handdator

Visa fullständig version : Koncentrisk / Excentrisk

Purren
2010-02-06, 13:54
Jag läste något intressant i en träningstidning (som förövrigt var rätt packad med fel och konstiga synvinklar på saker a la Aftonbladet), där dom skrev att "den största styrkeökningen sker i den excentriska fasen", och man skulle därför låta kontraktionen ta ca 1 sekund och långsamt släppa ner vikten på ca 3 sekunder och det skulle då ge den största styrkeökningen, för det har visats i en mängd olika studier (som dom inte nämnde något om).

Finns det någon sanning bakom det här?

Anders The Peak
2010-02-06, 14:02
Jag läste något intressant i en träningstidning (som förövrigt var rätt packad med fel och konstiga synvinklar på saker a la Aftonbladet), där dom skrev att "den största styrkeökningen sker i den excentriska fasen", och man skulle därför låta kontraktionen ta ca 1 sekund och långsamt släppa ner vikten på ca 3 sekunder och det skulle då ge den största styrkeökningen, för det har visats i en mängd olika studier (som dom inte nämnde något om).

Jag tror att det är ett bra tempo som ger goda resultat och tilllägg till tempot kan en pyramid 12,10,8,6, 12,12 vara en bra kombo.

När det gäller studier så kan man nästan bevisa vad som helst. Gå på andras erfarenheter av vad som har gett resultat och lägga på minnet att det som ger resultat varierar över tid.

Erik__
2010-02-06, 14:07

Du bygger säkert den största muskulära styrkan så, men om du ska lyfta mycket vill du nog ha en period om än kort innan maxlyftet där du lyft med mer fart och cementerat den tekniken.

Pjotor
2010-02-06, 16:44
En muskel utövar sin maximala kraft vid en långsam excentrisk rörelse. Åtminstone i teorin kan man därför optimera träningen genom att träna excentriskt. Dock ska rörelsehastigheten vara rätt för att det ska bli optimalt; går det för snabbt så minskar kraftutvecklingen.

creperiet
2010-02-06, 19:39
... likaså om det går för långsamt.