Visa fullständig version : Mellanmål
tanobask
2010-02-11, 20:27
Äter ganska ofta men lite under dagarna. Därför är jag i stort behov av att äta mellan de tre huvudmålen=)
Just nu är det smörgås, frukt som gäller. Men det jag undrar över, vad är bäst?! för att vara mätt men ändå få engeri. Har ingen tillgång till kyla...
en annan fråga. hur är det med nötter. är de nyttiga? läst på massor av ställen men får ingen bra uppfattning.
men viktigast av allt så vill jag få igång en diskussion på BRA, dvs nyttiga och mättande (man vill ju orka träna också), mellanmål.
Fullkornsprodukter i alla dess former mättar länge, t.ex. grovt och gärna kompakt bröd. Morötter räcker länge också, antingen hela eller rivna.
Nötter är hyfsat vitaminrika, men också energirika eftersom de innehåller en hel del fett. Så det beror på vad du lägger i begreppet nyttig.
svamptroll
2010-02-11, 21:39
Blandade nötter äter jag nästan varje dag som mellanmål, köp en påse för tjugo spänn med lite cashews, macadamia, valnötter osv..
Brukar ju ligga på typ 15kr hektot och nötter är ju väldigt kalori tungt och innehåller en jävla massa bra saker,
Jag har börjat få uppfattningen via böcker att mandel och valnötter är bäst. Valnötter är väl snordyra så mandel då.
Familyguy
2010-02-15, 22:01
Är det dumt att ta enbart vassle som ett mellanmål? I syfte att höja proteinsyntesen?
King Grub
2010-02-15, 22:02
Nej, varför skulle det vara dumt? Det är just så man maximerar muskeluppbyggnaden (proteinsyntesen) med vassleintaget.
siimon89
2010-02-15, 22:09
Nej, varför skulle det vara dumt? Det är just så man maximerar muskeluppbyggnaden (proteinsyntesen) med vassleintaget.
Mycket snack om det här med att äta var 3e timma osv. Hur är det egentligen, höjer du proteinsyntesen genom att äta fullvärdiga proteiner var 3e h?
Eddie Vedder
2010-02-15, 22:12
Mycket snack om det här med att äta var 3e timma osv. Hur är det egentligen, höjer du proteinsyntesen genom att äta fullvärdiga proteiner var 3e h?
Att bara äta ett fullvärdigt protein stimulerar inte muskelproteinsyntesen. Käkar man t.ex. keso eller tonfisk kommer det "bara" motverka muskelproteinnedbrytningen.
King Grub
2010-02-15, 22:14
EAA (eller vassle) mellan dom vanliga målen, däremot, stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på proteinbalansen som dom vanliga målen ger.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761
siimon89
2010-02-15, 22:26
Okej, tack för svaren :)
Familyguy
2010-02-16, 21:19
Hur länge är proteinsyntesen förhöjd efter intaget av vassle?
King Grub
2010-02-16, 22:01
http://ajpendo.physiology.org/content/vol280/issue2/images/medium/h10210268004.gif
Time-dependent evolution of total nonoxidative leucine disposal (NOLD), i.e., protein synthesis (A) and total leucine oxidation (B) after meal ingestion. Between AA and CAS meals (left) and between WP and RPT-WP meals (right), protein digestion rates were different (fast or slow), but amino acid profiles were identical. triangle , Fast meals (AA or WP); , slow meals (CAS or RPT-WP). Results are expressed as means ± SE. Lines at the top of each graph indicate a significant difference (P < 0.001) from baseline within each study. Moving averages were calculated on 2 consecutive time points.
Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001;
Familyguy
2010-06-01, 14:41
Hur påverkar det insulinet i längden? Vasslet skjuter ju insulinet i taket, kan det störa insulinfunktionen om man äter vassle (ensamt i syfte att höja proteinsyntesen) flera gånnger om dan?
King Grub
2010-06-01, 14:44
Vassle har, om något, en förbättrande påverkan på insulinkänslighet.
Familyguy
2010-06-01, 14:56
Är vassle optimalt som mellanmål eller inte? Om inte, vad ska man då äta? I övrigt får jag i mig tillräckligt med kolhydrater och fett, tänker bara på syftet att höja proteinsyntesen.
Eddie Vedder
2010-06-01, 16:27
tänker bara på syftet att höja proteinsyntesen.
Om det är syftet så är vassle att rekommendera ja. EAA har samma effekt, t.o.m. kraftigare trots mindre kcal, men är kanske inget "mellanmål". ;)
Pratar vi om mat vill jag hävda attd et inte finns något som stimulerar proteinsyntesen i praktiken. Visst har man sett det när magert kött tuggas frekvent men det känns inte applicerbart på... ja på någon alls.
EDIT: Med undantag av Kein. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.