.se/sverige/article634564/Genombrott-i-tunneln-forst-i-host.html
För sex veckor körde tunnelborrmaskinen Åsa fast i det vattensjuka berget i den så kallade Möllebackzonen – längst inne i Hallandsåsens djup. Det rasade ner så mycket spruckna bergmassor i borrhuvudet att tunneldrivningen körde fast.
Under de gånga veckorna har Åsa stått stilla. Tunnelentreprenören Skanska-Vinci har tagit hand om de vattenmassor som strömmat in i tunneln efter rasen och stabiliserat berget runt tunnelborrmaskinen.
Dessutom har berget runt tunnelborren säkrats för att arbetarna överhuvudtaget skulle våga närma sig borrhuvudet för att rensa bort lösa stenblock.
Och en sammanfattning:
Hallandsåstunneln ska bestå av två parallella enkelspårstunnlar, 8,6 kilometer vardera.
Tunneln ska gå från Förslöv i söder till Båstad i norr. De ska bli en del av Västkustbanan.
Bygget påbörjades 1992, stoppades 1993 till följd av felaktig borrteknik, återupptogs 1994, men stoppades återigen efter en giftskandal 1997. Skanska-Vinci håller i bygget sedan 2005.
Idag har 11 kilometer tunnel byggts vilket innebär att 64 procent av huvudtunnlarna är klara. Tunnelborrmaskinen Åsa har byggt totalt 4 633 meter tunnel.
Jag menar det jag skrev, nämligen att Hallandsåsen inte är ett berg utan en rullstensås.
Nej, Hallandsås är en urberghorst, precis som Berguven skriver.
De har ju uppenbarligen misslyckats och jag hade inte gjort det bättre. Jag hade inte gjort det alls..
Kom gärna med argument till varje man inte ska bygga tunneln.
Jag studerar till högskoleingenjör inom järnvägsteknik på LTH och har nyss gjort ett mindre arbete om Hallandsås. Det är ett intressant projekt och det finns mycket lärdom att ta därifrån.
Att Möllebackszonen är besvärlig har man vetat länge. Din länk, Nitrometan, är inte nån speciell nyhet. Man har nog mer eller mindre räknat med sådana problem som de skriver om i din länk.
Där de borrar nu är den del man förinjicerat med betong, sen övertar den nedfrysta delen av Möllebackszonen.
Där är ett djävulskt vattentryck i berget, närmare bestämt 15 bar. Man får bara släppa ut en viss mängd vatten per tidsenhet vilket sänker tempot till den takt bygget har delvis. Men detta har nog framgått ganska tydligt.
tntballe
2010-03-02, 15:26
Galningar, hörs ju på namnet vad det är, Halland-sås.
Nitrometan
2010-03-02, 15:34
Jag studerar till högskoleingenjör inom järnvägsteknik på LTH och har nyss gjort ett mindre arbete om Hallandsås. Det är ett intressant projekt och det finns mycket lärdom att ta därifrån.
Tja, har man hållit på sen 1992 och inte kommit igenom "berget" än kanske det är dags att lägga ner?
Hur många timmar tjänar man in på resan mellan Gbg och Malmö?
Hur många resor görs per år?
Från 1992 till 2015 är det hur många timmar?
Hur mycket måste man spara på resorna för att tunneljobbet ska löna sig?
Jäklar, trodde de gett upp för många år sedan. Jag undrar hur mycket kalaset kostat...
Nitrometan
2010-03-02, 15:39
Jäklar, trodde de gett upp för många år sedan. Jag undrar hur mycket kalaset kostat...
Eftersom de fortfarande håller på har det inte kostat tillräckligt mycket än.
Jag har varit i kontakt med en geofysiker som utförde provborrningar någon gång i projektets tidigaste skede. De (geofysikkonsulterna) borrade horisontellt in i berget där tunneln skulle dras för att undersöka kvalitén på berget via erhållna borrkärnor. Dessa visade mycket riktigt att stora delar av åsen är enormt uppsprucken, och att tunnelarbetet självfallet skulle behöva anpassas efter detta. Ledarna för tunnelprojektet skulle dock helt ignorera denna information (vilket de uppenbarligen gjorde), och det sägs att geofysikernas provborrningsrapport låstes in i ett skåp och glömdes bort.
