Visa fullständig version : SAS? Miljarder?
Nitrometan
2010-02-09, 16:52
Jahapp. Förra våren sköt regeringen till 1 miljard i ägartillskott i SAS. Nu är det dags igen. 1 miljard till.
Från TT och DN:
http://www.dn.se/ekonomi/sas-ber-agarna-om-nya-miljarder-1.1041858
Svenska staten kommer efter nyemissionen att ha kvar nuvarande ägarandel på 21,4 procent. Det innebär en investering om cirka 1,07 miljarder kronor för svenska statens del.
Är det nån mening att skjuta till pengar i ett bolag som går med förlust år efter år? Ska staten äga ett flygbolag?
Pudzianovski
2010-02-09, 16:56
Pappa staten är snäll ibland :thumbup:
Fakkin staten och kapitalet.
Nitrometan
2010-02-09, 17:01
Pappa staten är snäll ibland :thumbup:
"Staten ska inte äga bilfabriker" har jag hört nån säga.
Jahapp. Förra våren sköt regeringen till 1 miljard i ägartillskott i SAS. Nu är det dags igen. 1 miljard till.
Från TT och DN:
http://www.dn.se/ekonomi/sas-ber-agarna-om-nya-miljarder-1.1041858
Är det nån mening att skjuta till pengar i ett bolag som går med förlust år efter år? Ska staten äga ett flygbolag?
Vad fick/får SAAB i bidrag och lån?
Men, pengar är bara papper, vaska på fööö-F-AN:cool:
Nitrometan
2010-02-09, 17:02
Vad fick/får SAAB i bidrag och lån?
Inget. Staten går in som garant för ett lån hos EIB.
Jag jobbade på SAS under flera år. Jag var även med att implementera ett system som var till för att spara pengar i personalkostnader. Jag lyckades ganska snabbt dra fram ett förslag där man skulle spara ca 2 miljoner / år utan att röra till det allt för mycket i dåvarande schema. Det förslaget besvarades med vild strejk som kostade bolaget skjortan. Jag vet inte vad strejken kostade exakt men troligen mer än vad besparingen hade gett.
Det slutade i alla fall med att vi backade och fick LAS-kicka pga för höga personalkostnader. Kvar blev dom gamla rävarna som skriker högst om nån petar i deras schema och dom som fick gå var de som var hungriga och tacksamma över att ha ett jobb.
Det blev en kostsam besparing den gången och jag är rätt säker på att det har fortsatt så genom åren då man läser om strejk om vartannat.
SAS, SAAB, vad är skillnaden?
hahavaffan
2010-02-09, 17:54
SAS, SAAB, vad är skillnaden?Det ena tillverkar flygplan, och det andra kör bilar. :confused:
SAS måste se till att sluta fred med alla 37 fackförbund som dem har och kostnaderna måste ner. Men utan SAS är i stort sett marknaden öppen för Lufthansa att kliva in och chefa i norden.
Det ena tillverkar flygplan, och det andra kör bilar. :confused:
Måste vara därför det går dåligt om man kör bilar istället för att tillverka dom.
Nitrometan
2010-02-09, 18:31
SAS, SAAB, vad är skillnaden?
S A - så långt är de lika.
Sen fortsätter det ena namnet med ett S, det andra fortsätter med ett A för att sen avslutas med ett B.
Du är väl van vid stränghantering och borde kunna se det? ;)
eternallord
2010-02-09, 20:09
Inga företag ska ha statliga pengar överhuvudtaget, någonsin.
Är det nån mening att skjuta till pengar i ett bolag som går med förlust år efter år?
Ska staten äga ett flygbolag?
De har väl förhoppningen iom detta att hålla SAS i livet för att sedan kunna kliva av på någotvis. De kräver att kredgivarna ska ge bättre villkor och att de anställda sänker sina löner, ändrar arbetstider osv innan de ger sig in i någon nyemission som jag förstår det.
Nej.
låt det gå mot väggen, sedan omstrukturera.
Jag tycker mitt företag ska få 1 miljard i statligt bidrag.
ffs, varför gör man på detta viset, har man inte en enda expert som säger stopp till ett sådant dumt beslut!?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.