handdator

Visa fullständig version : Allsvenskan 2010

Sidor : [1] 2

Mestalla
2010-02-10, 17:57
Här är tråden vi alla gått och längtat efter att någon annan skulle göra, men eftersom ingen annan tar tag i det så får jag göra det.

Förra året vann Allmänna Idrottsklubben Allsvenskan 4 poäng före kamratförreningen från Göteborg nämligen IFK. Men allt avgjordes i sista matchen på Nya Gamla Ullevi. Inför matchen ledde AIK Allsvenskan en fjuttig poäng före Blåvitt och med poäng (kryss eller vinst) tar Solnalaget SM-Guldet igen. För Göteborgarna krävdes seger och hemmalaget satte fullfart från början. Jag tänker inte gå in närmare på matchen än att i mina ögon var IFK värda att vinna och var det bättre laget men AIK dom effektiva och dom tusentals gnagare som tagit sig till Göteborg fick fira ett efterlängtat guld.
2009 var också året Örgryte och Hammarby åkte ur och Mjälby och Åtvidaberg tog steget upp i finrummet för svensk klubblagsfotboll.
Tobias Hysen från IFK delade skytteligavinsten med GAIS brassen Wanderson, dom två var 7 mål före 3an Daniel Larsson från mff. Assistligan vanns av IFKaren Selakovic och Michael Görlitz från Halmstad. Dessa två gjorde en mer assist än tex Andreas Drugge från Trelleborg och GAIS spelaren Mattias Lindström.
Dom två lagen som gjorde flest mål var IFK Göteborg och Kalmar FF och det laget som släppte in minst var AIK.
2009 var också året då om inte den så en av våra största fotbollsspelare någonsin la skorna på hyllan, Henrik Larsson.

Såhär inför Allsvenskan 2010 så har guldlaget tappat många nyckelspelare. Målvakten Daniel Örlund har till Norska Rosenborg, Joos Hooiveld har prövat på proffslivet i Celtic, Markus Jonsson har flyttat till Grekland och Panionios fast den största förlusten enligt mig är Ivan Obolo som har flyttat hem till Arsenal de Sarandi i Argentina. Det ryktas även om att dom båda innermittfältarna Jorge Ortiz och Dulee Johnson är på väg ifrån Råsunda.

Silvermedaljörerna har inte tappat några tongivande spelare utan bara köpt in Pär Ericsson, Fredrik Risk och Hannes Stiller som var på lån förra året i klubben.

Alla Allsvenska övergångar kan man blandannat hitta här:
http://www.fotbollsverige.se/news_show_silly-season-allsvenskan.html?id=9069203 annars rekomenderar jag er att kolla in de Allsvenska lagens sidor på www.Svenskafans.com/fotboll där brukar det va bra uppdatering och lite inside info om klubbarna.

2010 tror jag att Allsvenskan vinns av IFK Göteborg. Tvåa blir Boråslaget Elfsborgs IF och trea är svårare att tippa men där drar jag till med Örebro.
På platserna 4-8 tror jag att följande lag hamnar, Trelleborgs FF, Kalmar FF, AIK och malmö ff. Därefter följer BK Häcken och Halmstad.
Åker ur tror jag att Åtvidaberg och Mjälby gör medans BP får kvala i år igen. Där emellan kommer GAIS, Gefle och Helsingborg.

Skytteligan vinner återigen Tobias Hysen om han stannar i Blåvitt hela säsongen. Assistligan vinner Andreas Drugge.

Vad är era förhoppningar på nästa Allsvenska? Vem vinner? Vem får spela fotboll i Superettan 2011? Vem vinner skytteligan? Diskutera!

Mestalla
2010-02-10, 18:00
Om det inte framgår av texten och min bild så finns mina sympatier hos TFF!

_slipknot1_
2010-02-10, 18:27
Om det inte framgår av texten och min bild så finns mina sympatier hos TFF!

Man beklagar.

Tror AIK vinner även i år samtidigt som man går till gruppspel i Champions League.

Baan
2010-02-10, 18:34
Elfsborg tar det i år (lokalpatriot!). Om jag inte är helt felinformerad är laget intakt och man har inte tappat någon nyckelspelare. Tvärtom borde man fått lite förstärkning. Minns dock inte att någon speciellt duktig spelade skulle ha blivit värvad. Sen finns det säkert ett par talanger som om dom blommar ut kan betyda en del. Fast det stämmer väl för många lag?

IFK borde vara en stor rival om dom är intakta med. Hysén är vad jag förstått en spelare som kan fälla avgörandet med sitt målskytte. Borde inte han kunna ta steget upp, dvs bli proffs i utlandet? Allsvenskan har ändå gått ner rätt rejält senate tio åren om man ser till rankningen.

maximuscle
2010-02-10, 18:52
Man beklagar.

Tror AIK vinner även i år samtidigt som man går till gruppspel i Champions League.

+1 själv klart kommer vårt lag vinna guld även detta år och även kvala till grupp spel i CL!!

Mestalla
2010-02-10, 19:01
Man beklagar.

Haha inget att beklaga, vi har ju pluss statistik på er dom senare åren.

Är alla ni gnagare lika enögda...?

Windstalker
2010-02-10, 19:16
AIK Guld 2lax10!

_slipknot1_
2010-02-10, 19:34
Elfsborg tar det i år (lokalpatriot!). Om jag inte är helt felinformerad är laget intakt och man har inte tappat någon nyckelspelare. Tvärtom borde man fått lite förstärkning. Minns dock inte att någon speciellt duktig spelade skulle ha blivit värvad. Sen finns det säkert ett par talanger som om dom blommar ut kan betyda en del. Fast det stämmer väl för många lag?

IFK borde vara en stor rival om dom är intakta med. Hysén är vad jag förstått en spelare som kan fälla avgörandet med sitt målskytte. Borde inte han kunna ta steget upp, dvs bli proffs i utlandet? Allsvenskan har ändå gått ner rätt rejält senate tio åren om man ser till rankningen.

Så länge ni har gnäll-Haglund kvar kommer ni inte ta något SM-guld. Dessutom har ni på tok för dåliga anfallare för att vinna. Att köra med en anfallare anser jag vara helt fel för ett lag som vill vinna guld. Största hotet mot AIK är Götefusk i år igen.

Baan
2010-02-10, 19:43
Så länge ni har gnäll-Haglund kvar kommer ni inte ta något SM-guld. Dessutom har ni på tok för dåliga anfallare för att vinna. Att köra med en anfallare anser jag vara helt fel för ett lag som vill vinna guld. Största hotet mot AIK är Götefusk i år igen.

Man borde kanske prova någon annan... men Haglund verkar ha förtroendet. Kanske är släkt med någon i ledningen? ;) Håller med om dåliga anfallare. Nu har man fått in Berglund men han lär inte göra mycket skillnad. Amadou Jawo kanske? Skrivs lite om honom iaf, har ingen koll på killen.

En anfallare kan funka, men då krävs det bra offensivt tänk från resten av laget, främst mittfältare som hänger på och rör sig bra. Det kanske passar bättre i spanska ligen än Allsvenskan dock :) Den offensiva satsningen gjorde ju även att Elfsborg läckte som ett såll bakåt en del matcher.

ceejay
2010-02-10, 19:49
uppsala har inget lag i allsvenskan va? (a)

Mack10
2010-02-10, 19:51
bered er på att se Ljungskile Sk nästa år i allsvenskan som vinnare !!!

gnagaren
2010-02-10, 20:33
TS lyckades bra med att sammanfatta vad afttonbladet gottat sig över de senaste månaderna, fast vad som inte nämns är att AIK har en grym trupp fortfarande där vi förhoppningsvis kommer få se nya egenskapade spelare kliva fram.

Angående förlusterna denna säsong så är nog jag och de flesta på Gnagarforum överens om följande:

Förlusten av Daniel Öhrlund är inget större problem då han redan skulle bort från klubben efter säsongen 08 när Manoja klev fram och blev förstemålvakt. När Manoja sedan skadade sig under försäsongen förra året fick Öhrlund återigen kliva in i rampljuset och stå förstamålvakt hela säsongen. Så i pricnip har våran andramålvakt lämnat klubben och förstamålvakten är tillbaka.

Att Markus Jonsson skulle få lämna efter säsongen visste han själv redan om, därför var det ingen nyhet att han inte fick ett nytt kontrakt efter att det gamla gick ut. Istället satsades det en liten summa pengar i Martin Lorenzton som kom från Assyriska och ville spela för AIK. Där är jag och många andra överens om att han har många kvaliter som är bättre än Jonsson, framförallt det offensiva spelet. Det Jonsson hade var dock sina 100% satta straffar som kommer bli saknade. Dessutom finns både Kenny Pavey och Daniel Tjernström som kan spela ytterackar om det krisar sig, och Nils-Erik Johansson som man kliva in i mitten.

Jos Hoiveld fanns det inte mycket att säga om. En sådan backklippa helt överlägsen någon annan i allsvenskan var nästan ämnad att lämna klubben. Klart man skulle vilja ha kvar Jos i truppen men när alla vet att han är för bra och ett schyst bud från en storklubb som Celtic kommer tackar man inte nej. AIK har andra alternativ i Walid Atta och Nicklas Backman som båda i år kommer vilja kriga om startplatsen bredvid Per Karlsson. Dessutom kan man, som jag skrev här ovanför, sätta Nisse i mitten då han från början är mittback egentligen.

Angående Obolo så är nog alla överens om att det är en stor förlust. Allsvenskans vassaste forward som nästan alltid vann sina nickdueller, spelade fram sina lagkamrater och var lagets bästa målgörare kommer bli saknad. Obolo är och har alltid varit för bra för allsvenskan, tråkigt dock att han valde att lämna AIK innan CL-kvalet, men man kan förstå hur spelare från varmare länder längtar hem i det här klimatet. Dock tycker jag Obolo gjorde ett riktigt dåligt val som åkte tillbaka hem till Arsenal de Sarandi och inte skrev på för AIK 1år till för att spela CL-kvalet. Väl där kunde han blivit scoutad av nån klubb ute i Europa och fårr flytta till Spanien kanske där han hade tjänat mycket bättre än i Argentina, dessutom hade han ju haft språket på sin sida även där.
Men AIK har andra alternativ än Obolo, Miran Burgic är t.ex tillbaka från sina skador och vill nog mer än gärna visa upp sig innan VM så att han eventuellt blir uttagen i Sloveniens trupp.

Så att redan nu dra massa slutsatser i vad diverse blaskor skriver om AIK (alla hatar oss) är att skjuta sig i foten. Precis som jag inte har mer koll på IFK eller Ellos än det jag läser i tidningarna har ingen koll på AIK. Men jag litar till 100% på Stahre och Wesström, dem har sin idé och det funkade ju väldigt bra förra året, så det är bara att tuta och köra så kommer nog denna säsong också gå fram.

-------------

Jag har redan tippat MFF som vinnare denna säsong, får dem igång sitt lag och framförallt får Wilton att börja producera mål kan dem bli riktigt farliga. Annars är ju såklart AIK, IFK och Ellos tre andra favoriter till att vinna i år. Kalmar kommer göra en medioker säsong till, Örebro och TFF kommer överraska och kan t.o.m sluta top3 i år om de får till spelet så bra de kan. Årets floppar blir återigen Djurgården och Helsingborg som kommer tappa hälften av det offensiva spelat utan Henrik Larsson och som dessutom slösar bort onödiga pengar på en ytterback som är 31år och har varit skadad sedan 1800-talet... Åker åt gör Åtvidaberg så det skriker om det och med dem följer även Mjällby som kämpar in i det sista med BP om kvalplatsen.

Tonto
2010-02-10, 21:04
jag är gnagare all the way fast IFK och Elfsborg ser riktigt bra ut iår.

Jockefoten
2010-02-10, 21:18
Med fler finländare än vad Kolozzeum besitter kan det inte blir annat än succé!
Heja Djurgården!

_slipknot1_
2010-02-10, 21:20
jag är gnagare all the way fast IFK och Elfsborg ser riktigt bra ut iår.

Sluta trolla, ingen riktigt gnagare tror på annat än guld.

psirus
2010-02-10, 21:20
Helgi Danielsson är en spelare som gjorde mycket jobb i det tysta och har lämnat. Jag tror nog att han blir bra ersatt men ändå en förlust.

Rätta mig gärna om jag har fel men både AIK och Elfsborg släppte väl in minst mål den säsongen de vann? ett stark försvar kan nog räcka till guld.

Jockefoten
2010-02-10, 21:40
Årets försäsongssmål?

-GwTHDDH1GM

Dissector
2010-02-10, 23:08
Har mest ögonen på mitt eget lag just nu när försäsongsmatcherna är igång. Halmstad och tränaren Janne Andersson gick som bekant skilda vägar, och HBK ordnade med en riktigt exotisk spännande ny tränare... Man befordrade den assisterande tränaren Lasse Jacobsson. Nåväl, jag tror ändå det kan bli något bra, och dessutom har han Micke Svensson vid sin sida. En ny röst i omklädningsrummet är vad som behövs.

Målisen Magnus Bahne valde att inte förnya, i hopp om att plockas upp av något större lag. Det blev Assyriska till slut (:)). Tråkigt för oss, men han är inte riktigt vad han har varit heller. Emir Kujovic och Görlitz är kvar vilket är super.

Jag tror på en bra säsong, men det gör jag å andra sidan varje år vid den här tiden.

_slipknot1_
2010-02-10, 23:18
Helgi Danielsson är en spelare som gjorde mycket jobb i det tysta och har lämnat. Jag tror nog att han blir bra ersatt men ändå en förlust.

Rätta mig gärna om jag har fel men både AIK och Elfsborg släppte väl in minst mål den säsongen de vann? ett stark försvar kan nog räcka till guld.

AIK hade ett ramstarkt försvar samtidigt som man hade en toppklass anfallare i Obolo och på hösten även Flavio som var riktigt duktig. Sen körde man med två renodlade anfallare istället för en ensam stackars sate som ellos hade.

Mestalla
2010-02-11, 00:32
Fyfan vad ni AIKare är enögda, helt galet. Förlusten av Markus Jonsson kommer va märkbar. Han blev väl framröstad till årets högerback i Allsvenskan? Han blev ju knappast det för han inte är bäst. Har svårt att se att en kille från Assyriska ska gå in och ta hans plats, ska dock erkänna att jag inte har någon koll på den nya killen. Örlund var ju en av seriens 3 bästa målvakter, er finne (kan inte stava till namnet) har ju gått skadad i ett år, tajming och liknande kommer ju inte tillbaka över 5 försäsongsmatcher...Obolo och Joos kommer saknas, helt klart.

gnagaren som trodde att mff vinner SM-Guld har ju bevisligen inte så stor koll. Dom spelar med en mittback som inte fyller 20 innan serien är slut och var duktig förra året mest på grund av att Gabriel som spelade bredvid honom var en av Allsvenskans bästa mittbackar och han mer "följde med" honom. Men klart att han är duktig men ingen kille man bygger ett guld lag runt. Hans granne i mittlåset kommer bli Daniel Andersson och visst är han duktig men det är skillnad på att gå ner och spela mittback lite då och då som han tidigare gjort än att permanent spela i försvaret.
Frammåt är det osäkert som fan, daniel larsson och Eddie Ofere gjorde galet lite mål första 20 omgångarna för att dom sista 8 ösa in mål. Wilton ser enligt mina mff vänner sämre ut än vad han gjorde förra säsongen.
På mitten ser det dock riktigt starkt ut, han nye serben Miljan sägs vara riktigt bra köp (återigen för billigt) av Hasse Borg. "Tyvärr" för mffs del blev han ju skadad efter Häckenmatchen förra året där han gjorde 1-0 på en hörna.
Hans kollega som mittfältare blir ju förmodligen Kruys och han var ju en stjärna i Holland så där har dom två riktigt bra innermittfältare...

Dom har ett spännande lag och kan dom få allt att fungera blir dom farliga men jag tvivlar starkt på det.

psirus
2010-02-11, 11:13
AIK hade ett ramstarkt försvar samtidigt som man hade en toppklass anfallare i Obolo och på hösten även Flavio som var riktigt duktig. Sen körde man med två renodlade anfallare istället för en ensam stackars sate som ellos hade.
AIK gjorda mål 2009=36
Elfsborgs gjorda mål 2009=43

Du verkar överskatta AIKs anfall och underskatta Elfsborgs. AIK vann inte guldet på bra anfall utan på ett riktigt stabilt försvar.

Baan
2010-02-11, 11:18
AIK gjorda mål 2009=36
Elfsborgs gjorda mål 2009=43

Du verkar överskatta AIKs anfall och underskatta Elfsborgs. AIK vann inte guldet på bra anfall utan på ett riktigt stabilt försvar.

Fast +- - statistiken var kass för Elfsborg... d.v.s. man läckte för mycket relativt till antalet mål gjorda.

psirus
2010-02-11, 11:26
Fast +- - statistiken var kass för Elfsborg... d.v.s. man läckte för mycket relativt till antalet mål gjorda.
Precis de va det jag ville få fram med det hela. det handlar inte bara om mål framåt. En bra defensiv kan vinna guld likväl som en bra offensiv.

Sen ville jag visa också att Elfsborgs spelsystem med en anfallare inte producerade sämre än AIKs med två. ;)

ThisIsTheOne
2010-02-11, 11:49

Eller visar några som helst tecken på verklighetsförankring?

AlmostRipped
2010-02-11, 11:52
Mestalla verkar verkligen ogilla AIK!

IFK Götet: Har starkt lag fortfarande, men om det räcker iår är inte säkert... Top3 är dem garanterat. Få bra nyförvärv men håller de sig skadefria finns chansen absolut.

Elfsborg: Med deras ekonomi och spelarmaterial borde de ha vunnit guldet, tyvärr har de en av allsvenskans enligt min åsikt sämsta tränare och kommer ta en 3-4 plats iår som vanligt. (EJ godkänt med deras ekonomi, äger sin egen arena och har bra potential i laget)

AIK: Försvara ett guld i allsvenskan är inte så lätt längre, dock tror jag på en top3 placering med chans på guldet. Förluster och få nyförvärv ger väl många åsikt om att AIK är svagt iår, men i Lorentzon finns en ny johnsson som troligtvis kommer bli bättre. Ruskigt duktig spelare och blev väldigt billig för AIK! Niklas Backman är bra, får se huruvida han och Walid Atta slåss om mittbacksplatsen. I anfallet finns Pontus Engblom som jag tyckte var bra redan förra året, nu mot IFK Norrköping senast visade han extrem potential och kan mycket möjligt bli AIK's skyttekung iår. Alternativ finns och tror AIK kan komma långt iår, huruvida det blir guld eller inte får vi se men CL kvalet lär prioriteras och om vi kommer vidare där så blir det nog inte guld!

Malmö & Kalmar kan komma upp en bit men om det räcker vet jag inte just nu.

1. AIK eller Göteborg
3. Elfsborg
4. Kalmar
5. Malmö FF
6. Örebro
7. Häcken
8. Djurgården
9. Helsingborg

Efter det vet jag inte riktigt hur det kommer gå, tror att mjällby klarar sig dock.

ha:cl
2010-02-11, 12:34
Örgyte - SM Guld 2011. :)

vandelay
2010-02-11, 14:31
[AIK-glasögon]Det känns helt klart som om det är en otroligt bra stämning i laget. Tränarteamet har verkligen lyft varje spelare och laget till en stabil nivå. Vad gäller "Finalmatchen" så kan ingen säga att AIK inte var välförtjänta vinnare. Ok, IFK hade första halvlek i princip, men vilket spel AIK bjöd på i andra. Glenn hade inte en suck :)
Nyckelspelare har fallit ifrån men från en bred ungdomlig trupp tror jag det finns kvalificerade spelare att ta över.
Egentligen är väl Obolo den som blir svårast att ersätta med sina fina offensiva och även defensiva egenskaper och sin härliga attityd. Jos var inte riktigt med på noterna under våren, däremot en dominant under hösten. Dock visade Atta goda kvaliteér i matchen mot Elfsborg. Jag håller med Stahre om att vi ska ha en målsättning att vinna Cupen och SM-guldet.[/AIK-glasögon]

Annars tror jag IFK Fuskeborg blir tuffa i år. Kim kommer säkert lära sig några nya tjuvknep under VM så jag tippar att IFK kommer släppa in väldigt få mål på hösten.

