Visa fullständig version : "Vin är nyttigare än motion"
Ny artikel / förtydligande av allas vår Nyström på http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6571135.ab
Huvudpunkterna:
* Sänkt kolesterol Blodfetterna blev bättre. Det dåliga kolesterolet sänktes med 17 procent – nästan lika mycket som vid användning av mediciner som statiner. Det goda kolesterolet påverkades däremot inte.
* Inga leverskador Levern belastades inte.
* Gick inte upp i vikt Trots extra energiintag – vin innehåller som bekant en del kalorier – gick studiedeltagarna inte upp i vikt och kroppens fettmängd förblev densamma.
* Bra blodtryck Blodtrycket ändrades inte (var fortsatt mycket bra).
Undrar med vilka mekanismer LDL sjunker av vin.
(har inte det här diskuterats tidigare?)
Oavsett studier så kommer jag ALDRIG tro att vin är nyttigare än motion /träning :)
Oavsett studier så kommer jag ALDRIG att tro att dricka alkohol är nyttigare än att låta bli.
Nån som vet var studien bakom artikeln finns? Eller iaf abstraktet :P
Har inte läst artikeln då jag försöker undvika att ge aftonbladet klickar :D
Angående vin så är det inte så att man misstänker att resveratol (stavning?) kan stå för mycket av hälsofördelarna?
Har för mig att det finns någon liknande eller samma antioxidant i lök och att den är mycket mer koncentrerad där.
Sen kan man ju fundera på hur "vindrickare" lever jämfört med "icke-vindrickare".
Därför skulle jag vilja se hur de gick tillväga i studien.
Jag tycker man bör byta ut mjölken i skolan och läsken i cafeterian mot rödvin i skolan, hälsa framför allt!
Jag tycker man bör byta ut mjölken i skolan och läsken i cafeterian mot rödvin i skolan, hälsa framför allt!
Det påminner mig om Johan & Pellevin-boken där någon trollat om allt vatten i byn till vin, så att den dog ut.
Det påminner mig om Johan & Pellevin-boken där någon trollat om allt vatten i byn till vin, så att den dog ut.
Men skolgymnastiken bör kunna bytas mot rödvin i alla fall?
Men skolgymnastiken bör kunna bytas mot rödvin i alla fall?
Det heter ju idrott & hälsa. Så gymnastiken får vi nog ha kvar. Men jag tycker nog att vi kan införa ett glas vin efter träningen för att även få in hälsobiten i schemat.
After school med ett glas rött för den världsvane grundskoleeleven.
After school med ett glas rött för den världsvane grundskoleeleven.
:cheers:
Eddie Vedder
2010-02-09, 16:17
Senast jag drack vin var i alla fall under skoltid. Jag är den enda studenten på Uppsala universitet som får i mig mer alkohol I skolan än utanför.:D
OT: eddie, vad pluggar du ? ^^ eller var det kanske inte på en lektion du drack?
Eddie Vedder
2010-02-09, 16:31
OT: eddie, vad pluggar du ? ^^ eller var det kanske inte på en lektion du drack?
Kostvetarprogrammet. Förra kursen innehöll bl.a. vinprovning.;) Dessutom har vi haft vin i maten vid andra kurser.
borde inte alkoholfritt vin ge alla fördelar men man slipper det negativa med alkohol?
Eddie Vedder
2010-02-09, 17:13
borde inte alkoholfritt vin ge alla fördelar men man slipper det negativa med alkohol?
Samma studie togs upp i Allmänt och den frågan diskuterades bland annat.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142989&highlight=vin
_slipknot1_
2010-02-09, 19:34
Det här ändrar ju allting.
Säljes: Motionscykel ev. byte mot 100liter vin
Scratch89
2010-02-09, 21:18
Oavsett studier så kommer jag ALDRIG att tro att dricka alkohol är nyttigare än att låta bli.
Det har väl varit känt rätt länge att en moderat mängd alkohol ger bättre skydd än ingen alls?
Eddie Vedder
2010-02-09, 21:26
Det har väl varit känt rätt länge att en moderat mängd alkohol ger bättre skydd än ingen alls?
Nja, visst finns såna studier men det är ytterst svårtolkat. Finns många felkällor där. Dels de som avstår pga av tidigare alkoholproblem (vilka såklart har sämre hälsa från den tiden) men även när tidigare alkoholproblem eller alkoholproblem i släkten korrigerats så finns ju andra saker där man kan ana att personer med totalt avståndstagande kan vara en grupp som rent statistiskt är mer "extrema" och kanske har mindre socialt kontaktnät och umgänge vilket är starkt kopplat till sämre hälsa.
Och som sagt, BEFOLKNINGSNIVÅ så inte 100 inlägg följer med "Jag kan minsann ha kul utan sprit så den teorin stämmer inte!":D
Vi fick nyligen lära oss att det inte var vinet i sig som var "nyttigt" utan istället alkoholen. Vet inte vilka studier vår föreläsare använde som underlag men det var iaf helt klart att det var alkoholen i sig som var bra.
Eddie Vedder
2010-02-09, 22:17
Vet inte vilka studier vår föreläsare använde som underlag men det var iaf helt klart att det var alkoholen i sig som var bra.
Ja de studierna finns som sagt. Men det är aldrig utan att andra orsaker diskuteras. Det finns ingen studie som konstaterat det bortom allt tvivel. Mer studier av den här typen skulle kunna ge mer konkreta svar men det är ju en svår etisk balansgång.
Kan inte ryssarna genomföra någon extrem vodkastudie så vi får lite klarhet?:D
Kan inte ryssarna genomföra någon extrem vodkastudie så vi får lite klarhet?:D
Haha, ja det vore på tiden :D
Eller så får vi rida på vågen och lansera vår egen sprit, "Flavonoida" blåbärsvodka från Kolozzeums egen hälsokälla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.