Kraftbyggarna (entrepenören som skulle utföra själva tunnelborrningen) hade, hör och häpna, tolkat provborrningsresultatet som att geofysikerna lyckats borra längs med en horisontell(!) svaghetszon, och att berget skulle vara mindre uppkrossat ovanför och under denna zon, detta i en typisk skånsk urbergshorst! Denna tolkning är så urbota korkad att jag inte riktigt vet om jag ska tro på den, men om man ser till hur projektet faktiskt fortlöpt så är det nog inte omöjligt att de faktiskt trodde så.
Det första du påstår - att ledarna (Banverket), ignorerade informationen, stämmer inte. Det var mer invecklat än så att bara Banverkat var inblandade.
Ditt sista antagande tror jag inte stämmer. Det framstod redan innan bygget påbörjades att det var ett svårt berg att ta sig genom. Det är inget man gömde undan. Däremot kom det att visa sig att det krävdes ytterligare geologiska undersökningar för att förstå geologin bättre.
Om du är mer intresserad rekommenderar jag att du skummar igenom SOU 1998:60. Där står det mesta om tiden du pratar om. Framför allt s. 39.
Tja, har man hållit på sen 1992 och inte kommit igenom "berget" än kanske det är dags att lägga ner?
Hur många timmar tjänar man in på resan mellan Gbg och Malmö?
Hur många resor görs per år?
Från 1992 till 2015 är det hur många timmar?
Hur mycket måste man spara på resorna för att tunneljobbet ska löna sig?
Jo, man har kommit en hel del in i berget. Det citerar du ju själv i dina tidigare inlägg.
1. Oväsentligt. Det man vinner i tid är ointressant för hela projektet. Det är snarare en bonus.
2. Västra stambanan är väldigt trafikerad på många håll. Den nuvarande slingrande enkelspår som går över Hallandsås är en flaskhals i hela stambanan.
3. En enorm kapacitetsökning. Nu kan det gå 4 tåg/h. Med tunneln kan det gå 24 tåg/h. Godstågen kan bli mycket tyngre lastade vilket främjar ett miljösmart transportsätt.
4. Miljöperspektivet är väldigt svårt att räkna på. Men att vi lägger den ökade kapaciteten på tåg istället för E6:an sidan om är en förutsättning för att Sverige ska klara miljömålen.
Man måste ta bort tidsvinsten ur ekvationen. Jag kan inte stressa detta tillräckligt. De 10-15 minuter man vinner genom åsen är ointressanta. Det vi måste sträva efter är ett samhälle där vi kan låta människor och gods transporteras på ett bra sätt i ett hållbart perspektiv. Det är inte hållbart att vi har den biltrafik vi har idag. Det är vår kommande generation som kommer få jobba hårdare än vad vi gjort och gör, för att situationen ska gå i hamn. Det är den största anledningen till varför en tunnel genom Hallandsås är ett intresse av riksnivå.
Det skulle kosta 900 miljoner kronor i början. Nu har det kostat 10 miljarder, och kommer kosta några miljarder till för att kunna avsluta projektet.
Nitrometan
2010-03-02, 15:55
Det skulle kosta 900 miljoner kronor i början. Nu har det kostat 10 miljarder, och kommer kosta några miljarder till för att kunna avsluta projektet.
Hur lång tid tar det att spara in de 10 miljarderna med 24 tåg per timme?
Kommer SJ att kunna köra så många tåg även på vintern?
Kommer resten av banan att kunna hantera 24 tåg per timme?
Kommer alla dessa 24 att kunna lastas så tungt som du säger?
Nitrometan
2010-03-02, 15:57
Det är vår kommande generation som kommer få jobba hårdare än vad vi gjort och gör, för att situationen ska gå i hamn. Det är den största anledningen till varför en tunnel genom Hallandsås är ett intresse av riksnivå.
