Logga in

Visa fullständig version : Muskelmassaökning under deff

johan.f
2010-02-08, 17:42
Vet att detta ämne har diskuterats flitigt i forumet och att det är förbjudet att tro vissa saker :) men för att få svar på mina specifika frågor blir jag ändå tvungen att starta en ny tråd då det är en djungel att söka sej igenom för att hitta svaren här...
Som jag förstått det är de flesta här på forumet tämligen överens om att man inte kan bygga muskelmassa under deff.
Jag har personligen väldigt svårt att köpa detta rätt av då jag (tror jag?) sett exempel på feta och helt otränade personer som har lagt om sin livsstil och börjat styrketräna samt äta hälsosammare. När de gått ner såpass i vikt att definitioner av muskler börjar synas så ser de efter denna tid riktigt vältränade ut. Detta då alltså utan att först pumpat upp sej en tid, följt av en tid med deff..... Man har då alltså minskat fett samtidigt som man byggt muskelmassa i mina ögon..
Hur som helst, min första fråga är:

Varför är det ingen bra idé att ligga på kcal-överskott de 3 dagar i veckan jag tränar och resten av dagarna ligga på ett kcal-minus?
Detta borde väl då resultera i muskelökning samt fettminskning sett över en halvårsperiod??

Eddie Vedder
2010-02-08, 17:48
Som jag förstått det är de flesta här på forumet tämligen överens om att man inte kan bygga muskelmassa under deff.

Nej det håller jag inte med om. Tvärtom så tycker jag varenda diskussion konkluderas med att det är en självklarhet att det går rent fysiologiskt men bara svårt att genomföra i praktiken.

Muskelmassan byggs 24 timmar om dygnet hela livet. Med ett extremt bra upplägg och rätta genetiska förutsättningar (extra plus om man är en tonårskille t.ex.) kan en period av negativ energibalans ändå innebära positiv muskelproteinbalans.

Det är en fråga om vad man bör sträva efter i praktiken. Risken finns ju att man bara blir trampandes på ruta 1 utan att varken bygga eller bli hårdare.

johan.f
2010-02-08, 17:55
Nej det håller jag inte med om. Tvärtom så tycker jag varenda diskussion konkluderas med att det är en självklarhet att det går rent fysiologiskt men bara svårt att genomföra i praktiken.

Muskelmassan byggs 24 timmar om dygnet hela livet. Med ett extremt bra upplägg och rätta genetiska förutsättningar (extra plus om man är en tonårskille t.ex.) kan en period av negativ energibalans ändå innebära positiv muskelproteinbalans.

Det är en fråga om vad man bör sträva efter i praktiken. Risken finns ju att man bara blir trampandes på ruta 1 utan att varken bygga eller bli hårdare.

Okay det låter ju positivt :) Jag har väl kanske missat slutet i dessa trådar... Men vad gäller uteblivna resultat så lär man ju iaf gå ner i vikt om man ligger på totalt sett kcal-underskott.. Och man lär ju även bli starkare, iaf i mitt fall som är nästan totalt otränad i dagsläget... Bara hoppas de går att få lite av de rätta formerna oxå :)

Motoranimal
2010-02-08, 21:19
Jag har deffat i någon månad nu och tycker jag har blivit starkare och även "biffigare". Jag har iofs bara styrketränat riktigt seriöst i 3-4 månader vilket gör att jag fortfarande kanske bara lär mig utföra övningarna bättre istället för att bli starkare. Men jag har gjort stora ökningar t.ex. i latsdrag: från 3x6x100-->3x12x100 eller i knäböj från 3x6x80-->3x6x115.

Skulle gärna vilja veta om någon kunnig tror att detta bara är att jag lärt mig använda mina muskler till övningarna eller om jag verkligen blivit så mycket starkare.

King Grub
2010-02-08, 21:22
Att bli starkare vid energiunderskott är inte ovanligt eller ens svårt (förrän man börjar bli riktigt hård eller ligger på mycket stort underskott). Det betyder inte muskeltillväxt, vilket är betydligt svårare.

Lawgivah
2010-02-08, 22:51
Jag har deffat i någon månad nu och tycker jag har blivit starkare och även "biffigare". Jag har iofs bara styrketränat riktigt seriöst i 3-4 månader vilket gör att jag fortfarande kanske bara lär mig utföra övningarna bättre istället för att bli starkare. Men jag har gjort stora ökningar t.ex. i latsdrag: från 3x6x100-->3x12x100 eller i knäböj från 3x6x80-->3x6x115.

Skulle gärna vilja veta om någon kunnig tror att detta bara är att jag lärt mig använda mina muskler till övningarna eller om jag verkligen blivit så mycket starkare.

Förmodligen båda två.

Sniggel
2010-02-08, 23:05
Många av de där överviktiga som blir muskulösa sen kan ha haft den muskelmassan redan från början, eller t om mer än så.

Men om man syftar på frågeställningen så är det inte omöjligt med ökning av muskelmassa under deff, om förutsättningarna är de rätta.

smeander
2010-02-08, 23:16
Har man inte lagt på sig muskelmassa under en deff så anser jag att den är misslyckad, hur hård man än har blivit så spelar det ingen roll om man inte har lagt på sig muskelmassa!!

Och nej, det är ingen konst att göra det heller. Allt som behövs är engagemang, disciplin, rutin och kunskap.

dannegavle
2010-02-09, 10:45
Och nej, det är ingen konst att göra det heller. Allt som behövs är engagemang, disciplin, rutin och kunskap.

Uh, du menar alltså att det inte är någon konst att kombinera engagemang, disciplin, rutin och kunskap? Hur tänker du nu? Det är väl just det som är en konst, en svår sådan dessutom!

Sniggel
2010-02-09, 14:53
Har man inte lagt på sig muskelmassa under en deff så anser jag att den är misslyckad, hur hård man än har blivit så spelar det ingen roll om man inte har lagt på sig muskelmassa!!

Mja, det beror väl på hur långt man kommit i sin muskelutveckling också.
Om man är ny tycker jag man kan förvänta sig att göra det (under en o samma period alltså), är man erfaren och redan har gjort stora framgångar är det knappast "lätt" även om man har engagemang, disciplin, rutin och kunskap.