Gabriel174
2010-02-11, 15:31
Man beklagar.

Quoted. For. Truth.

Mestalla
2010-02-11, 18:11
Mestalla verkar verkligen ogilla AIK!

IFK Götet: Har starkt lag fortfarande, men om det räcker iår är inte säkert... Top3 är dem garanterat. Få bra nyförvärv men håller de sig skadefria finns chansen absolut.

Elfsborg: Med deras ekonomi och spelarmaterial borde de ha vunnit guldet, tyvärr har de en av allsvenskans enligt min åsikt sämsta tränare och kommer ta en 3-4 plats iår som vanligt. (EJ godkänt med deras ekonomi, äger sin egen arena och har bra potential i laget)

AIK: Försvara ett guld i allsvenskan är inte så lätt längre, dock tror jag på en top3 placering med chans på guldet. Förluster och få nyförvärv ger väl många åsikt om att AIK är svagt iår, men i Lorentzon finns en ny johnsson som troligtvis kommer bli bättre. Ruskigt duktig spelare och blev väldigt billig för AIK! Niklas Backman är bra, får se huruvida han och Walid Atta slåss om mittbacksplatsen. I anfallet finns Pontus Engblom som jag tyckte var bra redan förra året, nu mot IFK Norrköping senast visade han extrem potential och kan mycket möjligt bli AIK's skyttekung iår. Alternativ finns och tror AIK kan komma långt iår, huruvida det blir guld eller inte får vi se men CL kvalet lär prioriteras och om vi kommer vidare där så blir det nog inte guld!

Malmö & Kalmar kan komma upp en bit men om det räcker vet jag inte just nu.

1. AIK eller Göteborg
3. Elfsborg
4. Kalmar
5. Malmö FF
6. Örebro
7. Häcken
8. Djurgården
9. Helsingborg

Efter det vet jag inte riktigt hur det kommer gå, tror att mjällby klarar sig dock.

Absolut inte men jag förstår inte hur ni kan tro att ni ska vinna 2010 igen. 2009 var ni enormt nära att komma tvåa, sen dess har ni tappat en av Allsvenskans bästa Anfallare, en av dom bästa målvakterna, en av dom bästa mittbackarna och en av dom bästa högerbackarna och ni har BARA förstärkt med någon fån Assyriska. Jag tror stenhårt på IFK.

_slipknot1_
2010-02-11, 18:41
Absolut inte men jag förstår inte hur ni kan tro att ni ska vinna 2010 igen. 2009 var ni enormt nära att komma tvåa, sen dess har ni tappat en av Allsvenskans bästa Anfallare, en av dom bästa målvakterna, en av dom bästa mittbackarna och en av dom bästa högerbackarna och ni har BARA förstärkt med någon fån Assyriska. Jag tror stenhårt på IFK.

För att vi har Allsvenskans i särklass bästa tränare. Gå tillbaka till förra säsongen och kolla på vad vi hade för spelare på planen och på bänken fram till sommarfönstret och kolla vår tabellplacering. Vi hade stora problem med skador under större delen av vårsäsongen och ändå låg vi med i toppen. Sen när Dulle och Flavio tillkom var det ju inget snack om saken vilka som var bäst. Enormt nära att komma två, är du skön eller? Vi spelade ju ut fuskarna på deras egen hemmaplan.

Som vanligt har ingen förutom AIKare koll på AIK. Ja vi har sålt spelare precis som alla andra lag gör varje säsong. Inga enskilda spelare utgör ett lag hur mycket ni än tror det. AIK bevisade förra säsongen att de är det bästa laget. Mycket tjat om ersättare hit och dit. Manooja var ju tilltänkt första keeper innan hade bröt benet. Så Örlund är ersatt. Mr.100% är ersatt med Lorentzon. Jos var ruskigt viktig för försvaret förra året det ska inte förnekas, samtidigt har vi tre U-21 landslagsbackar kvar.

Obolo var ruskigt bra under hela våren och producerade väl i princip allt framåt. Men då var mittfältet inte alls lika bra som det blev på hösten. Obolo var inte alls lika framträdande på hösten och var i vissa matcher direkt dålig. Sedan är han ingen skytteliga vinnare, men han är i övrigt nästan helt komplett och kommer till viss del saknas. Tror AIK kommer anpassa sitt spel till att rulla mer efter marken och utnyttja se starka kanterna.

Sedan tillkommer troligen en till anfallare från Brasilien om inte inför starten på AS så under sommarfönstret. Att vi sedermera blir tippade som alltifrån 8-4 är ju bara perfekt.

_slipknot1_
2010-02-11, 18:48
Ska dra till med en gissning på sluttabell för AS 2lax10:
(Baserad på trupperna som de ser ut nu.

1. AIK
2. Göteborg
3. Kalmar
4. Örebro
5. Elfsborg
6. Häcken
7. Trelleborg
8. Malmö
9. Halmstad
10. Gefle
11. Helsingborg
12. Brommabojkarna
13. Mjällby
14. Gais
15. Djurgården
16. Åtvidaberg

Mestalla
2010-02-11, 19:27
....

Skojar du? Allsvenskans bästa tränare? I den kategorin är ju Tom Prahl och Sixten Boström i mina ögon dom två som gjort det största jobbet i respektive klubbar. Stahre har gjort det bra i AIK men med det materialet ni hade förra säsongen vore allt utom en top 3 placering en skräll.
Jag ska inte ljuga, jag har inte sett aik i mer än 6-7 matcher i år och där har man förlitat sig mycket på att Obolo ska göra mycket i anfallet, han kommer bli enormt saknad och ersätter ni inte honom kommer ni ha stora anfallsproblem. Ni kommer få lägga om hela er spelide utan Obolo som jag ser det.

Joos var ju en av dom bästa mittbackarna tillsammans med Bjärsmyr och Ralle Bengtsson och att tro att Atta eller vem det är som får ersätta honom kommer göra det lika bra är bara naivt att tänka så.

Sen det där snacket med skador köper jag inte, vi hade som mest 13 a-lagsspelare skadade då kan man börja gnälla. Nu vet jag inte hur mycket skador ni hade men ni hade aldrig en hel start11a borta vilket vi hade i ett par matcher. IFK hade också tunga avbräck, Adam Johansson, Robin Söder osv samtidigt som man sålde Wernbloom och Bjärsmyr, två av dom absolut bästa på sina positioner. Ni hade inte mer skador och spelare som var borta än något annat lag i Allsvenskan, dessutom är skador är en del av spelet.

Vem är era 3 u21 mittbackar? Atta, Karlsson och Özkan är alla för gamla för de landslaget. Dessutom var ingen av dom nära en startplats.

Om du tror att ni SPELADE ut IFK på Nya Galma Ullevi så kan du ju se matchen eller se ett sammandrag från den här, http://www.youtube.com/watch?v=BtQ3Ls5IqGM rätt jämt med chanser men IFK har lite vassare än er bortsett från era två mål.

Nu låter det som att jag ogillar AIK, absolut inte, ni är bra men ni jävla råttor är så enögda så tillomed mffare framstår som sympatiska.

_slipknot1_
2010-02-11, 20:54
Skojar du? Allsvenskans bästa tränare? I den kategorin är ju Tom Prahl och Sixten Boström i mina ögon dom två som gjort det största jobbet i respektive klubbar. Stahre har gjort det bra i AIK men med det materialet ni hade förra säsongen vore allt utom en top 3 placering en skräll.
Jag ska inte ljuga, jag har inte sett aik i mer än 6-7 matcher i år och där har man förlitat sig mycket på att Obolo ska göra mycket i anfallet, han kommer bli enormt saknad och ersätter ni inte honom kommer ni ha stora anfallsproblem. Ni kommer få lägga om hela er spelide utan Obolo som jag ser det.

Joos var ju en av dom bästa mittbackarna tillsammans med Bjärsmyr och Ralle Bengtsson och att tro att Atta eller vem det är som får ersätta honom kommer göra det lika bra är bara naivt att tänka så.

Sen det där snacket med skador köper jag inte, vi hade som mest 13 a-lagsspelare skadade då kan man börja gnälla. Nu vet jag inte hur mycket skador ni hade men ni hade aldrig en hel start11a borta vilket vi hade i ett par matcher. IFK hade också tunga avbräck, Adam Johansson, Robin Söder osv samtidigt som man sålde Wernbloom och Bjärsmyr, två av dom absolut bästa på sina positioner. Ni hade inte mer skador och spelare som var borta än något annat lag i Allsvenskan, dessutom är skador är en del av spelet.

Vem är era 3 u21 mittbackar? Atta, Karlsson och Özkan är alla för gamla för de landslaget. Dessutom var ingen av dom nära en startplats.

Om du tror att ni SPELADE ut IFK på Nya Galma Ullevi så kan du ju se matchen eller se ett sammandrag från den här, http://www.youtube.com/watch?v=BtQ3Ls5IqGM rätt jämt med chanser men IFK har lite vassare än er bortsett från era två mål.

Nu låter det som att jag ogillar AIK, absolut inte, ni är bra men ni jävla råttor är så enögda så tillomed mffare framstår som sympatiska.

Om jag skojar? Skojar du? Tror de flesta, även icke gnagare, håller med om att Stahre är allsvenskans bästa tränare. Visst Tom Prahl är en duktig tränare, utan honom skulle inte Trelleborg ha hamnat där de hamna förra året. Han har ju ett par sm-guld på meritlistan och MFF gjorde ett stort misstag när de sparkade honom. Men att kalla honom den bästa tränaren är ju löjligt man ska vinna titlar för att vara det, oavsett vilket lag man tränar. Vinner han med Trelleborg nästa år är han den bästa helt klart annars inte. Sixten är även han duktig, lägg där till Gerhardsson i Häcken. Men fotboll handlar om att vinna och det är precis vad Stahre gjorde förra året dubbelt om till och med. Lägg där till att det rådde smärre kaos i hela föreningen året innan och att det var hans debutsäsong. Spelarmaterial i all ära, men då skulle väl Elfsborg joggat hem allsvenskan?

Köp inte skadesnacket då, men dra inte upp Göteborgs skador!
Deras egna beslut att sälja spelare precis som det var AIKs beslut att sälja Wilton 07.

Özkan som back bra koll! Nej Per Karlsson och Atta är numera för gammla men f.d U21 så sent som i somras. Den enda nuvarande U21 backen är Nicklas Backman. Naivt och naivt, tror mycket väl atta både Backman och Atta kan utvecklas till fullgoda ersättare även om Jos var ruskigt bra förra året.

Jodå jag har sett matchen ett par gånger, det var jämt i första i andra hade dock AIK spelet. Sen var det mer tal om utspelning i Svenska cupen iof.

Enögd och enögd men jag ser potentialen som finns i truppen och känner mig trygg med Stahre som tränare. Sedan om det nu mot förmodan skulle gå dålig på våren kommer Wesström scouta fram något klipp lagom till sommarfönstret öppnar.

AlmostRipped
2010-02-11, 22:24

Vi är AIK, Vackrast, störst och bäst.. så kommer det alltid att vara. Förstår inte hur det bara kan vara AIK's fans som tycker det om sitt eget lag? Orealistiska förväntningar fick jävligt många av AB's journalister äta upp förra året, då var namnet inte Obolo utan Stahre.

Jonsson var bra men jag ser helt ärligt att Lorentzon har en bättre roll i AIK även om jag älskade vår egen Mr. 100%!
Jos är svår att ersätta för han var extremt bra, en stor del varför vi släppte in minst mål förra året.
Örlund Extremt bra säsong förra året men som slipknot sade så var han tänkt 2a målvakt... Vår finska krabat är lika bra men har inte samma form som Örat hade förra året.
Obolo Bästa anfallaren i allsvenskan förra året, mest kompletta spelare i allsvenskan de senaste åren. Men han gjorde inte allt på hösten, innan Flavio gjorde han allt... Men vi vann inte guldet enbart tack vare honom även om han gjorde sin del, vi vann för att våran backlinje var ohotat bäst i allsvenskan och för att Stahre är ett geni och har otroliga ledaregenskaper.

I våra nya spelare har vi bra kvalité och vår tränarstab är samma som förra året. Kommer Mutumba igång med målskörden och Pontus Engblom växer in i sin roll kan vi göra mycket mer mål än förra året. Tror på ett mer offensivt starkt lag iår och har fortfarande bra bakåt, spöade IFK stolpfusk 3 gånger på en säsong. De matcherna de gällde spelade vi som ett formstarkt lag, hur skötte hysén det under de pressade matcherna mot AIK?

Alla klagar hela tiden på att AIK inte odlar egna talanger utan bara köper nya spelare, nu har vi tagit upp några svenska spelare i truppen och alla börjar klaga direkt, journalister skriver att AIK's guld inte kommer kunna försvaras utan att ha sett vad de nya spelarna kan göra... Tvivlar inte på att götet kommer ha ett bra lag iår, men obesegrade i götet förra året och Stahre leder kampen med 3-0 vilket ger oss bra förutsättningar inför säsongen.. Tippa oss gärna 5a, alltid skönt att vara underskattade!

kelk
2010-02-11, 22:48
Gnagarhybrisen är ett säkert tecken på att våren snart är här. Skandal att man får spendera den närmaste tiden i superettan.

mangs
2010-02-11, 22:56
Jag skulle ju ranka Prahl betydligt högre än Stahre med tanke på deras båda meritlistor. Sedan att han gett MFF deras enda guld på 2000-talet gör ju att jag är lite partisk i frågan. Man kan inte ta ifrån honom att han faktiskt lyckats bra i både små- mellanstora och stora klubbar. Däremot passar han ju som bäst i lag som TFF som kan/skall slå lite underifrån.

NÄr det gäller Malmö FF har det inte hänt mycket på spelarfronten. Egentligen bara ett nyförvärv i form av Joseph Elanga, en gång Allsvenskans bästa vänsterback som nu vikarierar medan seriens nuvarande bästa vänsterback Ricardinho är skadad. Iövrigt har Malmö FF ett lag fullt av unga talanger som slussats in i A-laget och numera bör vara mogna för att lyfta något jämflrt med de mediokra säsonger vi haft på slutet.

Nytt för i år är en helt ny ledning, ny Spansk andretränare (Pep Cortes). Dessutom skall de spela 4-4-2 från start vilket de tidigare avslutat säsongerna med efteratt ha övergett deras 4-5-1/4-3-3. 4-4-2 är ett system som spelarna känner sig mer hemma i och med en kille som Miljan på mitten har jag stora förhoppningar om en tätplacering. De har en rätt bred trupp offensivt men utan de riktiga topparna. Spelare för de andra lagen att se upp för är Daniel Larsson, Molins, Jimmy Touma, Jiloan Hamad samt nämnde Miljan. Dessutom finns ju alltid den tunne ålen Agon Mehmeti att tillgå.

Akilleshälen är som redan nämnts backlinjen, eller framför allt centralförsvaret men DA har tidigare gjort bra ifrån sig där och Sudic är en rejäl talang. Med en bra start och inga allvarliga skador på nyckelspelare tror jag de kan hamna topp-3.

Lallle
2010-02-11, 23:05
Göteborg BORDE leka hem det hela. Kan tänka mig att Elfsborg skulle kunna hota. Stahre verkar vara en ytterst kompetent tränare men det skulle förvåna mig något fruktansvärt om AIK lyckas igen.

_slipknot1_
2010-02-11, 23:50
Göteborg BORDE leka hem det hela. Kan tänka mig att Elfsborg skulle kunna hota. Stahre verkar vara en ytterst kompetent tränare men det skulle förvåna mig något fruktansvärt om AIK lyckas igen.

Håller med precis som Elfsborg förra året skulle jogga hem det kommer Göteborg leka hem det i år.*whatever*

_slipknot1_
2010-02-11, 23:55
En fråga alla bör ställa sig, om nu Göteborg leker under vår-säsongen hur många spelare kommer då inte tappas under sommarfönstret?

Tonto
2010-02-12, 00:08

Det är därför Stahre och Wesström har sagt i stängda(sånna som du aldrig någonsin kommer delta i) möten att nästa år blir väldigt svårt men och dom ska försöka placera laget så bra som möjligt. Man behöver inte vara juggernaut och alltid vara tuff och säga "vi är bäst" ibland är ödmjukhet också en bra egenskap.

_slipknot1_
2010-02-12, 00:13
Det är därför Stahre och Wesström har sagt i stängda(sånna som du aldrig någonsin kommer delta i) möten att nästa år blir väldigt svårt men och dom ska försöka placera laget så bra som möjligt. Man behöver inte vara juggernaut och alltid vara tuff och säga "vi är bäst" ibland är ödmjukhet också en bra egenskap.

Vem sa att det skulle vara lätt? Det är det aldrig, tror faktiskt genuint att vi tar guld igen.

Mestalla
2010-02-12, 01:07
Om jag skojar? Skojar du? Tror de flesta, även icke gnagare, håller med om att Stahre är allsvenskans bästa tränare. Visst Tom Prahl är en duktig tränare, utan honom skulle inte Trelleborg ha hamnat där de hamna förra året. Han har ju ett par sm-guld på meritlistan och MFF gjorde ett stort misstag när de sparkade honom. Men att kalla honom den bästa tränaren är ju löjligt man ska vinna titlar för att vara det, oavsett vilket lag man tränar. Vinner han med Trelleborg nästa år är han den bästa helt klart annars inte. Sixten är även han duktig, lägg där till Gerhardsson i Häcken. Men fotboll handlar om att vinna och det är precis vad Stahre gjorde förra året dubbelt om till och med. Lägg där till att det rådde smärre kaos i hela föreningen året innan och att det var hans debutsäsong. Spelarmaterial i all ära, men då skulle väl Elfsborg joggat hem allsvenskan?

Köp inte skadesnacket då, men dra inte upp Göteborgs skador!
Deras egna beslut att sälja spelare precis som det var AIKs beslut att sälja Wilton 07.

Özkan som back bra koll! Nej Per Karlsson och Atta är numera för gammla men f.d U21 så sent som i somras. Den enda nuvarande U21 backen är Nicklas Backman. Naivt och naivt, tror mycket väl atta både Backman och Atta kan utvecklas till fullgoda ersättare även om Jos var ruskigt bra förra året.

Jodå jag har sett matchen ett par gånger, det var jämt i första i andra hade dock AIK spelet. Sen var det mer tal om utspelning i Svenska cupen iof.

Enögd och enögd men jag ser potentialen som finns i truppen och känner mig trygg med Stahre som tränare. Sedan om det nu mot förmodan skulle gå dålig på våren kommer Wesström scouta fram något klipp lagom till sommarfönstret öppnar.

Vad jag tänkte på när jag sa Özkan som back vet jag inte...

Stahre har vunnit ETT guld med ETT lag. Prahl har faktiskt tagit mff till guld vilket är det största och svåraste en tränare kan göra för mff är skit. Lägg där till att han har tagit Halmstad till två guld och tagit ut TFF i Europa. Året Blackburn vann PL som tredje lag genom tiderna åkte man ut mot Skånes Stolthet TFF i Uefa Cupen, omgången därpå åkte vi ut mot Lazio på bortamål. När Stahre tagit vidare AIK i CL så kan vi börja snacka om bäst tränare. Men det handlar om titlar absolut och där är Stahre före Sixten och Gerhardsson men man spelar inte riktigt med samma förutsättningar, framföralltinte i AIK och Häcken.

