Visa fullständig version : Bakis kurer
Hej är ni som jag och hatar "dagen efter dagar" tänke om någon har några bra bakis kurer, allt för att göra dagen lindrigare, som dem kan dela med sig av?
Tack på förhand ;):hbang::hbang:
Nitrometan
2010-02-05, 18:58
Drick mindre alkohol "kvällen före".
Alt. drick mer alkohol "dagen efter".
Ät och drick innan du går och lägger dig. 1L vatten och något fett brukar göra att jag mår bättre dagen efter.
Varför blir du bakis? Du kanske borde se över ditt drickande om du dricker dig så full att du får baksmälla.
Salt hjälper till att binda vätska i kroppen. Svep ner en tesked salt när du kommer hem med en jävla massa vätska.
Fet och salt mat, typ donken + massa vatten/mjölk innan du ska sova.
Ta resorb innan du går och lägger dig samt när du vaknar! Det är det enda som jag märker större skillnad av. Vatten och mat innan sänggång är även det ett måste!
fett verkar vara ett hett tips ;) så då blir det lätt donken
Catstyle
2010-02-05, 19:10
Varför blir du bakis? Du kanske borde se över ditt drickande om du dricker dig så full att du får baksmälla.
Verklighetsförankring?
Drick mindre alkohol "kvällen före".
blir bara värre då XP...det är antingen eller.
Så om man kan dricka sig redlöst berusad utan att känna något dagen efter så är det bara att fortsätta i samma stil?
OnT: Banan och mjölk tycker jag fungerar riktigt bra om man vaknar upp dagen efter och inte är helt på banan.
Drick elektrolytfyllda drycker (t.ex. Maxims eller Gatorade)
young_george
2010-02-05, 19:17
Så om man kan dricka sig redlöst berusad utan att känna något dagen efter så är det bara att fortsätta i samma stil?
Tror du verkligen att det var så han menade det? *rolleyes*
Fatalist
2010-02-05, 19:22
Drick mineralvatten + ät något fett + ta ett vitaminpiller och du blir inte bakis dagen efter, bara lite full om du druckit tillräckligt mycket kvällen innan.
Tror du verkligen att det var så han menade det? *rolleyes*
Nej absolut inte. Men kan man komma med ett så generellt uttalande så kan man ju dra en sådan generell slutsats.
Drick elektrolytfyllda drycker (t.ex. Maxims eller Gatorade)
aa det där har jag också hört funkar...ända är att magen brukar inte vara mottaglig av "suradrycker" men kan kanske vara värt att pina lite ;)
Tipset jag fått av den absolut värsta fyllehund jag känner, min farfar, lyder. "det är bara att ligga kvar i sängen och sova, vänta tills det går över. och dricka mjölk". Det var nog min farfars sista bidrag till den här världen, har inte hört honom säga en enda klar mening sedan det uttalandet för någon vecka sen. :(
OnT: Banan och mjölk tycker jag fungerar riktigt bra om man vaknar upp dagen efter och inte är helt på banan.
Försök att förstå mitt uttalande lite mer ''logiskt'' . Generellt blir man bakfull av för mycket alkohol.
Fett, salt, kolhydrater och en jävla massa vatten innan sängdags.
Att sitta och nyktra till innan sängen är annars ett bra tips, men svårt att efterleva 05.30.
2 resorb, jävlar vad bra de är! och mat
Sluta drick i tid. Dvs. se till att det går minst en timme eller två mellan sista ölen och sänggående.
Jag brukar vakna efter ett par timmars sömn och svepa en liter mjölk. Tycker det funkar superbt.
hur kommer det sog egentligen att fett är så bra emot baksmällan?
Degpekka
2010-02-05, 21:13
För det ersätter det fett som alkoholen frätt bort från din hjärna.
För det ersätter det fett som alkoholen frätt bort från din hjärna.
haha
Pepparkakssmurfen
2010-02-05, 21:18
Försök att förstå mitt uttalande lite mer ''logiskt'' . Generellt blir man bakfull av för mycket alkohol.
