Visa fullständig version : Äta varannan eller var tredje timme?
minishcap
2010-02-10, 17:40
Jag har ofta både läst och hört av dietister att det rekommenderas tre timmar mellan varje måltid, finns det något belägg för att tre timmar skulle vara bättre väntetid än t.ex. att äta varannan timme?
Med tanke på att en studie diskuterat här på forumet att 30 gram protein per måltidstillfälle stimulerar proteinsyntesen maximalt, skulle inte flera intag av 30-40 gram protein från mat tätt inpå varandra - låt oss säga varannan timme - vara bättre än att äta var tredje timme?
Moonmaart
2010-02-10, 17:45
Se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449
King Grub
2010-02-10, 17:50
2, 3, 5, 8 eller vad som helst timmar mellan målen. Upp till dig, vad du trivs bäst med. Det finns inga belägg för att ett mer frekvent måltidsintag skulle innebära bättre muskeltillväxt, fettförbränning eller andra fördelaktiga effekter på prestation och kroppssammansättning.
Skrollovicz
2010-02-10, 20:26
2, 3, 5, 8 eller vad som helst timmar mellan målen. Upp till dig, vad du trivs bäst med. Det finns inga belägg för att ett mer frekvent måltidsintag skulle innebära bättre muskeltillväxt, fettförbränning eller andra fördelaktiga effekter på prestation och kroppssammansättning.
Vissa vitaminer tas väl upp bättre med fler mindre mål, jämfört med färre större?
smeander
2010-02-10, 20:39
Fast han som äter varannan timme gentemot han som äter var sjätte så kommer ju personen som äter varannan timma att ha en högre koncentration av aminosyror i blodet under längre tid och ha mer kontroll på sitt blodsocker.
Det är ju något för att som tränar att eftersträva om man vill bygga muskler och bränna fett.
Eddie Vedder
2010-02-10, 20:46
Fast han som äter varannan timme gentemot han som äter var sjätte så kommer ju personen som äter varannan timma att ha en högre koncentration av aminosyror i blodet under längre tid och ha mer kontroll på sitt blodsocker.
Det är ju något för att som tränar att eftersträva om man vill bygga muskler och bränna fett.
Mat måste inte passera läpparna för att mag- tarmkanalen skall kunna bryta ner och transportera näringsämnen. Det sker kontinuerligt och under lång tid.
maximuscle
2010-02-10, 20:48
men om jag käkar tex flera små mål per dag på tex 3000kcal tot, och nån annan äter 2 mål per dag a tot 1400 kcal, måste ju de första alternativet främja muskeltilväxten hos en person mkt bättre,,,
Eddie Vedder
2010-02-10, 20:49
men om jag käkar tex flera små mål per dag på tex 3000kcal tot, och nån annan äter 2 mål per dag a tot 1400 kcal, måste ju de första alternativet främja muskeltilväxten hos en person mkt bättre,,,
Du ser väl vad han skrev? Varför skulle King Grub medvetet skriva något om han visste att det var på ett annat sätt? Men blir det 200 kcal mindre är det ju inte längre en fråga om måltidsfrekvens utan energiintag.
Finns som sagt inget stöd för att så skulle vara fallet.
King Grub
2010-02-10, 20:50
Om det totala kaloriintaget skiljer sig, givetvis. Det hör väl inte till ämnet.
maximuscle
2010-02-10, 20:54
Om det totala kaloriintaget skiljer sig, givetvis. Det hör väl inte till ämnet.
nja inte direkt men e ju ganska svårt att käka 2 mål och få i sig över 3k kcal tycker ialflall jag därav jag mena att det måste väl va optimlare för kroppen att få lite mat då och då istället för 2 ggr dag,...men du menar att käkar jag tex stor frukost, stor middag tot 3k kcal, eller 5 olika mål på en dag a tot 3k kcal så spelar det ej nån roll i muskelbyggar synpunkt?
King Grub
2010-02-10, 21:04
Det var därför jag skrev så, ja. Om något har 3 mål större muskeluppbyggande effekt än 6.
http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943
Och många trivs bättre med att äta stora men färre måltider. Värdelöst att hatta med småmål man aldrig blir ordentligt mätt på.
minishcap
2010-02-10, 21:17
Intressant, och om jag trycker i mig ett helt pack kvarg (500 gram) en timme innan jag går till sängs så kommer resterande protein över det som går till förhöjd proteinsyntes att oxidera och fortsätta vara i kroppen? Det skulle således inte vara något negativt med att äta ett helt pack kvarg innan sängen, snarare positivt än att späda ut det på två måltider (om vi postulerar att jag redan har tagit tre måltider tidigare under dagen)?
Nu pillar du på mikronivå. Om du blir gladare/sover bättre av att äta ett halvkilo kvarg innan du går och lägger dig är det toppen. Annars får du prova något annat som passar dig bättre.
vicarious
2010-02-10, 21:20
Intressant, och om jag trycker i mig ett helt pack kvarg (500 gram) en timme innan jag går till sängs så kommer resterande protein över det som går till förhöjd proteinsyntes att oxidera och fortsätta vara i kroppen? Det skulle således inte vara något negativt med att äta ett helt pack kvarg innan sängen, snarare positivt än att späda ut det på två måltider (om vi postulerar att jag redan har tagit tre måltider tidigare under dagen)?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2366634&postcount=27
I den där tråden som inlägget kommer från står mycket intressant och lärorikt. Ta en titt!
King Grub
2010-02-10, 21:30
30 gram kasein upprätthåller proteinbalansen många timmar framåt.
http://i9.tinypic.com/2s0l9g6.jpg
Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001
Proteinsyntesen hålls jämn under minst 7 timmar. Och då är det inte ens en blandad måltid, utan rent kasein och inget annat.
Som synes stimulerar fria aminosyror (30 gram) proteinsyntesen mycket mer initialt. Grafen visar dock inte proteinnedbrytningen: kasein minskar proteinnedbrytningen, vilket inte snabbt protein (AA eller vassle) gör.
minishcap
2010-02-10, 21:34
Tackar för svaren! Ska testa fyra måltider om dagen en tid framöver och se hur jag mår av det. Att trycka i sig ett halv kg kvar en-två (bli troligen åtminstone två) timmar innan sängdag tror jag nog inte skulle vara ett problem för mig, kommer nog kännas bättre än att hålla på att småäta hela tiden. :)
King Grub
2010-02-10, 21:42
Om inte annat är det bättre för tänderna med färre måltider.
Och man behöver inte grubbla så mycket och slösa energi på att göra det svårare än det är. Dela upp ditt dagsintag på så många mål du trivs med och som passar ditt liv. Det finns inga konkreta belägg för att ett upplägg skulle vara överlägset ett annat, om vi talar jämförelser där det totala intaget av främst protein och kalorier är lika stort.
Tackar för svaren! Ska testa fyra måltider om dagen en tid framöver och se hur jag mår av det. Att trycka i sig ett halv kg kvar en-två (bli troligen åtminstone två) timmar innan sängdag tror jag nog inte skulle vara ett problem för mig, kommer nog kännas bättre än att hålla på att småäta hela tiden. :)
Sök på forumet efter "periodisk fasta" alt. "intermittent fasting" på google så ska du se att du hittar massor av trevligt på ämnet om att äta få men stora måltider. Vi har ju även gurun himself på brädan, Grandmaster. Jag äter själv efter dessa premisser, 8 timmar om dagen och fasta 16 timmar, och det är kanonskönt att få frossa mat två gånger om dagen istället för att småäta mest hela tiden men aldrig bli mätt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.