Visa fullständig version : Försvinner muskler?
Hej
Första posten på detta suveräna forum.
Jag har tränat i perioder av mitt liv, började vid 15 års ålder och körde väl lite oseriöst i 2 år, slutade för att börja igen vid 19 och tränade tills jag var 25-26, slutade ganska tvärt efter en blindtarmsoperation som gav lite komplikationer.
Nu är jag 33 år och har börjat träna igen, äter numera rätt mat för träning och har lärt mig mycket "nytt" tack vare kolozzeum :).
Nu till frågorna!
1. Försvinner muskler eller blir muskelfibrerna smalare/tunnare
2. Går det snabbare att bygga upp musklerna "igen" om man har tränat tidigare? (om kroppen kommer ihåg)
Det känns (ser ut) som att det går fortare att komma tillbaks men det kanske kan bero på att man sett ut som en knubbsäl i några år, ville mest ha en "vetenskaplig" förklaring..
Styrkan har jag märkt att den kommer snabbare tillbaks, iallafall i vissa övningar. Bänken däremot känns riktigt tung numera så den skippar jag pga av skaderisken
1.ffa mindre.
2. muskelminner är ett populärt uttryck men beror nog främst på andra faktorer. men ja det är lättare att "komma tillbaka"
malleman
2010-02-07, 02:50
Hej
Första posten på detta suveräna forum.
Jag har tränat i perioder av mitt liv, började vid 15 års ålder och körde väl lite oseriöst i 2 år, slutade för att börja igen vid 19 och tränade tills jag var 25-26, slutade ganska tvärt efter en blindtarmsoperation som gav lite komplikationer.
Nu är jag 33 år och har börjat träna igen, äter numera rätt mat för träning och har lärt mig mycket "nytt" tack vare kolozzeum :).
Nu till frågorna!
1. Försvinner muskler eller blir muskelfibrerna smalare/tunnare
2. Går det snabbare att bygga upp musklerna "igen" om man har tränat tidigare? (om kroppen kommer ihåg)
Det känns (ser ut) som att det går fortare att komma tillbaks men det kanske kan bero på att man sett ut som en knubbsäl i några år, ville mest ha en "vetenskaplig" förklaring..
Styrkan har jag märkt att den kommer snabbare tillbaks, iallafall i vissa övningar. Bänken däremot känns riktigt tung numera så den skippar jag pga av skaderisken
1. Man anpassar sig efter de kravs som ställs på en själv/ kropeen om de inte är allt för hårda.
2. Nja. Att bygga muskler är lika krångligt oavsett.
Vetenskaplig förklaring? Vad är du ute efter? Bänkpress korrekt utförd innebär ingen skaderisk, iaf inte om du har friska axlar.
Om du vill förändra din kropp, gäller det att va aktiv och äta smart.
Om vi hypotetiskt har 2 personer med samma genetiska förutsättningar.
Person 1 är som jag har tränat från och till och lagt på sig en del fett
Person 2 har aldrig tränat men är kroppsligt mer "vältränad"
Bägge börjar träna samma dag, vem ökar fortast i muskelmassa?
Angåeende bänkpress så är just axlarna problemet :)
siimon89
2010-02-07, 16:15
1. Ja, musklerna försvinner/minsknar om du först tränat upp de och sedan slutar använda det som du byggde upp under en tillräckligt lång tid.
2. Ja det är lättare att komma tillbaka och få upp styrka om du sedan tidigare styrketränat.
Sheogorath
2010-02-07, 16:57
1. Ja, musklerna försvinner/minsknar om du först tränat upp de och sedan slutar använda det som du byggde upp under en tillräckligt lång tid.
2. Ja det är lättare att komma tillbaka och få upp styrka om du sedan tidigare styrketränat.
Det krävs rätt mycket för att en muskel ska försvinna. Det är inget som sker utan allvarliga skador, t.ex. en ruptur följt av grav inaktivitet, eller svåra nervskador som gör att muskeln inte får någon input från CNS. För en frisk människa som slutar träna blir muskelfibrerna smalare p.g.a. negativ proteinbalans i muskulaturen.
creperiet
2010-02-07, 17:11
Antalet muskelfibrer är som störst vid födseln och minskar sedan med ålder, men det är helt i sin ordning.
Det går enligt min erfarenhet rejält mycket snabbare att återskapa muskelvolym du en gång haft, än att bygga muskler helt "färsk".
Det går enligt min erfarenhet rejält mycket snabbare att återskapa muskelvolym du en gång haft, än att bygga muskler helt "färsk".
+1 absolut,
Det krävs rätt mycket för att en muskel ska försvinna. Det är inget som sker utan allvarliga skador, t.ex. en ruptur följt av grav inaktivitet, eller svåra nervskador som gör att muskeln inte får någon input från CNS. För en frisk människa som slutar träna blir muskelfibrerna smalare p.g.a. negativ proteinbalans i muskulaturen.
Låter vettigt :)
+2 då...
Tack för alla svaren :bow:*yourock*
Man får framför allt fler typ I musklefibrer vid långvarig inaktivtet.
creperiet
2010-02-07, 22:36
Man får framför allt fler typ I musklefibrer vid långvarig inaktivtet.
Inkorrekt. Total inaktivitet är synonymt med en absolut överhängande majoritet typ II-fibrer, och effekten är dos-responsrelaterad; dvs mer vila - fler snabba fibrer.
Vid långvarig lågintensiv aktivitet blir situationen en annan.
Inkorrekt. Total inaktivitet är synonymt med en absolut överhängande majoritet typ II-fibrer, och effekten är dos-responsrelaterad; dvs mer vila - fler snabba fibrer.
Vid långvarig lågintensiv aktivitet blir situationen en annan.
Ja, inaktivitet under en längre tid säg 3 månader, inte en vecka eller två leder till att typ I fiber tar över.
sharkzlayer
2010-02-08, 02:33
Helt klart är det lättare att komma tillbaka om man en gång haft bra fysik.
Kolla bara på arnold schwarzenegger tycker redan han börjat få större biceps efter att han curlat lite med dom brända hantlarna i eldsvådorna. Någon som kan länka till det klippet? :)
creperiet
2010-02-08, 09:02
Ja, inaktivitet under en längre tid säg 3 månader, inte en vecka eller två leder till att typ I fiber tar över.
Varför skulle principen bara gälla i ett månadsperspektiv men inte i veckoperspektivet?
Myosinvarianterna ändras som direkt svar till aktivitet, där tung, explosiv träning främst kodar för typ IIa; lätt, långvarig för typ I och inaktivitet för IIx och a. Det är principen bakom vila för formtoppning för explosiva idrotter.
Att muskelfibrer kryper vid inaktivitet och du därmed förlorar viktig styrka i t ex styrkelyft är en annan femma (om ack så viktig sådan!:)).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.