handdator

Visa fullständig version : KimPods Underbara Räksås m. Tagliatelle, bulk-mat!

KimPod
2010-02-07, 01:30
KimPods Underbara Räksås med Tagliatelle

Ligger ute i journalen men är för god för dess eget bästa och måste därför spridas som pesten! Lyxa till det en fredagskväll efter ett köttigt benpass, imponera på svärmor eller bara bulka för bulkandets skull! :)

Tillagningstid: Max 20min om du är newbie i köket!

Näringsinnehåll/ portion:
förutsatt att detta är 3 portioner gjord på bottenredning innehåller varje portion enl. livsmedelsverket:
Energi: 950kcal
Kolhydrater: 140 gram
Protein: 61 gram
Fett: 15 gram

ca 3 normala portioner, 4-5 om ni är små i maten:

* 1 kruka färsk persilja.
* 600gram skalade räkor
* Mjöl+mjölk+margarin(bottenredning) eller 5 dl fet matl.grädde. (Vid matl.grädde ökar fettet och minskar kolhydrat-mängden lite i maten!)
* Grön Currypesto
* Salt
* Svartpeppar
* 500gram Tagliatelle(bandspaghetti)

Tillagning:

Detta går ganska snabbt sätt på pastavattnet innan du börjar med resten!

Finhacka persiljan och börja med bottenredningen alt. värm matlagningsgrädden.
Bottenredningen:
Smält 3-4msk flytande margarin, tillsätt 3-4msk mjöl och vispa dig till döds! Tillsätt 5dl mjölk och fortsätt samma frekventa vispande för att undvika att såsen klumpar sig. Sänk värmen så att mjölet/ mjölken inte bränner fast i botten, kan ge en något rökig smak och uppskattas inte av alla.

Tillsätt persiljan, svartpeppar, rikligt med salt och currypeston. Ta det försiktigt med peston. Missbrukas denna kan det mycket väl ta livet av en släkting. 1 tsk brukar vara lagom att börja med och därefter smaka sig fram!

Koka tagliatellen och tillsätt räkorna några minuter innan maten serveras. Ligger räkorna i förlänge så blir dom gummi-aktiga i konsistensen.

Otroligt god och smidig mat att tillaga och inte allt för dyr!

Smaklig måltid!

mikaelj
2010-02-07, 12:01
Matlagningsgrädde? Vispgrädde, heter det. Bulkmat borde väl ändå innehålla mycket energi. Varför då spara in på fettet?

KimPod
2010-02-07, 12:08
Matlagningsgrädde? Vispgrädde, heter det. Bulkmat borde väl ändå innehålla mycket energi. Varför då spara in på fettet?

Visgrädde har i mina ögon en helt annan smak än matlagningsgrädde och det finns väl så pass feta matl. grädde idag att 10% inte spelar så stor roll. Men visst vispgrädde funkar det!

mikaelj
2010-02-07, 12:23
Åhå, en smakskillnad. Intressant. Hur tycker du att smaken ändrar sig om du använder vispgrädde?

KimPod
2010-02-07, 16:18
Åhå, en smakskillnad. Intressant. Hur tycker du att smaken ändrar sig om du använder vispgrädde?

Såklart det är smakskillnad! :) Tkr du inte det själv?
Vispgrädde har ju mer den karaktäristiska smaken av grädde. Säger du grädde till något så tänker man ju oftast på smaken av vispad grädde, så en smakskillnad är det enligt min åsikt, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Vet inte om det går, men även om matl.grädde gick att vispa så hade jag nog pga smaken inte valt denna till min varma choklad en kall vinterdag :)

mikaelj
2010-02-07, 17:11
Jodå, visst tycker jag att det är smakskillnad. Personligen tycker att den fetare varianten av mat alltid är godare.

KimPod
2010-02-07, 17:24
Jodå, visst tycker jag att det är smakskillnad. Personligen tycker att den fetare varianten av mat alltid är godare.

Normalt sett jag med. 8/10 ggr gör jag såsen på grädde men igår blev det helt enkelt bottenredning! :)