Att du har enormt bra koll på AIK tvivlar jag inte en sekund på, men du måste va realist, ni har tappat era två bästa spelare + er målvakt inför denna säsongen och endast ersatt med en 25 årig (eller vad han är) ytterback från en Superettanklubb, inget övriga svenska klubbar skräms av tror jag. Blåvitt och Elfsborg kommer va i en klass för sig tippar jag på, sen kommer ju va hårt resten av platserna ner till 10onde där det är många lag som kan hamna, däribland ni och vi.
Jag har bra koll på TFF, har sett mycket TFF och jag skulle kunna säga att med en ny mittback och en ny vänsterback och flyt med skador (vi har för tillfället 10 st tror jag, 1 av 6 backar hela) så tror jag att vi kan va närmare ett SM guld än någonsin i klubbens historia. Men som sagt, det är jämt som fan.

Tigerkotten
2010-02-12, 01:10
Att ens prata om Stahre redan nu är ett skämt.

_slipknot1_
2010-02-12, 01:59
Vad jag tänkte på när jag sa Özkan som back vet jag inte...

Stahre har vunnit ETT guld med ETT lag. Prahl har faktiskt tagit mff till guld vilket är det största och svåraste en tränare kan göra för mff är skit. Lägg där till att han har tagit Halmstad till två guld och tagit ut TFF i Europa. Året Blackburn vann PL som tredje lag genom tiderna åkte man ut mot Skånes Stolthet TFF i Uefa Cupen, omgången därpå åkte vi ut mot Lazio på bortamål. När Stahre tagit vidare AIK i CL så kan vi börja snacka om bäst tränare. Men det handlar om titlar absolut och där är Stahre före Sixten och Gerhardsson men man spelar inte riktigt med samma förutsättningar, framföralltinte i AIK och Häcken.

Att du har enormt bra koll på AIK tvivlar jag inte en sekund på, men du måste va realist, ni har tappat era två bästa spelare + er målvakt inför denna säsongen och endast ersatt med en 25 årig (eller vad han är) ytterback från en Superettanklubb, inget övriga svenska klubbar skräms av tror jag. Blåvitt och Elfsborg kommer va i en klass för sig tippar jag på, sen kommer ju va hårt resten av platserna ner till 10onde där det är många lag som kan hamna, däribland ni och vi.
Jag har bra koll på TFF, har sett mycket TFF och jag skulle kunna säga att med en ny mittback och en ny vänsterback och flyt med skador (vi har för tillfället 10 st tror jag, 1 av 6 backar hela) så tror jag att vi kan va närmare ett SM guld än någonsin i klubbens historia. Men som sagt, det är jämt som fan.
Ett Sm-guld och ett cup guld på hur många försök? Han tog AIKs juniorer till sm guld, han förde Väsby till semifinal i svenska cupen år 2007 (åkte ut mot de sedermera cup mästarna Kalmar ff) då spelade väsby i division 1. Han tog även upp dem till superettan det året.

Men jag sa inte emot att Prahl är en bra tränare. Men även du måste inse att det är en djävla skillnad på press i AIK jämfört med Trelleborg och Häcken. Prahl dukade väl under för pressen 2005 och fick kicken efter uteblivna resultat. Malmö hade en ruskigt bra trupp både 2004 och 2005 så man ansåg ju bara att han levde upp till förväntningarna år 2004. Prahl är nog den mest meriterade tränaren i dagens AS iaf. Trelleborg ska vara riktigt glada att de har honom.

Superettan värvning då kan han läggas till en skara av b.la Kim Källström, Wilton och Mutumba, Men du har säkert rätt inga superettan värvningar kan ju lyckas det finns ju inte. Man måste värva en toppspelare från AS typ Oremo eller jawo för att nå framgång.

Alla lag tappar spelare inget konstigt med det förstår inte vad du är ute efter.
Bättre o tappa dem nu än under sommarfönstret som Göteborg lär göra!

Ser inte riktigt vad som gör att Elfsborg ska ha en chans att vinna guld så länge de har Haglund kvar och saknar dugliga anfallare. Göteborg blir AIKs tuffaste rival med Kalmar som outsider. Allsvenskan är jämn som du säger men tror ändå vi kommer se en topp kvartett/trio framåt hösten.

Edit: För att göra det tydligt. Ang. "spelartappen" Örlund var inte ens tilltänkt att vara kvar i truppen då han haft ett par dåliga säsonger bakom sig. Manooja var tilltänkt första keeper, snubben tog Finlands u21 lag till EM slutspel!
Mr. 100% hade ett par mediokra säsonger bakom sig pga skador och var tilltänkt att lämna efter den fina vårsäsongen redan i somras men blev tillsist kvar, ersättaren var redan värvad i Lorentzon.
Jos visste ingen ens vem det var innan denna säsong, varför skulle inte någon annan kunna blomma ut som han gjorde? Obolo i all ära men jag tror spelet kan bli bättre utan honom då de övriga spelarna måste ta ansvar då de inte kan förvänta sig att Obolo "ska fixa biffen".

psirus
2010-02-12, 08:28
Ser inte riktigt vad som gör att Elfsborg ska ha en chans att vinna guld så länge de har Haglund kvar och saknar dugliga anfallare. Göteborg blir AIKs tuffaste rival med Kalmar som outsider. Allsvenskan är jämn som du säger men tror ändå vi kommer se en topp kvartett/trio framåt hösten.

Nu får du förklara va de är för hel på Haglund, Elfsborgs anfallare och spelsystem som gör att de inte har chans att vinna guld.

Läste du det jag skrev tidigare? Elfsborg gjorde fler mål en AIK i år, trotts det vann AIK guldet. Faktum är att Elfsborg har gjort mer mål än AIK varje säsong sen de vann guld. Sen gjorde den gudaförklarade Obolo ett mål mer än den hånade Keene förra säsongen. Men en bättre anfallare till Elfsborg skulle inte skada men att påstå att de är för dåligt för att HA CHANS att vinna guld köper jag inte.

För om man inte har ett anfall ala kalmar 08 så skulle jag vilja påstå att försvaret är viktigare än anfallet.

Mestalla
2010-02-12, 08:53
Ett Sm-guld och ett cup guld på hur många försök? Han tog AIKs juniorer till sm guld, han förde Väsby till semifinal i svenska cupen år 2007 (åkte ut mot de sedermera cup mästarna Kalmar ff) då spelade väsby i division 1. Han tog även upp dem till superettan det året.

Men jag sa inte emot att Prahl är en bra tränare. Men även du måste inse att det är en djävla skillnad på press i AIK jämfört med Trelleborg och Häcken. Prahl dukade väl under för pressen 2005 och fick kicken efter uteblivna resultat. Malmö hade en ruskigt bra trupp både 2004 och 2005 så man ansåg ju bara att han levde upp till förväntningarna år 2004. Prahl är nog den mest meriterade tränaren i dagens AS iaf. Trelleborg ska vara riktigt glada att de har honom.

Superettan värvning då kan han läggas till en skara av b.la Kim Källström, Wilton och Mutumba, Men du har säkert rätt inga superettan värvningar kan ju lyckas det finns ju inte. Man måste värva en toppspelare från AS typ Oremo eller jawo för att nå framgång.

Alla lag tappar spelare inget konstigt med det förstår inte vad du är ute efter.

Edit: För att göra det tydligt. Ang. "spelartappen" Örlund var inte ens tilltänkt att vara kvar i truppen då han haft ett par dåliga säsonger bakom sig. Manooja var tilltänkt första keeper, snubben tog Finlands u21 lag till EM slutspel!
Mr. 100% hade ett par mediokra säsonger bakom sig pga skador och var tilltänkt att lämna efter den fina vårsäsongen redan i somras men blev tillsist kvar, ersättaren var redan värvad i Lorentzon.
Jos visste ingen ens vem det var innan denna säsong, varför skulle inte någon annan kunna blomma ut som han gjorde? Obolo i all ära men jag tror spelet kan bli bättre utan honom då de övriga spelarna måste ta ansvar då de inte kan förvänta sig att Obolo "ska fixa biffen".

Pressen Prahl hade på sig i mff 2004 var förmodligen den största pressen en Allsvensk fotbollstränare haft på enormt länge. mff hade plockat in 2x bjärred, Afonso Alves osv. Dom hade den bästa truppen ett Allsvenskt lagt haft på enormt länge, Maistro, Olof Persson, Elanga, Tobias Grahn, Nilkas Skog osv. Du kanske kommer ihåg uttrycket "Real malme"? Det kom ju inte till för han hade en massa dussinlirare precis.

Mestalla
2010-02-12, 09:03

Försvann en massa text i mitt förra inlägg....

Pressen Prahl hade på sig i mff 2004 var förmodligen den största pressen en Allsvensk fotbollstränare haft på enormt länge. mff hade plockat in 2x bjärred, Afonso Alves osv. Dom hade den bästa truppen ett Allsvenskt lagt haft på enormt länge, Maistro, Olof Persson, Elanga, Tobias Grahn, Nilkas Skog osv. Du kanske kommer ihåg uttrycket "Real malme"? Det kom ju inte till för han hade en massa dussinlirare precis. Men visst är han en tränare som trivs bäst när han får styra och ställa och göra som han vill i klubben som i HBK och nu hos oss.
Det Stahre gjorde var riktigt riktigt bra, inget annat att säga men att ranka han som Allsvenskans bästa tränare efter EN säsong är lite att ta i.

Att Örlund inte var tilltänkt förstakeeper kvittar eftersom han var en av dom bästa i Allsvenskan, det kommer krävas ett jävla bra jobb från Maajona eller hur han stavar det för att AIK inte ska tappa något på målvaktsposten...
Markus Jonsson gjorde också en bra säsong, vad han gjort tidigare kvittar. Lorentzon måste göra ett jävla bra jobb för att ersätta honom. Han höll ju sin kant själv i många matcher när han hade Kayengo framför sig som inte tar många löpsteg i onödan i denfensiven.
Att ingen visste vem Jos var inför säsongen tror jag inte riktigt på, att inte gemene man visste vem det var är inte riktigt samma sak som att han är okänd. Stahre och co hade nog ganska bra koll på honom. Men visst, han var ju inte lika känd som Nils-Erik. Tror att Atta kommer få svårt att fylla upp den platsen, både han och Karlsson är duktiga men dom tillhör inte toppen bland mittbackarna i Allsvenskan som jag ser det.
Obolo kommer saknas, du kan vrida och vända på det som du vill men AIK kommer tappa mycket med tanke på att allt spel gick genom honom.

AlmostRipped
2010-02-12, 13:07
Att Örlund inte var tilltänkt förstakeeper kvittar eftersom han var en av dom bästa i Allsvenskan, det kommer krävas ett jävla bra jobb från Maajona eller hur han stavar det för att AIK inte ska tappa något på målvaktsposten...
Markus Jonsson gjorde också en bra säsong, vad han gjort tidigare kvittar. Lorentzon måste göra ett jävla bra jobb för att ersätta honom. Han höll ju sin kant själv i många matcher när han hade Kayengo framför sig som inte tar många löpsteg i onödan i denfensiven.
Att ingen visste vem Jos var inför säsongen tror jag inte riktigt på, att inte gemene man visste vem det var är inte riktigt samma sak som att han är okänd. Stahre och co hade nog ganska bra koll på honom. Men visst, han var ju inte lika känd som Nils-Erik. Tror att Atta kommer få svårt att fylla upp den platsen, både han och Karlsson är duktiga men dom tillhör inte toppen bland mittbackarna i Allsvenskan som jag ser det.
Obolo kommer saknas, du kan vrida och vända på det som du vill men AIK kommer tappa mycket med tanke på att allt spel gick genom honom.

Men det var i november som sista matcherna spelades... På ett halvår hinner man förändra en hel del och tror Stahre kommer spela lite annorlunda iår, förut kretsade spelet runt Obolo. Iår kommer vi ha fler alternativ och bli mer målfarliga tack vare det. Visst vi har inte ett lika rutinerat lag som förra året men utan mer koll på våra ersättare så kan du inte bara säga att någon är oersättlig. Lorentzon ÄR bättre än Jonsson, Manooja är ungefär lika bra som Örlund var förra året, Atta är inte i närheten av Jos men hur många allsvenska backar är det? Celtic köpte han för 18 miljoner för en anledning. Vi har ingen ny Obolo utan vi har ett mer varierat anfall, Flavio kom in och gjorde mål nästan direkt efter han värvades. Pontus Engblom är livsfarlig när han har självförtroendet på plats, han lekte ut folk när han spelade i väsby och västerås. Får han samma självförtroende i allsvenskan som han hade där kan han nog producera en hel del mål iår. Mutumba är mer stabil och komplett än förut och tror även han kan göra en hel del iår! Vårt mittfält är det som kommer avgöra iår och tvivlar inte en sekund på Dulee, Ortiz, Bojan, Pavey, Mutumba och Tjerna... Utöver det har vi DG, Özkan, Viktor Lundberg... Oslagbart då vissa av dem kan spela på flera positioner!

Nu får du förklara va de är för hel på Haglund, Elfsborgs anfallare och spelsystem som gör att de inte har chans att vinna guld.

Haglund är en otroligt dålig tränare, kolla på Elfsborgs spelartrupp för det första... Dem borde tagit fler guld under 2000-talet med det dem har haft, dem äger sin egen Arena. Sveriges i särklass rikaste klubb om man inte räknar in transfers (Eller kanske även utan transfers inte säker)! Det vore skam att inte placera sig bättre, men då behöver man inte bara spelarna och ekonomin för den utan även en bra tränare vilket de inte har. Vänta tills fler lag förhoppningsvis får en egen Arena där man får pengar för de som har handlats och allting går till laget. Dem köpte ju inte Arenan själva om jag minns rätt, för det hade Borås en ganska stor del av?

Tror däremot att de kommer placera sig top 3-4 men inte 1-2 för det kommer AIK och IFK göra. Tror på liknande tabell som förra året men med vissa förändringar!

ThisIsTheOne
2010-02-12, 14:23
Om jag skojar? Skojar du? Tror de flesta, även icke gnagare, håller med om att Stahre är allsvenskans bästa tränare.

Själv tror jag inte någon förutom gnagare tycker att Stahre är allsvenskans bästa tränare. Det krävs lite mer än en guldsäsong för att tituleras det.

Men som tidigare konstaterat i tråden, ingen vår utan Aik-hybris!

_slipknot1_
2010-02-12, 14:43
Pressen Prahl hade på sig i mff 2004 var förmodligen den största pressen en Allsvensk fotbollstränare haft på enormt länge. mff hade plockat in 2x bjärred, Afonso Alves osv. Dom hade den bästa truppen ett Allsvenskt lagt haft på enormt länge, Maistro, Olof Persson, Elanga, Tobias Grahn, Nilkas Skog osv. Du kanske kommer ihåg uttrycket "Real malme"? Det kom ju inte till för han hade en massa dussinlirare precis.

Yup, var skit länge sedan något lag hade en sådan bra trupp hela 5 år tillbaks i tiden. Men kan vara svårt att komma ihåg. Finns ju inget lag som satsat så hårt och värvat så mycket som AIK gjorde säsongen 1999. Så nej den största pressen någon haft låg nog på Stuart Baxter.

Men som jag skrev pallade ju inte Prahl pressen året efter, utan återgick till ett lag utan någon större skara supportrar och helt fri från press. Sen tror jag du uppfattat mig lite fel, jag syftade att Stahre var den bästa tränaren i fjol sett till resultat/jobb och är det i år till bevisat annorlunda. Snackade aldrig om bästa genom tiderna som ni verkar tro. Då får man väl börja dra upp namn som Svennis osv.

joko
2010-02-12, 14:58
Det känns som Blåvitts år. Skadehelvetet fortsätter förvisso i oförminskad takt, men allt annat talar för. AIK är kraftigt försvagade på pappret, men det behöver inte betyda allt, det finns exempel på lag som faktiskt lyft sig efter att ha tappat stora profiler. Ett större problem kan då vara europaspelet. Med stor sannolikhet kommer det sluta i en besvikelse någongång i mitten av Allsvenskan (svenska lag är svaga internationellt), riktigt dåligt psykologiskt sett.

Men jag tippar inte dramatiskt annorlunda än andra gjort: IFK, AIK i första gruppen, därefter Elfsborg, Malmö. Kalmar tror jag fortsätter gå tillbaka, men jag tror Helsingborg kan utmana (ja även utan Henke, de var bra innan han kom hem också).

AlmostRipped
2010-02-12, 15:44
Det känns som Blåvitts år. Skadehelvetet fortsätter förvisso i oförminskad takt, men allt annat talar för. AIK är kraftigt försvagade på pappret, men det behöver inte betyda allt, det finns exempel på lag som faktiskt lyft sig efter att ha tappat stora profiler. Ett större problem kan då vara europaspelet. Med stor sannolikhet kommer det sluta i en besvikelse någongång i mitten av Allsvenskan (svenska lag är svaga internationellt), riktigt dåligt psykologiskt sett.

Men jag tippar inte dramatiskt annorlunda än andra gjort: IFK, AIK i första gruppen, därefter Elfsborg, Malmö. Kalmar tror jag fortsätter gå tillbaka, men jag tror Helsingborg kan utmana (ja även utan Henke, de var bra innan han kom hem också).

Alla lag blir skadedrabbade, IFK var såpass skadedrabbade pga deras försäljning av spelare när de redan hade skador. Robin Söder ordentliga frånvaro och Hyséns lilla skadeperiod var väl det som var tuffast förra året. Vilket var IFK's försvar mot varför AIK vann guldet(n)!

Tror i alla fall på en riktigt rolig säsong och hoppas på en jämn top strid. Jag tror däremot inte att helsingborg kommer kunna utmana speciellt utan Henke, lite skador så är de nästan risk för riktigt dålig placering. Beror väl på hur Rasmus Jönsson spelar iår men de saknar riktigt bra anfallare enligt mig och han är inte tillräckligt rutinerad och stark för att hålla laget uppe själv, kan gå hursomhelst men tippar dem nog inte bättre än 7a - 8a. Däremot är dem jävligt duktiga mot AIK, förstår inte hur dem kan producera så många mål på Sveriges bästa backlinje men ändå kryssa och förlora så många matcher..

joko
2010-02-12, 15:51
Alla lag blir skadedrabbade, IFK var såpass skadedrabbade pga deras försäljning av spelare när de redan hade skador. Robin Söder ordentliga frånvaro och Hyséns lilla skadeperiod var väl det som var tuffast förra året. Vilket var IFK's försvar mot varför AIK vann guldet(n)!

Tror i alla fall på en riktigt rolig säsong och hoppas på en jämn top strid. Jag tror däremot inte att helsingborg kommer kunna utmana speciellt utan Henke, lite skador så är de nästan risk för riktigt dålig placering. Beror väl på hur Rasmus Jönsson spelar iår men de saknar riktigt bra anfallare enligt mig och han är inte tillräckligt rutinerad och stark för att hålla laget uppe själv, kan gå hursomhelst men tippar dem nog inte bättre än 7a - 8a. Däremot är dem jävligt duktiga mot AIK, förstår inte hur dem kan producera så många mål på Sveriges bästa backlinje men ändå kryssa och förlora så många matcher..

Jepp det var inte en bortförklaring, utan jag räknade upp det jag såg som hot mot ett blåvitt guld i år. Och om det fortsätter med en knäskada per match så går det ju helt enkelt inte.

Vad gäller Hbg så kan jag hålla med, de saknar jämnheten för att kunna vara riktigt farliga. Samma med Malmö och Elfsborg, alla de fem topplagen (där jag då räknar Helsingborg som ett) har lika bra högstanivå (Elfsborg och Malmö kanske bättre t.o.m.) , men bara IFK och AIK har tillräcklig lägstanivå för att vinna serien.

_slipknot1_
2010-02-12, 16:07
Själv tror jag inte någon förutom gnagare tycker att Stahre är allsvenskans bästa tränare. Det krävs lite mer än en guldsäsong för att tituleras det.

Men som tidigare konstaterat i tråden, ingen vår utan Aik-hybris!

Tydligen tyckte juryn för fotbollsgalan han var årets bästa tränare. Även så gott som alla fotbollsjournalister.

Mestalla
2010-02-12, 16:08
Yup, var skit länge sedan något lag hade en sådan bra trupp hela 5 år tillbaks i tiden. Men kan vara svårt att komma ihåg. Finns ju inget lag som satsat så hårt och värvat så mycket som AIK gjorde säsongen 1999. Så nej den största pressen någon haft låg nog på Stuart Baxter.