Nja, nivån på bakfyllan beror mer på hur van man är att dricka alkohol.
Förr drack jag sjukt mycket,men blev aldrig bakfull. Numer dricker jag nästan ingenting och jag får lindrig baksmälla av två-tre 33cl 3,5%öl.
edit: OT: för mig funkade en fet pizza och mycket cola väldigt bra dagen efter
Nja, nivån på bakfyllan beror mer på hur van man är att dricka alkohol.
Förr drack jag sjukt mycket,men blev aldrig bakfull. Numer dricker jag nästan ingenting och jag får lindrig baksmälla av två-tre 33cl 3,5%öl.
edit: OT: för mig funkade en fet pizza och mycket cola väldigt bra dagen efter
okej :) det handlar väll också om hur mycket alkohol levern kan förbränna? eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har alltid resorb hemma när jag ska festa. 2st innan sängen + nån värktablett + någon mat. Sen 2st resorb det första på morgonen när du vaknar. GULD. Räddade hela min Australienresa.
Jag brukar vakna efter ett par timmars sömn och svepa en liter mjölk. Tycker det funkar superbt.
Så här gör jag också och jag är så gott som aldrig bakis, funkar även med vatten, eller schweppes russian :) Fet mat som sagt gör också gott.
...och då kan vi sammanfatta tråden med placebo. Tack för visat intresse.
Lös problemet med att få radioaktivt sönderfall att gå snabbare istället.
...och då kan vi sammanfatta tråden med placebo. Tack för visat intresse.
Lös problemet med att få radioaktivt sönderfall att gå snabbare istället.
Mjölk.
Psychological
2010-02-05, 22:08
En bra bakis kur är ju att börja med den redan under festkvällen. Dvs "drick med måtta" Supa sig kanon full är bara för amatörer :)
En bra bakis kur är ju att börja med den redan under festkvällen. Dvs "drick med måtta" Supa sig kanon full är bara för amatörer :)
Vem är måtta? Varför skulle jag vilja dricka med honom?
:D
Dedär med att faktiskt vara vaken / sluta i tid så man inte lägger sig full känns rätt "viktigt" för att slippa grov bakfylla. Sen tycker jag å andra sidan baksmällor är så sjukt random att jag nästan slutat försöka lindra de förutom de 2 resorben jag slänger i mig innan sänggående. Ibland blir jag sjukt bakis trots moderat intag och tvärtom. Lite som träningsvärk.
Denstillasittande
2010-02-05, 22:31
Är det inga som tycker de finns lite charm i att ligga i soffan hela söndagen med ett täcke över sig och må dåligt samtidigt som man försöker trycka i sig den där medköpta kebabtallriken från kvällen innan?
Vem är måtta? Varför skulle jag vilja dricka med honom?
:D
När vi dricker, får Måtta ALDRIG vara med! :D Vi släpper aldrig in honom!
Hej är ni som jag och hatar "dagen efter dagar" tänke om någon har några bra bakis kurer, allt för att göra dagen lindrigare, som dem kan dela med sig av?
Tack på förhand ;):hbang::hbang:
Alt. 1
1dl whiskey
Alt 2
En hemkörd pizza + 2l coca-cola + vänner på tv
Är det inga som tycker de finns lite charm i att ligga i soffan hela söndagen med ett täcke över sig och må dåligt samtidigt som man försöker trycka i sig den där medköpta kebabtallriken från kvällen innan?
Jo, nu när man sitter här och glömt allt vad bakfylla heter, då låter det himla charmigt och trevligt. Men när man väl ligger där i ett par gamla svettiga kalsonger och gårdagens rök- och spritluktande kläder hänger över en stol, det dunkar i huvudet och man har ångest över en rad grejer - då är charmen lite kantstött imo.
Jens.Andersson
2010-02-06, 03:45
Blanda salt och druvsocker, häll ner i ett glas och kalla det för "resorb". Det verkar många tycka hjälpa. Bara att få i sig mycket vatten innan man lägger sig hjälper otroligt mycket. Det värsta som finns är ju att vakna 5 på morgonen helt torr i käften och känna varje pulsslag dunka i tinningarna.
