handdator

Visa fullständig version : Insulinnivåer?

RT_STCS
2003-09-22, 23:36
Som ni ser så är jag ny här och även rätt ny på det här med GI-värden, blodsocker- och insulinnivåer.

Har sökt och läst det mesta om insulin här på forumet men har en liten fråga..

Jag sover ca 8h/dag och när jag vaknar käkar jag en redig frukost för att sedan pallra över mig till skolan (promenad på ca 3km där jag vaknar upp). Efter ngn timme så är det dags för promenad hem igen och de dagar jag tränar går promenaden direkt till gymmet. Då jag tränar tar jag en proteindrink innnan träningen och efteråt blir det en gainer och för närvarande också kreatin. Efter träningen går jag hem och käkar tills jag blir mätt och ngn timme senare går jag tillbaka till skolan igen. När dagen är slut går jag hem igen och käkar middag.

Det är nu ngt konstigt händer. Efter maten blir jag råtrött. Följer kattens råd och går och sussar i sådär 3-4h för att vakna upp som en zombie och äta igen. Sådär 10 minuter efter jag ätit är jag pigg och sitter och undrar hur jag skall kunna gå och lägga mig igen eftersom jag inte är trött :D

Det jag undrar över är fenomenet efter middagen. Har läst mig till att det efter en måltid bildas en substans som är motsatsen till insulin. Är det möjligt att blodsockret stiger under middagen för att sedan sjunka väldigt lågt så jag blir trött? Det jag funderat på är om jag kanske äter för lite. När jag inte tränade så blev jag proppmätt efter middagen och var även pigg många timmar framöver. Nu känns det som jag kan äta hur mycket som helst utan att verkligen känna den där mättande känslan i magen.

Påverkar kreatinintaget blodsockret? Tröttheten är nämligen mer påtagande under kreatinperioderna..

Är det promenaderna fram och tillbaka som suger en massa energi?

Funderade på om jag kanske hade ngn form av diabetes men satt och pillade med en sånndär mätare och kom fram till att jag låg på helt normala nivåer. Dock så var nivåerna kanske lite låga efter högt intag av socker. Testade nämligen att dricka tre burkar cola (brukade dricka rätt mycket cola förut), väntade ca 1,5h och gjorde ett nytt test. Låg på runt 6,5 vilket kan tyckas vara rätt lågt för så mycket socker.

Skall beställa en ny mätare (den gamla gick sönder) och testa värdet efter maten.

Ingen annan som är trött efter de käkat? Kan tillägga att jag käkar vanlig mat (kött, fisk, potatis, ris, pasta osv).

/RT

Sverker
2003-09-23, 05:51
Problemet med trötthet.

Ät mindre vid varje måltid men oftare. Jämnar ut blodsockret över dagen.

En läkarkontroll är det som gäller ifall du misstänker diabetes :nono:

Ozz
2003-09-23, 07:06
Nu är jag ingen expert på diabetes men om du har det borde väl inte blodsockret sjunka direkt efter måltid. Tvärtom så ligger nivåerna kvar höga.
1,5h efter du druckit cola kan vara för länge att vänta, då har blodsockret hunnit sjunka. Testa kanske 15min efter du svalt sista klunken.

RT_STCS
2003-09-23, 15:53
tror på det med att äta mindre fast fler gånger.. åt lunch i skolan och gick hem för att äta igen och när jag nu kom hem så känner jag mig helt normal. Var inte trött i skolan heller. Skall käka middag nu så får vi se om jag deckar :P

PS. Skall nog dra ned på colan helt o hållet..

brema
2003-09-23, 17:38
Nästan helt säker på att du inte har diabetes. Vet inte hur gammal du är, men du skriver att du går i skolan och i ung ålder är diabetes typ-2 mycket ovanlig.
Skulle nu din insulinproduktion vara mer eller mindre utslagen (=diabetes typ-1) skulle du INTE ligga på 6,5 mmol/l efter 3 burkar cola. Dessutom skulle du vara törstig och kissnödig i princip hela tiden...

Följ Sverker's råd och skippa maratontupplurar på 4h så ska du se att det löser sig :thumbup:

Ozz
2003-09-23, 17:40
Dra ner på colan är ett hett tips :)