Det är våra barn som ska bygga tunneln färdig säger du?
Det spelar ingen roll att det är mer än 10 x dyrare än det skulle ha blivit från början?
Den ska byggas!
Hur lång tid tar det att spara in de 10 miljarderna med 24 tåg per timme?
Kommer SJ att kunna köra så många tåg även på vintern?
Kommer resten av banan att kunna hantera 24 tåg per timme?
Kommer alla dessa 24 att kunna lastas så tungt som du säger?
1. Det kommer ta sin tid. Men jag tror det kommer löna sig i slutändan. Sett ur ett ekonomiskt perspektiv är projektet ett självmord.
2. Förhoppningsvis. SJ har mycket att lära när det gäller snöhantering. Den snart passerade vintern har varit långt över vad man förväntat sig.
3. Nej. Det finns inte trafik idag som kommer fylla hela kapaciteten, men självklart strävar man efter att kunna ha full trafik inom framtiden.
4. Ja. Ökningen i last i godstrafik är stor. Den nuvarande sträckningen är slingrig och brant vilket gör det svårt för tågen att ta sig fram. Framför allt när det är dåligt väder som nu i vintertider då det är snö på spåren. De problemen finns inte med en tunnel. Dessutom slipper man de nuvarande plankorsningarna som innebär en säkerhetsrisk.
Det är våra barn som ska bygga tunneln färdig säger du?
Det spelar ingen roll att det är mer än 10 x dyrare än det skulle ha blivit från början?
Den ska byggas!
1. Nej, förlåt för min otydlighet. Jag menar ur ett miljöperspektiv. Tågtrafiken måste öka. Biltrafiken måste minska. Det är vår kommande generationer som kommer få jobba hårdare med det eftersom vi skiter i det, eller inte jobbar tillräckligt, i alla fall.
2. Jo, självklart spelar det roll. Och som du också menar, är det ett misslyckat projekt.
Men ja, den ska byggas. Och den kommer byggas.
Herr Oberst
2010-03-02, 16:24
Nu har det kostat 10 miljarder
Alltså är tunneln avsevärt mycket billigare än massinvandringen. Då lägger jag min röst på tunneln
The Somberlain
2010-03-02, 16:31
Hehe, minns att vi hade samma diskussion på nutidsorienteringen i 4:an, 1997!
Hehe, minns att vi hade samma diskussion på nutidsorienteringen i 4:an, 1997!
Diskussionen kommer pågå minst 4 år till ;)
Berguven
2010-03-02, 16:53
Det första du påstår - att ledarna (Banverket), ignorerade informationen, stämmer inte. Det var mer invecklat än så att bara Banverkat var inblandade.
Ditt sista antagande tror jag inte stämmer. Det framstod redan innan bygget påbörjades att det var ett svårt berg att ta sig genom. Det är inget man gömde undan. Däremot kom det att visa sig att det krävdes ytterligare geologiska undersökningar för att förstå geologin bättre.
Om du är mer intresserad rekommenderar jag att du skummar igenom SOU 1998:60. Där står det mesta om tiden du pratar om. Framför allt s. 39.
Intressant att höra från en verkligt insatt person. Jag försökte i stora drag återge vad nämnda geofysiker sagt när ämnet kom på tal. Till saken hör att hans chef (ansvarig för borrprogrammet som beställts av banverket) hängdes ut i kvällspressen då fiaskot var ett faktum, trots att de beställda undersökningarna utförts på ett (förmodar jag) oklandervärt sätt, och att de säkerligen själva rekommenderade en mer noggrann undersökning.
Tack för lästipset!
Livet var så jävla mycket lättare med Rhoca Gil.
Nu har de borrar som monterar upp betongblock i takt med att det borras djupare. Ändå problem med läckage. Det är en rätt usel plats de valde, om jag minns rätt, med tanke på hur uppsprucken horsten var.
edit: eller nja, läckagen kommer väl framförallt horisontellt? Pga det massiva trycket så "rinner" vattnet längs sidan av borrkronan ut i tunneln, medan det borras?
