handdator

Visa fullständig version : Tips på hur man dämpar sötsuget.

Mist
2010-02-11, 21:04
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt sötsug, för jag kan inte sluta.
Det är inte så att jag är odisciplinerad utan om jag inte tar något på typ två dagar så blir jag alldeles matt och svimfärdig, kan knappt stå upp.

mikaelj
2010-02-11, 21:06
Ät en köttbit. Fet mat brukar dämpa sötsug. Mycket fibriga grönsaker, typ blomkål, broccoli, etc.

Vad äter du en typisk dag? Var ärlig.

svamptroll
2010-02-11, 21:06
Hej!

Det är inte så att jag är odisciplinerad utan om jag inte tar något på typ två dagar så blir jag alldeles matt och svimfärdig, kan knappt stå upp.

Ok så du menar att du är fysiskt beroende av sötsaker? känns som du borde ringa en läkare då du verkar vara ett unikt exemplar som man bör forska på.

edit: är du säker på att du inte menar heroin?

mikaelj
2010-02-11, 21:09
Ok så du menar att du är fysiskt beroende av sötsaker? känns som du borde ringa en läkare då du verkar vara ett unikt exemplar som man bör forska på.

edit: är du säker på att du inte menar heroin?

Troll var ett bra användarnamn. Du har inte postat mycket hittils, men det kanske vore en bra idé att läsa på än lite till innan du postar vidare?

TS, jag kan också rekommendera Anki Sundins bok "Sockerberoende: söt fantasi eller bitter verklighet". Mer info på http://ngruppen.blogspot.com/2009/01/sockerberoende.html

svamptroll
2010-02-11, 21:16
Jo ja har inte postat så mycket här förs ikväll och vart rätt aktiv då jag startade en intressant tråd.

Att skämta med nån som säger " Det är inte så att jag är odisciplinerad utan om jag inte tar något på typ två dagar så blir jag alldeles matt och svimfärdig, kan knappt stå upp."

Tycker inte jag är att trolla är väl snarare hans post som är pågränsen till ett spam/troll försök.

Jag vet själv hur det är med sötsug då jag äter mycket skit i perioder, dock verkar det ju faktiskt vara så att beroendet försvinner efter några dagar bara.

Om det verkligen är så att Ts blir svimfärdig av att inte äta godis på 2 dagar så lär det ävl bero på att han inte äter någåt annat alternativt jojo bantar.

mikaelj
2010-02-11, 21:20
Om det verkligen är så att Ts blir svimfärdig av att inte äta godis på 2 dagar så lär det ävl bero på att han inte äter någåt annat alternativt jojo bantar.

Då kan man följa mitt exempel och ställa uppföljande frågor, istället för att öka brusnivån.

TehSaxo
2010-02-11, 21:25
Nice (svamp)troll.

svamptroll
2010-02-11, 21:30
Du hade ju redan ställt dom relevanta frågorna, men nu verar jag ha skrämt iväg stakarn.

alternativt har han gått i socker abstinens chock :/

Yeahvlen
2010-02-11, 21:39
Frukt brukar dämpa mitt sötsug helt okej. Visserligen är det långt ifrån ditt fall.

Regelbundna tider för olika saker, undvik onödig stress och försök håll ett normalt vätskeintag. Det är vad som håller mig i schack.

Mist
2010-02-11, 21:53
Ät en köttbit. Fet mat brukar dämpa sötsug. Mycket fibriga grönsaker, typ blomkål, broccoli, etc.

Vad äter du en typisk dag? Var ärlig.

Sen några månader tillbaka så har det ju blivit mycket onyttigt, inte bara mycket sötsaker, fet mat också.:em:

Till frukost har det väl varit två lingongrova med kaviar och ett glas O'boy, har dock börjat med två ägg och ett glas vatten istället.

Det blir inte regelbundet några sötsaker förräns jag kommer hem, bara någon gång ibland.

Ärligt talat så håller jag inte så stor koll på vad jag äter, det blir nog mer än man tror. 2-3 mackor med nått fett på, sen typ något bakverk + läsk och någon chokladbit. Sen efter kvällsmaten så blir jag alltid sugen på något, kaka etc.

