handdator

Visa fullständig version : mat o sovklocka

jochen
2003-09-22, 13:32
Halloj.. nu har jag tröttnat på att vara en tjockis utan kondis.. Ingen grov övervikt dock.. typ 10 kilo men det smyger uppåt hela tiden o självförtroendet är väl inte på topp. Kom väl på detta för 2 år sedan kanske och har spanat in kvällstidningar o skvallerblaskor efter flygvärdinnedieter, nutrilett o allt sånt skit som antingen inte fungerar alls eller oxo leder till jojobantning o vattentappning ;) . Jag ska göra ett seriöst försök nu att komma tillrätta med detta.

Detta e min plan..
Morgonpromenader till jobbet varje morgon a 40minuter.

Styrketräna hela kroppen varannan eller var tredje dag beroende på jobb och tider. Har kört ett nybörjarprogram i 3veckor nu innehållande 3set 12 reps av framsida/baksida lår, triceps, biceps, rygg och magmuskler. Jag gör alltså dessa på varje träning, ser i forumen att folk tränar ibland flera dar på raken fast olika muskelgrupper.. vad är att rekommendera för mig? Förutom att jag vill bli av med lite fläsk så skulle jag villja bygga lite också.

Angående mat så ska ja försöka följa herr grubbs standardsvar. Men jag kan väl inte ligga på minuskalorier o samtidigt bygga? Eller hur funkar det.

Tips på matlådor att ta med till jobbet skulle uppskattas. Gärna lätta att fixa dagen innan. Typ göra en dubbel portion och äta som middag o ta med resten dagen efter till lunch. När jag slutar jobbet vid 16 tider är jag oftast så hungrig att jag trillar omkull, även om jag ätit en stadig lunch. Det är då lätt att på hemvägen råna konsum på helt fel kost o slänga i sig när man kommer hem. Vad kan man ta med sig i portföljen o lätt slänga i sig vid 15 tiden för att motverka detta?

jochen
2003-09-22, 13:45
Glömde fråga, finns det nå bra tillskott att ta som kan hjälpa mig på traven. Typ l-carnitin har jag hört talas om. Och var får man tag på sådant isåfall.

kharon
2003-09-22, 13:53
Originally posted by jochen

Detta e min plan..
Morgonpromenader till jobbet varje morgon a 40minuter.

Perfekt! :thumbup: Se till att du får i dig mat då du är framme.

Styrketräna hela kroppen varannan eller var tredje dag beroende på jobb och tider. Har kört ett nybörjarprogram i 3veckor nu innehållande 3set 12 reps av framsida/baksida lår, triceps, biceps, rygg och magmuskler. Jag gör alltså dessa på varje träning, ser i forumen att folk tränar ibland flera dar på raken fast olika muskelgrupper.. vad är att rekommendera för mig? Förutom att jag vill bli av med lite fläsk så skulle jag villja bygga lite också.

Jag tycker du kan köra ditt nybörjarprogram du kör redan ett tag till så du kommer igång. Sedan kan du läsa igenom Z_bumbis tråd om träningsprogram i "best of" forumet.

Angående mat så ska ja försöka följa herr grubbs standardsvar. Men jag kan väl inte ligga på minuskalorier o samtidigt bygga? Eller hur funkar det.

Det går... Men det är mycket svårt så det är mycket enklare att göra antingen eller. Satsa på att gå ner först, så får du bygga utav helvete sedan!

Tips på matlådor att ta med till jobbet skulle uppskattas. Gärna lätta att fixa dagen innan. Typ göra en dubbel portion och äta som middag o ta med resten dagen efter till lunch. När jag slutar jobbet vid 16 tider är jag oftast så hungrig att jag trillar omkull, även om jag ätit en stadig lunch. Det är då lätt att på hemvägen råna konsum på helt fel kost o slänga i sig när man kommer hem. Vad kan man ta med sig i portföljen o lätt slänga i sig vid 15 tiden för att motverka detta?

Jag är inte så bra på att tipsa om matlådor då jag inte har matlådor med mig själv. Läs igenom trådar om nyttig mat och använd fantasin lite så kommer du säkert på massor med saker du kan ta med dig. Tonfisk+keso. Pumpernickelbröd med kyckling. kyckling och ris. Proteinpulver som du har i en shaker, som du bara tillsätter vatten i då du behöver. Mat från King Grubs standardsvar alltså.

Lycka till! :thumbup:

Tillskott: Ta koffein före du går på morgonpromenad. Koffeintabletter eller kaffe.
Drick ett liter vatten före du går ut också. Gå i tillräckligt rask takt.

Berry
2003-09-22, 15:13
Originally posted by jochen
Glömde fråga, finns det nå bra tillskott att ta som kan hjälpa mig på traven. Typ l-carnitin har jag hört talas om. Och var får man tag på sådant isåfall.

Har läst forskning som tyder på att ett extra tillskott av L-karnitin är verkningslöst på människor. Tillskott som dock tycks ha effekt är till exempel pyruvate samt termogeneshöjande och/eller centralstimulerande preparat som starka kryddor och koffein/effedrin.

Själv kör jag på koffein innan eventuella morgonpromenader :thumbup:

Flygplan
2003-09-23, 21:07
Lite ALA skulle inte skada heller. Det ökar din insulin känslighet, och ökar förbränningen i allmänhet.

Berry
2003-09-23, 23:14
Likaså fettsyror som CLA och Omega-3 (fisk- och linfröolja) kan sätta extra fart på förbränningen.

fei
2003-09-27, 15:36
skit i tillskotten, inte värt.

"Men jag kan väl inte ligga på minuskalorier o samtidigt bygga? Eller hur funkar det."

Klart man kan såvida man inte har tränat väldigt länge. Men det går långsammare.