Vågar man åka där sen? ;)
PixelMiner
2010-03-02, 20:05
Dessutom kommer tunneln när den är klar inte öka kapaciteten så mycket eftersom det både före och efter finns massor med sträckor med enkelspår. Dessa skall tydligen inte bli utbyggda till dubbelspår förrän 2030.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article460619.ece
Verbatim
2010-03-02, 20:06
Dessutom kommer tunneln när den är klar inte öka kapaciteten så mycket eftersom det både före och efter finns massor med sträckor med enkelspår. Dessa skall tydligen inte bli utbyggda till dubbelspår förrän 2030.
Så de är klara ungefär samtidigt? Låter inte så illa.
Då är det ju lärarna du ska dumförklara, inte mig..
Tror jag ska börja använda mig av det motargumentet varje gång någon påstår att jag har fel eller att jag är dum ;)
PixelMiner
2010-03-02, 20:13
Så de är klara ungefär samtidigt? Låter inte så illa.
Nja.. Tunneln skall ju vara klar (om allt går väl, vilket det antagligen inte gör) 2015. Så det blir några år som tunneln ändå inte kan användas fullt ut...
hahavaffan
2010-03-02, 20:14
Så de är klara ungefär samtidigt? Låter inte så illa.:D spot on.
PixelMiner
2010-03-02, 20:16
Nu får de som är mer insatta rätta mig om jag har fel. Men var inte det ursprungliga förslaget att tunneln skulle dras parallellt med motorvägen, dvs längre österut där berget är mycket mer stabilt. Men att politikerna i Båstad lobbade stenhårt för att järnvägen skulle gå förbi Båstad.
Jag har under ca 30 år åkt tåg till Båstad. Järnvägen går på enkelspår genom den krokiga Sinarpsdalen. På hösten samlas stora mängder löv på rälsen och gör det ännu värre för tågen att passera.
Det finns en ås. Alltså ska vi igenom den. Jag följer borrningen med stort intresse.Det kommer att ge dubbelspår och öka kapaciteten betydligt för tågresor.
När dubbelspåret genom åsen är klart ligger vägen öppen för att bygga fler sträckor med dubbelspår.
VI SKA IGENOM*flex*
PixelMiner
2010-03-02, 20:28
P3 Dokumentär om Hallandsåsen:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=1440412
Pepparkakssmurfen
2010-03-02, 20:41
EPIC FAIL! :smash:
Herr Oberst
2010-03-02, 20:54
Men att politikerna i Båstad lobbade stenhårt för att järnvägen skulle gå förbi Båstad.
Det skiljer typ 4-5km mellan motorvägen och Båstad. Tunneln ligger typ mittemellan. Varför bryr sig Båstadpolitikerna om några meter hit eller dit?
PixelMiner
2010-03-02, 21:36
Det skiljer typ 4-5km mellan motorvägen och Båstad. Tunneln ligger typ mittemellan. Varför bryr sig Båstadpolitikerna om några meter hit eller dit?
Enligt mig så ligger iallafall den blivande järnvägen avsevärt närmare Båstad än motorvägen:
http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=56.425817,12.887435&spn=0.020671,0.050941&t=h&z=15
För att citera lite ur P3 dokumentären:
"...projekteringen av järnvägstunnlarna genom Hallandsåsen gick tillbaka till tidigt 80-tal då Båstads kommuns största privata arbetsgivare Lindab krävde av politikerna att om Lindab skulle finnas kvar i Båstad i framtiden så krävde man att Båstad också hade en järnvägsstation i anslutning till det kommande dubbelspåret annars skulle Lindab flytta från Båstad."
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article460619.ece
Resonerar man som dig måste man bygga allt samtidigt. Hur ska det gå till? Tunneln är knappast sista delen innan hela stambanan blir komplett.