Jag vet att det ser förjävligt ut, men jag har bättrat mig rejält nu, kan dock inte sluta helt.

När jag tänker efter så blir det mycket choklad produkter, så det kanske inte är sötsug utan ''kakaosug''.

Ledsen för konstig sammansättning på texten, men har ingen mus så det blir krångligt

TehSaxo
2010-02-11, 21:55
Sötsuget förstörde min förra deff. Men nu har det gått bra sen 1:a Januari, inga sötsaker/godis alls. Jag rekommenderar;
Tuggumi
Fun Light
Proteinmuffins gjorda på sötningsmedel
Ostkaka (byggar-receptet såklart)
Tugga+Spotta ut godsaker, godis etc.

Rickard
2010-02-11, 21:59
Tugga+Spotta ut godsaker, godis etc.

Att skaffa sig en ätstörning är ju toppen!

mikaelj
2010-02-11, 22:01
Ät inte något sött till varje måltid, som ett glas chokladmjölk till frukost. Begränsa dig till lördagsgodis. Kanske en början?

Mist
2010-02-11, 22:08
Ät inte något sött till varje måltid, som ett glas chokladmjölk till frukost. Begränsa dig till lördagsgodis. Kanske en början?

Det har jag slutat med nu, dricker inte läsk eller O'boy längre.

Jag ska verkligen försöka, ska prova ditt med kött och fibriga grönsaker.

Såg att någon sa att han har ett bra vätskeintag, kan det påverka mycket?
När jag tänker efter så dricker jag knappt något alls.

vicarious
2010-02-11, 22:15
Hej!

Läs denna tråden

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37360

Det handlar nog snarare om att ditt blodsocker faller för lågt än att du är "beroende" av söta saker. Blodsockerfall - > ökat sötsug, det har nog alla upplevt.

Se över hur du äter kanske?

Baboom
2010-02-11, 22:19
Mager salt skinka dämpar sötsuget också, har jag märkt på andra. Själv har jag aldrig direkt något jätte sug.

Skinkan går ju att få in i vilket kostupplägg som helst, då det är relativt lite kalorier och en liten volym som behövs.

mikaelj
2010-02-11, 22:23
När jag tänker efter så dricker jag knappt något alls.

Det är lätt att missta törst för hunger.

TehSaxo
2010-02-11, 22:45
Att skaffa sig en ätstörning är ju toppen!

Mm, för man får ju ätstörningar av att spotta ut godis. Har ju gjorts studier på råttor, eller? :D Fan stackars folk som ibland smakat något äckligt och bestämmer sig för att spotta ut det, kanske råkar dra på sig en ätstörning, eller vad tror du?

Ser inga som helst risker med att dra på sig en ätstörning genom att tugga+spotta ut några godisbitar lite då och då. Gör inte så med mat bara. :)

mtlca
2010-02-11, 22:55
Mm, för man får ju ätstörningar av att spotta ut godis. Har ju gjorts studier på råttor, eller? :D Fan stackars folk som ibland smakat något äckligt och bestämmer sig för att spotta ut det, kanske råkar dra på sig en ätstörning, eller vad tror du?

Ser inga som helst risker med att dra på sig en ätstörning genom att tugga+spotta ut några godisbitar lite då och då. Gör inte så med mat bara. :)

Tugga och spotta ut? Snacka om att kasta pengarna i sjön.

TehSaxo
2010-02-11, 23:05
Tugga och spotta ut? Snacka om att kasta pengarna i sjön.

Som sagt, det var bara ett tips. Du njuter fortfarande av godiset, enda skillnaden är att du inte får i dig den energin du normalt skulle få, och lite mättnadskänsla?

Rickard
2010-02-11, 23:26

Att spotta ut något för att det anses oätligt är en viss skillnad mot att tugga och spotta i någon form utav njutningssyfte. Vilket jag skulle vilja säga att det är en ätstörning. Tycker det passar rätt bra in på UNS typ 5. http://www.transfusionsmedicin.se/upload/Regionkanslierna/HSA/Strategisk%20utvecklingsenhet/%C3%84tst%C3%B6rningar.pdf
Sida 25.