Muskelbyggaren
2010-02-06, 11:04
Vatten, vatten, vatten. Att klunka en en stor flaska innan sängång även om det tar emot gör rejäl skillnad för mig.
Men hur fungerar kroppens vätskeupptagning efter en utekväll sådär? Är det ens lönt att häva i sig 1L vatten innan säng gående, eller kan kroppen bara ta upp en liten del av det? Krävs salt för att det skall kunna tas upp optimault egentligen?
Brukar alltid ha en "middag" färdig som det bara är att slänga i micron. Det och ett stort glas mjölk/vatten/annat-ej-alkoholaktig-dricka och mår alltid prima dagen efter. Dock kan jag vara lite seg de första timmarna om jag glömmer att dricka till min "middag".
Mestalla
2010-02-06, 11:55
När jag kommer instövlandes genom dörren brukar mossan alltid be mig och spy i en hink, är svinäckligt men är aldrig bakis vilket e nice.
Rockhard
2010-02-06, 12:36
Spy är bra mot bakfylla. Att dricka mycket vatten också. Igår var jag för trött och för illamående för endera men är konstigt nog inte bakis ändå.
Mestalla
2010-02-06, 12:39
När jag kommer instövlandes genom dörren brukar mossan alltid be mig och spy i en hink, är svinäckligt men är aldrig bakis vilket e nice.
Inte för jag vet varför det hjälper kom jag på :D När jag sover hos mig själv och är full så spyr jag aldrig och blir endå inte bakis :D Kanske mossan inte vill att jag spyr ner hennes soffa *slap*
maximuscle
2010-02-06, 12:42
hahah :thumbup:
Sheogorath
2010-02-06, 12:46
Ett par Gainomax innan du går och lägger dig tillsammans med 0.5-1 L vätskeersättning (2 msk druvsocker, 3 tsk bakpulver, 3 tsk salt till 1 L vatten). Drick mer vätskeersättning under natten om du går upp och pinkar. Ännu mer av samma vara på morgonen. Det, samt "var inte över 25" är bra tips mot baksmälla.
hahavaffan
2010-02-06, 12:56
Varför blir du bakis? Du kanske borde se över ditt drickande om du dricker dig så full att du får baksmälla.Nu är det visserligen olika från person till person, men jag blir bakis av allt över 6 öl typ. En normal utekväll slinker det ner den dubbla mängden iaf.
Drick 1 liter vatten med en Resorb- och en Berockatablett i, och ät t.ex. en Billys panpizza. Sen duschar du på morgonen efter... då kommer du klara de flesta baksmällor!
En stor hamburgare med mycket strips samt en stor milkshake innan man sover är kanon. Fast har man varit väldigt full är det inte så mycket som hjälper, då får man stå sitt kast och vara sjukt sliten dagen efter.
NoPainNoGain
2010-02-06, 14:33
while(fortfarandeBakis == true)
{
somnaOm();
}
//funkar alltid
Turbonisse
2010-02-06, 15:24
Ta en Resorb innan du börjar dricka och en innan du går och lägger dig.
Raschmus
2010-02-06, 16:18
Ta inte de sista shotarna innan du går hem, utan istället en ramlösa. Brukar göra en hel del.
Spy
Dricka mycket vatten
Inte dricka på ett tag innan man går och lägger sig
Äta fet mat
När vi dricker, får Måtta ALDRIG vara med! :D Vi släpper aldrig in honom!ahaha you got it right man
Ta inte de sista shotarna innan du går hem, utan istället en ramlösa. Brukar göra en hel del.Förstår faktiskt inte ens varför folk dricker efter tolvslaget. Vilken nytta gör det liksom?
mvh Hycklaren
Motorbreath
2010-02-06, 17:51
Spyan funkar kanske om du medvetet försöker spy. Men om kroppen säger kasta upp så vete fan om det blir nå bättre dagen efter.
spyan funkar för mig med vet jag ;) men hatar att spy så försöker undvika det
Mjölk asså, vilken jävla gudadryck! Har druckit 2 liter sedan jag kom hem igår runt 4 snåret. Ska nog köpa lite Pucko i sånna enliterspaket också, det lär vara naaaaaaaaaaaaaaajjs
Sleipnir
2010-02-07, 11:17
Det har säkert redan kommit upp här, men innan jag vet att jag ska dricka så brukar jag dra i mig en liter yoghurt, fick det tipset av en kompis som pluggar i England och dom brukar dricka en del där :P
Funkar mycket bra för övrigt.
Kebab-Arne
2010-02-07, 12:41
while(fortfarandeBakis == true)
{
somnaOm();
}
//funkar alltid
Jag sover skitdåligt när jag är full, vaknar ofta ganska tidigt och går inte att somna om.
jag sover skitdåligt när jag är full, vaknar ofta ganska tidigt och går inte att somna om.+1
Vaknade 15.00 efter gårdagens megafylla. 10½ timmes sömn med alkohol i kroppen. Det kanske snarare definieras som koma dock?
var ute och svirade en sväng igår igen och prövade något nytt när jag kom hem. havregrynsgröt och två resorb i energidryck ;) gjorde susen :D...man var lite bubblig i magen dagen efter men man hade ingen huvudvärk och var pigg och alert ;) (Y) rekomenderar det starkt !!
Druvsocker, varför skulle det vara bra mot baksmälla? Ger det något speciell effekt?
Men hur fungerar kroppens vätskeupptagning efter en utekväll sådär? Är det ens lönt att häva i sig 1L vatten innan säng gående, eller kan kroppen bara ta upp en liten del av det? Krävs salt för att det skall kunna tas upp optimault egentligen?
Har också funderat på detta!
Resorb innan och efter kvällen. Helt otroligt så bra det fungerar för mig. Utan det har jag en så pass bultande huvudvärk att jag inte ens kan sätta mig upp. Sover ofta till 5 på eftermiddagen om jag inte tagit resorb.
4-5 hamburgare med extr salt samt ett par muggar vatten innan man däckar, har funkat klockrent hittills.
Resorb innan och efter kvällen. Helt otroligt så bra det fungerar för mig. Utan det har jag en så pass bultande huvudvärk att jag inte ens kan sätta mig upp. Sover ofta till 5 på eftermiddagen om jag inte tagit resorb.
This.
Resorb, lite extra salt i bakismaten så är det ofta lugnt!
Har experimenterat en hel del med det där.
Min erfarenhet är att en b-complex + hygglig multivitamin (eventuellt + magnesiumtillskott) gör en jävla skillnad i både fysiskt och mentalt mående dagen efter. Sväljes med mycket vatten.
Akerhage
2013-11-23, 09:32
Jag blir otroligt dålig så fort jag druckit. Kan ligga och krama om toalettstolen till 20:00 dagen efter. Detta även om jag kanske bara druckit 5-6 öl en kväll. Det som möjligen hjälpt mig lite är att ta en allergitablett innan jag börjar dricka och sedan när jag kommer hem ta en resorb + allergitablett. Då har jag märkt att jag mått något bättre faktiskt.
Snackar vi vin då? Med tanke på allergitablett. Ie sulfiter.
Har själv fått allergiska reaktioner på vin ibland med röd färg i fejan, bultande hjärta och andfåddhet ett tag, sen går det över. Och det gör mig risig efteråt.
Akerhage
2013-11-23, 09:51
Nej, det spelar ingen roll vad för dryck. Tror det är alkoholen i sig som gör det för mig, men är osäker. Har dock inte märkt skillnad på sprit, öl,vin, whisky, rom etc. Det är alltid samma sak för min del. Oavsett mängd. Men allergitabletter gör märkbar skillnad.
awesomooo
2013-11-23, 09:53
- Ät frukost när du vaknar, jag vet att det kan vara jobbigt men du kommer inte må bättre av att gå runt bakis med tom mage.
- Ställ dig i duschen och byt kläder så man känner sig fräschare och inte luktar krogen
- Drick mycket vatten
- Ät igen, kanske något lite flottigare
- Gå ut och gå
Beror väl lite på när man vaknar men jag brukar alltid vakna riktigt tidigt när jag har druckit.
Intressant.
Det finns ju det här fenomenet som kallas "asian flush", där ffa östasiater (kina, korea, japan) har någon vajsing med metaboliseringen av alkohol och får allergiska reaktioner.
Men visst, en allergitablett torde onekligen göra skillnad.
När det varit riktigt illa, för övrigt, har jag köpt ett sexpack folle och druckit dagen efter. Avslutas gärna med mat som ger en insulintopp för serotoninproduktion och kontextuellt välmående relaterat till minskade kortisolnivåer. Man landar onekligen mjukare och det går ur kroppen utan hjärtklappning och skit.
Rekommenderas dock inte om det finns klara alkistendenser.
Ignatius72
2013-11-23, 10:11
Kommer man ihåg att dricka vatten/resorb/gainomax när man kommer hem så är man inte tillräckligt full för att bli bakis.
Bästa tipset är det tråkiga, skippa whiskeyprovningen kl4, sista bärsen osv. Få i dig vatten under kvällen.
Va det någon som visste varför Druvsocker skulle vara så bra? Det jag hittade på nätet var att det "gav energi".. då är ju frågan ifall det bara räcker med några gram Glukos-fruktossirap-baserade godisar och mjölk istället för en gainomax på kvällen efter en redig fylla. :)
GymJimmy
2013-12-06, 09:14
Samma dag du ska dricka:
- Ät mycket mycket mat.
- Håll dig till en typ av dricka.
- Av personlig erfarenhet så blir jag mindre bakis av rensprit. Så ifall jag dricker så håller jag mig till vodka.
- När du kommer hem från festen/krogen. Ta två resorb, drick 3-4 stora glas vatten och en ipren. (Då slipper du huvudvärken dagen efter, funkar varje gång.)
- Gå inte och lägg dig när du är som fullast.
Dagen efter:
- Ta en lång kalldusch, då vaknar du till.
- Ät en rejäl måltid. (gärna med ägg).
- Drick mycket vatten under dagen.
- Ta en promenad eller rör på dig på annat vis.
När det varit riktigt illa, för övrigt, har jag köpt ett sexpack folle och druckit dagen efter. Avslutas gärna med mat som ger en insulintopp för serotoninproduktion och kontextuellt välmående relaterat till minskade kortisolnivåer. Man landar onekligen mjukare och det går ur kroppen utan hjärtklappning och skit.
Rekommenderas dock inte om det finns klara alkistendenser.Har alltid funderat på varför man tar sig igenom helvete så mycket lindrigare genom en "återställare" i form av några lättare öl/cider, eller ja, ibland mår man direkt bra av att dricka lite till dagen därpå och bakfyllan blir aldrig ett faktum.
Men varför räcker det med så lite alkohol för att ta kål en bakfylla och undvika allt djävulskap som medföljer det dygnet efter?
Edit: Jaha, läste fel.
Bra fråga.
Oljeblixten
2013-12-06, 09:46
Ett par starköl och en hamburgare till frukost så är man set. Inte att rekommendera i det långa loppet.
Någon som visste varför druvsocker skulle vara så bra mot baksmällan? Vad fyller den för funktion mot baksmällan?
Ät och drick innan du lägger dig.
Raschmus
2014-04-10, 12:19
Vanligtvis blir jag inte märkvärt bakis men de få gånger det är katastrof så är det lätt botat. En del aspekter ur mina tips är kanske inte att föredra men det fungerar varenda gång:
* Vakna, drick vatten
* Duscha kallt
* Kamma dig, mycket parfym o deo
* Skjorta, gärna kostymbyxor
* En fyra vodka eller whiskey
* Gå ut i friska luften och umgås med polare
* Fortfarande känningar så drick ett par öl
Katching. Du kan vara lite seg på måndagen men du mår kung.
Färsk frukt, mycket vätska och sen sex såklart, sex funkar mot allt
vicarious
2014-04-10, 18:12
Någon som visste varför druvsocker skulle vara så bra mot baksmällan? Vad fyller den för funktion mot baksmällan?
Aldrig hört men det låter som hittepå. Vem har sagt det? Det går inte att påskynda nedbrytningsprocessen av alkohol i kroppen. Däremot kan man givetvis göra diverse saker för att känna sig/må bättre.
Sohlsken
2014-04-10, 18:14
Massa vatten och citrusfrukt. Blev man riktigt rak dagen innan är det bara att undvika mat helt och låta kroppen göra sitt.
förebygg genom att: Ät något när du kommer hem. Menar inte att du ska grisa 3mcd-mål, men ät något vettigt. Drick åtminståne 2 glas vatten. Lägg dig inte direkt om det snurrar, varva ner i den mån det går.
Dagen efter: En stadig frukost med mycket vätska så snart du kan, gärna efter en dusch. Frisk luft, vattniga frukter.
http://www.huffingtonpost.com/2013/10/09/sprite-hangover-cure_n_4071282.html
Testade dricka sprite senaste fyllan och placebo eller inte, jag hade ingen galen baksmälla. Brukar vanligtvis vara helt utslagen men nu var det nästan drägligt.
Armed Dingo
2014-04-11, 10:38
Alla dessa tips kommer från folk som helt klart inte varit bakis. Bakis är inte att vara lite seg och känna för att ligga på soffan. Bakis är att kallsvettas, få frossningar, feber och inte kunna gå upp ur sängen förrän kl 17.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Armed Dingo
2014-04-11, 10:39
För att inte tala om huvudvärken/migränen
Alla dessa tips kommer från folk som helt klart inte varit bakis. Bakis är inte att vara lite seg och känna för att ligga på soffan. Bakis är att kallsvettas, få frossningar, feber och inte kunna gå upp ur sängen förrän kl 17.
Låter stabilt, fortsätt så!
Är det bara jag, eller är det inte en ganska dålig idé att hinka en jäkla massa vatten precis innan man ska gå och lägga sig?
VoDaresVins
2014-04-11, 12:06
För att inte tala om ångesten för saker man sagt och gjort.
Tror inte på nån bakismedicin om man redan är där. Som nämnt istället, vatten och mat under kvällen och efter man kommit hem. Minst en halvliter vatten innan sängs. Skippa feströkningen.
VoDaresVins
2014-04-11, 12:07
Är det bara jag, eller är det inte en ganska dålig idé att hinka en jäkla massa vatten precis innan man ska gå och lägga sig?
Varför? Alltid torr som en öken hursomhelst när man vaknar.
This! I bästa fall kommer man upp före 18 :(
Har jag migrän piller så är det det enda som funkar!
Varför? Alltid torr som en öken hursomhelst när man vaknar.
Även om du drar i dig en massa vatten innan du somnar? Kanske dags att överge den tekniken då? :D
Alla funkar väl olika. Men drar jag i mig några liter vatten innan jag slocknar kommer jag vara uppe och pissa minst 3 gånger.
MVH
Gammal gubbe
ARMSTARK
2014-04-11, 14:13
Att inte dricka alls är det enda som funkar 100%, men det är lika roligt som att titta på färg som torkar, så det går bort.
Varannan vatten hela kvällen funkar, men få kommer ihåg att göra det efter drink nr3 när det börjar bli roligt.
En riktigt äcklig baksmälla botas bäst med en fet grogg. Jodå, bit ihop bara! :cool:
vicarious
2014-04-11, 14:57
Även om du drar i dig en massa vatten innan du somnar? Kanske dags att överge den tekniken då? :D
Alla funkar väl olika. Men drar jag i mig några liter vatten innan jag slocknar kommer jag vara uppe och pissa minst 3 gånger.
MVH
Gammal gubbe
Nej så olika är vi inte. Huruvida man behåller vattnet eller inte beror på hur mycket man har druckit och hur mycket som finns kvar i kroppen när man går och lägger sig. Alkohol nedreglerar hormonet ADH (antidiuretiskt hormon) som reglerar vätskebalansen. Om ADH är slaget ur spel så behåller kroppen inte särskilt mycket av den vätska som intas och det rinner nästan rakt igenom, d vs man måste pissa stup i kvarten och resultatet är att man blir uttorkad. Uttorkningen i sig leder ofta till huvudvärk.
Detta skriver jag under på. Äta mat, gå ut och gå? Finns inte på kartan. När jag druckit ligger jag i sängen till kl 17-18. Försöker jag ens sätta mig upp känns det som att huvudet bokstavligt talat ska explodera. Det finns inget annat än att sova bort hela dagen som hjälper.
Tack vare detta dricker jag mig full kanske 2 gånger / år.
VoDaresVins
2014-04-11, 15:33
MVH
Gammal gubbe
Får väl säga igen varför? :)
Dricker inte några liter när jag kommer hem, men mellan halvliter - liter. Även om jag vaknar kissnödig några timmar senare är jag ändå törstig igen, men mår klart bättre än om jag skippar vattnet. Att urinet sen är mörkgult säger ju också sitt.
Drick några glas vatten / ät något innan du lägger dig, sen ut och ta en promenad och ät något när du har vaknat brukar funka helt okej!
kebookebbe
2014-04-11, 16:01
Du är nog den sämsta drickaren jag har hört talas om. Kör du bara ren sprit utan mat o vatten under drickandet? Och inget innan sängen heller?
Ungkarlsliv
2014-04-11, 20:03
Du är nog den sämsta drickaren jag har hört talas om. Kör du bara ren sprit utan mat o vatten under drickandet? Och inget innan sängen heller?
Du är nog den sämsta broscience killen jag träffat på. Du har inte heller varit riktigt bakfull om du tror att det går att dämpa med mat, vatten och en viss sorts alkohol. Det spelar ingen roll vad du gör dagen innan, under kvällen och dagen efter om du har lätt för att bli bakfull.
Det spelar ingen roll vad jag gör eller om jag dricker 8st eller 40st öl (har hänt), jag spyr oftast i minst två dygn efteråt, kallsvettningar, skakningar, yrsel etc etc. Det enda som hjälper är sömn och tid. Bakfylla måste vara det mest broscience fyllda ämnet tillsammans med träning och kost.
Folk som tycker lite huvudvärk, seghet och ångest är bakfylla får mig att gapskratta.
Edit. Min farsa och sex stycken av mina syskon har det likadant och min farfar har druckit en gång i hela sitt liv, då var han bakfull i tre dagar och har aldrig mer druckit efter det.
ARMSTARK
2014-04-11, 22:49
Du är nog den sämsta broscience killen jag träffat på. Du har inte heller varit riktigt bakfull om du tror att det går att dämpa med mat, vatten och en viss sorts alkohol. Det spelar ingen roll vad du gör dagen innan, under kvällen och dagen efter om du har lätt för att bli bakfull.
Det spelar ingen roll vad jag gör eller om jag dricker 8st eller 40st öl (har hänt), jag spyr oftast i minst två dygn efteråt, kallsvettningar, skakningar, yrsel etc etc. Det enda som hjälper är sömn och tid. Bakfylla måste vara det mest broscience fyllda ämnet tillsammans med träning och kost.
Folk som tycker lite huvudvärk, seghet och ångest är bakfylla får mig att gapskratta.
Edit. Min farsa och sex stycken av mina syskon har det likadant och min farfar har druckit en gång i hela sitt liv, då var han bakfull i tre dagar och har aldrig mer druckit efter det.
Men då kvalar du in på mitt nr3 tips, ta en fet grogg. Det är antagligen så långt man kan komma ifrån att vara politiskt korrekt, men kan man peta i sig 40 bärs kan man ta en återställare / dricka måttligt en dag till för en mjukare landning.
Varit där, gjort skiten.
vicarious
2014-04-11, 22:55
Jag har aldrig förstått mig på återställaren. Vad ska den åstadkomma? Få en att må bättre genom att dricka ännu mer alkohol? Logiskt? Låter mer som en "tuff grej" man ska göra för att visa hur hård man är.
