handdator

Visa fullständig version : Instabil träning - Kanadensiskt policy

z_bumbi
2010-02-08, 09:05
Appl Physiol Nutr Metab. 2010 Feb;35(1):109-12.
Canadian Society for Exercise Physiology position stand: The use of instability to train the core in athletic and nonathletic conditioning.

Behm DG, Drinkwater EJ, Willardson JM, Cowley PM.

School of Human Kinetics and Recreation, Memorial University of Newfoundland, St. John's, NL A1C 5S7, Canada.

The use of instability devices and exercises to train the core musculature is an essential feature of many training centres and programs. It was the intent of this position stand to provide recommendations regarding the role of instability in resistance training programs designed to train the core musculature. The core is defined as the axial skeleton and all soft tissues with a proximal attachment originating on the axial skeleton, regardless of whether the soft tissue terminates on the axial or appendicular skeleton. Core stability can be achieved with a combination of muscle activation and intra-abdominal pressure. Abdominal bracing has been shown to be more effective than abdominal hollowing in optimizing spinal stability. When similar exercises are performed, core and limb muscle activation are reported to be higher under unstable conditions than under stable conditions. However, core muscle activation that is similar to or higher than that achieved in unstable conditions can also be achieved with ground-based free-weight exercises, such as Olympic lifts, squats, and dead lifts. Since the addition of unstable bases to resistance exercises can decrease force, power, velocity, and range of motion, they are not recommended as the primary training mode for athletic conditioning. However, the high muscle activation with the use of lower loads associated with instability resistance training suggests they can play an important role within a periodized training schedule, in rehabilitation programs, and for nonathletic individuals who prefer not to use ground-based free weights to achieve musculoskeletal health benefits.

barbafant
2010-02-08, 10:29
The use of instability devices and exercises to train the core musculature is an essential feature of many training centres and programs.
Tolkar det som att de pratar om sk swissballs/piltesboll med sina variationer, samt balansbrädor, men kanske även vibrationsmaksiner man står på.
annars säger de väl typ att ur atletisk synvinkel är det bättre med fria vikter, att det ger samma eller bättre aktivering av musklerna. Övingar med "ostabil bas" är bäst för rehab, folk som av olika orsak inte vill lyfta tunga vikter samt även för atleter som del i periodisering.
Men det här är ju en åsikt från dem, tycker iofs att det låter logiskt men stämmer det, ni som vet mer?

emi23j
2010-02-08, 12:12
they are not recommended as the primary training mode for athletic conditioning.

Hur många är det egentligen som har instabil träning som primärt fokus? Jag har då aldrig hört talas om någon som haft det, oftast används ju bara instabil träning som ett komplement.

Curls
2010-02-08, 12:18
jag använder de som komplement dagligen.

z_bumbi
2010-02-08, 12:26
Hur många är det egentligen som har instabil träning som primärt fokus? Jag har då aldrig hört talas om någon som haft det, oftast används ju bara instabil träning som ett komplement.

Det handlar troligen också om hur stor andel det utgör av träningen, t ex utgör det instabila 30%* av fysdelen så kanske man bör fundera på om det är motiverat.
Nästa steg är att fundera på varför man överhuvudtaget kör instabil träning då annan träning ger minst lika bra resultat i många situationer.

*siffra tagen helt ur luften

emi23j
2010-02-08, 12:49
Det handlar troligen också om hur stor andel det utgör av träningen, t ex utgör det instabila 30%* av fysdelen så kanske man bör fundera på om det är motiverat.
Nästa steg är att fundera på varför man överhuvudtaget kör instabil träning då annan träning ger minst lika bra resultat i många situationer.

Håller med.

Mmm. I många fall kanske det är mer gynnsamt att köra övningar på 1-ben istället för instabilt underlag, för mig känns det i alla fall som att det blir mer sportspecifikt. Jag kan lasta på mer vikt, utföra övningen explosivare och samtidigt få mer sportspecifik balansträning jämfört med om jag t ex stått på en pilatesboll med två fötter.

barbafant
2010-02-08, 21:21
ang 1-bens: läst nånstans att en del proffsidrottare tränar huvudsakligen så då det anses vara mer sportspecifikt, eftersom man sällan hoppar jämfota el dyl i sport. Såklart undantaget tyngdlyftning...

Lars Brinkhoff
2010-02-08, 21:46
ang 1-bens: läst nånstans att en del proffsidrottare tränar huvudsakligen så

En del unga friidrottare i alla fall:
http://riggberger.dinstudio.se/empty_10.html

Hemi
2010-02-08, 21:59
I USA har friidrottare tränat enbens sedan 90-talet i varje fall, Michael Johnson kan ha varit den som fick det att slå igenom, om det nu gjort det. Det finns även avancerade gym för allmänheten där TL baserad styrketräning och olika spänst, enbens, och explosivitetsträning är enbart vad som utförs i gymet. Enligt vad jag snappat upp, aldrig varit på något sådant gym skall tilläggas.

Hobbes
2010-02-09, 05:57

Har du sett detta klipp, rätt intressant tanke, ligger väl i linje med vad du säger: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=25624168

emi23j
2010-02-09, 07:49
ang 1-bens: läst nånstans att en del proffsidrottare tränar huvudsakligen så då det anses vara mer sportspecifikt, eftersom man sällan hoppar jämfota el dyl i sport. Såklart undantaget tyngdlyftning...

Mycket möjligt. Men vanligast är väl ändå en kombination av 1-bens och jämfota? Som jag förstått det så är problemet med 1-bens övningar i många fall att man oftast inte kommer upp i samma effekt utveckling som när man kör jämfota, vilket gör det til en bra idé att kombinera.

I USA har friidrottare tränat enbens sedan 90-talet i varje fall, Michael Johnson kan ha varit den som fick det att slå igenom, om det nu gjort det. Det finns även avancerade gym för allmänheten där TL baserad styrketräning och olika spänst, enbens, och explosivitetsträning är enbart vad som utförs i gymet. Enligt vad jag snappat upp, aldrig varit på något sådant gym skall tilläggas.

Nu hade jag lite svårt att förstå vad du skrev. Men det är väl detta som riggberger sysslar med på sin anläggning?

De blev faktiskt nyligen klar med en studie i explosivitet också för dem som är intresserade. Fick den på mailen i förrgår men har inte hunnit läsa ännu.

z_bumbi
2010-02-09, 09:01
Har du sett detta klipp, rätt intressant tanke, ligger väl i linje med vad du säger: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=25624168

Om du menar att det är ett exempel på instabil träning som man kanske inte bör fokusera på så stämmer det.