handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kycklingen:)!

kaysim
2010-02-07, 16:42
Jag lagar av någon anledning aldrig kyckling (förstår egentligen inte varför), tänkte ta och ändra på det! Nu har jag varit och köpt ett gäng frysta bröstfiléer som ligger och tinar för tillfället, frågan är bara hur jag ska tillaga dom i ugn på bästa sätt?

Hur brukar ni göra? Har någon ett bra & enkelt recept? Receptet får gärna innehålla vitlök, kryddor osv (jag vill alltså inte göra någon "såsig" variant, utan helt enkelt bara ugnstekta kyckling-bröstfiléer som sedan kan ätas med ris och BBQ-sås t ex).

Fru_Flisa
2010-02-07, 16:54
Jag brukar heller inte laga kyckling så ofta, bara för att det krävs så mycket runt tillagningen =)
Fast håller dock på nu. Jag tar fram de frysta och lägger för tining i kylskåpet. Hinns det inte kör jag de i mikron på upptining tills de är mjuka sen steker jag dom bara i rapsolja.
Brukar bara krydda med bbc & grillkrydda + peppar men även i med kokosmjölk i wokpannan ska jag nu ha.
I ugnen har jag för mej runt 20min på 220 grader funkar när de är tinade, men man får hålla koll för det är inte gott när de blir för torra. Samtidigt får de inte vara rosa i köttet (dela och kolla).

OneManArmy
2010-02-07, 16:57
Det här funkar

- Lägg fryst file i en djuptallrik
- Häll över nån dl vatten
- Tillsätt soja/kryddor efter eget tycke

In i ugnen i 220 grader och vänd på filen var 10:e minut.
Brukar ta runt en 30-40 minuter för djupfrysta.

zeusden1
2010-02-07, 17:00
Fetaost fyllda kycklingbröstfiléer serverat med ris och chilomangosås är en egen favorit. Svårast att laga är såsen, och det är inte alls svårt.
Kycklingen snittas upp, och fylls med smulad fetaost. Ta temperaturen på det tjockaste ställen, och när det nått 65C är det klart.

Snobbe
2010-02-07, 17:36
För ugn brukar jag låta den tina under dagen (inget jobb alls bara komma ihåg det..). Sen steka så den får en yta och sen in på runt 160-170 grader tills den blir klar de e runt 70 grader lr något sådant så låter man den vila i en 5min kanske så blir den nice. Gärna en marinad också om du orkar.

tsp
2010-02-07, 18:35
Tärna dem grovt och stek i stekpanna med olja. Krydda med salt, cayennepeppar, spiskummin, paprikapulver och om du vill så hackar du ner lite vitlök också. Ta ordentligt med paprikapulver och snåla heller inte med spiskummin.

mattilainen
2010-02-07, 18:52
gjorde nyss så att jag stekte 3 kycklingfileer på hög värme för att få färg. Kryddar samtidigt och sen när färgen är fin så in i ugnen på 200 grader och låt stå i 10 min. Sen på med lite ost och olja och in i 10 minuter för att sedan avsluta med 5 minuter med grill effekt. RUSKGIT GOTT

944RS
2010-02-07, 19:55
Skär de tinade fileérna i mindre bitar och låt dem ligga någon timme i valfri marinad. Går ju att variera i det oändliga med egna recept eller så är man lat och köper färdiga påsar/flaskor.
Sedan lägga dem i en smord ugnsfast form 35-45min i 175-200grader! Serveras med riklig mängd valfria grönsaker och om man vill pasta/ris/potatis eller liknande.

regus
2010-02-07, 20:25
180 grader 25 minuter

Ett tips är att snitta upp dom och fyll med diverse roligt och krydda enkelt med salt och peppar.. samt linda med bacon eller annan skinka. *drool*

DerClown
2010-02-08, 10:34
Ini ugnen och kryddor på.

Brukar tillsätta äppel, rödlök, hela champinjoner :)

O_Wao
2010-02-08, 12:12
Jag lagar till kyckling i omkring 200-225 grader, ungefär som allt annat kött. Jag som sällan kommer ihåg att tina kycklingeländena under dagen hivar dem i en ugnsform med folie i botten (våga vägra mastodontdisk), har på en skvätt olja av valfri sort, kryddar upp dem med tex curry, salt och peppar. Du får då en kryddskorpa som är jättegod.

Ställ in kycklingen i den kalla ugnen, dra på värmen till 200 grader. Kycklingen tinar under uppvärmningen. Tar ca 40 min, sen får du jättesaftig och god kyckling.

Olegh
2010-02-08, 12:22
Något som är extremt enkelt och lite slött, fast gott...

Tina kycklingen, skär i mindre bitar, stek i panna med lite grillkrydda. När dom är färdigstekta häller du på en halv burk smaksatt cremefraiche per portion (förslagsvis paprika & chili) och låter det stå en stund på eftervärmen. Servera med pasta.

Att jag inte läser första inlägget ordentligt hör inte hit... :>

Prisman
2010-02-08, 12:26
Annars är det jätte gott att kasta ner frysta kycklingfileer i en kastull och koka i 20 min. Ta sedan upp dem och lägg i marinad (köpes eller egen) över natten, värm sedan upp dem!

martikainen
2010-02-09, 08:52
Ta upp på morgonen och låt tina under dagen. Stek med valfria kryddor+vitlök! i en minut per sida så de får färg. In i en form i ugnen, 150grader i 15-20min tills de är genomstekta. Slipper man torr kyckling.