När man projekterar projekt i storleken som tunneln genom Hallandsås är där mycket som ska stämma. Det finns t.ex. naturområden som man inte får göra intrång i. Alla faktorer måste med i beräkningen. Det är inte bara Båstadpolitiker som sitter ner och säger "DÄR ska vi ha en tunnel!", och sen går det an.
Men jag vet inte säkert varför man valde just den platsen man gjorde. Troligtvis är berget likadant på många andra ställen, så outputen kanske hade blivit likadant eller värre om man valde ett annat ställe.
edit: eller nja, läckagen kommer väl framförallt horisontellt? Pga det massiva trycket så "rinner" vattnet längs sidan av borrkronan ut i tunneln, medan det borras?
Det kommer vatten överallt där framme. Och det är stort tryck. Man har konstruerat borrhuvudet så att det kan ta hand om vattnet effektivt, men när vattenmängderna blir för stora måste man pausa bygget temporärt.
Man använder sig att en metod som heter lining [line-ing], för övrigt.
Nitrometan
2010-03-03, 07:36
Nja.. Tunneln skall ju vara klar (om allt går väl, vilket det antagligen inte gör) 2015. Så det blir några år som tunneln ändå inte kan användas fullt ut...
Och hittills har deras planering varit korrekt?
Det finns en ås. Alltså ska vi igenom den.
VI SKA IGENOM*flex*
Yay! Spöa åsen!
Och hittills har deras planering varit korrekt?
Ovesäntligt i frågan om de kommer bli klara i tid eller inte, med tanke på att det är annan entreprenör och att man har gjort stora förändringar i arbetssättet, framför allt på miljödelen.
Förutsättningarna är inte likadana längre. Chanserna finns att det blir klar i tid :thumbup:
Nitrometan
2010-03-03, 11:12
Förutsättningarna är inte likadana längre. Chanserna finns att det blir klar i tid :thumbup:
Var det inte 1999 de skulle vara klara?
Du säger att de hinner?
Jag tror att Citytunneln i Malmö är klar innan Hallandsåsen är genomborrad.
Nitrometan
2010-03-03, 11:14
Ovesäntligt i frågan om de kommer bli klara i tid eller inte,
Om det tar 20 år att borra det första hålet genom Halladsåsen, hur lång tid tar det då att borra det andra?
10? 5? 2? 20?
Var det inte 1999 de skulle vara klara?
Du säger att de hinner?
1. Men du utgår från de förutsättningar man hade. De var sämre. Idag har man mycket bättre kompetens i och med sammarbetet Skanska har med Vinci, så förutsättningar är större att lyckas denna gång. I tid.
2. Jag säger att möjligheten är ganska stor. Allt beror på hur borrningen genom den etappen (Möllebackszonen) man är på nu går.
Om det tar 20 år att borra det första hålet genom Halladsåsen, hur lång tid tar det då att borra det andra?
10? 5? 2? 20?
Man klarade faktiskt 13 m med Kraftbyggarnas borr, innan det sa stopp :D
Man har borrat i båda hålen. Man har kommit nästan 70% med hela projektet.
Nitrometan
2010-03-03, 11:27
1. Men du utgår från de förutsättningar man hade. De var sämre. Idag har man mycket bättre kompetens i och med sammarbetet Skanska har med Vinci, så förutsättningar är större att lyckas denna gång. I tid.
Kul att du har bra koll på grejerna och tror på det!
När de väl är färdiga så tror jag att det kan bli bra för tågtrafiken längs västkusten.
Det är lite underhållande med projekt som håller på att haverera men som ska räddas till varje pris.