Och sluta upp med dom jävla dumheterna innan det går längre än det gjort.

TehSaxo
2010-02-11, 23:28
Att spotta ut något för att det anses oätligt är en viss skillnad mot att tugga och spotta i någon form utav njutningssyfte. Vilket jag skulle vilja säga att det är en ätstörning. Tycker det passar rätt bra in på UNS typ 5. http://www.transfusionsmedicin.se/upload/Regionkanslierna/HSA/Strategisk%20utvecklingsenhet/%C3%84tst%C3%B6rningar.pdf
Sida 25.

Och sluta upp med dom jävla dumheterna innan det går längre än det gjort.

Det var ett tips, han gör som han vill. Jag har gjort det jävligt länge och har inte ens varit i närheten av en ätstörning.

Rickard
2010-02-11, 23:32
Det var ett tips, han gör som han vill. Jag har gjort det jävligt länge och har inte ens varit i närheten av en ätstörning.

1. Man ger inte idiotiska tips.
2. Det du håller på med är definierat som en typ av ätstörning.

TehSaxo
2010-02-11, 23:55
2. Det du håller på med är definierat som en typ av ätstörning.

"Man får ätstörningar av att tugga och spotta ut godis, även fast man äter mat och andra livsmedel som en normal människa". Nice troll. Jag står fast vid mitt tips, om någon moderator håller med dig får han/hon redigera bort det. ;) Godnatt!

vicarious
2010-02-12, 01:19

+1

Eddie Vedder
2010-02-12, 08:26
"Man får ätstörningar av att tugga och spotta ut godis, även fast man äter mat och andra livsmedel som en normal människa". Nice troll. Jag står fast vid mitt tips, om någon moderator håller med dig får han/hon redigera bort det. ;) Godnatt!

Om du helt saknar koll ska du inte kalla din motdebattlr troll. Det Rickard påstår är en åsikt och du ska inte kalla någon troll för att den ifrågasätter dina dåliga idéer.

Kischen
2010-02-12, 08:42
om jag inte tar något på typ två dagar så blir jag alldeles matt och svimfärdig, kan knappt stå upp.

låter otroligt.

Ristretto
2010-02-12, 10:03
Mager salt skinka dämpar sötsuget också, har jag märkt på andra. Själv har jag aldrig direkt något jätte sug.

Skinkan går ju att få in i vilket kostupplägg som helst, då det är relativt lite kalorier och en liten volym som behövs.

Jag håller helt med. Salt mat öht är bra. Stekt äggvita/hela ägg med grillkrydda tycker jag också funkar. Sen är det ju inte direkt nyttigt att överdriva saltintaget, skinkan innehåller ju dessutom antagligen E250.

Eddie Vedder
2010-02-12, 10:37
skinkan innehåller ju dessutom antagligen E250.

Ja det gör den. Sjukt synd att skinka och kassler ska innehålla nitrit, eller i alla fall så mycket. Drömmen vore en riktigt grå skinka med kraftigt reducerad nitrithalt.

Jag förstår givetvis den mikrobiologiska synpunkten men i övrigt tycker jag det är skitsnack att "konsumenten vill ha..." för inte har någon frågat mig om jag föredrar ökad cancerrisk framför rosa färg. Och jag är ju konsument.

Käkade ett helt paket smörstekt rimmad påläggsskinka igår dock.*drool*

Ristretto
2010-02-12, 10:42
Ja det gör den. Sjukt synd att skinka och kassler ska innehålla nitrit, eller i alla fall så mycket. Drömmen vore en riktigt grå skinka med kraftigt reducerad nitrithalt.

Jag förstår givetvis den mikrobiologiska synpunkten men i övrigt tycker jag det är skitsnack att "konsumenten vill ha..." för inte har någon frågat mig om jag föredrar ökad cancerrisk framför rosa färg. Och jag är ju konsument.

Käkade ett helt paket smörstekt rimmad påläggsskinka igår dock.*drool*

Det är ju bara för att de en gång börjat med nitrit som gör att vi vill ha rosa skinka. Jag hade inte brytt mig om färgen om de slutade med nitrit, men då skulle man väl behöva annat konserveringsmedel? Eller kortare datum...

