Logga in

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning löpning ute vs. löpning på motionsband

Skrollovicz
2010-02-08, 12:04
Blir det någon skillnad, om farten och tiden är densamma?

thompaboy
2010-02-08, 12:06
Skulle säga att utomhuslöpningen förbrukar mer eftersom du inte jobbar mot gravitationen på samma sätt på hamsterbandet. Om du däremot ställer in lite lutning på bandet kompenserar det ju men jag vet inte exakta procenten för att det ska motsvara utomhuslöpning.

rooz
2010-02-08, 12:10
Många springer ju helt plant på banden, medan ett motionsspår är kuperat.

Jag väljer iaf motionsspår så ofta jag kan!

martikainen
2010-02-08, 12:39
man får ta med vädret i beräkningen också, blåst osv gör det väldigt mycket jobbigare att springa 5km än om man gör det inomhus i vindstilla miljö.

Jag tror man enkelt kan säga att utomhuslöpning trumfar löparbanden inomhus 9/10 gånger

Skrollovicz
2010-02-08, 12:41
Så värdet som jag får fram på caloriesperhours Running Calculator...gäller inte för löpning på motionsband?

minishcap
2010-02-08, 13:00
Fördelen med löpband är ju att du har koll på hastigheten, men personligen tycker jag det är fan så mycket roligare att röra på sig utomhus och känna att man kommer någon vart (jag promenerar utomhus en timme om dagen nästan varje dag i veckan).

happy75smile
2010-02-08, 13:16
Blir det någon skillnad, om farten och tiden är densamma?
Det är svårare att springa ute än på löpband.
PGA vind ojämnheter i marken..
räkna med ca 20- 25% skillnad.

Man brukar springa snabbare på löpband än ute.

Eddie Vedder
2010-02-08, 14:36
Tänk på att bara för att det kan skilja sig åt så MÅSTE det ju inte vara så att utelöpningen förbrukar mer. Det kan lika gärna vara tvärtom. Skillnaden är ju att det blir väldigt standardiserat på bandet och du kan hålla just det tempot du vill. Ute blir det ju automatiskt mer skiftande.

Ännu mer tydligt om man jämför cykelpass ute i trafiken jämfört med stationärt cyklande.

Salus
2010-02-08, 14:40
generellt brukar det rekommenderas att man springer med en procents lutning på band för att kompensera naturlig kupering.

HyunJin
2010-02-08, 15:55
Är det inte så att du inte behöver "skjuta ifrån" när du springer på ett löpband? Du lyfter ju bara fötterna framåt och bandet gör resten, eller ha jag fel?

mattilainen
2010-02-08, 16:21
Är det inte så att du inte behöver "skjuta ifrån" när du springer på ett löpband? Du lyfter ju bara fötterna framåt och bandet gör resten, eller ha jag fel?

hur ska du vara kvar på bandet utan att skjuta ifrån?

Mental
2010-02-08, 16:23

Du leviterar alltså? Annars transporterar bandet dig bakåt vid kontakt med det. Testa hoppa jämfota utan att hoppa framåt på ett löpband och se hur många studs du hinner med innan den kastar av dig :)

Pelle2
2010-02-08, 19:56

Bäst idag :laugh::laugh:

Hur står du annars kvar på bandet? :banned

HyunJin
2010-02-08, 20:34
Du leviterar alltså? Annars transporterar bandet dig bakåt vid kontakt med det. Testa hoppa jämfota utan att hoppa framåt på ett löpband och se hur många studs du hinner med innan den kastar av dig :)

Bäst idag :laugh::laugh:

Hur står du annars kvar på bandet? :banned

hur ska du vara kvar på bandet utan att skjuta ifrån?

Jag har säkert fel, men jag upplever inte alls samma motstånd på ett löpband som att löpa på annat underlag...?! Känns ju som att bandet gör allt jobb...

Mental
2010-02-08, 21:59
Jag har säkert fel, men jag upplever inte alls samma motstånd på ett löpband som att löpa på annat underlag...?! Känns ju som att bandet gör allt jobb...

Tja, ställer jag bandet på 10km/h och löper så hamnar jag på samma puls som när jag löper vid samma hastighet på plan mark (mätt med garmin forerunner)

Lovisa
2010-02-09, 07:59
Löpning utomhus är mer energikrävande av de skäl som övriga skrivit; lutning, motstånd från vinden, bitvis mjukare underlag etcetera. Men framför allt är det bättre att springa ute, efterom det är så mycket roligare !!!

Det är frisk luft, man förflyttas och ser nya miljöer, människor, djur och natur. Det gör att man orkar springa mycket längre, troligen även i högre tempo.

Om jag inte fått problem med mina knän, hade jag fortsatt med löpning långa distanser. Höll på med det i mer än tio år. Numera har jag fått gå över till styrketräning och kortare sträckor på löpband. Visst, det är också bra, men löpning utomhus slår det mesta i både träningseffekt och njutning !

Mental
2010-02-10, 10:44
Men framför allt är det bättre att springa ute, efterom det är så mycket roligare !!!

Skitsnack, jag har mycket roligare på löpbandet, där kan man ju kolla Family Guy och Simpsons!