Men som jag skrev pallade ju inte Prahl pressen året efter, utan återgick till ett lag utan någon större skara supportrar och helt fri från press. Sen tror jag du uppfattat mig lite fel, jag syftade att Stahre var den bästa tränaren i fjol sett till resultat/jobb och är det i år till bevisat annorlunda. Snackade aldrig om bästa genom tiderna som ni verkar tro. Då får man väl börja dra upp namn som Svennis osv.

Absolut där har du rätt, AIK hade en magisk trupp 1999. mffs var bra men inte riktigt så bra. Men Prahl blev sparkad när mff låg typ 4a tror jag, sen dess har dom inte kommit högre än så. Det är/var Madsen och Hasse Borg som har/hade åt helvete för stort inflytande i klubben. Om dom hade skött sitt och låtit tränaren göra det han är anställd för så hade mff haft mer än ekonomiska framgångar dom senaste åren.

Även om Stahre tog AIK till guld tycker jag inte att han har gjort så bra jobb som många försöker få det till. Han har gjort ett bra jobb men han har ju bara byggt vidare på det Norling byggde för ett par år. Om han hade börjat om från grunden med helt nya spelare på i princip alla positioner (inte bara typ 3 nya) så hade det han gjort under 09 varit större än vad det nu är. Det är bara vad jag tycker. Nu låter jag negativ som fan, jag gillar Stahre, han har gjort ett bra jobb och har en skön personlighet!

joko
2010-02-12, 16:13
Jag tycker att Stahre gjort ett bra jobb, han har pusslat ihop det som inte räckte till förut.
Med mina blåvita ögon är Olsson/Rehn magiskt bra, de får orutinerade snorungar att spela som ett av landets bästa lag och när nån faller bort så drar de fram nån annan snubbe ur skjortärmen och får denne att funka i laget.

Men ett guld är ett guld, och second place is first loser, så det är svårt att argumentera. Klart att den som vinner är bäst.

vandelay
2010-02-12, 16:15
Om vi vänder på steken och tänker på bottenskiktet. Vilka hittar vi där och varför? Jag har inte så stor insikt i klubbarna men jag tippar att BP kommer få ytterligare ett tungt år. Svårt för en sån förening att få ett riktigt grepp.
Vad tror ni om Djurgården? Har de en chans att få skutan på rätt köl (god forbid...)?

joko
2010-02-12, 16:18
Om vi vänder på steken och tänker på bottenskiktet. Vilka hittar vi där och varför? Jag har inte så stor insikt i klubbarna men jag tippar att BP kommer få ytterligare ett tungt år. Svårt för en sån förening att få ett riktigt grepp.
Vad tror ni om Djurgården? Har de en chans att få skutan på rätt köl (god forbid...)?

Gefle, Åtvid, Mjällby, GAIS. Åtvidaberg och Mjällby för att de är färska, de andra två för att de inte ens försöker.

_slipknot1_
2010-02-12, 16:26

Läste du det jag skrev tidigare? Elfsborg gjorde fler mål en AIK i år, trotts det vann AIK guldet. Faktum är att Elfsborg har gjort mer mål än AIK varje säsong sen de vann guld. Sen gjorde den gudaförklarade Obolo ett mål mer än den hånade Keene förra säsongen. Men en bättre anfallare till Elfsborg skulle inte skada men att påstå att de är för dåligt för att HA CHANS att vinna guld köper jag inte.

För om man inte har ett anfall ala kalmar 08 så skulle jag vilja påstå att försvaret är viktigare än anfallet.

För fel på Haglund? Han är en gnällig tränare med noll självkritik. Skyller alltid på något. Den mest osympatiska personen i hela Allsvenskan.

http://www.youtube.com/watch?v=mxAt8Be8Xac

Elfsborg har väl varit favoriter vartenda år sedan de vann 2006. Dessutom har de ju värvat ganska tunga namn men ändå inte lyckats vinna. Visst de gjorde många mål men läckte samtidigt bakåt. Laget som gör flest mål vinner inte alltid Lex AIK 2006. Men att göra vadå 8 mål som anfallare i ett lag som gör 43 mål anser inte jag som direkt bra...Obolo gjorde 9 av 36 och 6 assist.

Klart Elfsborg har chans att vinna de kommer säkert ligga med i top 5. Vinna kommer de inte att göra för det kommer stå mellan AIK och GBG. Tror de skulle må bra av en ny tränare som kör med 4-4-2 spel.

Håller med försvaret är viktigare än anfallet i just Allsvenskan.

_slipknot1_
2010-02-12, 16:36
Absolut där har du rätt, AIK hade en magisk trupp 1999. mffs var bra men inte riktigt så bra. Men Prahl blev sparkad när mff låg typ 4a tror jag, sen dess har dom inte kommit högre än så. Det är/var Madsen och Hasse Borg som har/hade åt helvete för stort inflytande i klubben. Om dom hade skött sitt och låtit tränaren göra det han är anställd för så hade mff haft mer än ekonomiska framgångar dom senaste åren.

Även om Stahre tog AIK till guld tycker jag inte att han har gjort så bra jobb som många försöker få det till. Han har gjort ett bra jobb men han har ju bara byggt vidare på det Norling byggde för ett par år. Om han hade börjat om från grunden med helt nya spelare på i princip alla positioner (inte bara typ 3 nya) så hade det han gjort under 09 varit större än vad det nu är. Det är bara vad jag tycker. Nu låter jag negativ som fan, jag gillar Stahre, han har gjort ett bra jobb och har en skön personlighet!

Skrev ju det själv också att det var ett stort misstag av MFF att sparka Prahl. Du underskattar nog hur mycket kaos det var i gnaget, men visst Norling hade en bra grund men fick inte med sig spelarna och krånglade till det för mycket. Samtidigt hade ett lag som Elfsborg bra mycket bättre trupp på pappret. Att vinna guld med ett lag som AIK med den ständiga pressen under sin debutsäsong och även ta hem cupen är fan inget annat än en stor bedrift. AIK har haft bättre trupper och spelare under tidigt 2000-tal med ständigt misslyckats. Men visst i år blir det ruskigt intressant och se hur det går, då han får jobba med en ännu större press och samtidigt ska spela AS, cupen och kvala till Champions League.

_slipknot1_
2010-02-12, 16:41
Jag tycker att Stahre gjort ett bra jobb, han har pusslat ihop det som inte räckte till förut.
Med mina blåvita ögon är Olsson/Rehn magiskt bra, de får orutinerade snorungar att spela som ett av landets bästa lag och när nån faller bort så drar de fram nån annan snubbe ur skjortärmen och får denne att funka i laget.

Men ett guld är ett guld, och second place is first loser, så det är svårt att argumentera. Klart att den som vinner är bäst.

Det Olsson/Rehn gör i Göteborg är imponerande, man är ju klart avundsjuk på att de lyckas ta fram så många talanger till A-laget. Tyvärr för GBGs del föll de nog på att det helt enkelt var för många orutinerade i startelvan. Svår avvägning mellan rutinerade och talanger dock. De hade en hög högsta nivå men orutin i en direkt seriefinal om guldet kan ha vart direkt avgörande. Sen tror jag förlusten av Söder bara var en fördel då man fick in en spelare som Stiller.

ThisIsTheOne
2010-02-12, 16:53
Tydligen tyckte juryn för fotbollsgalan han var årets bästa tränare. Även så gott som alla fotbollsjournalister.

Så för att man får pris som årets tränare vid Stora Clowngalan är man allsvenskans bästa tränare? Betyder det att om någon annan får priset vid nästa gala - Magnus Haglund eller Nanne Bergstrand t ex - så är han allsvenskans bästa tränare? Och att "så gott som alla fotbollsjournalister" tycker Stahre är bäst är väl ingenting annat än en gissning från din sida. Eller har detta framkommit i en enkät?

Mestalla
2010-02-13, 15:45
Fyfan vad ille. Nu har vi spelat 6 halvlekar utan att göra ett enda mål. Idag fick vi stryk mot Halmstad borta med 2-0. Men vi har mycket skador, 3 mittfältare/anfallare i backlinjen, Magnus Andersson som spelat anfallare dom två senaste matcherna fick agera mittback idag. Vänsteryttern Whilborg fick agera vänsterback och innermittfältaren Kristian Haynes fick va högerback. Vi sätllde tydligen upp såhär idag,

M.Adelstam
M.Pode-A.Drugge-F.Jensen
J.Nilsson-V.Svensson
A.Whilborg-M.Andersson-P.Abelsson-K.Haynes
V.Noring.

FUnkar inte!

Dissector
2010-02-13, 17:03
Fyfan vad ille. Nu har vi spelat 6 halvlekar utan att göra ett enda mål. Idag fick vi stryk mot Halmstad borta med 2-0. Men vi har mycket skador, 3 mittfältare/anfallare i backlinjen, Magnus Andersson som spelat anfallare dom två senaste matcherna fick agera mittback idag. Vänsteryttern Whilborg fick agera vänsterback och innermittfältaren Kristian Haynes fick va högerback. Vi sätllde tydligen upp såhär idag,

M.Adelstam
M.Pode-A.Drugge-F.Jensen
J.Nilsson-V.Svensson
A.Whilborg-M.Andersson-P.Abelsson-K.Haynes
V.Noring.

FUnkar inte!

Var och kollade på matchen. TFF inledde bra tycker jag, men Halmstad vaknade till. TFF's spel upplevede jag som ganska kontringsbaserat. Resultatet gladde mig såklart, och några av de nya lirarna i klubben tycker jag verkar väldigt lovande, inte minst Kujtim Bala.
Här plåtade jag en fri Görlitz sekunderna innan 1-0 :)

http://img3.imageshack.us/img3/9381/dsc0037zr.jpg

Mestalla
2010-02-13, 17:40
Nice, hur kom era mål till...? Hade vi några farligheter?

gnagaren
2010-02-13, 18:39
Vi e' Gnaget, vi e' Gnaget, vi e' Gnaget, AIK. Alla hatar oss, alla hatar oss, vafan gor det...

Mestalla
2010-02-14, 19:26
Vi e' Gnaget, vi e' Gnaget, vi e' Gnaget, AIK. Alla hatar oss, alla hatar oss, vafan gor det...

Vem mötte ni idag? Hörde att (kung) Kenny börja bråka med i stort sett alla på arenan. Visserligen var det en råtta som sa det till mig så han överdrev nog en aning men vem mötte ni och vad blev det..?

Scoffan
2010-02-14, 19:53
Örgyte - SM Guld 2011. :)

Härligt att man inte är ensam öisare på kolo, kör vi över superettan! :hbang:

_slipknot1_
2010-02-14, 20:05
Vem mötte ni idag? Hörde att (kung) Kenny börja bråka med i stort sett alla på arenan. Visserligen var det en råtta som sa det till mig så han överdrev nog en aning men vem mötte ni och vad blev det..?

Mötte finska mästarna HJK och ställde upp med ett B-betonat lag, 9 nya spelare i startelvan från förra matchen mot ÖSK. Slutade 2-1 till HJK, AIKs mål av M.Burgic.

Ja tydligen var det riktigt grinigt på planen och Kenny blev utvisad. Läste på GF att det skulle varit en del gruff efter en tuff tackling från Pavey.

Mestalla
2010-02-14, 21:02
Mötte finska mästarna HJK och ställde upp med ett B-betonat lag, 9 nya spelare i startelvan från förra matchen mot ÖSK. Slutade 2-1 till HJK, AIKs mål av M.Burgic.

Ja tydligen var det riktigt grinigt på planen och Kenny blev utvisad. Läste på GF att det skulle varit en del gruff efter en tuff tackling från Pavey.

GF är en riktig pajassida. Läste några inlägg från er match mot Örebro att det ska finnas ett hemligt forum (vilket det kanske finns) och ett gäng p12 sa att dom hade perfa stream och sånt till matchen men vägra dela med sig.

Jag har inte sett mycket av er Slovak men har hört att hans ka va vass...hur är egentligen? ÄRLIGT NU, inte en vanlig enögd gnagarkommentar, "han är precis som alla andra i laget bäst på sin position i Sverige.." Osv.

_slipknot1_
2010-02-14, 22:05
GF är en riktig pajassida. Läste några inlägg från er match mot Örebro att det ska finnas ett hemligt forum (vilket det kanske finns) och ett gäng p12 sa att dom hade perfa stream och sånt till matchen men vägra dela med sig.

Jag har inte sett mycket av er Slovak men har hört att hans ka va vass...hur är egentligen? ÄRLIGT NU, inte en vanlig enögd gnagarkommentar, "han är precis som alla andra i laget bäst på sin position i Sverige.." Osv.

För det första är det ironi och skämt angående ett hemligt forum. inbördes Humor för dem på GF. Finns både bra och dåliga skribenter och ploppar upp en del troll även på GF precis som på alla andra forum. Att kalla det pajassida när du läst några få inlägg känns seriöst.

Han är sloven och inget annat. Jaså du har hört det säger du. Kan väl säga så mycket som att ingen vet riktigt var han står pga att han haft stora skadeproblem under sin tid i AIK. När han har varit frisk har han varit uttagen till den slovenska landslaget som ska spela VM i Sydafrika till skillnad från Sverige. Han gjorde 5 mål på 13 mtcher hans debutsäsong innan han skada sig. Men man ska inte hålla på att jämföra han med Obolo då de är helt olika spelartyper. Burgic är mer av en boxspelare med näsa får för mål. Han är dock väldigt duktigt på huvudet men ingen dribbler eller grovjobbare.

Mestalla
2010-02-15, 17:26
För det första är det ironi och skämt angående ett hemligt forum. inbördes Humor för dem på GF. Finns både bra och dåliga skribenter och ploppar upp en del troll även på GF precis som på alla andra forum. Att kalla det pajassida när du läst några få inlägg känns seriöst.

Han är sloven och inget annat. Jaså du har hört det säger du. Kan väl säga så mycket som att ingen vet riktigt var han står pga att han haft stora skadeproblem under sin tid i AIK. När han har varit frisk har han varit uttagen till den slovenska landslaget som ska spela VM i Sydafrika till skillnad från Sverige. Han gjorde 5 mål på 13 mtcher hans debutsäsong innan han skada sig. Men man ska inte hålla på att jämföra han med Obolo då de är helt olika spelartyper. Burgic är mer av en boxspelare med näsa får för mål. Han är dock väldigt duktigt på huvudet men ingen dribbler eller grovjobbare.

Jag har ett par vänner som (tyvärr) är gnagare och dom är frekvent inne på GF och till och med dom säger att det är en rätt stor pajassida. Större pajassida än random forum på Svenskafans (mff, Real och Barca borträknat).

5 mål på 13 baljor i Allsvenskan är inga imponerande siffror måste jag säga. Vi plockade in Fredrik Jensen från en div 4 klubb och han skada sig i 1½ år direkt sen när han kom tillbaka så gjorde han 5 mål under andra halvan av 2008 så det är inte så imponerande faktiskt att göra 5 på 13 under sin första säsong.

_slipknot1_
2010-02-15, 17:44
Jag har ett par vänner som (tyvärr) är gnagare och dom är frekvent inne på GF och till och med dom säger att det är en rätt stor pajassida. Större pajassida än random forum på Svenskafans (mff, Real och Barca borträknat).

5 mål på 13 baljor i Allsvenskan är inga imponerande siffror måste jag säga. Vi plockade in Fredrik Jensen från en div 4 klubb och han skada sig i 1½ år direkt sen när han kom tillbaka så gjorde han 5 mål under andra halvan av 2008 så det är inte så imponerande faktiskt att göra 5 på 13 under sin första säsong.

Ja det är deras åsikt. Knappast större pajassida än random annat forum på SF dock. Subjektiv fråga dock.

Först ett Lulz. Helt okej facit för en anfallare utslaget på en hel säsong skulle det ge ca 12 mål vilket skulle innebära toppen i skytteligan. Sen finns det alltid de som gör en bättre/sämre debut säsong. Att han kan göra mål bevisa han i slovenien med 24 på 36 matcher varav de flesta kom via huvudet.
Som sagt allt handlar om hur hans form är efter han skadehelvete och om han får vara hel och frisk på vårsäsongen. Jag hoppas han lyckas men är absolut inte 100% säker på att han gör det. Att han har kvalitet har han bevisat.

gnagaren
2010-02-17, 18:07
Eguren till AIK? SM-guld 2lax10!

http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=341788

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/aik/article6625770.ab

Edit: Var är Kelk? Tog han till flaskan som resten av vraken nu eller?

ThisIsTheOne
2010-02-17, 18:21
Eguren till AIK? SM-guld 2lax10!

http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=341788

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/aik/article6625770.ab

Edit: Var är Kelk? Tog han till flaskan som resten av vraken nu eller?

Jag är verkligen inte bajare, men usch vad vidrigt om han - som pratat om att avsluta karriären i Bajen - skriver på för AIK. *spy*

gnagaren
2010-02-17, 19:10
Lekte lite med paint:

http://img13.imageshack.us/img13/7616/egurenaik.jpg

_slipknot1_
2010-02-17, 19:23
Lekte lite med paint:

http://img13.imageshack.us/img13/7616/egurenaik.jpg

Det där kan få vilken bajare som helst att ta till flaskan...:D

gnagaren
2010-02-18, 16:34
Enligt vissa på GF verkar det klart med Eguren till AIK just nu, de säger att de fått info från trovärdiga källor. Hoppas fan inte det är folk som trollar, men det borde det inte vara då det är forumveteraner.

Vet ni vad?

Jag är så säker på att vi signar Eguren nu att jag avgår för alltid från GF om han inte spelar i AIK i år.

Garderar mig dock med att jag inte vet när AIK vill presentera honom p g a "hotbilden" som uppstått.

Norlings liknelser.

Jag har fått samma info, väldigt trovärdig källa.
Vet dock inget angående kontraktet, inte heller när AIK kommer ut med det!

Grattis AIK

Hoppas bara att det är sant och helst ett kontrakt på mer än ett halvår, men vilket som är välkommet. Håller tummarna för att folk inte snackar skit.

Martin Löwgren
2010-02-18, 16:37
vi e' gnaget, vi e' gnaget, vi e' gnaget, aik. Alla hatar oss, alla hatar oss, vafan gor det...

sm guld sm guld sm guld!!!!

Mestalla
2010-02-18, 18:39
Skulle han inte pressenteras kl 18..? Funkar ju sådär isåfall.

Lando
2010-02-18, 18:46
hoppashoppashoppashoppashoppas

Columbia
2010-02-18, 18:52
Vore en respektingivande värvning om den gick igenom, tråkigt nog.

Det enda bra som kommer ur detta är bajarnas hat och frustration. Kan man skratta gott åt.

gnagaren
2010-02-18, 19:02
Skulle han inte pressenteras kl 18..? Funkar ju sådär isåfall.

Det där med 18 vet jag inte var det kommer ifrån, men någon skrev nyss på GF att inget är påskrivet men att Björn Wesström och Eguren är muntligt överens. Jag tänker inte stå för vad folk skriver men jag hoppas det är sant. Enligt ryktet kom Eguren till Sverige igår sen kväll/natt. Allting pekar på att han kommer gå till AIK, men jag tänker inte öppna champagnen förrän allting är helt spikat. Dessutom tror jag det inom AIK finns nån rädsla att Brajarna ska göra nåt dumt om/när Eguren presenteras. Även om jag tror FB skulle städa upp rätt enkelt....

Vore en respektingivande värvning om den gick igenom, tråkigt nog.

Det enda bra som kommer ur detta är bajarnas hat och frustration. Kan man skratta gott åt.

Har suttit hela dan och fnissat åt inlägg på vrakens forum, helt sjukt kul hur upprörda dem är över detta. Späder bara på skadeglädjen över att vi kanske kommer få "den bästa spelaren på många år i bajen" samtidigt som dem lirar i Superettan nästa säsong, njuter av varje sekund.

