Visa fullständig version : Träningsmat för studenter
Som student har man vanligen en begränsad budget. Här kommer lite tips på billiga, proteinrika livsmedel (alla vegetabiliska källor måste dock kombineras med en annan om man inte äter mjölkprodukter, t.ex. kombinerar man bönor + linser i en gryta):
Linser
Används som subistut till kött i grytor, eller för att dryga ut dem. Kan också ätas kokta som de är. Gröna är billigare än röda och min personliga favorit, större mängder kan köpas i invandrarbutiker eller på Coops exotiska avdelning. Blötläggs över dagen om de ska bli en middag (och sköter sig själva medan man är på föreläsningarna). Att låta dem stå inne på rummet om man bor på korridor är att rekommendera... :naughty:
Kidneybönor på burk (Eldorado)
Kostar ca 5 kr/burken och är utmärkta att kombinera med linser i en vegetarisk gryta eller som köttsubistut.
Alaska pollock
Klart underskattad "skräpfisk". Gör sig bäst som bas i en gryta, kanske med gröna linser. Duker också att woka tillsammans med färska grönsaker.
Framdelskött, t.ex. bogfläsk, högrev
Mycket billigare än det vanligare bakdelsköttet och duger lika bra. Kan dock vara svårt att få tag på. Willys och Hemköp säljer ibland stora bitar irländsk högrev av god kvalitét. Var inte rädd för det irländska nötköttet! Har inte irländarna dött av det så lär inte du dö av det heller.
Mina 2 cents! Fyll på ni andra nu med tips på billig träningsmat.
Vicotnik
2010-02-06, 03:54
Billigare att köpa torra bönor och koka själv, istället för att köpa på burk.
Bra länk
- http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html
Kan komplettera med ärtsoppa, 10 kr torrvara för 500g som sedan blir en mastadont gryta. 2 buljongtärningar på det och 2 gula lökar sedan så har man en extremt billig måltid att smaska på. Undvik snabbärtor bara dom är sjukt vidriga i mitt tycke, köp hellre "vanliga" gula ärtor och låt dom stå i blöt över dagen/natten istället.
Av baljväxter jag lägger i blöt så brukar jag köra på adzukibönor och kikärtor för det mesta. Ruskigt gott och riktigt billigt! Annars om man bor i Göteborg så har en asiatisk butik bredvid Andrum mitt emot nordstan 500g tofu för 14 kr, sjukt prisvärt protein och ruskigt billigt. Tofu går utmärkt att använda i wok eller grytor om man är normal, själv så skivar jag den och lägger på macka, gör hamburgare av den eller äter den som den är. Det händer att jag köper den lite dyrare marinerade tofun då och då på Ica eller dylikt och smäller i mig den som den är direkt ur förpackningen på vägen hem innan jag lagar middag. Jag har ett tungt tofumissbruk på gång. :hbang:
Näringsvärde för tofu:
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=1_103
Scratch89
2010-02-06, 10:37
Hur mycket äter ni för varje månad? Jag äter nästan aldrig sån typisk studentmat och jag har pengar över ändå.
Hur mycket äter ni för varje månad? Jag äter nästan aldrig sån typisk studentmat och jag har pengar över ändå.
Sommarjobb ger mig tillräckligt med marginal för att kunna lägga runt 2000/månad på maten. En bas av grönsaker, kvarg, nötfärs och kyckling är de stora utgiftsposterna.
Scratch89
2010-02-06, 10:43
Sommarjobb ger mig tillräckligt med marginal för att kunna lägga runt 2000/månad på maten. En bas av grönsaker, kvarg, nötfärs och kyckling är de stora utgiftsposterna.
Precis. Men jag tänkte mest på trådskaparen. Hur mycket kan man spara per månad genom att hålla på med att blötlägga bönor och annat tråkigt?
Precis. Men jag tänkte mest på trådskaparen. Hur mycket kan man spara per månad genom att hålla på med att blötlägga bönor och annat tråkigt?
Mycket. Jag har inga variationskrav och tycker sojabönor och linser är hur gott som helst med smör och salt till. Med lite disciplin skulle nog 500 kronor vara möjligt om man verkligen vill spara pengar även om det skulle bli lite trist. Jag skulle hur som helst utan problem kunna leva gott på matkostnader under 1000 kronor i månaden.
Men å andra sidan kan jag leva godare på matkostnader över 1000 kronor i månaden.
Mycket. Jag har inga variationskrav och tycker sojabönor och linser är hur gott som helst med smör och salt till. Med lite disciplin skulle nog 500 kronor vara möjligt om man verkligen vill spara pengar även om det skulle bli lite trist. Jag skulle hur som helst utan problem kunna leva gott på matkostnader under 1000 kronor i månaden.
Men å andra sidan kan jag leva godare på matkostnader över 1000 kronor i månaden.
Håller helt och hållet med, när jag åt för 1500 någon månad så tyckte jag att jag hade släppt på all diciplin helt och hållet och ätit helt galet mycket hela tiden. Då kändes det som att man svullade på lyxprodukter i överflöd, normalt sett så äter jag nog ungefär som dig för 1000 kr i månaden och lever mycket gott på det och lyxar till det. Och ja, jag äter stora mängder mat också. *drool*
Scratch89
2010-02-06, 11:06
Bra svar! Jag tror jag fortsätter äta för runt 1500 kr och äter det jag tycker är gott och lätt.