Man and Machine
2010-02-10, 22:33
Marginell skillnad. Jag hade räknat samma energiförlust förutsatt att det inte är en väldigt kuperad sträcka. Vind? 1% Lutning? Helt onödigt.

GI-Joe
2010-02-11, 07:27
Energiförbrukningen lär det inte vara någon större skillnad på. Man tar väl det med tycker är roligast och går bäst, kanske variera för att inte tröttna?

tanobask
2010-02-11, 07:37
Börjat springa på allvar utomhus, även sprungit en del på band, och enligt min åsikt föredrar jag alla dagar utomhuslöpning.

Det är absolut jobbigare och som många sagt, mycket roligare. Dock känns det som om det är lättare att få förslitningsskador mm vid utomhuslöpning.

Snobbe
2010-02-11, 07:38
Börjat springa på allvar utomhus, även sprungit en del på band, och enligt min åsikt föredrar jag alla dagar utomhuslöpning.

Det är absolut jobbigare och som många sagt, mycket roligare. Dock känns det som om det är lättare att få förslitningsskador mm vid utomhuslöpning.

ALLA dar?:) Även när det haglar/regnar/snöstorm/tornado/jordbävning/vulkanutbrott?!?!?!

Mental
2010-02-11, 13:47
jordbävning/vulkanutbrott?!?!?!

Föredrar du vara innomhus vid jordbävning/vulkanutbrott?

I det ena fallet vill jag ha stor öppen yta, och i det andra vill jag springa för livet i riktning bort från vulkanen, men för all del, stå kvar på rullbandet du ;)

bingolotto
2010-02-11, 15:57
Tänk på att bara för att det kan skilja sig åt så MÅSTE det ju inte vara så att utelöpningen förbrukar mer. Det kan lika gärna vara tvärtom. Skillnaden är ju att det blir väldigt standardiserat på bandet och du kan hålla just det tempot du vill. Ute blir det ju automatiskt mer skiftande.

Ännu mer tydligt om man jämför cykelpass ute i trafiken jämfört med stationärt cyklande.

Själv får jag slita hårdare för att hålla samma tempo på löpband jämfört med vanlig utomhuslöpning (asfalt) om jag jämför puls och hastighet.

Rent spontant skulle jag tippa att det kan ha och göra med mitt korta löpsteg.

LadyG
2010-02-11, 16:06
Själv får jag slita hårdare för att hålla samma tempo på löpband jämfört med vanlig utomhuslöpning (asfalt) om jag jämför puls och hastighet.

Rent spontant skulle jag tippa att det kan ha och göra med mitt korta löpsteg.

Medan jag tycker precis tvärt om, och jag har också ett kort löpsteg. Jag håller lätt 30s/km snabbare på passen inomhus jämfört med utomhus vid samma upplevda ansträgning.

Turbonisse
2010-02-11, 16:14
Självklart utomhus i alla väder. Varför? Man får lokalkännedom, det är roligare att springa och titta på folk/naturen kontra att titta in i en vägg(dom som springer på löpband missar vyerna från katarinabergen på morgonen, vackert) man får friskluft osv osv. Sen är det..gratis :)

WHITEFOLKS
2010-02-11, 16:14
Inomhus får man problemet med att veta hur långt man har sprungit också eftersom man inte vet om maskinen är korrekt kalibrerad osv.

944RS
2010-02-11, 17:40
Du kan mycket väl förbruka mer på ett löpband än utomhus vid samma hastighet och tid. Det är ju bara att höja lutningen några %!!

Yeahvlen
2010-02-11, 17:48
Du kan mycket väl förbruka mer på ett löpband än utomhus vid samma hastighet och tid. Det är ju bara att höja lutningen några %!!

Samtidigt finns inte luftmotståndet och upplevelsen inomhus.

Det är något med löpbandet och springa utomhus. Jag löptränar väldigt mycket, men att ställa sig på löpbandet inomhus är nog det sista jag skulle göra.

LadyG
2010-02-11, 18:12
Fast allt det där om "vackrare ute" och "upplevelsen" påverkar väl ändå inte kaloriförbrukningen? Ska man nu köra sina intervaller eller vad det vara må så är det väl intensiteten på träningen som räknas? "Roligare" är väl inte så relevant då?

F ö kan man inte titta på Simsons ute, det kan man om man springer på gymmet :D

Eddie Vedder
2010-02-11, 18:14
Samtidigt finns inte luftmotståndet

Nej och ingen medvind heller.;)

Yeahvlen
2010-02-11, 19:57
Fast allt det där om "vackrare ute" och "upplevelsen" påverkar väl ändå inte kaloriförbrukningen?

Nej, det var mer vad jag själv känner för löpning inomhus kontra utomhus.

Nej och ingen medvind heller.;)

Jag tror utomhuslöpning ger större energiförbrukning vid samma intensitet och lutning som inomhus. Nettobalansen av "med- och motvind" måste resultera i en något högre energiförbrukning (vem som nu tänker på det, och ens bryr sig om det).

Jag är medveten om att utomhuslöpning aldrig är identisk intensitet, men ifall vi jämför med genomsnittintensiteten.

WHITEFOLKS
2010-02-11, 20:51
Med intensitet antar jag att du menar hastighet.