Mestalla
2010-02-18, 19:40
Det där med 18 vet jag inte var det kommer ifrån, men någon skrev nyss på GF att inget är påskrivet men att Björn Wesström och Eguren är muntligt överens.

Nej inte jag iheller men en gnäggetpolare snackade något om 18 för någon timme sen. Men att ni råttor förlitar er på "vad någon sagt på GF" helt sjukt mycket är rätt skoj men lite skrämmande också....

gnagaren
2010-02-18, 19:52
Nej inte jag iheller men en gnäggetpolare snackade något om 18 för någon timme sen. Men att ni råttor förlitar er på "vad någon sagt på GF" helt sjukt mycket är rätt skoj men lite skrämmande också....

Varför? Det finns många med god insyn i AIK som hänger där. Varför bara anta att det folk skriver är skitsnack? Jag tror du får ta och kamma dig och sluta AIK-hata i den här tråden nu.

Mestalla
2010-02-18, 20:20
Varför? Det finns många med god insyn i AIK som hänger där. Varför bara anta att det folk skriver är skitsnack? Jag tror du får ta och kamma dig och sluta AIK-hata i den här tråden nu.

Jag hatar inte AIK, absolut inte. Men jag tycker att man inte kan ta forumrykten så jävla seriöst som ALLA AIKare, utan undantag gör. Annars kan jag säga att jag pratade med en snubbe med insyn i TFF och han sa att vi var nära att plocka hem både Ralle Bengtsson och Andreas Isaksson och ingen har någon rätt att ifrågasätta det....aja skit samma.

Vi vann iaf vår första träningsmatch i Tisdags mot Falkenberg efter utskåpning med 4-1. Drugge är enormt viktig för oss och en av Allsvenskans mest underskattade spelare. Han gjorde ett, Fisnik Shala gjorde två och det sista gjordes på halvvolley(!) av mittbacken Peter Abelsson. På Lördag drar TFF till Turkiet på träningsläger-

_slipknot1_
2010-02-18, 20:39
Jag hatar inte AIK, absolut inte. Men jag tycker att man inte kan ta forumrykten så jävla seriöst som ALLA AIKare, utan undantag gör. Annars kan jag säga att jag pratade med en snubbe med insyn i TFF och han sa att vi var nära att plocka hem både Ralle Bengtsson och Andreas Isaksson och ingen har någon rätt att ifrågasätta det....aja skit samma.

Vi vann iaf vår första träningsmatch i Tisdags mot Falkenberg efter utskåpning med 4-1. Drugge är enormt viktig för oss och en av Allsvenskans mest underskattade spelare. Han gjorde ett, Fisnik Shala gjorde två och det sista gjordes på halvvolley(!) av mittbacken Peter Abelsson. På Lördag drar TFF till Turkiet på träningsläger-

Nej men det roliga är att de som startade Eguren ryktet hade rätt och inte många trodde på dem. Så det verkar ha koll faktiskt till skillnad från dig;)

Mestalla
2010-02-19, 06:17
Nej men det roliga är att de som startade Eguren ryktet hade rätt och inte många trodde på dem. Så det verkar ha koll faktiskt till skillnad från dig;)

Jag har absolut inte koll men nu såhär 12 timmar efter den PKn som enligt mina polare skulle va i innandömmet (eller hur det stavas) av Råsunda men ännu har där inte varit mycket ljud om varken Zlatan eller Eguren.

_slipknot1_
2010-02-19, 06:30
Jag har absolut inte koll men nu såhär 12 timmar efter den PKn som enligt mina polare skulle va i innandömmet (eller hur det stavas) av Råsunda men ännu har där inte varit mycket ljud om varken Zlatan eller Eguren.

Mmmm tystnaden ligger tung över STHLM för tillfället. Bajarna våndas och gnagarna håller tummarna. Eguren är bortplockad från Villareals spelartrupp på deras hemsida så något är på gång iaf. Tror det förhandlas just nu med detaljer om lön och allt runt omkring. Så något är på gång, det är helt klart.

EXTRA EXTRA!!Är tydligen Zlatan som är klar inte Eguren;)
När vi ändå pratar om honom.

Mestalla
2010-02-19, 16:21
Mmmm tystnaden ligger tung över STHLM för tillfället. Bajarna våndas och gnagarna håller tummarna. Eguren är bortplockad från Villareals spelartrupp på deras hemsida så något är på gång iaf. Tror det förhandlas just nu med detaljer om lön och allt runt omkring. Så något är på gång, det är helt klart.

EXTRA EXTRA!!Är tydligen Zlatan som är klar inte Eguren;)
När vi ändå pratar om honom.

Är det tänkt att Mr Ibra ska bli Obolos ersättare eller...?

F.ö sägs det att en ny PK kommer hållas om 40 min (inget jag orkat kolla upp) och där Egget kommer pressenteras. Skoj dock att läsa bajens svenskfansforum, legend efter dryga 30 matcher i klubben.

_slipknot1_
2010-02-19, 17:43
Är det tänkt att Mr Ibra ska bli Obolos ersättare eller...?

F.ö sägs det att en ny PK kommer hållas om 40 min (inget jag orkat kolla upp) och där Egget kommer pressenteras. Skoj dock att läsa bajens svenskfansforum, legend efter dryga 30 matcher i klubben.

Mmm är helt klart nu som väntat. Ja bajarna är roliga dom, krävs inte mycket för att bli legend på söder.

Hej vi är AIK, vi värvar spelare från Villareal som nobbar Lazio för oss. VILKA ÄR NI!!??:D

gnagaren
2010-02-19, 17:59
Fyfan, äntligen kan man andas ut igen. Sitter med en öl och skrattar ihjäl mig åt alla internethot och skit på bajens forum. Sjukt kul att läsa alla småfjantars hot om att "Eguren får passa sig för att vandra på gatorna i Stockholm" och liknande. Han kommer antagligen för det första få livvakter ett tag framöver tills allting lugnat ner sig lite. För det andra har bajen ingenting att säga till om då det finns många fler AIK'are som vill skydda Eguren från diverse hot fysiska gärningar än vad det finns bajare som vill skada honom.
Grattis och välkommen till AIK iaf, det kommer bli en jävligt bra vårsäsong tror jag.

Gabriel174
2010-02-19, 18:18
Välkommen Eguren :)

_slipknot1_
2010-02-19, 18:22
Läste på vrak forumet att någon tjomme döpt sitt barn efter Eguren, undrar hur han mår idag:D

Mycket hets bland bajarna nu haha

Finska Lejonet
2010-02-19, 18:27
Själv är jag bajare men tycker det blir fjantigt när vi endå har en huvudtränare med gnaget tatuering och en andre tränare med ett par år i djurgården(fler än Egurens i vår tröja).
Visst Eguren va en hjälte och ikon under sin tid men han är fortfarande inte ens svensk eller född på söder så nån lojalitet är väll knappast att kräva.

_slipknot1_
2010-02-19, 18:34
Själv är jag bajare men tycker det blir fjantigt när vi endå har en huvudtränare med gnaget tatuering och en andre tränare med ett par år i djurgården(fler än Egurens i vår tröja).
Visst Eguren va en hjälte och ikon under sin tid men han är fortfarande inte ens svensk eller född på söder så nån lojalitet är väll knappast att kräva.

Nej hans lojalitet ligger nog främst till landslaget, är ju ändå därför han är i AIK nu. Annars hade han väl bara suttit kvar på bänken med bra lön i Villareal.

Baan
2010-02-19, 18:37
Nej han lojalitet ligger nog främst till landslaget, är ju ändå därför han är i AIK nu. Annars hade han väl bara suttit kvar på bänken med bra lön i Villareal.

Vad tjänade han i Villareal? Är man en mindre viktig reserv behöver det inte vara några jättepengar. Å andra sidan betalar det ganska dåligt spela i Sverige oavsett ;)

_slipknot1_
2010-02-19, 19:04
Vad tjänade han i Villareal? Är man en mindre viktig reserv behöver det inte vara några jättepengar. Å andra sidan betalar det ganska dåligt spela i Sverige oavsett ;)

Han har ju gjort över 60 matcher för Villareal är ju först denna säsong han inte spelat regelbundet. Ryktena har sagt runt 500k/månad.

Baan
2010-02-19, 19:10
Han har ju gjort över 60 matcher för Villareal är ju först denna säsong han inte spelat regelbundet. Ryktena har sagt runt 500k/månad.

Men detta är alltså ett lån? Enligt wikipedia är det bara till sommaren. Är det ett lån så är det för hans del samma lön som han hade i Villareal, men att AIK betalar 0-100%. Förmodligen inte 100% då 500 k/månad vore för mycket pengar men vem vet.

snej
2010-02-19, 20:47
Man beklagar.

:laugh:

Mestalla
2010-02-19, 20:50
Fint att Egget är klar för AIK, ni har knappt bra mittfält nu...men kommer inte Ortiz dra nu tro...?

young_george
2010-02-19, 22:46

Nu skiter jag blankt i Bajen, men tycker det är riktigt grisigt iallafall.

Tänker man inte vara lojal ska man inte heller göra såna uttalande som han gjort tidigare.

Personligen förstår jag inte varför gnaget vill ha honom. Tror det kommer kosta mer än det smakar

ThisIsTheOne
2010-02-20, 16:12
Gnaget - Kalmar FF 1-3.

Om det där var allt gnaget har att komma med i år - långa bollar mot Mutumba, mycket possession men ingen kreativitet - blir det placering 5-8 för dem.

_slipknot1_
2010-02-20, 16:37
:laugh:

Skrattar bäst som skrattar sist:laugh:

Finska Lejonet
2010-02-20, 17:09
Tänker man inte vara lojal ska man inte heller göra såna uttalande som han gjort tidigare.

Personligen förstår jag inte varför gnaget vill ha honom. Tror det kommer kosta mer än det smakar

Sån är världen idag folk snackar mycket och få är äkta.
Men tror aik får glädje av honom, tror Stahre kan möblera om och ha mutumba som 100% anfallare tex.
Hoppas faktiskt det går bra för aik i Europa då de representerar Sverige, däremot skulle jag aldrig lyckönska Dif(Detta är dock för att jag är oerhört förtjust i Stahre). *popcorn*

snej
2010-02-20, 19:31
Skrattar bäst som skrattar sist:laugh:

Verkligen :). Good luck!

Mestalla
2010-02-20, 20:22
AIK kommer tyvärr inte ta sig ut till CL. Skulle vara sjukt kul om något Svenskt lag (nej inte mff) skulle ta sig vidare till den finaste av dom Europeiska tuneringarna.

_slipknot1_
2010-02-20, 20:49
AIK kommer tyvärr inte ta sig ut till CL. Skulle vara sjukt kul om något Svenskt lag (nej inte mff) skulle ta sig vidare till den finaste av dom Europeiska tuneringarna.

Större chans än tidigare med de nya reglerna dock.

Baan
2010-02-20, 20:57

Bra pengamässigt för laget men i övrigt gör man bara bort sig i gruppspelet.

Mestalla
2010-02-20, 21:05
_slipknot1_, Absolut men det känns ändå rätt avlägset med tanke på era spelarförluster...

baan, nej inte bara för pengarnas skull utan för det är mycket mycket roligare med svenska lag än att se typ Hapoel Telaviv osv

Baan
2010-02-20, 21:56
Klart man kan vara lokalpatriot och heja på favoritlaget men det betyder inte att dom ens är i närheten lika roliga att kolla på som ett spansk lag, t.e.x :)

Mestalla
2010-02-21, 00:08
Nu är AIK inte mitt favoritlag men det är roligare att se AIK än Apoel, Debrecen, Unirea Urziceni osv..

_slipknot1_
2010-02-21, 00:28
Nu är AIK inte mitt favoritlag men det är roligare att se AIK än Apoel, Debrecen, Unirea Urziceni osv..

Jag ser dock hellre Apoel än alla lag i AS förutom AIK förstås. Dels för att de alltid gör bort sig till skillnad från AIK och dels för att jag inte önskar något annat lag framgång.

Martin Löwgren
2010-02-21, 01:23

Senaste laget (enda svenska laget) som varit i champions league så är det någon klubb som vet vad som krävs är det AIK. Sedan gick det iofs inte så bra men man kunde haft roligare gruppmotståndare och bättre domare...

Hoppas på framgång iår, det behöver svensk fotboll.

_slipknot1_
2010-02-21, 01:33
Senaste laget (enda svenska laget) som varit i champions league så är det någon klubb som vet vad som krävs är det AIK. Sedan gick det iofs inte så bra men man kunde haft roligare gruppmotståndare och bättre domare...

Fast man glömmer lätt bort ett lag från skåne som faktiskt slog ut Inter i kvalet! De gjorde sedan inte bort sig helt i gruppen även om de fick relativt lätta motståndare jämfört med AIK...
Saxat från Wiki
"SM-guldet 1999 gav en plats i kvalet till UEFA Champions League där laget i de avgörande matcherna slog ut Inter från Italien. I gruppspelet i Champions League fick Helsingborgs IF möta Paris Saint-Germain FC (PSG) från Frankrike, Rosenborg BK från Norge samt FC Bayern München från Tyskland. Resultatet av detta slutspel blev fem poäng och en sista plats efter att man spelat oavgjort mot PSG (hemma 1-1), slagit Rosenborg (hemma 2-0) samt spelat 0-0 mot Bayern München på bortaplan. HIF var det enda laget i det årets Champions League som lyckades ta poäng mot Bayern München på Münchens Olympiastadion."

Baan
2010-02-21, 02:40

AIK?! På vilket sätt? Senast är väl också Helsingborg. AIK gjorde väl bort sig och spelade ihop en poäng i gruppspelet. Jag vet inte historiskt hur det ser ut men det är borde vara IFK som presterat någorlunda bra. Om inte annat så på 90-talet i alla fall.

_slipknot1_
2010-02-21, 02:48
AIK?! På vilket sätt? Senast är väl också Helsingborg. AIK gjorde väl bort sig och spelade ihop en poäng i gruppspelet. Jag vet inte historiskt hur det ser ut men det är borde vara IFK som presterat någorlunda bra. Om inte annat så på 90-talet i alla fall.

Gjorde bort sig? Är du skön på riktigt eller? Kolla in vilken grupp AIK hamnade det var ju inga dåliga lag inte...Dessutom att ens plocka en poäng är nästan en bedrift men sedan hade man ju Barcelona i brygga på Råsunda ända tills domaren vill ge segern till fjollbarca...Helsingborg hamna ju med ett nordisk lag och ett franskt lag snacka om drömlottning.

Mestalla
2010-02-21, 08:54
Gjorde bort sig? Är du skön på riktigt eller? Kolla in vilken grupp AIK hamnade det var ju inga dåliga lag inte...Dessutom att ens plocka en poäng är nästan en bedrift men sedan hade man ju Barcelona i brygga på Råsunda ända tills domaren vill ge segern till fjollbarca...Helsingborg hamna ju med ett nordisk lag och ett franskt lag snacka om drömlottning.

Knappast drömmlottning att hamna med Rosenborg, förr var det ju mer en regel än ett undantag att dom gick till CL och gjorde det jävligt bra. Det är ju faktiskt bara Porto och Man U som varit med i fler CL slutspel än Rosenborg om jag inte missminner mig och det är ju "rätt bra"(eller så var det så fram tills för något år sen). Rosenborg har ju en hen del tunga skaplar hemma på Lerkendal, Real, Valencia....

Baan
2010-02-21, 10:48

Det ändrar inte faktumet att man inte lyckades prestera något. Jag menar inte att man gjorde bort sig mer än säg Elfsborg skulle göra, men det är svårt att se att man kommer längre än till gruppspelet och blir något mer än slagpåse. Ffa ser jag inte varför AIK skulle vara LAGET som vi gärna vill ha i CL när dom inte direkt visat något särskilt där. Snarare är det IFK.

Gabriel174
2010-02-21, 10:53
Knappast drömmlottning att hamna med Rosenborg, förr var det ju mer en regel än ett undantag att dom gick till CL och gjorde det jävligt bra. Det är ju faktiskt bara Porto och Man U som varit med i fler CL slutspel än Rosenborg om jag inte missminner mig och det är ju "rätt bra"(eller så var det så fram tills för något år sen). Rosenborg har ju en hen del tunga skaplar hemma på Lerkendal, Real, Valencia....

Barcelona, Arsenal och Fiorentina känns lite bättre än Rosenborg.

_slipknot1_
2010-02-21, 12:25
Det ändrar inte faktumet att man inte lyckades prestera något. Jag menar inte att man gjorde bort sig mer än säg Elfsborg skulle göra, men det är svårt att se att man kommer längre än till gruppspelet och blir något mer än slagpåse. Ffa ser jag inte varför AIK skulle vara LAGET som vi gärna vill ha i CL när dom inte direkt visat något särskilt där. Snarare är det IFK.

Vad ska man prestera då exakt? Skulle AIK slagit Barca, Fiorentina och Arsenal?
Hur många lag tror du skulle presterat bättre än vad AIK gjorde? Du inser att de hamnade i en mardrömsgrupp för att ta sig vidare? Såg du matcherna för det gjorde jag och förutom Barcelona borta så var det inga direkta utspelningar. Men å andra sidan hur många vinner på Camp Nou, Elfsborg?
Ska vi skicka juniorlaget Göteborg till champions legaue, då skulle vi nog få se på utskåpningar...Som AIK spelade förra året med den defensiven så är det utan tvekan AIK som har störst chans att ta sig till gruppspel om inte annat ta sig till Euro League...

hultman
2010-02-21, 13:15
DQHOFHFQWJH;J_:F. HUR I HELVETE TÄNKTE AIK NÄR DE TOG IN EGUREN? EN GÅNG BAJARE - ALLTID BAJARE! Visst, en sjukt bra spelare på alla sätt men det kunde jag inte bry mig mindre om. Ska man spela i AIK så ska man ha hjärta för det.

Baan
2010-02-21, 13:30
Vad ska man prestera då exakt? Skulle AIK slagit Barca, Fiorentina och Arsenal?
Hur många lag tror du skulle presterat bättre än vad AIK gjorde? Du inser att de hamnade i en mardrömsgrupp för att ta sig vidare? Såg du matcherna för det gjorde jag och förutom Barcelona borta så var det inga direkta utspelningar. Men å andra sidan hur många vinner på Camp Nou, Elfsborg?
Ska vi skicka juniorlaget Göteborg till champions legaue, då skulle vi nog få se på utskåpningar...Som AIK spelade förra året med den defensiven så är det utan tvekan AIK som har störst chans att ta sig till gruppspel om inte annat ta sig till Euro League...

Det är som sagt seeding och varje grupp kommer att bli tuff för valfritt svenskt lag. Min reaktion och det du svarade på - om du minns det - var att AIK generellt sätt skulle vara något lag som lyckas bäst i Europa av dom svenska lagen o.s.v., och det finns det inga belägg för. IFK är väl närmast att ha bra statistisk där.

Om man pratar särskilda år är diskussionen ganska onödig eftersom vinnaren får chansen. Det är inte frågan om att "skicka" någon. Givetvis var AIK starkast förra året och hade haft bäst chansa med den uppsättningen.

Mestalla
2010-02-21, 14:00
Barcelona, Arsenal och Fiorentina känns lite bättre än Rosenborg.

Absolut men eftersom HeIF hade Bayern i sin grupp som sprang och vann hela pisset var det ju knappast en drömlottning. PSG var inget skitlag, väl i klass med den tidens Viola, PSG slog ju faktiskt Bayern i gruppen om jag inte har fel för mig.

Baan
2010-02-21, 14:02
Absolut men eftersom HeIF hade Bayern i sin grupp som sprang och vann hela pisset var det ju knappast en drömlottning. PSG var inget skitlag, väl i klass med den tidens Viola, PSG slog ju faktiskt Bayern i gruppen om jag inte har fel för mig.

Ljusår mellan PSG och valfritt svenskt lag.

Mestalla
2010-02-21, 14:08
Ljusår mellan PSG och valfritt svenskt lag.

Absolut men killen sa ju "Helsingborg hamna ju med ett nordisk lag och ett franskt lag snacka om drömlottning." och inte fan är det en drömlottning att komma i samma grupp som ett av dom två bästa franska lagen + vinnarna av CL..