Joe Hardgainer
2010-02-06, 11:08
Jag äter för ungefär 3000 i månaden, och har fortfarande pengar över . Kan vara för att jag inte spenderar runt 500 spänn i veckan på sprit som många av mina klasskamrater gör. Sen klagar dom över att dom inte har några pengar o måste leva på mackor och spaghetti.
Jag äter för ungefär 3000 i månaden, och har fortfarande pengar över . Kan vara för att jag inte spenderar runt 500 spänn i veckan på sprit som många av mina klasskamrater gör. Sen klagar dom över att dom inte har några pengar o måste leva på mackor och spaghetti.
Haha studentliv är underbart, köpa alkohol för alla pengarna och sedan klaga på att man inte har råd med mat. Att äta näringsfattigt och dåligt för att ha råd med att köpa berusande drycker och sedan klaga på att dom inte har råd med mat är trögt. Hade jag haft annorlunda matvanor hade jag lätt valt att spendera mer pengar på mat. Jag menar, skulle studenterna som dricker för 500 kr i veckan köpa mat för samma summa istället skulle dom kunna leva lyxliv matmässigt och ändå ha pengar över till annat.
När jag tänker efter. Om jag inte tränade och var särskilt bekymrad om alkohols påverkan på proteinsyntesen, så skulle nog även jag prioritera spriten framför mat. Det är ju jätteskönt att vara full, och vad är kycklingfilé i en byggarsås jämfört med att bli full på whiskey och vara en slinka tillsammans likasinnade?
Bra svar! Jag tror jag fortsätter äta för runt 1500 kr och äter det jag tycker är gott och lätt.
Att du ska! Mitt resonemang var mer hypotetiskt. Orka leva på 1000 kronor, det räcker ju knappt till Double Pro och EAA för en månad.
Alfred Nobel
2010-02-06, 11:50
Ägg - Billigt, gott och näringsrikt.
Frumpish
2010-02-06, 12:26
tofu för 28kr kilot lät ju sjukt värt!
ligger själv på runt 2k i månaden, rätt mkt ägg, linser, kyckling, sjukt mkt lök och mörk choklad :D
Jag ligger på runt 2k i månaden. Har egentligen riktigt dålig koll, så det kan vara +-200 kr. Förstår inte riktigt hur det kan gå åt sådana summor egentligen. Käkar inte direkt lyxmat. Eldorado kycklingfilé, köttfärs, Euroshoppers broccoli-blandning, havregryn, quinoa, pasta, bulgur, couscous, potatis, keso, mjölk, naturell yoghurt och ägg är väl till 90% det jag stoppar i mig. Blir väl en del småsaker också, som kryddor och ingredienser till kötfärssås eller någon kycklinggryta tex. Handlar i stort sett allt på Willys och ser till att storhandla när det är extrapris, så det borde egentligen inte bli så dyrt.
Förstår inte hur vissa klarar sig på 1000kr månaden. Även om man inte tränar så måste det bli väldigt trist mat för den summan?
Förstår inte hur vissa klarar sig på 1000kr månaden. Även om man inte tränar så måste det bli väldigt trist mat för den summan?
Det beror helt på vilken mat man gillar att vräka i sig. Det jag käkade mest av förut var quinoa, pasta, linser som kostade 11 kr för 400g torrvara, ärtsoppa, tofu för 24 kr kilot (kostar idag 28 kr kilot) och broccoli. Sedan så tillkom det självklart variationer på det som mycket rotsaker som också är billigt, kryddor, havregryn, sojamjölk, tomatkross och annat åt det hållet. Vet inte om ni räknar in godis och sådant i eran totala matkostnad, men jag äter aldrig godis, bullar, läsk eller andra "sötsaker" så det kanske kan vara en liten anledning till att jag kommer undan billigt.
Äter man sådant så är inte 1000 kr/månad särskilt svårt alls att hålla sig till och samtidigt så kan man vräka i sig hur mycket som helst. Mitt spontana tips till dom som vill dra ned matkostnaderna är att bygga kosten kring mer rotsaker, man får ruskigt mycket mat för pengarna och sedan så är det helt utmärkt mat näringsmässigt. *drool*
Äter nog för runt 3k, men då är det en del nötkött som slinker ner ibland.
Ligger runt 2k per månad oftast. Det blir mycket linser, bönor, blodpudding och fullkornspasta. Äter nog vegetariskt 2 dagar/vecka i normalfallet för jag föredrar ost på mackan (mer smak och mer prisvärt än s.k. skinka*). Sparar också in en del på att baka eget bröd (inte farligt i måttliga mängder), laga mat på riktiga råvaror och att undvika halvfabrikat och dåliga billighetsvaror (billig skit = man vräker i sig utan att känna smak, t.ex. ICA:s apelsinmarmelad eller Coop X-tras juice).
*köttslamsor som tumlats med vatten, socker, klisterämnen, stabiliseringsmedel, surhetsreglerande medel, 3 konserveringsmedel och rökarom för att därefter pressas till en onaturligt rund och jämn korv och skivas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.