Kommer ihåg nu när jag var på Island var pålägget riktigt rosa/rödaktigt. Såg plastigt och inte vidare aptitligt ut. Undrar hur de fått fram denna nyans..*mini

Eddie Vedder
2010-02-12, 10:59
Jag hade inte brytt mig om färgen om de slutade med nitrit, men då skulle man väl behöva annat konserveringsmedel? Eller kortare datum...

Om det funnits en seriös vilja att reducera nitrithalten så ser jag inga problem i att informera om fördelarna med mindre nitrit samt information om att INGET är fel med den nya färgen utan att man helt enkelt minskat tillsatser.

Inget lockar nog konsumenter så mycket idag som mindre tillsatser. Med ord som "mer naturlig färg och mindre tillsatser" finns goodwill att tjäna.:D

Jag tycker man skall kunna köpa processade produkter utan E250 om man vill, det får gärna påpekas att det görs på egen risk men friheten tycker jag man skall ha att välja. Dessutom tycker jag även att man borde kunna minska ner mängderna till precis vad som krävs för att ta död på C. botulinum även om färgen blir mer trist.

Termy
2010-02-12, 11:15
Sen några månader tillbaka så har det ju blivit mycket onyttigt, inte bara mycket sötsaker, fet mat också.:em:

Till frukost har det väl varit två lingongrova med kaviar och ett glas O'boy, har dock börjat med två ägg och ett glas vatten istället.

Det blir inte regelbundet några sötsaker förräns jag kommer hem, bara någon gång ibland.

Ärligt talat så håller jag inte så stor koll på vad jag äter, det blir nog mer än man tror. 2-3 mackor med nått fett på, sen typ något bakverk + läsk och någon chokladbit. Sen efter kvällsmaten så blir jag alltid sugen på något, kaka etc.

Jag vet att det ser förjävligt ut, men jag har bättrat mig rejält nu, kan dock inte sluta helt.

När jag tänker efter så blir det mycket choklad produkter, så det kanske inte är sötsug utan ''kakaosug''.

Ledsen för konstig sammansättning på texten, men har ingen mus så det blir krångligt

Berätta gärna mer i detalj vad det är du äter en vanlig dag. Ex. 2 ägg och ett glas vatten till frukost låter inte som mycket. Kan det vara så att du blir matt när du slutar med godiset pga att kosten i övrigt kanske är tunn?

Mist
2010-02-13, 03:09
Berätta gärna mer i detalj vad det är du äter en vanlig dag. Ex. 2 ägg och ett glas vatten till frukost låter inte som mycket. Kan det vara så att du blir matt när du slutar med godiset pga att kosten i övrigt kanske är tunn?

Det blir inte så mycket mat om dagarna faktiskt, det är inte ofta jag äter mig mätt i skolan. Maten är så jävla vidrig sen de slutade laga på plats. :smash:

Även om jag äter mig mätt så håller jag mig inte till jag kommer hem på det, blir väl hungrig efter 3 timmar igen och då när jag väl kommer hem är jag så jävla trött att jag ofta inte orkar laga något ordentligt så det brukar väl bli någon bit korv eller liknande. Jag brukade äta några mackor förut men jag har slutat med bröd, blir så uppblåst.

Det är dock inte bara när jag är hungrig som jag är sockersugen, det kan vara efter en ordentligt måltid också, dock mer när jag är hungrig.

Angående att två ägg låter lite så kan jag inte få i mig mer på morgonen, har ingen aptit alls då.

Jag ska börja laga mat som jag lägger i frysen så det bara är att värma när jag kommer hem.

OneManArmy
2010-02-13, 08:34
Även om jag äter mig mätt så håller jag mig inte till jag kommer hem på det, blir väl hungrig efter 3 timmar igen

Ha med dig ett mellanmål, eller en frukt eller liknande?
Klarar mig typ 2-3 timmar jag med innan dippen kommer och man tappar orken, funkar fint med att trycka ett mellanmål då.

skaparn
2010-02-13, 08:41
Jag är inte sugen på godis annat än när jag äter godis. Och suget ökar i princip linjärt med mängden. Om jag däremot praktiserar total avhållsamhet så försvinner sötsuget.