Baan
2010-02-21, 14:41
Absolut men killen sa ju "Helsingborg hamna ju med ett nordisk lag och ett franskt lag snacka om drömlottning." och inte fan är det en drömlottning att komma i samma grupp som ett av dom två bästa franska lagen + vinnarna av CL..

Nej, givetvis inte. Med seedingsystem finns det ju inga drömlottningar. Om man nu inte vill överdriva givetvis och mena att några extrapoäng är en drömlottning. Man går inte vidare ändå, även om det för klubben är såklart najs att kanske vinna en match med och tjäna en 200-300k € extra eller vad man får per vunnen gruppspelsmatch.

_slipknot1_
2010-02-21, 15:11

Jag väljer varje dag i veckan att hamna med PSG och Rosenborg än Fiorentina och Arsenal. Jag väljer även hellre Bayern än Barcelona. Drömlottning, ja det var det faktiskt för att ta sig vidare som svensk lag. Hur man än vrider och vänder på det kommer man hamna med 2 riktigt bra lag och om man har tur ett lite sämre lag men ändå bättre än ett svenskt lag.

_slipknot1_
2010-02-21, 15:14

Vad är en drömlottning då? Så mycket lättare lag kan man inte hamna med...Du får ju alltid ett valfritt topplag som Real, Barca, Inter, United, Bayern. Men nog fan får man se Rosenborg som ett lag man ska ha stor möjligheter att slå även till viss mån PSG. Till skillnad från Fiorentina och Arsenal.

Psychological
2010-02-21, 16:21
Träningsmatch .. AIK - Kalmar 1- 3
Mendes tvåmålskytt.. Släkten är värst, för han har väl lirat hos råttorna om jag inte tar fel ?

_slipknot1_
2010-02-21, 16:24
Träningsmatch .. AIK - Kalmar 1- 3
Mendes tvåmålskytt.. Släkten är värst, för han har väl lirat hos råttorna om jag inte tar fel ?

Stämmer bra. Såg inte matchen men ska tydligen ha varit riktigt virrigt i försvaret i inledningen. Sedan jämnare spel.

Psychological
2010-02-21, 16:25
Stämmer bra. Såg inte matchen men ska tydligen ha varit riktigt virrigt i försvaret i inledningen. Sedan jämnare spel.

försäsongs matcher säger ändå ingenting.

_slipknot1_
2010-02-21, 16:43
försäsongs matcher säger ändå ingenting.

Precis:thumbup:

gnagaren
2010-02-21, 18:15
Synd att matchen bev flyttad till Bosön istället för skyttan, men moder jord gillar att spela oss spratt. Nu såg jag inte matchen men enligt rapporterna så började både Atta och Manoja väldigt svajigt tydligen, och Kalmar fick in 2 tidiga mål innan AIK tog sig i kragen och började spela fotboll. Sen får man ju inte glömma heller att varken Ortiz, Drulle eller Eguren var med och spelade.
Men det är som Psychological säger, försäsongmatcher säger ingenting. Skillnaden att möta KFF på en träningsanläggning mitt i vintern eller inför ett fullsatt Råsunda på våren är ganska stor... Jag har 110% förtroende för MS och BW, bättre sportchef än BW kan man inte ha. Mannen är en demon när det kommer till att värva och sälja, så länge BW är sportchef i AIK kommer man kunna ta många lugna andetag.
Jag har så höga förväntningar på den här säsongen, kommer bli grymt roligt.

kelk
2010-02-21, 18:38
DQHOFHFQWJH;J_:F. HUR I HELVETE TÄNKTE AIK NÄR DE TOG IN EGUREN? EN GÅNG BAJARE - ALLTID BAJARE! Visst, en sjukt bra spelare på alla sätt men det kunde jag inte bry mig mindre om. Ska man spela i AIK så ska man ha hjärta för det.

Tack. En sådan reaktion jag förväntar mig från aikare. Vart fan är traditionen och historian aik? Sådant som gjorde att man hade en viss respekt för er supporterskara men det är som bortblåst nu på senare år.

_slipknot1_
2010-02-21, 19:38
Tack. En sådan reaktion jag förväntar mig från aikare. Vart fan är traditionen och historian aik? Sådant som gjorde att man hade en viss respekt för er supporterskara men det är som bortblåst nu på senare år.

Inte fan tackar man nej till en spelare som så sent som förra säsongen var helt ordinarie i Villareal. Han spelade ju bara 1,5 säsonger i bajen. Sluta lipa nu bajare...

kelk
2010-02-21, 20:23
Jag förväntar mig inte att någon från Lund/Nyköping skall förstå problematiken.

ThisIsTheOne
2010-02-21, 21:04
Synd att matchen bev flyttad till Bosön istället för skyttan, men moder jord gillar att spela oss spratt. Nu såg jag inte matchen men enligt rapporterna så började både Atta och Manoja väldigt svajigt tydligen, och Kalmar fick in 2 tidiga mål innan AIK tog sig i kragen och började spela fotboll. Sen får man ju inte glömma heller att varken Ortiz, Drulle eller Eguren var med och spelade.
Men det är som Psychological säger, försäsongmatcher säger ingenting. Skillnaden att möta KFF på en träningsanläggning mitt i vintern eller inför ett fullsatt Råsunda på våren är ganska stor... Jag har 110% förtroende för MS och BW, bättre sportchef än BW kan man inte ha. Mannen är en demon när det kommer till att värva och sälja, så länge BW är sportchef i AIK kommer man kunna ta många lugna andetag.
Jag har så höga förväntningar på den här säsongen, kommer bli grymt roligt.

Du borde nog skruva ner de förväntningarna en smula. Eller måste trion du nämnde ovan göra väldigt stor skillnad. För ni var verkligen inte bra igår.

gnagaren
2010-02-21, 21:19
Du borde nog skruva ner de förväntningarna en smula. Eller måste trion du nämnde ovan göra väldigt stor skillnad. För ni var verkligen inte bra igår.

Nej, nej... Jag blir hellre besviken sen än att inte få dem här endorfinkickarna jag har nu. Jo alla tre måste spela bra för att AIK ska vara bra, men det finns många spelare som kan prestera individuellt. Dessutom finns det många unga killar på bänken som gör allt för att få spela, så det kommer bli skön kokurrens om platserna på plan. Jag har fullt förtroende för spelare, tränare och ledningen, det ser riktigt bra ut inom AIK-fotboll just nu.

Jag kan inte svara på om AIK var bra eller inte, för jag har inte sett matchen. Det enda jag vet var att det var knattefotboll där ute i början och KFF fick in 2 enkla mål, sedan skärpte AIK till sig spelade 1-1. Jag försöker se det som att början av matchen inte räknas, eftersom att det tydligen var rörigt, men när alla skärpte sig och spelade på riktigt slutade det oavgjort. Så jag vill se det som en oavgjord match även om jag vet att AIK förlorade.
Men egentligen kanske inte jag har så mycket att säga till om matchen eftersom att jag inte såg den. Men hur vet du att AIK var så dåliga, åkte du till Bosön och tittade eller betalade du och såg den streamat på internet eller?

_slipknot1_
2010-02-21, 21:39
Jag förväntar mig inte att någon från Lund/Nyköping skall förstå problematiken.

Och var man bor för tillfället har stor roll...Bra motargument vrak!

_slipknot1_
2010-02-21, 21:46

Träningsmatch och tävlingsmatch är två helt vitt skilda saker...Finns ingen anledning att skruva ned förväntningarna efter Eguren värvningen! Precis som gnagaren har även jag fullt förtroende för ledarstaben.

Den första värdemätningen vart dagens AIK står någonstans kommer mot Ifk Göteborg i supercupen. Först då det gäller någonting.

ThisIsTheOne
2010-02-21, 21:50
Jag kan inte svara på om AIK var bra eller inte, för jag har inte sett matchen. Det enda jag vet var att det var knattefotboll där ute i början och KFF fick in 2 enkla mål, sedan skärpte AIK till sig spelade 1-1. Jag försöker se det som att början av matchen inte räknas, eftersom att det tydligen var rörigt, men när alla skärpte sig och spelade på riktigt slutade det oavgjort. Så jag vill se det som en oavgjord match även om jag vet att AIK förlorade. Men egentligen kanske inte jag har så mycket att säga till om matchen eftersom att jag inte såg den. Men hur vet du att AIK var så dåliga, åkte du till Bosön och tittade eller betalade du och såg den streamat på internet eller?

Optimistiskt lagd. :thumbup:

Ja, streamat via s24.se. Dålig kvalité och gnagarkommentatorer men bättre än inget.

kelk
2010-02-21, 23:37
Och var man bor för tillfället har stor roll...Bra motargument vrak!

Haha. Eftersom den geografiska positionen man fick sin uppfostran på har en stor inverkan på supporterskapet tycker jag att det är en aktuell fråga. Det är ungefär som när man ser dessa inflyttade medieprofiler skall försöka definera supporterskap i sina krönikor, bloggar, debattprogram och så vidare. Vad fan vet dom?

Att du sedan känner dig manad till att kasta okvädningsord efter mig på ett internetfora är snudd på patetiskt. Nu skall jag lämna er här i tråden för AS 2010 i fred. Om du förflyttar ditt arsle till Stockholm under året och vill bjuda på en öl och ta en dans så kan du alltid skicka ett PM!

_slipknot1_
2010-02-22, 00:35
Haha. Eftersom den geografiska positionen man fick sin uppfostran på har en stor inverkan på supporterskapet tycker jag att det är en aktuell fråga. Det är ungefär som när man ser dessa inflyttade medieprofiler skall försöka definera supporterskap i sina krönikor, bloggar, debattprogram och så vidare. Vad fan vet dom?

Att du sedan känner dig manad till att kasta okvädningsord efter mig på ett internetfora är snudd på patetiskt. Nu skall jag lämna er här i tråden för AS 2010 i fred. Om du förflyttar ditt arsle till Stockholm under året och vill bjuda på en öl och ta en dans så kan du alltid skicka ett PM!

Visst har det en liten roll men samtidigt handlar det ju om att gå på matcher. Bara för man bor i Nyköping och inte Solna tror jag nog ändå man förstår vad det handlar om minst lika bra.

Okvädningsord hit och dit som att du skulle kalla mig råtta du kan ju seriöst inte ta illa upp, dessutom är det med glimten i ögat...:)

Edit: Som jag sa förut så ser ag inte Eguren som en ärkebajare...Runström och Kennedy skulle jag däremot ha något emot i den svartgula tröjan. Men det är ju min subjektiva åsikt andra gnagare kanske har något emot Eguren...

WHITEFOLKS
2010-02-22, 01:01
Wtf orka whine:a för att Eguren spelar med AIK.

Jag håller på DIF men fotbollsspelare har fotboll som arbete.

La Hammarby ens nåt bud/förslag? Klart han spelar med AIK, de spelar iaf i Allsvenskan.

Mestalla
2010-02-25, 20:36
Det yras något om att det är ikväll det bestäms om första omgången spelas som planerat eller om den skjuts upp...någon som vet hur det blir eller var man kan läsa något om det..?

Dissector
2010-03-04, 16:24
Ah! Dessa vårtecken. Man känner hur det drar ihop sig till premiär :). Denna tiden på året är alltid så underbar, i år lite tidigare visserligen, men jag tycker minsann det verkar som att vädergudarna laddar inför premiär dom också. Om solen fortsätter skina och det inte fryser på för mycket så kanske till och med Örjans vall är spelbar i tid!

HBK utklassade RCD Espanyol's B-lag med 8-1 nere i Spanien vilket nog ändå måste betraktas som VG, trots att det som sagt var B-laget. De fick dock stryk idag mot Espanyol's A-lag med 2-0, men att döma av matchreferatet så var det ingen parodimatch iallafall.

HBK har en betydligt mer bestämd spelidé i år, och spelarnas positioner är tydligare definierade än i förra säsongens röriga upplägg. Mycket bra. Nu gäller det bara att inte få upp hoppet för mycket, för då går det som vanligt åt pipan. Jag är inte vidskeplig för fem öre, förutom när det gäller just fotboll :D

gnagaren
2010-03-04, 17:45
Är det ingen mer än jag som tycker det är kul att SVFF tillsammans med polisen lägger AIK - Djurgården en söndag 12.30 istället för vanlig derbytid 20:00 när man lägger en match som supercupen (AIK - IFK) på en lördag? Jag menar, derby är alltid derby vilken dag och tid det än är, vill folk kaosa och supa så hinner man/kan man göra det iaf. Det enda som kommer ut av det är att klubben(arna) förlorar pengar på förlorade publikintäker och annat samtidigt som affärer, barer, matställen etc. förlorar pengar av samma anledningar.
Angående AIK - IFK så finns det mycket, mycket ont blod och dålig stämning mellan supportrarna efter AIK's trippel. Då lägger man den matchen en lördag så att så många IFK-fans som möjligt kan komma till Stockholm samtidigt som alla kan supa fritt och skita i konsekvenserna för att det är helg. SVFF i ett nötskal?

SVFF - Jobbar för en sämre framtid!

Edit: Jag har inget emot att så många Göteborgare som möjligt kommer på matchen, snarare tvärtom, stämningen blir bättre och lite sådär härligt hatisk vilket gör fotbollen och spelarna bättre. Dock så fungerar ju massan som den gör, och med tanke på vilka klubbar och deras nära historia är det ju risk att det blir lite kalas runt arenan och i huvfudstaden både fredag och lördag.

Mestalla
2010-03-04, 18:56
Haha jo det har du jävligt rätt i. Fyfan vad tråkigt med ett derby en Söndag halv ett, förstör lite för fotbollen. Knappast färre bråkstakar då än en måndag/tisdag/onsdag/torsdag kl 8 på kvällen.

Aja nu är det bara 10 dagar kvar till vår premiär i Halmstad, taggad som fan.

Jockefoten
2010-03-06, 12:46
Åtta dagar kvar!

http://www.dif.se/images/bakgrunder/ingentrojatorr_1600x1200.jpg

jRNwP4vbb3A

_slipknot1_
2010-03-06, 14:04
http://www.paloma.se/userdata/Sent/1015/60511/images/AIK_adidas.jpg

NhYg0Q2rpWg

Christyle
2010-03-06, 18:38
Ahh hur kaxig va inte Bojan ikväll då? jävla fis

_slipknot1_
2010-03-06, 18:57
Precis så kaxig man kan vara efter 4 raka mot Ifk fusk.

Pirko
2010-03-06, 19:05
precis så kaxig man kan vara efter 4 raka mot ifk fusk.

+1

Mestalla
2010-03-06, 20:06
Såg inte matchen eller hela intervjun men förstår att Bojan lackar, aik får mycket skit överallt. Han e en skön snubbe faktiskt.

Såg när vi slog Roskilde i eftermiddags, 2-0 efter mål av Andreas Drugge och Peter Abelsson, Drugge på halvvolley och Abelsson på huvudet efter en frispark (föga förvånande). Första halvlek och en bit in på andra hade vi bra tempo på bollen och bra press på danskarna i deras uppspelsfas men sista halvtimmen var bedrövlig. Ingen av våra strikers har gjort mål än på försäsongen vilket oroar mig lite inför Halmstadsmatchen på Söndag.
Annars var Thommie Persson riktigt bra i backlinjen, har nog aldrig sett honom så bra som idag.
Annars förstår jag mig inte vad som hänt Magnus Andersson, andra halvan av 2008 kan jag utan att överdriva säga att han var top 3 innermittfältare i hela Allsvenskan men förra året och början på detta har han varit sämre än....hmm vem ska vi dra till med...vet inte men dålig är han iaf. Tror inte han kommer starta centralt i premiären utan där får nog Jocke Nilsson spela tillsammans med Haynes...tror vi kommer ställa upp såhär på Örjansvall,

Fredrik Jensen
Andreas Whilborg, Andreas Drugge, Mattias Adelstam
Kristian Haynes, Joakim Nilsson
Max Fuxberg, Peter Abelsson, Thommie Persson, Dennis Melander
Viktor Noring

8 spelare som kan känna sig jävligt säkra på sina platser och dom tre som inte borde va det är Fredrik Jensen som kan petas av Joakim Sjöhage, Mattias Adelstam kan få nöta bänk till förmån för Marcus Pode eller Zoran Jovanovic och Joakim Nilsson får förmodligen även han sitta på bänken till förmån för Magnus Andersson. Själv hade jag gärna sett Pode till höger på mittfältet och Adelstam centralt framför Drugge i anfallet.

Martin Löwgren
2010-03-06, 21:04
Precis så kaxig man kan vara efter 4 raka mot Ifk fusk.

Exakt :thumbup:

IFK är så pinsamt dåliga. Börjar fan tröttna på att besegra dem nu.

Malmberg
2010-03-07, 02:42

Det var ju en övertygande seger idag :booty:

_slipknot1_
2010-03-07, 05:41
Jockefoten hade visst fåt tag i fel Djurgårdsreklam här nedan är den korrekta:

http://img21.imageshack.us/img21/430/hahadiif.jpg

_slipknot1_
2010-03-07, 05:43

hehe än roligare är att höra deras gnäll på domaren, planen, arenan ja allt gnälldes det på...

Här är den största gnäll Glennaren:

http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=9503

Dissector
2010-03-07, 11:17
Det slog mig just att jag inte sett Allsvenskaguiden 2010 från Sportbladet än. Inget går upp emot att sätta sig med den och börja gå igenom trupperna när premiären närmar sig och vårsolen lyser upp den grusiga asfalten! Jag har väl inte, gud förbjude, missat den i år? Någon som vet?

Baan
2010-03-07, 11:19
Det slog mig just att jag inte sett Allsvenskaguiden 2010 från Sportbladet än. Inget går upp emot att sätta sig med den och börja gå igenom trupperna när premiären närmar sig och vårsolen lyser upp den grusiga asfalten! Jag har väl inte, gud förbjude, missat den i år? Någon som vet?

Den behöver du inte. Jag har facit. Elfsborg vinner.

gnagaren
2010-03-07, 17:32
Vilken pissmatch det var igår rent ut sagt, dock vann ju AIK så det spelar ingen större roll, alltid kul att slå IFK Fuskeborg. Dessutom var Strömbergsson helt sjukt jävla värdelös på att döma igår, såg mest ut att träna kort-armen inför allsvenskan...
Hela matchen och "supercupen" är mest ett jävla skämt, skämdes som fan av att sitta där på Råsunda igår med 2500 andra personer och kolla på detta löjliga jippo, men det är klart man ska dyka upp när AIK spelar i både vått och tortt. Därför är jag lite besviken på publiksiffran, fler borde kommit och visat sitt stöd för AIK särskilt nu när det börjar närma sig premiären. Får hoppas på att det blir 20000+ mot Mjällby så man kan kompensera för att misa ett derby mot bajen.

WHITEFOLKS
2010-03-07, 17:50
Ja det är ju lite konstigt att inte fler gick på matchen.

Var biljetterna dyra?

Mestalla
2010-03-07, 20:02
Kostade som en burgare på donken sägs det, tycker du själv att det är dyrt?

Gabriel174
2010-03-07, 20:26
hehe än roligare är att höra deras gnäll på domaren, planen, arenan ja allt gnälldes det på...

Här är den största gnäll Glennaren:

http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=9503

Haha vilken gurka. Och varför flåsar han som en kåt fjortis för?

ha:cl
2010-03-09, 15:42
För att vi har Allsvenskans i särklass bästa tränare. Gå tillbaka till förra säsongen och kolla på vad vi hade för spelare på planen och på bänken fram till sommarfönstret och kolla vår tabellplacering. Vi hade stora problem med skador under större delen av vårsäsongen och ändå låg vi med i toppen. Sen när Dulle och Flavio tillkom var det ju inget snack om saken vilka som var bäst. Enormt nära att komma två, är du skön eller? Vi spelade ju ut fuskarna på deras egen hemmaplan.

