handdator

Visa fullständig version : Fettförbränningsträning

Kalle112
2010-02-06, 22:43
Tanken är att bränna fett och inte muskelmassa!! Här kommer blandade frågor:

1) Ska man cykla eller gå? (vilket bränner mest)

2) Bryts muskelmassan ner om man cyklar/går direkt efter ett styrkepass?

3) Hur mycket omega-3 fiskolja och bör man köra med det? (Äter själv en burk sardiner om dagen)

4) Hur hög ska pulsen vara vid förbränningsträning?

Pepz
2010-02-06, 22:47
Tanken är att bränna fett och inte muskelmassa!! Här kommer blandade frågor:

1) Ska man cykla eller gå? (vilket bränner mest)

2) Bryts muskelmassan ner om man cyklar/går direkt efter ett styrkepass?

3) Hur mycket omega-3 fiskolja och bör man köra med det? (Äter själv en burk sardiner om dagen)

4) Hur hög ska pulsen vara vid förbränningsträning?

1. det du kan hålla högst intensitet(puls) på under längst tid
2.njae. men det hämmar muskeltillväxten om du kör hård kondition. promenad är lugnt men ger knappt någon effekt om inte volymen är hög
3. det räkcer med sardinerna
4. samma svar som fråga 1.

Kalle112
2010-02-07, 09:59
Jag har fått höra att pulsen ska ligga på ca 70-75 av 100 (om man tittar på mätarna i löpbandet/cykeln där det står "RPM"). Kan det stämma?

Eddie Vedder
2010-02-07, 10:10
Jag har fått höra att pulsen ska ligga på ca 70-75 av 100 (om man tittar på mätarna i löpbandet/cykeln där det står "RPM"). Kan det stämma?

RPM är trampfrekvensen, inte pulsen. BPM (beats per minute) är pulsen. Oavsett om ett visst pulsintervall förbränner mer fett procentuellt sett så förbrukas ju givetvis mer energi ju hårdare du kör och energiförbrukningen är det primära som Pepz redan påpekat.

Pulsmätningen på maskiner är av min erfarenhet dessutom riktigt dåliga. Men det skiljer sig såklart markant mellan maskiner.

King Grub
2010-02-07, 10:20
Observera att ingen träning påverkar fettförbränningen över dygnet mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen, oavsett om man förbränner mer eller mindre fett under själva aktiviteten.