Visa fullständig version : "Pump" - överätning i allmänhet, eller bara kolhydrater?
Kolhydrater - muskelglykogen - ökar storleken på cellerna genom att de fylls ut, och ibland superkompenseras och är större än vanligt. Det diskuteras bl.a. av Duchaine ang. kolhydratladdningar som en oberoende faktor för ökad styrka.
Utifrån mina egna erfarenheter på sista tiden med ett mål om dagen på 1500-3000 kcal verkar det kunna orsakas av annat också, eftersom mina mål vanligtvis består av 20-30g kolhydrater. Någon timme efter måltiden känner en pump-liknande effekt som efter högrepträning eller ett vanligt mål med mycket kolhydrater.
Utöver glykogen lagras även aminosyror in i muskelcellen. Finns det fler saker som lagras in som jag missat? Vätska (utan att bindas till kolhydrater), elektrolyter? Kan det ge den fysiska uttänjningen?
Eddie Vedder
2010-02-07, 21:50
Utöver glykogen lagras även aminosyror in i muskelcellen. Finns det fler saker som lagras in som jag missat? Vätska (utan att bindas till kolhydrater), elektrolyter? Kan det ge den fysiska uttänjningen?
Vet inte om du enbart syftar till vad som ger en synbar akut effekt (som kolhydrater, kreatin och salt) men även IMTG lagras ju in. Dock kanske inte det är vad du undrar över?
Den mängden är ju trots allt knappast stor och definitivt inget du åstadkomme på en dags "fettladdning".
Inte synbar, "kännbar". Det känns i musklerna (de stramar åt) när jag ätit massa mat.
Och inte bara musklerna över magen. :-)
A.Steinbach
2010-02-07, 22:57
Duchaine diskuterar väl iaf inte så mycket nu för tiden.
Vid en så pass stor måltid så kommer det ju utsöndras en hel del insulin skulle jag tro även om kosten inte innehåller så mycket kolhydrater pga proteinet och energiinnehållet. Insulinet trycket väl in så mycekt det kan i cellerna och det lär ju även bildas en del glukos från proteinet som trycks in.
Insulinet påverkar ju njurarna så att mindre natrium utsöndras (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3150589&postcount=5 ) men det borde ju inte leda till högre tryck i muskelcellerna utan endast ökat tryck utanför cellerna, blodtrycket.
Din mat kanske innehåller mycket kalium.
Hrm, vad är det då för röster jag hör i huvudet? :-)
Vid en så pass stor måltid så kommer det ju utsöndras en hel del insulin skulle jag tro även om kosten inte innehåller så mycket kolhydrater pga proteinet och energiinnehållet. Insulinet trycket väl in så mycekt det kan i cellerna och det lär ju även bildas en del glukos från proteinet som trycks in.
Japp, det var det jag tänkte på också. En måltidsstorleksrelaterad effekt av att äta, snarare än totalt energintag över dygnet.
Insulinet påverkar ju njurarna så att mindre natrium utsöndras (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3150589&postcount=5 ) men det borde ju inte leda till högre tryck i muskelcellerna utan endast ökat tryck utanför cellerna, blodtrycket.
Det kan vara ökat blodtryck också, fast vad jag förstår känns högt blodtryck ganska obehagligt. Här är det verkligen att musklerna spänner väldigt mycket.
Kan vara något. Jag använder nu ett 70/30 kalium/natrium-salt, och saltar lite extra, eftersom jag annars får en väldigt skev mängd salt från all ost. (jag chansar på att balans är viktigare än absoluta mängder, åtminstone i det här fallet)
Frågan är vad som har störst effekt: att insulinet lagrar in saker, eller att vätska behålls. Jag ser lite fluffigare ut dagen efter, för att några timmar innan måltiden se mycket bättre ut. Det är nog lite av varje. Undrar om överätningen jag ägnar mig åt kan ha "anabol rebound"-effekt. Det verkar som att jag blivit lite starkare sedan jag började med en måltid om dagen, men skulle lika gärna kunna vara en naturlig progression.
Många öppna frågor igen. Iaf, tack för synpunkterna!
Doctor Snuggles
2010-02-07, 23:39
Menar du att pumpen kan komma från för mycket kalium? Upplevde nu sista passet (och det har skett ibland tidigare) en enorm pump i benen efter knappt ngn träning alls, så att det nästan började krampa. Har allmänt kännt mig rätt spänd i benen på sistone dessutom. Men jag äter jävligt lite kalium när jag idag gått igenom min kost, och läste någonstans att för lite kalium och för mycket kalcium kan leda till för mycket mjölksyra i benen.
Äter ju mycket d-vitamin nu, så absorptionen av kalcium borde gått upp.
Magnesium är väl snarare kalciumets "motsats"?
Doctor Snuggles
2010-02-07, 23:54
Magnesium är väl snarare kalciumets "motsats"?
Det vet jag inte om det är riktigt så enkelt, även om ration är viktig. Men vad var din poäng?
Nivåerna av kalcium håller sig nog rätt stabilt i kroppen.
Vårat hjärta är beroende av kalcium från blodet så en liten förändring av halten kalcium skulle direkt leda till påverkan av hjärtrytmen.
Vid muskelkontraktion fristätts stora mängder kalcium ut i cellsaften ( sarkoplasman ) från avskjilda förråd ( T-systemet ). En lite förrändring av mängden kalcium i muskelcellen skulle kunna ge alla möjliga konstiga muskelspasmer.
Jag antar att mängden kalcium i blodet och cellerna INTE förändras oavsett kosten. Det finns ett gäng hormoner som reglerar det.
Vad mikaelj känner för pump har jag ingen uppfattning om.
Anton Fräs
2010-02-08, 07:34
Nivåerna av kalcium håller sig nog rätt stabilt i kroppen.
Vårat hjärta är beroende av kalcium från blodet så en liten förändring av halten kalcium skulle direkt leda till påverkan av hjärtrytmen.
Vid muskelkontraktion fristätts stora mängder kalcium ut i cellsaften ( sarkoplasman ) från avskjilda förråd ( T-systemet ). En lite förrändring av mängden kalcium i muskelcellen skulle kunna ge alla möjliga konstiga muskelspasmer.
Jag antar att mängden kalcium i blodet och cellerna INTE förändras oavsett kosten. Det finns ett gäng hormoner som reglerar det.
.
Vet inte hur mycket gånger jag har läst om hur snäva förhållanden kalcium kontrolleras under, just för de funktioner du nämner. Kan inte tänka mig att den balansen rubbas särskilt lätt. Spännande diskussion detta måste jag säga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.