handdator

Visa fullständig version : Äta sent under deff?

b1gdude
2010-02-09, 18:33
Tja!!

Ny tråd igen :)

Som rubriken lyder så undrar jag om det är dåligt att äta för sent när man är under deff eller spelar det inte stor roll så länge man ligger på kalori-minus?

Ex om man äter detta vid kl 21.00 eller 23.00 efter ett sent träningspass:

Kycklingfilé 75g
Keso 50g
1 glas minimjölk
Tonfisk i olja 60g (tar bort oljan helt)
Fullkornspasta 50g eller vanlig ris 50g

Tacksam för svar!

Mvh
b1gdude

TehSaxo
2010-02-09, 18:38
Nej, så länge som underskottet är detsamma så spelar det ingen roll, tror det står i Deff-Guiden som jag antar att du läst. :D

b1gdude
2010-02-09, 18:40
hehe okej så jag behöver inte orora mig för att lägga på mig fett även om man intar sådan mat för sent ?

Vad gäller fullkornspasta så blir man rätt trött av det och undrar om vanlig ris funkar lika bra eller ska man byta det mot fullkornsris istället?

King Grub
2010-02-09, 18:42
Det vore bara dumt att inte äta efter träning.

Du kan byta X kcal från en viss kolhydratgivande mat mot X kcal från en annan. Men trött av pasta... det blir "man" inte. Det är inget allmänt fenomen.

chrilledude
2010-02-09, 18:47
Du måste ha rekord på att göra trådar här på så kort tid.

Ont; Nej, spelar ingen roll. Bara du ligger på underskott så.

TehSaxo
2010-02-09, 19:19
Du måste ha rekord på att göra trådar här på så kort tid.

Ont; Nej, spelar ingen roll. Bara du ligger på underskott så.

Nja, isåfall är jag tvåa :D

chrilledude
2010-02-09, 19:34
Nja, isåfall är jag tvåa :D

Tro mig, han ligger långt före dig! ;-)

Lovisa
2010-02-10, 08:23
Tidpunkten spelar inte så stor roll, enligt min erfarenhet. Men det bör inte gå för lång tid mellan träningspasset och maten. Kroppen har stort behov av energi efter träning, för att bygga upp sig. Ät nåt lätt direkt efter passet, och mer när du kommer hem, typ inom 1-2 timmar.

Jag brukar träna kring kl 21 och äter rejäl mat ca kl 22-22.30. Den enda nackdel jag kan se, är att det kan vara svårt att sova om man ätit för mycket kolhydrater. Det verkar trigga igång kroppen, så det blir svårare att komma till ro för natten.

Så mitt råd är; om du vill äta sent, ät proteiner och riktigt långsamma kolhydrater.

Motoranimal
2010-02-10, 08:53
Anna Skipper hade inte tyckt om det i alla fall.

limenka
2010-02-10, 09:25
Tidpunkten spelar inte så stor roll, enligt min erfarenhet. Men det bör inte gå för lång tid mellan träningspasset och maten. Kroppen har stort behov av energi efter träning, för att bygga upp sig. Ät nåt lätt direkt efter passet, och mer när du kommer hem, typ inom 1-2 timmar.

Jag brukar träna kring kl 21 och äter rejäl mat ca kl 22-22.30. Den enda nackdel jag kan se, är att det kan vara svårt att sova om man ätit för mycket kolhydrater. Det verkar trigga igång kroppen, så det blir svårare att komma till ro för natten.

Så mitt råd är; om du vill äta sent, ät proteiner och riktigt långsamma kolhydrater.

Byt ut kolhydraterna mot fett, ger längre mättnadskänsla. Snabba kolhydrater är utmärkta inför ett pass.

karlingen
2010-02-10, 14:36
Tonfisk i olja 60g (tar bort oljan helt)

Varför inte bara köpa Tonfisk i vatten? :smash: