Visa fullständig version : Äta "sent".
minimalist
2010-02-05, 21:05
Hallå. Sökte lite men hittade inte riktigt det jag var ute efter.
Återigen har jag kommit hem från gymmet och tänker laga middag åt mig själv (jag är den enda i familjen som äter middag). Och återigen hamnar jag i en diskussion med pappas fru. Hon påstår att det är ohälsosamt att äta middag så sent som jag gör, dvs runt kl 20:00-21:00. Jag kan dock inte hålla med henne, vad jag vet så är detta knappast en sen tid att äta.
Men vem har då rätt, är detta en dålig tid att äta? Om jag har rätt så skulle det vara uppskattat med studier el. liknande som jag kan använda som underlag nästa gång ämnet kommer upp.
MVH Alex
Vad har dom för vetenskapliga bevis som backar upp deras teori?
Säg det till dem. :)
ÄT.. äta bör man annars dör man , ska själv äta 2000 kcal om en timme, ser fram i mot det,,
King Grub
2010-02-05, 21:13
Det finns inget dåligt med att äta vid den tiden. Och är det efter träning vore det direkt uselt att inte lägga en rejäl måltid då. Då riskerar du att träningen kommer att bryta ned mer än den bygger upp.
Eddie Vedder
2010-02-05, 21:17
Om jag har rätt så skulle det vara uppskattat med studier el. liknande som jag kan använda som underlag nästa gång ämnet kommer upp.
http://traningslara.se/blogg/tjock-av-kvallsmat/
För egen del har jag ätit vid 21-tiden de flesta dagarna denna vecka. Och absolut mest mat då. Brukar bli runt 1200-1300 kcal efter 21-tiden någon gång. Åt klart alldeles nyss t.o.m.:)
minimalist
2010-02-05, 21:23
Tack för svar :) Kände på mig att det var något konstigt i det hon sa.
Degpekka
2010-02-05, 21:27
Finns inget bättre än att äta precis innan man går och lägger sig, då sover man som en prins!
Men på vilket sätt är det onyttigt? Man har ju hört från lite olika håll att om man äter sent så kommer kroppen inte förbränna det och omvandla det till fett och så vidare men om det stämde så borde väl hela kontinenten bestå av riktiga tjockisar för att inte tala om mellanöstern?
Eddie Vedder
2010-02-05, 21:36
Men på vilket sätt är det onyttigt?
Vi har ju precis konstaterat att det inte är så. Regelbundet nattätande och helt omvända dygnsrutiner förefaller ohälsosamt i längden men en så liten petitess som att äta 21:30 istället för 18:30 är oväsentligt.
minishcap
2010-02-05, 21:40
Jag äter alltid innan jag går och lägger mig, har aldrig märkt av något negativt med det. Tvärtom känner jag mig piggare på morgonen vilket knappast är dåligt för mig som tränar på tom mage.
Det finns inget dåligt med att äta vid den tiden. Och är det efter träning vore det direkt uselt att inte lägga en rejäl måltid då. Då riskerar du att träningen kommer att bryta ned mer än den bygger upp.
Blev lite orolig angående äta lite efter träning på kvällen. Brukar träna sent pga av skola och att gymmet jag tränar på är fullsmockat mellan 16-20, 1 timmes träningspass kan bli 90min då man måste vänta på fria vikterna eller maskinerna. Brukar vara klar med träningen kring 22.
Tar EAA efter träningen, sen blir det tre kokta ägg på toast med bregott som jag brer på, avslutar det hela med 2-3dl mjölk som jag blandar med whey 80. Detta borde väl räcka? Äter annars bra med frukost, lunch och middag. Har gått upp senaste månaderna enligt planerna.
Äter annars bra med frukost, lunch och middag. Har gått upp senaste månaderna enligt planerna.
Dåså.
Vi har ju precis konstaterat att det inte är så. .
Syftade väl mest på hur hans fars fru resonerade.
minimalist
2010-02-05, 22:14
Syftade väl mest på hur hans fars fru resonerade.
Har ärligt talat inte fått några riktiga argument från hennes sida, mest simpla påståenden i stil med "Jag har jobbat inom vården i x antal år..."
Scratch89
2010-02-05, 22:38
Har ärligt talat inte fått några riktiga argument från hennes sida, mest simpla påståenden i stil med "Jag har jobbat inom vården i x antal år..."
För att försvara henne lite, så är hon inte heelt fel ute, men man kan inte applicera samma regler på gamla, sjuka och sängliggande individer, som man kan på friska och tränande.
minimalist
2010-02-05, 22:44
För att försvara henne lite, så är hon inte heelt fel ute, men man kan inte applicera samma regler på gamla, sjuka och sängliggande individer, som man kan på friska och tränande.
Nej, det skulle ju kunna förklara hennes resonemang :)
Erkserks
2010-02-06, 09:39
Nej, det skulle ju kunna förklara hennes resonemang :)
Asså helt seriöst och no offence, men din pappa och hans flickvän lr vad det var verkar ju lite psycho. Verkar som de vill kontrollera ditt liv till 100%. Du är säker på att de inte är medlemmar i någon sekt/religiösa?
Asså helt seriöst och no offence, men din pappa och hans flickvän lr vad det var verkar ju lite psycho. Verkar som de vill kontrollera ditt liv till 100%. Du är säker på att de inte är medlemmar i någon sekt/religiösa?
eller så framkommer inget sådant i inlägget....
Erkserks
2010-02-06, 09:55
eller så framkommer inget sådant i inlägget....
Nej men var det inte samma kille som tidigare skrivit om att han inte får köpa vassle etc för att hans pappas flickvän och hans pappa inte "tror" på det, och att han inte fick äta mer mat för det var "för dyrt"? Om inte så ber jag om ursäkt
Människor som jobbar inom vården brukar ofta inbilla sig att dom därför per automatik kan precis allt som har med kroppen att göra och använder det som argument för att dom skulle ha rätt utan att backa upp det med vetenskapliga bevis. Det lilla dom läste i skolan om näringslära för 15 år sedan stämmer antagligen inte särskilt bra idag. :whipped:
Scratch89
2010-02-06, 10:32
Nej men var det inte samma kille som tidigare skrivit om att han inte får köpa vassle etc för att hans pappas flickvän och hans pappa inte "tror" på det, och att han inte fick äta mer mat för det var "för dyrt"? Om inte så ber jag om ursäkt
Måste man vara med i en sekt för att ha dessa åsikter, menar du?
Gabriel174
2010-02-06, 10:37
wat
minimalist
2010-02-06, 11:19
Haha, knappast. Men visst, gränsen mellan att ha åsikter om mina matvanor och att försöka kontrollera hela mitt liv är hårfin :D
Nej, det var någon annan.
Människor som jobbar inom vården brukar ofta inbilla sig att dom därför per automatik kan precis allt som har med kroppen att göra och använder det som argument för att dom skulle ha rätt utan att backa upp det med vetenskapliga bevis. Det lilla dom läste i skolan om näringslära för 15 år sedan stämmer antagligen inte särskilt bra idag. :whipped:
Låter nästan som om du känner igen dig? ;)
Erkserks
2010-02-06, 11:22
Måste man vara med i en sekt för att ha dessa åsikter, menar du?
Killen som postade det tidigare inlägget (vet inte om det var samma) hade helt störd pappa+ pappas flickvän.
Jag tycker om man lägger sig i sitt barns liv på detta sätt som de gjorde utan några som helst fakta som backade upp deras påståenden så är det en stor sannolikhet att man är medlem i en sekt/ är religiös. Du har uppenbarligen inte läst den andra tråden. Men som sagt, om det inte är samma person som skrev båda trådarna ber jag om ursäkt.
Eddie Vedder
2010-02-06, 11:24
Killen som postade det tidigare inlägget (vet inte om det var samma) hade helt störd pappa+ pappas flickvän.
Jag tycker om man lägger sig i sitt barns liv på detta sätt som de gjorde utan några som helst fakta som backade upp deras påståenden så är det en stor sannolikhet att man är medlem i en sekt/ är religiös. Du har uppenbarligen inte läst den andra tråden. Men som sagt, om det inte är samma person som skrev båda trådarna ber jag om ursäkt.
Gå in på en medlems egna sida, välj fliken "Statistik" och kolla sedan "Hitta alla ämnen startade av xxx". Då kan du ju kolla upp vilka trådar vederbörande startat.
Kan vara en bra funktion när man t.ex. tror att en medlem tidigare startat en tråd om något som vederbörande de facto inte gjort;)
Erkserks
2010-02-06, 11:26
Haha, knappast. Men visst, gränsen mellan att ha åsikter om mina matvanor och att försöka kontrollera hela mitt liv är hårfin :D
Nej, det var någon annan.
Okej, trodde det var samma person, och hans pappa+ pappans flickvän verkade helt störda i huvudet. Han fick inte köpa kosttillskott och han fick inte heller äta mer mat för att han tränade och hans pappa+ flickvän kom med argument som de inte kunde backa upp utan bara konstaterade att det var så eftersom pappan hade tränat i många år när han var ung så han visste.
Erkserks
2010-02-06, 11:27
Gå in på en medlems egna sida, välj fliken "Statistik" och kolla sedan "Hitta alla ämnen startade av xxx". Då kan du ju kolla upp vilka trådar vederbörande startat.
Kan vara en bra funktion när man t.ex. tror att en medlem tidigare startat en tråd om något som vederbörande de facto inte gjort;)
Jaja men båda trådstartarna hade en pappa med ny flickvän som baserade argument på ingenting så antog bara att det var samma.
Låter nästan som om du känner igen dig? ;)
Har inte varit i samma situation alls, det räcker med att jag har pratat med människor som jobbar inom sjukvården för att jag ska förstå vad du dras med på hemmaplan. ;)
MrBurner
2010-02-06, 15:27
Slänger in en fråga som rör detta. Om man äter en stor måltid och sedan går och lägger sig någon timme efter, kan detta på något sätt stressa på magmunnen eller något annat viktigt så det i längden kan leda till exempelvis sura uppstötningar eller halsbränna?
Scratch89
2010-02-06, 15:29
Okej, trodde det var samma person, och hans pappa+ pappans flickvän verkade helt störda i huvudet. Han fick inte köpa kosttillskott och han fick inte heller äta mer mat för att han tränade och hans pappa+ flickvän kom med argument som de inte kunde backa upp utan bara konstaterade att det var så eftersom pappan hade tränat i många år när han var ung så han visste.
Jaja men båda trådstartarna hade en pappa med ny flickvän som baserade argument på ingenting så antog bara att det var samma.
Är man helt störd för att man säger åt sin son vad han får äta eller inte äta?
Jag tror jag vet vilken tråd du menar, och där verkade som om han sprang omkring med sina vassledrinkar titt som tätt, trots att han åt lagad mat tre-fyra gånger om dagen. Hade jag haft en son med samma förutsättningar hade jag också sagt ifrån.
Columbia
2010-02-06, 15:40
Vissa dagar blir inte allt som planerat, och då kan det se ut såhär ex:
08.00 Frukost (800-900 kcal)
13.00 Lunch (800-900 kcal)
18.00 Middag (800-900 kcal)
21.00 Träning (80-200 kcal)
22.30 Kvällsmat (400-600 kcal)
Min fråga är om det är jätteviktigt att byta plats på kalorifördelningen mellan exempelvis middag och kvällsmat, brukar oftast vara så hungrig vid middagstid att jag "måste" äta mycket och kompenserar genom att äta mindre efter träning, vilket rent logiskt är värdelöst.
Scratch89
2010-02-06, 15:42
Nej då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.