Som vanligt har ingen förutom AIKare koll på AIK. Ja vi har sålt spelare precis som alla andra lag gör varje säsong. Inga enskilda spelare utgör ett lag hur mycket ni än tror det. AIK bevisade förra säsongen att de är det bästa laget. Mycket tjat om ersättare hit och dit. Manooja var ju tilltänkt första keeper innan hade bröt benet. Så Örlund är ersatt. Mr.100% är ersatt med Lorentzon. Jos var ruskigt viktig för försvaret förra året det ska inte förnekas, samtidigt har vi tre U-21 landslagsbackar kvar.

Obolo var ruskigt bra under hela våren och producerade väl i princip allt framåt. Men då var mittfältet inte alls lika bra som det blev på hösten. Obolo var inte alls lika framträdande på hösten och var i vissa matcher direkt dålig. Sedan är han ingen skytteliga vinnare, men han är i övrigt nästan helt komplett och kommer till viss del saknas. Tror AIK kommer anpassa sitt spel till att rulla mer efter marken och utnyttja se starka kanterna.

Sedan tillkommer troligen en till anfallare från Brasilien om inte inför starten på AS så under sommarfönstret. Att vi sedermera blir tippade som alltifrån 8-4 är ju bara perfekt.

Haha helt otroligt att man kan utnämna en allsvensk-föredettning som är 29 år och numera spelar i Argentinska ligan, för "i övrigt nästan helt komplett". Hybris, anyone?

Dissector
2010-03-09, 16:18
Expressens allsvenskaguide är ute. Sportbladets kommer på fredag. Fan så underbart det är. Sätta sig på balkongen i solen och börja gå igenom alla lagen. Kan knappt vänta tills på söndag. Härligt att inleda säsongen hemma på Örjan. Ska du besöka vår skrangliga bortaläktare, Mestalla? :)

AlmostRipped
2010-03-09, 16:23
AIK - IFK i lördags, var 2500 personer där, biljetterna kostade mellan 120 till 240kr beroende på vart man satt/stod. 60kr för ungdomar och pensionärer, var ett skämt att de inte fixade billigare biljetter för en match som inte spelar någon roll, hade det varit mot något lag förutom IFK, DIF, Hammarby så hade det inte varit över 1000 personer där... Dålig plan, dålig domare, enda fina var vädret och Flavio's lekstuga med IFK's backar samt danske stolpflyttaren Christensen.

Man stod där och frös men klart man går och kollar på gnaget, hade hoppats på mer publik då det bara är 1 helg kvar till premiären och det ändå handlade om 250,000kr och ett extra förnedrande av IFK Göteborg. De vägrar ge sig men varje gång visar Stahre vilket som är det bättre laget. Vi hade inte Obolo, Jos, Öhrlund eller Mr 100% men vi vann ändå.. Något att tänka på för resterande lagen i allsvenskan som räknar bort AIK från toppstriden iår, oavsett hur viktig matchen är, 250,000kr är 250,000 och Göteborg ville vinna matchen lika mycket som AIK.

Rehn VS Stahre 0-4

Årets allsvenska enligt mig.

1. AIK
2. IFK Göteborg
3. Elfsborg
4. Kalmar
5. Häcken
6. Örebro
7. Malmö FF
8. Helsingborg
9. Djurgården
10. Gefle
11. Mjällby
12. Halmstad
13. Trelleborg
14. Brommapojkarna
15. GAIS
16. Åtvidaberg

Baan
2010-03-09, 16:26
250 000 kr låter iofs som kaffepengar, men jag är nog lite skadad av CL/EL/större ligor :D

Byt plats på 1. och 3. Sen bör du flytta ner AIK några steg till. Sen stämmer det nog.

AlmostRipped
2010-03-09, 16:41
250 000 kr låter iofs som kaffepengar, men jag är nog lite skadad av CL/EL/större ligor :D

Byt plats på 1. och 3. Sen bör du flytta ner AIK några steg till. Sen stämmer det nog.

Mer än kaffepengar är det, men inte precis en jättesumma... Men med allsvenskans ekonomi (förutom Elfsborg som får allt serverat), så är det ett helt klart bra tillskott...

Bra om folk tippar oss längre ner i tabellen, gör det bara mycket ondare när vi smäller till nedifrån sen... Tror helt ärligt och försöker opartiskt säga (så gott det går) att AIK kommer vara top3 iår igen... Jag anser mig ha ganska bra koll på allsvenskans lag och spelare, de flesta som tippar aik sämre har ingen aning om vilken kvalitét som finns i AIK utan enda de vet är att Jos, Mr 100%, Obolo och Öhrlund har försvunnit. Stabiliteten i backlinjen finns delvis kvar, men med mer alternativ offensivt än förra året då allt gick via Obolo. De lagen som klarade sig mot AIK var lag som kunde stoppa Obolo, vi kommer få klara oss mer på tekniska lösningar än förut och Eguren kommer göra underverk de första 14 matcherna.

Gabriel174
2010-03-09, 17:32
Köpte biljetter till Norra Nedre igår. Inte mycket kvar till premiären :)

AlmostRipped
2010-03-09, 18:53
Köpte biljetter till Norra Nedre igår. Inte mycket kvar till premiären :)

Härligt! Jag kommer tyvärr inte att köpa årskort iår så måste köpa biljetter för alla matcher jag kan se... Är rätt skönt att ha årskort annars men kommer vara bortrest och missa ett par matcher så tjänar inte på att ha det.

ThisIsTheOne
2010-03-09, 18:58
Expressens allsvenskaguide är ute. Sportbladets kommer på fredag. Fan så underbart det är. Sätta sig på balkongen i solen och börja gå igenom alla lagen. Kan knappt vänta tills på söndag. Härligt att inleda säsongen hemma på Örjan. Ska du besöka vår skrangliga bortaläktare, Mestalla? :)

Köpte Expressens guide igår. Det skulle jag inte ha gjort, för den är ett skämt. Smärtsamt oinitierat.

Gabriel174
2010-03-09, 19:08
Härligt! Jag kommer tyvärr inte att köpa årskort iår så måste köpa biljetter för alla matcher jag kan se... Är rätt skönt att ha årskort annars men kommer vara bortrest och missa ett par matcher så tjänar inte på att ha det.

Tyvärr blev det inget årskort för mig heller i år. Kommer dock gå på de flesta matcherna, som vanligt :)

Vilka kommer på spelarbussmottagningen?

egge
2010-03-09, 19:56
Hoppas att Mjällby kan hänga kvar. Blir nog en del trevliga kvällar på strandvallen denna sommaren.

_slipknot1_
2010-03-09, 20:10
Haha helt otroligt att man kan utnämna en allsvensk-föredettning som är 29 år och numera spelar i Argentinska ligan, för "i övrigt nästan helt komplett". Hybris, anyone?

haha ja herregud bra koll du har. 29 år är ju förövrigt primeåldern för fotbollspelare så förstår inte vad det har med saken att göra. Sedan var till coh med de flesta fotbollskunniga överens om att Obolo var ruskigt duktigt. Så utgår från att du inte kan något om fotboll.

_slipknot1_
2010-03-10, 18:07
Ang. dagens händelse:

http://i358.photobucket.com/albums/oo26/fimbultrollet/27166_103024829731321_1000007141436.jpg?t=12682405 01

Dissector
2010-03-10, 18:18
Köpte Expressens guide igår. Det skulle jag inte ha gjort, för den är ett skämt. Smärtsamt oinitierat.

Tycker inte heller den var någon höjdare faktiskt. De beskrev Halmstad's Christian Järdler som "Bra i fjol, given som vänsterback" :D. En av förra säsongens mest hopplösa spelare. Fel bild också. Nåja. Sportbladets är förhoppningsvis bättre. Bank och Niva brukar vara roliga. Det är mest själva grejen att sitta och bläddra i den :)

Jockefoten
2010-03-11, 08:06
Ang. dagens händelse:

http://i358.photobucket.com/albums/oo26/fimbultrollet/27166_103024829731321_1000007141436.jpg?t=12682405 01

Pajas Bajen! ;)

_slipknot1_
2010-03-12, 18:24
Bojans Ödmjukhetsskola!!

0jlpz2qt6qU&feature=player_embedded

// Ödmjuk gnagare

AlmostRipped
2010-03-12, 19:34
Hahahaha klockren video!

Mestalla
2010-03-12, 19:49

Javisst, åker upp i en av dom 4 bussarna som kommer till er värdelösa arena. Är makalöst taggad, trotts vädret har jag nog inte sett fram emot en premiär såhär mycket någonsin. Halmstas borta en en bra resa också men den är skönare på sommren, Halmstad är faktiskt en riktigt bra sommarstad.

Dissector
2010-03-13, 14:56
Premiärdag idag då! Tidigt, men hade inte velat vänta längre. IFK slår Kalmar idag. Hoppas vädret är lika trevligt i morgon när Örjans Vall öppnar grindarna!

Javisst, åker upp i en av dom 4 bussarna som kommer till er värdelösa arena. Är makalöst taggad, trotts vädret har jag nog inte sett fram emot en premiär såhär mycket någonsin. Halmstas borta en en bra resa också men den är skönare på sommren, Halmstad är faktiskt en riktigt bra sommarstad.

Välkomna! Hoppas att det blir en riktigt stämningsfull match. Det blir fyra besvikna bussar hem till skåne igen :)

Mestalla
2010-03-13, 21:29
Välkomna! Hoppas att det blir en riktigt stämningsfull match. Det blir fyra besvikna bussar hem till skåne igen :)

Haha inget av det är ju speciellt troligt. Det lär bli 1-1, vi tar ledningen i första sen kvitterar ni i slutet av andra efter ett misstag från en av våra backar, ska vi gissa på...Fuxberg..?

Nej men roligt att Allsvenskan är igång igen, Hysen ser ju knappt vass ut i år. Göteborg kommer bli svårstoppade som fan.

Gabriel174
2010-03-13, 21:33
Vilka kommer på mottagningen imorgon? :)

Norra Nedre - några som kommer att vara där?

Mjällbys supportrar kommer att bli förkrossade imorgon :)

_slipknot1_
2010-03-13, 21:55
Vilka kommer på mottagningen imorgon? :)

Norra Nedre - några som kommer att vara där?

Mjällbys supportrar kommer att bli förkrossade imorgon :)

Första premiärmissen sedan 1999 för min del*gah!*
Ska se matchen på en sportbar här nere i lund.
Har 500kr satsat på AIK så är fan bäst de leverera ett stabilt 1-0 resultat;)

Gabriel174
2010-03-14, 17:17
Helvete. Katastrof summerar allting idag. Fansen som var dödstysta. Spelet var under all kritik. Allt var åt helvete.

Dissector
2010-03-14, 17:46
Frustrerande att inte få in 1-0 när man har sånt spelövertag. HBK låg närmst hela tiden och man kunde ha hoppats på tre poäng hemma mot TFF, men men.

Mestalla, körde tre av era fyra bussar vilse eller? ;)

Mestalla
2010-03-15, 17:31
Dissector, haha det skulle man kunna tro. Jag hade hört att vi var 4 bussar men så blev det bara två, fråga mig inte varför men vi var ju endå helt ok med folk. Men du som HBKare ska nog passa din tunga lite eller har du redan glömt att ni inte ens kunde få ihop till EN LITEN buss i er bortamatch mot oss förra året? ;)

Nej fyfan vilken pissematch det var, vi hade ju inte ett enda läge, vår kung Drugge var ju under all kritik och slog en offensiv passning.
Rätt dålig stämning från oss också, vi hade skönt drag på puben men sen när vi väl kom till matchen stod alla helt tysta...men vi sjöng ju ut er i år igen. Eller vi ska jag nog inte säga, jag satt så kan ju inte säga att jag hjälpte till speciellt mycket hehe.

Men vad fan var det för trummor och piss ni hade på er lilla träläktare(?) uppe bredvid er Sitt/stå läktare?

Psychological
2010-03-15, 18:37
Tobias Grahn : Vilken nolla !!!!! Värre än Bojan ju !

AlmostRipped
2010-03-16, 08:50
Tobias Grahn : Vilken nolla !!!!! Värre än Bojan ju !

+1 Tobias Grahn är en riktig äcklig en...

Däremot var allsvenskans premiär för AIK's del nästan katastrofal, fansen sjöng inte som vi brukar, spelarna spelade klumpigt och dåligt passningspel, domaren blåste fel så många gånger att man inte orkade ta hans domslut seriöst efter ett tag....

Tror dock på bättre fortsättning och med planen, kylan (påverkar fansen mer än spelarna men vilket i sin tur påverkar spelarna då fansen sjunger mindre).

Såg Kalmar - IFK också, vilket skämt till mittbackar Kalmar hade, de kunde ha dominerat matchen och hade inte deras mittbackar tappat bort hysén varje anfall så hade det nog blivit helt annorlunda resultat. Bra av Christensen att rädda en straff i premiären och selakovic spelade ganska bra han med, men skärpning av kalmar att inte göra mål när man har så fint passningspel som de hade där. Tror absolut inte att IFK vinner SM-guld som jag sett de spela iår, gäller att stoppa Hysén och det är inte speciellt svårt om man frågar AIK's backar. (4 matcher, 0 mål och 1 missad straff haha)

Dissector
2010-03-16, 09:32
Dissector, haha det skulle man kunna tro. Jag hade hört att vi var 4 bussar men så blev det bara två, fråga mig inte varför men vi var ju endå helt ok med folk. Men du som HBKare ska nog passa din tunga lite eller har du redan glömt att ni inte ens kunde få ihop till EN LITEN buss i er bortamatch mot oss förra året? ;)

Nej fyfan vilken pissematch det var, vi hade ju inte ett enda läge, vår kung Drugge var ju under all kritik och slog en offensiv passning.
Rätt dålig stämning från oss också, vi hade skönt drag på puben men sen när vi väl kom till matchen stod alla helt tysta...men vi sjöng ju ut er i år igen. Eller vi ska jag nog inte säga, jag satt så kan ju inte säga att jag hjälpte till speciellt mycket hehe.

Men vad fan var det för trummor och piss ni hade på er lilla träläktare(?) uppe bredvid er Sitt/stå läktare?

Jäjä, jag är inte stolt över resten av Halmstads brist på engagemang :P
Killarna med trummor på träläktaren var ett gäng brasiliansksa utbytesstudenter som på eget initiativ tagit sig dit. Tyckte det var ganska skoj. Hursomhelst så får jag väl gå med på att ni gjorde ett bättre jobb på läktaren.

Underbart att det är igång och rullar igen! Med tanke på de andra resultaten i omgången så kanske man inte behöver bekymra sig så mycket över att bara få ett poäng hemma mot TFF :)

Tryman
2010-03-16, 10:08
domaren blåste fel så många gånger att man inte orkade ta hans domslut seriöst efter ett tag....

Precis, Mutumba skulle haft ett rött för sin armbåge ;)

Att Grahn haft attitydsproblem har väl varit ganska känt sen 90-talet.

Mestalla
2010-03-16, 16:59
Jäjä, jag är inte stolt över resten av Halmstads brist på engagemang :P
Killarna med trummor på träläktaren var ett gäng brasiliansksa utbytesstudenter som på eget initiativ tagit sig dit. Tyckte det var ganska skoj. Hursomhelst så får jag väl gå med på att ni gjorde ett bättre jobb på läktaren.

Underbart att det är igång och rullar igen! Med tanke på de andra resultaten i omgången så kanske man inte behöver bekymra sig så mycket över att bara få ett poäng hemma mot TFF :)

"Bara en poäng hemma mot TFF" Har du glömt hur matcherna slutat dom senare åren på Örjansvall...? typ 0-0 2008 och 1-1 2009 där vi har varit dom bättre lagen i BÅDA matcherna och om det skulle funnits någon rättvisa hade vi haft 3 pinnar med oss från dom båda mötena. Men aja, i Söndags var ni bättre men knappast så pass mycket bättre att ni ska va missnöjda över en pinne mot oss.

Görlitz eller hur han stavar det är riktigt jävla duktig, han hade ju stundtals lekstuga på sin kant med Haynes. Nu har Haynes inte lirat ytterback sen han spelade med ajk (200?) men Görlitz gjorde det riktigt jävla bra, det kommer inte förvåna mig om en större klubb plockar honom i sommar.

Vi har Kalmar hemma i nästa omgång och med tanke på vilka problem dom hade mot Hysen så lär Jensen också få ett läge eller två som han förhoppningsvis gör mål på.

Dissector
2010-03-16, 20:53
"Bara en poäng hemma mot TFF" Har du glömt hur matcherna slutat dom senare åren på Örjansvall...? typ 0-0 2008 och 1-1 2009 där vi har varit dom bättre lagen i BÅDA matcherna och om det skulle funnits någon rättvisa hade vi haft 3 pinnar med oss från dom båda mötena. Men aja, i Söndags var ni bättre men knappast så pass mycket bättre att ni ska va missnöjda över en pinne mot oss.

Görlitz eller hur han stavar det är riktigt jävla duktig, han hade ju stundtals lekstuga på sin kant med Haynes. Nu har Haynes inte lirat ytterback sen han spelade med ajk (200?) men Görlitz gjorde det riktigt jävla bra, det kommer inte förvåna mig om en större klubb plockar honom i sommar.

Vi har Kalmar hemma i nästa omgång och med tanke på vilka problem dom hade mot Hysen så lär Jensen också få ett läge eller två som han förhoppningsvis gör mål på.

Görlitz försvinner nog i sommar ja, han har varit över Halmstads nivå länge nu och HBK-supportrar svettades ganska ordentligt i vintras, tills det blev klart att han iallafall spelade början av säsongen i Halmstad :) Bud har trillat in på Emir Kujovic också som förväntas åstadkomma en del i år. Bland annat Lazio och Celtic har varit intresserade.

Med "bara" en poäng menade jag att jag som supporter naturligtvis hade hoppats på en stark och trygg start. Jag har faktiskt respekt för TFF, men det ska inte vara omöjligt att få med sig tre poäng hemma. Framför allt med tanke på hur matchbilden såg ut.

Halmstad har Elfsborg på bortaplan i nästa omgång. Vet inte hur det ligger till nu med Bajrami och Ishizaki, men de var ju indisponibla i premiäromgången. Har man lite tur så kanske de tar ytterligare en omgång på sig att tillfriskna och det skulle vara åtminstone ett litet ljus i en dötsmatch of doom som Ellos borta är.

Baan
2010-03-16, 21:14
Bajrami ska vara med nästa gång stod det i BT. Ishizaki är mer tveksam, det verkar vara lite oklart när han är tillbaks. Bajramis ersättare spelade ganska bra sist - bortalagets bästa lirare pris eller något sånt - vad jag förstått (Johan Larsson tror jag han hette).

Mestalla
2010-03-17, 19:27
Bud har trillat in på Emir Kujovic också som förväntas åstadkomma en del i år. Bland annat Lazio och Celtic har varit intresserade.

Haha trodde att Lazio hade slutat ge sig efter svenska spelare efter vad som hände med deras Ralle Bengtsson köp...hehe.

Baan, skulle inte ishi bli borta fram till VM...?

Baan
2010-03-17, 19:36
Haha trodde att Lazio hade slutat ge sig efter svenska spelare efter vad som hände med deras Ralle Bengtsson köp...hehe.

Baan, skulle inte ishi bli borta fram till VM...?

Ja, men den informationen kom relativt nyligen vad jag vet. Efter det jag skrev. Synd att killen är så skadebenägen som han är :/

gnagaren
2010-03-17, 19:49
Ishi längtar hem till AIK....

Baan
2010-03-17, 19:52
Ishi längtar hem till AIK....

Det tror jag inte, han vill nog ha en chans att vinna Allsvenskan med ke ke ke.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 20:21
Apropå Bajrami så ramlade en kompis in i honom på nån krog i Borås förra sommaren..

Kompisen är inte särskilt insatt när det gäller fotboll så han hade ingen aning om att det var han. De började snacka lite fotboll och kompisen tyckte han kunde hänga med Bajrami på någon träning/match någon gång (trodde att det var korpen eller nåt).

