handdator

Visa fullständig version : Att söka oannonserade jobb (ej genom kontakter).

The Somberlain
2010-02-12, 07:23
Förvånansvärt många jag snackat med och frågat hur de fick sitt arbete, påstår att de sökte fastän företaget/instutionen inte annonserat. Och eftersom jag är intresserad av ett nytt jobb, tänkte jag försöka mig på denna okonventionella (?) teknik då konkurrensen kring de annonserade jobben är hopplöst hög i dessa tider.

Min fråga är enkel: Hur gör man? Hur går man tillväga för att på ett så smidigt och "cleant" sätt som möjligt nästla in sin ansökan hos någon behörig på företaget/instutionen man ämnar söka till? E-mail, konventionell post eller face-to-face?

Hur ha ni, som har erfarenhet av nämnda tillvägagångssätt gjort?

Otto P
2010-02-12, 07:44
Förvånansvärt många jag snackat med och frågat hur de fick sitt arbete, påstår att de sökte fastän företaget/instutionen inte annonserat. Och eftersom jag är intresserad av ett nytt jobb, tänkte jag försöka mig på denna okonventionella (?) teknik då konkurrensen kring de annonserade jobben är hopplöst hög i dessa tider.

Min fråga är enkel: Hur gör man? Hur går man tillväga för att på ett så smidigt och "cleant" sätt som möjligt nästla in sin ansökan hos någon behörig på företaget/instutionen man ämnar söka till? E-mail, konventionell post eller face-to-face?

Hur ha ni, som har erfarenhet av nämnda tillvägagångssätt gjort?

Ringa och prata med ansvarig chef.
Så gjorde jag, han blev intresserad och ville att jag skulle skicka CV. Efter det ville han träffas för ett möte, vilket ledde till anställning. :)

Ignatius72
2010-02-12, 08:56
Så har jag gjort på de flesta jobb jag fått. Det finns många fördelar med det. Jämför med att företaget lagt ut en annons och får 500 svar, många nötter men en del överkvalificerade. När du ringer upp företaget så är du den enda som de pratar med. Gillar de dig så kanske de struntar i att annonsera ut tjänsten, eller tom skapar en tjänst till dig (så fick jag mitt senaste jobb).

BigForre
2010-02-12, 09:20
Jag är numera utbildad civ.ing och körde min sista termin i våras. Då och då under vårterminen satte jag mig och funderade över vilket företag jag skulle vilja jobba på. Ringde och presenterade mig och många var intresserade. Ingen reagerade negativt på detta utan visade ett genuint intresse. Dock var lågkonjunkuren tung under våren 2009 och många förklarade redan från börjana att de inte kunde ta in mer folk.

Läget nu är att jag har arbetat som konsult hela hösten och blev erbjuden heltidsanställning runt jul. Dock tackade jag nej på grund av erbjudan om ett vikariat på 12-månader som verkar mycket intressant. Börjar där på måndag =)..

Kör hårt och ge dig inte, jobben finns men de är färre idag. Verkar dock som att det börjar rulla på lite nu.

shibi
2010-02-12, 09:53
Går på en jobbcoach grej där vi just siktar på att söka "dolda jobb"
Enligt dem så är 75% av alla lediga jobb ej utannonserade.

PixelMiner
2010-02-12, 19:02
Om företaget inte har något öppningar just nu så kan det (framförallt om man är i slutet av sin utbildning) löna sig att fråga om det är något man själv kan göra för att göra sig mer attraktiv för företaget. T.ex. lära sig ett nytt språk, lära sig en mjukvara som företaget använder.