handdator

Visa fullständig version : Skiljer sig dina ögon åt i färgseende?

Tolkia
2010-02-11, 20:57
Är det skillnad mellan hur ditt vänstra öga ser färg, och hur dittt högra öga gör det? (D.v.s. har saker lite olika färg/nyans beroende på vilket öga du tittar med?) Obs. att det är små färgskillnader jag efterfrågar, inte ensidig färgblindhet.

stevebc
2010-02-11, 21:00
Hur ska man veta det? Finns det ett test någonstans? Instinktivt svarar jag nej.

svennebanan
2010-02-11, 21:03
Nej säger jag efter att ha testat lite.

ceejay
2010-02-11, 21:03
haha jo faktiskt, iaf ljus.

Brukar sitta med armbågen i bordet och handflatan i pannan mitt mellan ögonen. Sen brukar jag turas om med att kolla på en yta med varsitt öga och då märker jag att ögonen ser olika ljus

Konstigt förklarat menmen :P

Tolkia
2010-02-11, 21:04
Hur ska man veta det? Finns det ett test någonstans? Instinktivt svarar jag nej.
Håll för ena ögat och kolla på valfri sak, gör om med andra ögat?

Yes
2010-02-11, 21:06
Nope.

Osten80
2010-02-11, 21:07
Nej, det tycker jag inte.

Lelle Pelle
2010-02-11, 21:09
Japp, svarade dock fel i pollen.

Andy.da.wohoo
2010-02-11, 21:12
Ja, ibland. Dagar då det är väldigt ljust ute får jag olika färg seende beroende på vilket öga jag tittar med.

Dock inte så ofta.

EDIT: Vad är anledningen till pollen?

Nelli
2010-02-11, 21:18
Ja, lite mer varmare färger på ena ögat, men har ett litet sämre öga pa ena sidan synmässigt sett så det är säkert därför

stevebc
2010-02-11, 21:20
Håll för ena ögat och kolla på valfri sak, gör om med andra ögat?Mm, testade det innan, men ingen skillnad. Är det här lite som den grejen jag frågade för något år sedan om man nyser när man kollar på solen? Tog reda på lite fakta och läste att 27% av befolkningen har just den mutationen.

Kanske är det samma här. Att vissa har det och andra inte ens vet att det existerar.

ceejay
2010-02-11, 21:26
jag nyser alltid när jag kollar mot solen alternativt en stark ljuskälla.

Gör en tråd!

stevebc
2010-02-11, 21:50
jag nyser alltid när jag kollar mot solen alternativt en stark ljuskälla.

Gör en tråd!http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114879

jaosef
2010-02-11, 22:00
Japp, detta är något jag upptäckte som liten. Ligger jag tex med nattlampa och tittar i taket (vitt tak) så blir färgen varmare på ena ögat, dvs. skiftar mer mot gul/röd och kallare på andra (blå).

Alexton
2010-02-11, 22:02
Är det skillnad mellan hur ditt vänstra öga ser färg, och hur dittt högra öga gör det? (D.v.s. har saker lite olika färg/nyans beroende på vilket öga du tittar med?) Obs. att det är små färgskillnader jag efterfrågar, inte ensidig färgblindhet.

Ja!
Nyansen på färgen är lite skillnad, ljusheten i färgen. Svårt att förklara färg i skrift : /
Jag upptäckte det för länge sedan och har ganska länge undrat varför det är så.. du råkar inte sitta på svaret ?

Scratch89
2010-02-11, 22:07
Ja, jag ser skarpare färger med vänsterögat.