Icefire
2010-02-13, 08:51
Det blir inte så mycket mat om dagarna faktiskt, det är inte ofta jag äter mig mätt i skolan. Maten är så jävla vidrig sen de slutade laga på plats. :smash:

Även om jag äter mig mätt så håller jag mig inte till jag kommer hem på det, blir väl hungrig efter 3 timmar igen och då när jag väl kommer hem är jag så jävla trött att jag ofta inte orkar laga något ordentligt så det brukar väl bli någon bit korv eller liknande. Jag brukade äta några mackor förut men jag har slutat med bröd, blir så uppblåst.

Det är dock inte bara när jag är hungrig som jag är sockersugen, det kan vara efter en ordentligt måltid också, dock mer när jag är hungrig.

Angående att två ägg låter lite så kan jag inte få i mig mer på morgonen, har ingen aptit alls då.

Jag ska börja laga mat som jag lägger i frysen så det bara är att värma när jag kommer hem.

Det låter som att du inte äter tillräckligt balanserat, helt enkelt. Kanske därför du är så trött. Så när du väl äter och mer energi går till att smälta maten känner du dig matt och blir sugen på något sött, som kan göra dig piggare?

Två ägg till frukost är en bra början i alla fall. Kanske kan lägga till lite bröd eller frukt så småningom där? Tråkigt med skolmaten, men jag har ändå svårt att tänka mig att det skulle vara oätligt varenda dag. Du får väl börja ta med matlåda om det är så illa (fast det har jag som sagt svårt att tro att det verkligen är)
Ta med ett par frukter och lite nötter till skolan som du kan ta som mellanmål när du börjar känna dig sugen.

Ristretto
2010-02-13, 10:40
Jag är inte sugen på godis annat än när jag äter godis. Och suget ökar i princip linjärt med mängden. Om jag däremot praktiserar total avhållsamhet så försvinner sötsuget.

Samma här. Jag blir dock sugen om jag inte ätit innan jag går på affären och handlar och går förbi en massa god choklad. Det är ganska kul att gå förbi sakta bara för att reta sig själv.*flex*

mikaelj
2010-02-13, 10:42
Samma här. Jag blir dock sugen om jag inte ätit innan jag går på affären och handlar och går förbi en massa god choklad. Det är ganska kul att gå förbi sakta bara för att reta sig själv.*flex*

Jag brukar faktiskt köpa choklad. Sedan ligger den på hyllan och blir gammal. :-)

Det är bättre nu än förr dock, när jag köpte ritiga godispåsar som bara blev liggande. Tur att jag hade en rumskompis på den tiden som kunde äta upp det åt mig.

Ristretto
2010-02-13, 11:23
Jag brukar faktiskt köpa choklad. Sedan ligger den på hyllan och blir gammal. :-)

Det är bättre nu än förr dock, när jag köpte ritiga godispåsar som bara blev liggande. Tur att jag hade en rumskompis på den tiden som kunde äta upp det åt mig.

Haha, det är ju sjukt bra gjort!
Själv hade jag aldrig kunnat låta bli om jag väl köpt det, dock brukar jag ändå räkna med sån skit, eftersom jag loggar allt jag äter numera.

mikaelj
2010-02-13, 11:30
Haha, det är ju sjukt bra gjort!
Själv hade jag aldrig kunnat låta bli om jag väl köpt det, dock brukar jag ändå räkna med sån skit, eftersom jag loggar allt jag äter numera.

Det blev bara så naturligt. Sedan jag började skära ner kolhydratintaget slutade jag vara sugen på väldigt söta saker. Mitt sug sträcker sig till ex. yoghurt med sylt, allt annat smakar för sött. Mörk choklad ibland. Eller så har jag bara hypnotiserat mig själv?

Vidare är det mycket enklare att få bukt på sötsuget om man äter sig nöjd på riktig mat(tm). Godsaker smakar inte lika gott när man inte är hungrig (återigen, tycker jag).

Mist
2010-02-13, 14:14
Det låter som att du inte äter tillräckligt balanserat, helt enkelt. Kanske därför du är så trött. Så när du väl äter och mer energi går till att smälta maten känner du dig matt och blir sugen på något sött, som kan göra dig piggare?