Bajrami skulle "tänka på saken" :D

Mestalla
2010-03-18, 18:04
Ja, men den informationen kom relativt nyligen vad jag vet. Efter det jag skrev. Synd att killen är så skadebenägen som han är :/

Han är en jävligt duktig fotbollsspelare men han är en liten ***** också faktiskt, springer runt och filmar och skit. Han snackar även skit om sina f.d klubbar vad jag läst och det är sjukt vidrigt av honom.

Längar som fan till vårt möte med Kalmar på Söndag...

Mestalla
2010-03-20, 21:39
Mäktiga aik fick bara 0-0 igen efter två matcher med "tre säkra pinnar". Egget visar att inte alla sydamerikanare kan filma till sig straffar och Pavey visar att dommarna i Allsvenskan håller en jävla pajasnivå.

Detta kan inte ni råttor va nöjda med...?

_slipknot1_
2010-03-20, 22:05
Mäktiga aik fick bara 0-0 igen efter två matcher med "tre säkra pinnar". Egget visar att inte alla sydamerikanare kan filma till sig straffar och Pavey visar att dommarna i Allsvenskan håller en jävla pajasnivå.

2 st (3 med supercupen mot gbg) nollor på raken vi är ju fullständigt oslagbara!!
Är inte ett dugg orolig, så fort planerna är speldugliga så kommer vi börja producera mål också...

Gabriel174
2010-03-20, 23:05
2 st (3 med supercupen mot gbg) nollor på raken vi är ju fullständigt oslagbara!!
Är inte ett dugg orolig, så fort planerna är speldugliga så kommer vi börja producera mål också...

+1

Inte nöjd med resultatet men att säga att AIK inte ägde matchen vore en lögn.

Mestalla
2010-03-21, 10:30
Ni vinner ingen Allsvenska med att spela 0-0 och några mål kommer ni knappast göra som det har sett ut.

hultman
2010-03-21, 11:29

JDJKÖJDJQJFDQKFÄj<kL-DNLKJS.GAHZ.KUHALJG.SKSHVAN-TRMBZ.-NMLCJ-G.Z Ä!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JÄVLA HORMATCHER. Fortsätter det såhär så får vi akta oss för superettan. Eguren har varit sämst på plan i två matcher och vafan höll domarna på med igår?!

GRRRR

Mestalla
2010-03-21, 22:39
Såg TFF-Kalmar idag, en medioker match i 45 minuter där ingen av lagen förtjänade att göra mål, tyvärr gjorde Kalmar det. Andra 45 var det bättre fart i, framförallt från vår sida och med lite tur hade vi gått ifrån planen med 3 pinnar istället för 1 som det blev nu.

Mestalla
2010-03-22, 19:31
Haha Siguardsson brännde precis straff för Blowitt. Sjukt medioker sådan.

Martin Löwgren
2010-03-22, 22:54
Så jävla GÖTT Häcken!

Tack tack tack.

Dissector
2010-03-22, 22:54
Fan vad nöjd jag är efter dagens match. Visste att vi skulle greja det... typ.

God help us *cry*

Putte91
2010-03-22, 23:04
Imorgon är det hemmapremiär för MFF mot Örebro med mäktigt tifo. Längtar som bara den men har inga större förväntningar på säsongen tyvärr. Framförallt ser det tunnt ut bakåt och en skada som sammanfaller med en avstängning eller liknande har vi nog inte råd med. Hoppas i alla fall på en bra säsong med många sköna vinster :)

Baan
2010-03-22, 23:13
Fan vad nöjd jag är efter dagens match. Visste att vi skulle greja det... typ.

God help us *cry*

Hehe 6-0. Är Halmstad så dåliga?

Dissector
2010-03-22, 23:47
Hehe 6-0. Är Halmstad så dåliga?

Dåliga? Ja. 6-0-dåliga? Nä. 6-0 är bara för mycket, även borta mot Elfsborg. Något är på väg att gå käpprätt åt helvete alltså. Vi vill ha Halmstad som ett lag som ligger och irriterar topplagen. Just nu fungerar vi som nån slags trygghet åt nedflyttningstippade lag. Senast Halmstad spelade utanför allsvenskan var 1993. Inne på 17:e raka säsongen nu. Bara IFK Göteborg och Helsingborg toppar det.
Halmstad hör hemma i allsvenskan, och det är pissigt att det går som det går. Tråkiga placeringar under större delen av 2000-talet har gjort att intresset för HBK har minskat ordentligt, och allt följer en riktigt trist kurva. Kan bli svårt att hämta sig om nådastöten kommer snart.

Baan
2010-03-22, 23:58
Dåliga? Ja. 6-0-dåliga? Nä. 6-0 är bara för mycket, även borta mot Elfsborg. Något är på väg att gå käpprätt åt helvete alltså. Vi vill ha Halmstad som ett lag som ligger och irriterar topplagen. Just nu fungerar vi som nån slags trygghet åt nedflyttningstippade lag. Senast Halmstad spelade utanför allsvenskan var 1993. Inne på 17:e raka säsongen nu. Bara IFK Göteborg och Helsingborg toppar det.
Halmstad hör hemma i allsvenskan, och det är pissigt att det går som det går. Tråkiga placeringar under större delen av 2000-talet har gjort att intresset för HBK har minskat ordentligt, och allt följer en riktigt trist kurva. Kan bli svårt att hämta sig om nådastöten kommer snart.

Hehe behöver inte vara hela världen att det gick snett här. Första bortamatchen? Finns en hel säsong kvar att spela ihop sig o.s.v.

Dissector
2010-03-23, 00:33
Hehe behöver inte vara hela världen att det gick snett här. Första bortamatchen? Finns en hel säsong kvar att spela ihop sig o.s.v.

Ja såklart. Man är väl alltid överdrivet nojig efter ett sånt här blodbad. Men man kommer inte ifrån att det finns en ganska negativ trend som sträcker sig över de senaste åren för Halmstad's del.

Malmberg
2010-03-24, 01:18
Om ni sitter om funderar på vad man kan göra med 220k så är här ett förslag.
http://www.youtube.com/watch?v=jxJKOgyEpGs&feature=player_embedded

Sveriges mäktigaste tifo, 3 poäng. Kan fan inte bli bättre.

kelk
2010-03-24, 01:23

Tyckte att det var ganska tråkigt och fantasilöst om jag ska vara helt ärlig, ganska platt tifo.
Däremot så spelade ni bra så här på 100-årsdagen.

Malmberg
2010-03-24, 01:35
Tyckte att det var ganska tråkigt och fantasilöst om jag ska vara helt ärlig, ganska platt tifo.
Däremot så spelade ni bra så här på 100-årsdagen.

Lite fantasilöst kan jag hålla med om. Ganska Basic med vift flaggor & OH, har ju gjorts förr om man säger så. Man jag gillar när det är simpelt men massivt.

Spelet flöt på bra för en gångs skull, skönt o se. (100-årsdagen var ej idag som man lätt kan tro. 24/2-2010 ägde den rum)

Kommer komma mer under året, de kan jag lova.

Mestalla
2010-03-26, 18:53
Var på den matchen, tråkigt tifo men rätt mäktigt endå, mff var tyvärr riktigt bra.

På tisdag spelar vi mot Häcken borta, vågar man hoppas på en pinne tro..?

Gabriel174
2010-03-26, 18:56

:laugh::laugh::laugh:

_slipknot1_
2010-03-26, 19:28

Inte ens i närheten av Sthlmlagens tifon. Mäktigt för att vara MFF inte för att vara i Sverige.

Mestalla
2010-03-26, 19:48
Inte ens i närheten av Sthlmlagens tifon. Mäktigt för att vara MFF inte för att vara i Sverige.

Lite fel har du, hela arenan var involverade i tifot, inte bara Norra/Södra som på stockholmsderbyna. Det är rätt mäktigt i sig tycker jag och det är inte ofta ni i 08 land har.

_slipknot1_
2010-03-26, 20:47
Lite fel har du, hela arenan var involverade i tifot, inte bara Norra/Södra som på stockholmsderbyna. Det är rätt mäktigt i sig tycker jag och det är inte ofta ni i 08 land har.

på rak arm har det skett två gånger från AIK tifo.

Einar
2010-03-26, 20:52

Jag håller med angående påhittigheten. Tifot med bröderna Hjertsson var dock riktigt coolt.

http://sydsvenskan-img.se/archive/00087/384-tifo2_87477a.jpg

Gabriel174
2010-03-27, 15:34

Nej, i Stockholmsderbyna så har hela arenan samtidigt aldrig deltagit, javisst.

:smash:

Mestalla
2010-03-28, 18:51
Nej, i Stockholmsderbyna så har hela arenan samtidigt aldrig deltagit, javisst.

:smash:

Är du dum eller gör du dig dum...?

HBK är galet ojämna i år, från 0-0 mot oss, 0-6 mot Elfsborg till 4-0 mot Åtvidaberg..

3-1 till mff mot Gefle, mff ser faktiskt rätt starka ut i år av det jag sett. Wilton har varit riktigt bra som innermittfältare.

egge
2010-03-29, 20:53
Vinner Ekenberg skytteligan? ;)

klotet
2010-03-29, 21:00
Åhh Helsingborg, du betyder allt för mig, aldrig ska du vara ensam, sundets pärla följer dig!!!!

Fan va gott!! Fyfan vad patetiska AIK är. Allt gick dem åt huvudet när dem tog guld. Dem kan inte hantera det. Skrattar mig till sömns. HAHAHAH AIK.... VILKET SKÄMT, BÅDE FOTBOLL OCH ISHOCKEY

Mestalla
2010-03-29, 21:00
Nej, det gör Drugge ;)

Mäktiga gnaget har mött BP, Mjällby och GAIS vilket har gett två poäng och noll mål.

ÅHH VEM E GNAGET?! VEM E GNAGET?! AIIIIIK?!

Dissector
2010-03-29, 21:13
HBK är galet ojämna i år, från 0-0 mot oss, 0-6 mot Elfsborg till 4-0 mot Åtvidaberg..

Ja kära nån. Fan vet vad detta ska bära av. 4-0 mot Bruket är gott och väl vad man borde lyckas med, men jag är ändå väldigt glad att klubben står på sig och visar lite kampvilja efter förnedringen i Borås.

hultman
2010-03-30, 09:18
Nej, det gör Drugge ;)

Mäktiga gnaget har mött BP, Mjällby och GAIS vilket har gett två poäng och noll mål.

Käften. AIK har varit totalt värdelösa hittills under de tre matcher de spelat. Om det inte vänder snart så kommer saker att hända. Trelleborg, däremot, är ett riktigt skitlag som kommer bli extra rövknullade i år och jag kommer att skratta lite extra när ni kommer till Råsunda. Hoppas du hör...

hultman
2010-03-30, 09:22
på rak arm har det skett två gånger från AIK tifo.

Hahahhahaagagagga! För övrigt så var ert tifo skitfult och totalt värdelöst. Vi kör snyggare tifon 4-5 gånger per säsong, och då kommer pengarna från supportrarna...

vandelay
2010-03-30, 09:40
Fan va gott!! Fyfan vad patetiska AIK är. Allt gick dem åt huvudet när dem tog guld. Dem kan inte hantera det. Skrattar mig till sömns. HAHAHAH AIK.... VILKET SKÄMT, BÅDE FOTBOLL OCH ISHOCKEY

http://www.dn.se/blogg/spraket/2010/01/10/de-och-dem-behovs-dom-5756 Kort sagt, vet man inte hur de och dem ska användas... Snälla, skriv "dom"... kk?

AIK-hatet lyser igenom som vanligt. Försök inte säga nåt annat nu pojkar. Förresten blev det en pyts mot GAIS, Walid Atta skallade in en fin frispark från Bojan.

För övrigt så är det något som ser väldigt fel ut i Gnaget så här långt. Osäkerheten sprider sig från keeper till forward och spelarna ser allmänt slöa ut.

Hoppas på islossing mot Örebro, som under 2005 :)

_slipknot1_
2010-03-30, 10:20
Hahahhahaagagagga! För övrigt så var ert tifo skitfult och totalt värdelöst. Vi kör snyggare tifon 4-5 gånger per säsong, och då kommer pengarna från supportrarna...

Men ärligt talat har du alla indianer i kanoten eller? Läs tillbaka lite i tråden innan du svarar på vad jag skrivit, så kan du sätta dig i skamvrån sedan.

Så djävla besviken på gårdagens insats glad att vi har innebandy och hockey iaf.

Martin Löwgren
2010-03-30, 10:22
Med det här spelet är det bara att glömma guldet och börja tänka på superettan.

Fruktansvärt besviken på framförallt inställningen hos Gnaget. Som tur är går även de andra topplagen från ifjol, undantaget Elfsborg oxå knackigt så inget tåg har egentligen gått även om de ser jävligt mörkt ut.

Lite kul att äntligen MFF går bra. Har tippat dem som vinnare typ 4år irad och alltid haft fel men iår kanske jag får rätt även om jag såklart hoppas AIK får ordning på sitt spel så att pokalen stannar i solna.

_slipknot1_
2010-03-30, 11:24

Fruktansvärt besviken på framförallt inställningen hos Gnaget. Som tur är går även de andra topplagen från ifjol, undantaget Elfsborg oxå knackigt så inget tåg har egentligen gått även om de ser jävligt mörkt ut.

Lite kul att äntligen MFF går bra. Har tippat dem som vinnare typ 4år irad och alltid haft fel men iår kanske jag får rätt även om jag såklart hoppas AIK får ordning på sitt spel så att pokalen stannar i solna.

Hehe riktigt så illa är det ännu inte. Spelet ser precis likadant ut som förra året förutom att vi inte vinner med 1-0. Men som du säger inställningen tycks saknas och den fina aggressiviteten är som bortblåst.

MFF började lika bra förra året bara så du vet! MFF kommer ha sin patenterade 10 matchers formsvacka och dala som en sten i tabellen i år igen. Elfsborg kommer kryssa bort sig från guldet är helt övertygad om det!
Vinner vi mot ÖSK så ser det ljust ut igen men om vi går och förlorar den också, ja då är det fan bäcksvart.

Dulle, Pavey och Özkan och en duktig anfallare saknas.
27 omgångar kvar!:thumbup:

Finska Lejonet
2010-03-30, 13:32
Får hålla med ovanstående, tycker aik ser lika tråkiga ut i år, den riktigt stora skillnaden är försvaret, där det brister.
Sen blir det kul som bajare att se att/om Eguren floppar.
Efter att ha hört allt försnack inför årets säsong så är det ganska skönt att se aik långt ner, jag menar vem gillar folk som slår sig för bröstet och skryter...iofs är väll det aikarnas egna specialitet.

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:33
Får hålla med ovanstående, tycker aik ser lika tråkiga ut i år, den riktigt stora skillnaden är försvaret, där det brister.
Sen blir det kul som bajare att se att/om Eguren floppar.
Efter att ha hört allt försnack inför årets säsong så är det ganska skönt att se aik långt ner, jag menar vem gillar folk som slår sig för bröstet och skryter...iofs är väll det aikarnas egna specialitet.

Är ju inte direkt så att alla AIKare gör så (eller att alla fans i huliganer) men men.

kelk
2010-03-30, 13:52
Är ju inte direkt så att alla AIKare gör så (eller att alla fans i huliganer) men men.

Jo, gnagethybrisen är vida dokumenterad! *flex*

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:53
Jo, gnagethybrisen är vida dokumenterad! *flex*

Ungefär som att alla invandrare är kriminella eller *bs*

Finska Lejonet
2010-03-30, 13:54

Håller med och du verkar ha en vettig syn på det hela, men de flesta gnagare jag mött i mina dar och som jag umgåtts med har en sån attityd tyvärr.
Den trevliga gnagaren är en förlorande gnagare...

kelk
2010-03-30, 13:56
Ungefär som att alla invandrare är kriminella eller *bs*

Nej? De allra flesta aikare man pratar med inför säsong säger att det är fullt realistiskt med guld. Så har det varit så länge jag kan minnas, förutom 2005 då. Då var det bara cupguldet som var realistiskt.

Nu hör man "vänta tills Dulle är tillbaks, då jävlar".

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:58
Nej? De allra flesta aikare man pratar med inför säsong säger att det är fullt realistiskt med guld. Så har det varit så länge jag kan minnas, förutom 2005 då. Då var det bara cupguldet som var realistiskt.

Okej, nja sån är inte jag. Inför denna säsong visste man ju att den bara kunde bli sämre än förra då förra säsongen var helt makalös.

kelk
2010-03-30, 14:09
Bara gå bättre och makalöst hemskt menar du väl? ;) :thumbup:

Martin Löwgren
2010-03-30, 14:27
Bara gå bättre och makalöst hemskt menar du väl? ;) :thumbup:

Haha nej förra säsongen var fan de bästa jag någonsin upplevt. Få vinna över göreborg 3gånger under samma säsong. Vinna alla sthlmsderbyn och samtidigt vinna sm-guld och svenska cupen.

Makalöst.

Gabriel174
2010-03-30, 15:38
Walid Atta är otroligt bra. Ryktas om att en brasse ska signas inom kort också :)

_slipknot1_
2010-03-30, 16:26

Varför ska man tro på något annat? Skillnad om man håller på bajen då är man glad om det görs en klack per match och man slutar 12:a tabellen. Bajarnas mentalitet är ju, skit i tabellen vi är ju bäst en då. Säger ju det mesta...

Mellan åren 1999-2003 hade AIK hela tiden en trupp som var tungt favorittippade men av olika orsaker floppade. Var ju knappast hybris att vi trodde på guld sen att spelarna och tränarna i realiteten floppade är en annan sak. Fiasko säger jag, hybris säger ni.

Nu trodde jag brassevärvningen skulle komma redan på våren men jag tror fortfarande på att vi har en stor guldchans, that's it.
Har gått 3 omgångar när vi vann 1998 låg vi ju inget vidare till efter våren men gick bra ändå.

Vi är AIK vi ska vinna varje år!:)

Putte91
2010-03-30, 16:54

Eftersom jag också tillhör de realistiska supportrarna måste jag hejda dig lite här trots att jag håller på MFF. Visst har Malmö börjat bra men de har heller inte satts på några större prov och 0-0 mot GAIS imponerar inte. Förra säsongen inleddes med 3 raka vinster men det gick ju som det gick senare under säsongen. Tycker inte ens att det är lönt att spekulera om guld förrän det har gått åtminstone 10 matcher. Hoppas såklart på att spelet fortsätter och poängen trillar in men än är jag inte övertygad om att det blir en bra säsong.

gnagaren
2010-03-30, 18:01
Äh klart man har hybris, fick man vara med och smaka på segerns sötma förra säsongen kan man ju inte tro på annat än guld även denna :)
Men som ni säger, det är alldeles för tidigt för att dra några slutsatser, den som säger emot det är fan dum i huvudet med tanke på att det är 27omgångar kvar. Ingenting är förlorat än så länge och en vinst mot Örebro så är Gnaget på benen igen, det är ingen tvekan om saken.
Man märker dock att Öhrlund saknas i målet, Maanjoa är tyvärr helt värdelös, han såg riktigt bra ut när han först kom till AIK men dagens Maanoja är inte samma spelare som då, tyvärr. Fotspelet, timingen, luftspelet... Ingenting funkar för honom och om han inte skärper sig spelar det ingen roll hur bra försvaret spelar.

Men nu ska vi inte klaga, Pavey, Eguren och Dulle(?) är tillbaka till nästa match. "Millwall" är nog lika taggad som vanligt och kommer säkert ta (minst) ett nytt gult kort, Eguren har fått skämmas över sitt dåliga spel och sina patetiska försök till filmningar och kommer tillbaka med nytt självförtroende för han vill verkligen ha sitt VM-kontrakt. Dulle kommer kliva in och äga upp mittfältet tillsammans med Ortiz som vanligt, som även han kommer höja sig ett par steg när Dulle kommer tillbaka.
Sen tror jag Flavio kommer börja producera mer framåt ifall Eguren lär sig hantera sin offensiva roll. Jag har 100% förtroende för Stahre och hans mannar, ingenting är kört och det kan bara bli bättre.

Hybris, hybris, hybris.....