Om du är intresserad av tunnlar och hur man kan göra (eller har gjort på andra ställen) kan du titta på "Big Dig" (Central Artery Tunnel) i Boston. Det är ett spännande projekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dig
http://www.massdot.state.ma.us/Highway/bigdig/bigdigmain.aspx
Project history: http://libraries.mit.edu/rotch/artery/
Edit: Jag vet att man har borrat i båda tunnlarna. :)
Om du är intresserad av tunnlar och hur man kan göra (eller har gjort på andra ställen) kan du titta på "Big Dig" (Central Artery Tunnel) i Boston. Det är ett spännande projekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dig
http://www.massdot.state.ma.us/Highway/bigdig/bigdigmain.aspx
Project history: http://libraries.mit.edu/rotch/artery/
Tack för länkarna :thumbup:
Det kommer vatten överallt där framme. Och det är stort tryck. Man har konstruerat borrhuvudet så att det kan ta hand om vattnet effektivt, men när vattenmängderna blir för stora måste man pausa bygget temporärt.
Man använder sig att en metod som heter lining [line-ing], för övrigt.Så hette det ja. Vi hade ett gäng föreläsningar om Hallandsåsen inför vårt eget projekt att borra en järnvägstunnel genom Romele-åsen. Synd att man glömt det mesta.
Det är riktigt häftiga borrmaskiner man använt. Vid Citytunneln om du har kollat på bilder därifrån har det gått smidigare. Stora pjäser.
Nitrometan
2010-03-03, 14:47
Så hette det ja. Vi hade ett gäng föreläsningar om Hallandsåsen inför vårt eget projekt att borra en järnvägstunnel genom Romele-åsen. Synd att man glömt det mesta.
Ska du borra hål i en ås? :bow: Koolt!
Ska du borra hål i en ås? :bow: Koolt!Romeleåsen är även den en horst ;). Dock av bättre "kvalitet" än Hallandsåsen om jag minns rätt. Finns dock ingen efterfrågan för tågtrafik mellan... vad det nu var, Genarp, Sjöbo och någon annan by. Det var alltså ett påhittat projekt.
De som döpt våra horstar i Skåne har tänkt lite konstigt.
edit: ah, ås betyder inte automatiskt rullstensås enligt wikipedia utan bara "en långsmal höjd" som kan ha ett ursprung i både horst och rullstensås.
Nitrometan
2010-03-03, 14:56
Romeleåsen är även den en horst ;)
De som döpt våra horstar i Skåne har tänkt lite konstigt.
Säkert fulla danskar.
När börjar du borra?
Nitrometan
2010-03-03, 15:08
Aha. Ett fiktivt hittepåprojekt. :(
Tja, kan Skånetrafiken hosta upp 20 miljoner för en förundersökning så kan de få kika i vår rapport :D
PixelMiner
2010-03-03, 19:35
Det är nog en ganska lätt gissning. Citytunneln skall ju vara klar i december i år.
Vår kära Hallandsåstunnel har ju inte kommit riktigt så långt:
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuella-projekt/Projekt/1869/Hallandsas/Projektdatabas/Tunnelstatus.aspx
Jag tror att Citytunneln i Malmö är klar innan Hallandsåsen är genomborrad.Ja. Det projektet har genomförts väldigt bra.
PixelMiner
2010-03-03, 19:52
Resonerar man som dig måste man bygga allt samtidigt. Hur ska det gå till? Tunneln är knappast sista delen innan hela stambanan blir komplett.
Varför inte? Bara för att Sverige historiskt sett haft en järnvägsutbyggnad som i princip varit lika med noll, så behöver det inte vara så för all framtid. Fick bara Banverket lite större resurser så skulle man nog kunna bygga järnväg i det här landet också.
Ett bra exempel på länder som har byggt ut sin järnväg rekordsnabbt är Spanien som började bygga ut sitt snabbtågnät relativt sent. (Första linjen invigdes 1992.) Men redan om några år beräknas det att Spanien kommer ha gått om Japan i spårlängd, trotts att japan har byggt snabbtågsbanor sedan 1960-talet. Ifrån 1990-talet till nu så har man byggt drygt 1200 km snabbtågsbana i Spanien och fram till 2020 skall man bygga lika mycket till. Så visst går det bygga spår snabbt om man vill.
På snabbtåg i Spanien får man dessutom hela biljettpriset tillbaka om tåget är mer än 5 minuter försenat till slutdestinationen. Sug på den, SJ!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.