Två ägg till frukost är en bra början i alla fall. Kanske kan lägga till lite bröd eller frukt så småningom där? Tråkigt med skolmaten, men jag har ändå svårt att tänka mig att det skulle vara oätligt varenda dag. Du får väl börja ta med matlåda om det är så illa (fast det har jag som sagt svårt att tro att det verkligen är)
Ta med ett par frukter och lite nötter till skolan som du kan ta som mellanmål när du börjar känna dig sugen.

Jag skrev inte att det var varenda dag. ;) Tack för hjälpen!:cheers:

Yeahvlen
2010-02-13, 14:49
Godsaker smakar inte lika gott när man inte är hungrig (återigen, tycker jag).

Det är nog många som kan dela den åsikten. Fast de i själva verket inte vet om det p g a sin livsstil.

Många går omkring helt i onödan och är småhungriga lite titt som tätt, och visst är sötsaker mycket godare småhungrig.

OneManArmy
2010-02-13, 16:07
Jag klarar inte käka en eller två bitar om jag har det hemma.
Min KÄRA chef lade en gigantisk hjärtformad chokladlåda på mitt skrivbord i fredags.. kunde inte låta bli utan käkade ett par bitar.. men lämnade skiten på kontoret annars skulle den vara uppäten sedan länge.

Ristretto
2010-02-13, 16:11
Det blev bara så naturligt. Sedan jag började skära ner kolhydratintaget slutade jag vara sugen på väldigt söta saker. Mitt sug sträcker sig till ex. yoghurt med sylt, allt annat smakar för sött. Mörk choklad ibland. Eller så har jag bara hypnotiserat mig själv?

Vidare är det mycket enklare att få bukt på sötsuget om man äter sig nöjd på riktig mat(tm). Godsaker smakar inte lika gott när man inte är hungrig (återigen, tycker jag).

Helt rätt, det är ju som godast med godis när man är vrålhungrig.

Upplever du mer sug om du ligger riktigt högt på protein utan att öka kolhydratmängden?

Scratch89
2010-02-13, 16:33

Precis som med sex då.

... nooooooooooooot.

mikaelj
2010-02-13, 21:33
Helt rätt, det är ju som godast med godis när man är vrålhungrig.

Nej, usch. :-/ När jag är vrålhungrig vill jag ha MAT. Något salt, något starkt, något med smak, något knaprigt, något med tuggmotstånd. Det absolut sista jag vill ha då är godis eller en chokladbit. Nu verkar det dock oftast som att min vrålhunger övergår till något annat efter en halvtimme-timme. Jag har inte upplevt samma lamslagande sug/smärta i magen sedan jag skippade kolhydraterna.

Upplever du mer sug om du ligger riktigt högt på protein utan att öka kolhydratmängden?

Jämfört med vad?

Jag kan svara på en annan fråga: lågkolhydrat/medelfett/högprotein gör att jag orkar betydligt mindre och får mer sug/sämre mättnadskänslor än lågkolhydrat/högfett/medelprotein.

Mist
2010-02-14, 11:36
Nej, usch. :-/ När jag är vrålhungrig vill jag ha MAT. Något salt, något starkt, något med smak, något knaprigt, något med tuggmotstånd. Det absolut sista jag vill ha då är godis eller en chokladbit..

Tycker precis som du där, det är bara vidrigt med något sött då.*spy*

Cerberus
2010-02-14, 23:09
har käkat mörk choklad idag, 85% Lindt. Måste va något magiskt eller om det e placebo, har dämpat min hunger och sug något makalöst(om det är det eller något annat vet jag ej, kommer köpa mer choklad till veckan iaf :D)

Ristretto
2010-02-15, 09:31
Jämfört med vad?

Jag kan svara på en annan fråga: lågkolhydrat/medelfett/högprotein gör att jag orkar betydligt mindre och får mer sug/sämre mättnadskänslor än lågkolhydrat/högfett/medelprotein.

Det jag menade var ungefär det du svarade på där.

mikaelj
2010-02-15, 09:39
Ah, bra.

Se även Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein (http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html).