Tolkia
2010-02-12, 07:33
Vad är anledningen till pollen?
Jag och mina kursare tillbringade eftermiddagen med att glo på varandras ögonbottnar i oftalmoskopet, och diskussion uppstod. Jag, som kan beskriva det ungefär som Alexton gör här:
Ja! Nyansen på färgen är lite skillnad, ljusheten i färgen. Svårt att förklara färg i skrift : / Jag upptäckte det för länge sedan och har ganska länge undrat varför det är så ... menar förstås att det är normalt, medan resten av gänget hävdar att det är freaky. Ingen av oss har egentligen en susning, dock. Jag verkar inte vara det enda freaket i alla fall. :D

burre
2010-02-12, 08:46
Ja, mer blå ton på ena ögat, röd/gul på det andra. Har länge trott att det var inbillning eller att jag är ett freak.

Puuh

Erskan
2010-02-12, 08:55
Jag ser ljusare färger med höger öga. Men det har jag aldrig upptäckt innan och jag fick sitta en stund och testa för att märka det.

Nattljus
2010-02-12, 08:57
mycket. med vänsterögat ser jag betydligt rödare nyanser av allt.

Börje H
2010-02-12, 09:07
Jo, för mig skiljer det rätt mycket. Med vä öga är samtliga fäger mer "blaskiga". Också ibland funderat lite vad det kan bero på. Förmodligen har det väl nått med mängden, eller känsligheten, hos stavarna i gula fläcken?

Emil_Larsson
2010-02-12, 10:06
Ja, jag ser skarpare färger med vänsterögat.

Tvärtom för mig, tihi.

/Peace.

Langster
2010-02-12, 10:24
Japp, detta är något jag upptäckte som liten. Ligger jag tex med nattlampa och tittar i taket (vitt tak) så blir färgen varmare på ena ögat, dvs. skiftar mer mot gul/röd och kallare på andra (blå).

Upptäckte detta när jag var liten också.
Med högra ögat ser färgerna varmare och mer mättade ut. Med vänstra ögat kallare. Har enligt synundersökning perfekt syn på bägge, men vet att jag ändå ser skarpare med vänstra ögat som ser färgerna som kallare, det uppfattar kontraster bättre.

Ibland om jag försöker t.ex läsa en text på så långt avstånd att det är riktigt svårt att urskilja så växlar jag mellan vänstra och högra ögat, till slut så brukar jag se vad som står då! Lite som att växla synläge som Rovdjuret gör i Predator filmerna hahaha! :D

mks
2010-02-12, 10:49
Jag har haft en synnervsinflammation, så jag har rätt stor skillnad, ja.

z_bumbi
2010-02-12, 10:58
Något samband med vilket öga som är dominant?

Gör en syftlinje mellan ett finger och ett föremål längre bort med båda ögonen öppna.
Stäng vänster öga. Flyttar sig syftlinjen?
Gör om med höger öga.

Det öga där syftlinjen flyttar sig minst eller inte alls brukar kallas det dominanta ögat.

tejpis
2010-02-12, 11:11
Höger(vänster)öga ger lite varmare(kallare) färger.

hahavaffan
2010-02-12, 11:23
Liiite varmare färger med högerögat.

spoonchest
2010-02-12, 11:33

samma här.

JG_81
2010-02-12, 12:53
Varmare ljus på ena ögat, kallare på det andra. Märkligt nog har jag lite svårt att återskapa detta just nu framför datorn, men det är något jag la märke till redan som barn.

BjörnS
2011-06-25, 19:52
Jag har liknande erfarenheter sedan ett år tillbaka... När jag för en vecka sedan efter ett skivstångpass fick känselbortfall i foten kollade jag upp olika symptom på internet (hypokondri?) och det visade sig att just den här kombinationen av symptom är vanliga för MS (nasty shit) eller Diabetes.
Här är en wiki angående detta fenom, det enda begreppet jag hittat som förklarar ögonskillnaderna som jag och många andra i tråden har upplevt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Optic_neuritis

Nils.R
2011-06-25, 20:02
Upptäckte detta när jag var liten jag med, ser färger lite varmare med mitt vänstra öga.

Sniggel
2011-06-26, 09:06
Gräset är grönare med ena ögat, gulare med andra.