handdator

Visa fullständig version : väga efter matlagning?

Kalle112
2010-02-10, 22:56
Eftersom morsan lagar maten undrar jag hur man löser problem med att väga mat? Kikade på livsmedelsverkets hemsida där det står "couscous tillagad" och sen visar dom antal kalorier etc etc. Ska jag då ta ex. 100g cous cous i någon dl-mått-verktyg i köket och lägga på vågen? Har jag gjort rätt då?

TehSaxo
2010-02-10, 23:41
nej, direkt på vågen, inga extra vikter :P

vicarious
2010-02-10, 23:43
Du ska givetvis inte räkna med t ex ett deciliter-mått i vikten, för du äter väl inte det också?

King Grub
2010-02-11, 05:54
Du kan använda ett decilitermått som du beskriver också, om du väger det för sig och sedan drar bort den vikten från totalvikten. Om du inte har någon annan lämplig vågskål.

shinwa
2010-02-11, 08:56
De flesta digitala vågar har ju faktiskt en kalibreringsfunktion för att ta bort behållaren det vägs i. Förutsatt att man först väger föremålet, nollar, och sedan häller i vad man känner för att väga.

Exhale_
2010-02-11, 09:03
Nu är jag tråkig och inte svara på frågan utan istället uppmuntra till att uppskatta mängderna istället för att väga all mat. Morsan lagar väl inte alla dina måltider? En av alla kanske det funkar med att du uppskattar mängderna.

Swallowme
2010-02-11, 10:41
något man kan göra är ju att anteckna allt som måltiden innehåller och sen uppskatta hur stor del av hela koket man åt. nu gör jag det iofs bara när jag gör gratäng och liknande.

Kravmaga
2010-02-11, 12:14
något man kan göra är ju att anteckna allt som måltiden innehåller och sen uppskatta hur stor del av hela koket man åt. nu gör jag det iofs bara när jag gör gratäng och liknande.

Har man redan gjort det kan man lika gärna väga hela maten när den är färdig och så har du ett kcal/g på din färdiga mat, istället för att uppskatta, grovjobbet är ju som sagt gjort.

Kalle112
2010-02-11, 23:17
oj ett sånt fel sätt o ställa frågor på. Givetvis tar jag inte med dl-måttet i beräkningarna då jag räknar bort det från vikten. Vad jag syftade på var om man ska väga maten efter att man tillagat den? På livsmedelsverkets hemsida står det ju antalet kalorier för alla livsmedel. För vissa livsmedel finns det flera alternativ ex. couscous, couscous tillagad osv. Väger ni maten före eller efter att? Jag vill veta från vilka alternativ på hemsidan jag ska utgå...

Exhale_
2010-02-12, 00:22
Man får välja metod själv. Vanligast är nog att väga maten innan man tillagar den. Då väljer man i ditt exempel couscous. Väger man den när den är tillagad väljer man couscous tillagad :D

Ristretto
2010-02-12, 10:18
Det dumma med att väga efter tillagning är att vattenmängden kan skilja rätt ordentligt, trots att det är tillagat på samma sätt. Jag har märkt detta särskilt tydligt på ris.

Toby Asp
2010-02-12, 14:13
De flesta digitala vågar har ju faktiskt en kalibreringsfunktion för att ta bort behållaren det vägs i. Förutsatt att man först väger föremålet, nollar, och sedan häller i vad man känner för att väga.

Tarering, inte kalibrering.