handdator

Visa fullständig version : Mat att odla själv

nio
2010-02-06, 11:09
Snart får jag trädgård! Tänkte börja lite lätt med odling första året, som tomater, sallad och örter.

Har ni några tips på annat som är någorlunda lättodlat och ger mycket nyttigheter per arbetsinsats? Kanske något med protein? Hur är det med bönor och ärter?

Potatis t ex känns inte helt lönt då jag 1) inte äter så mycket pga dess näringssammansättning och 2) är så snuskigt billigt att köpa, även ekologiskt. Jag odlar ju inte av ekonomiska skäl, men att få upp några kg potatis efter flera månaders rensning och jordskyfflande känns ändå inte så superkul.

Zakath
2010-02-06, 11:58
Egenodlad potatis är svårslaget tycker jag -mycket gott! Du kan ju prova någon lyxigare variant som blå kongo om du vill.

Gröna ärtor tycker jag också är jätteroligt då det är så gott :)

Morot är väldigt lättodlad, men man brukar få ganska små morötter som dock är sjukt goda.

Lök i alla dess former kan nog också vara något.

Gräslök är givet, hur enkelt som helst och perfekt till sommarmiddagarna. Dill och persilja kan också vara riktigt bra och enkelt.

Och en stor planta rabarber om du har plats för det - mums! :)

Finns massor att välja bland, lycka till!

Mental
2010-02-06, 12:26
Jag skulle sätta morötter, rädisor, sallad, dill, gräslök, JORDGUBBSPLANTOR!!!! bladsallat och rabarber. så rätt mycket som ovanstående

Heppez
2010-02-06, 12:38
RABARBER .. så sjukt gott med Rabarberpaj!
Gräslök är ju oslagbart till sill, potatis och gräddfil..
Känns som att jag repeterar det som står ovan men Rädisor är också sjukt nice!
Egenodlad sallad blir ju tusen ggr godare också...

z_bumbi
2010-02-06, 13:40
Potatis. Det är helt klart värt det om man siktar in sig på färskpotatis. Några hinkar/tunnor/säckar funkar bra om man bara vill åt den färska.
Morötter
Lök
Vitlök
Kryddväxter (hägna in myntorna), det här är oslagbart både vad gäller smak och prisvärdhet.
Bondbönor
Brytbönor
Sockerärtor
Rödbeter (välj lite roliga sorter)
Pepparrot (i ett hörn av trädgården där du inte tänker odla något annat)

Ett tips är att börja i mindre skala så att det inte blir en plåga, att testa jorden för näringsämnen (går att lämna in på många plantskolor, ev har kommunen någon sådan tjänst) och att läsa på innan.
Något som är smidigt på jord som är okänd är att odla i upphöjda bäddar de första åren, det går t o m att göra direkt på asfalt så man kan helt strunta i vad som har odlats tidigare och dessutom slipper man gräva så mycket. :) Börjar du läsa på om upphöjda bäddar så upptäcker du också att du får tips om vad som passar att odla på samma ställe och exakt samma växter funkar också att kombinera på friland.