Jag har aldrig förstått mig på återställaren. Vad ska den åstadkomma? Få en att må bättre genom att dricka ännu mer alkohol? Logiskt? Låter mer som en "tuff grej" man ska göra för att visa hur hård man är.Helgalkoholister eller föredettingar kan relatera till återställaren. Vanligtvis räcker det med en öl eller så runt 12 tiden, nu var det många år sedan sist jag hade en "återställare" då jag dricker några öl de gånger jag dricker numera, men "bakisdagen" känns rätt okej och den stora tunga smällen kommer oftast runt 20-22 men då är man antagligen på väg att lägga sig för att gå upp måndag morgon och så börjar hela veckan om och man bara längtar tills fredag/lördag kommer då man får supa och svina igen.
Helgalkoholister eller föredettingar kan relatera till återställaren. Vanligtvis räcker det med en öl eller så runt 12 tiden, nu var det många år sedan sist jag hade en "återställare" då jag dricker några öl de gånger jag dricker numera, men "bakisdagen" känns rätt okej och den stora tunga smällen kommer oftast runt 20-22 men då är man antagligen på väg att lägga sig för att gå upp måndag morgon och så börjar hela veckan om och man bara längtar tills fredag/lördag kommer då man får supa och svina igen.
Enda anledningen till att jag avstår återställare är att jag är rädd för att få alkoholproblem på riktigt då. Men den hjälper verkligen?
Enda anledningen till att jag avstår återställare är att jag är rädd för att få alkoholproblem på riktigt då. Men den hjälper verkligen?
Annars hade livet på festival varit ohållbart :D Dock är det svårt för mig och uttala mig då jag är lyckligt lottad att aldrig bli bakis (i princip) oberoende av mängder. Detsamma gäller (framförallt gällde förr om dagar) min far. Är nog individuellt.
Arf Pingvin
2014-04-12, 07:17
Nyckeln till en lyckad tredagars är frukostölen.
StarkaUlf
2014-04-12, 07:33
Efterfesta till 11-12, ät en pizza,, håll dig vaken ett par timmar till. Sov sedan 12-15 timmar. So much win varje gång. Visserligen går söndag bort till inte så mycket, men du sover under tiden man egentligen hade varit bakis och vaknar upp som en ny man \o/ Vilket man ju vill varje gång ändå.
Peta i sig mat och/eller snacks med mycket salt tillsammans med drickat brukar vara bra. Sen när man kommer hem så trycker man burgare eller dylikt eller om man inte känner för mat så 2st resorb och tanka så mycket vatten man pallar. Sen så sitt uppe och vänta ut den värsta fyllan, drick vatten under tiden. Då brukar iaf jag må OK nästa dag. Det brukar fungera hyfsat även när jag är riktigt ordentligt knall.
Det sämsta man kan göra är att typ att slockna på soffan med kläderna på utan att ha ätit/druckit något annat än alkohol sen innan förfesten. Dom gånger det hänt så är jag dödsbakis.
Återställare håller jag mig av princip borta från, brukar även vänta till jag mår OK innan jag dricker igen under "flerdagars". Ofta är det typ "fan, nu mår jag bra igen.. då kan jag ta en bärs"
Äta ordentligt innan, inte bara precis innan utan helst hela dagen innan fyllan, gärna dagen innan där med. Se till att få i sig vätska under festandet också, undvika färgad sprit och dessutom sluta dricka när man är sketfull. Måste ju inte bibehålla apfyllan liksom.
Så lite promenad i friska luften, käk och vätska innan sänggående. Det värsta är att gå och lägga sig nrä allt snurrar, då mår man piss i flera dagar efteråt.
Armed Dingo
2014-04-12, 11:51
Dricker mest öl när jag väl dricker. Det hela beror mycket på en slags dagsform. Om det vill sig illa får jag lätta bakissyndrom vid bara 2-3 öl, som t.ex. huvudvärken men jag kan fortfarande fungera normalt.
Dricker jag 10 öl däremot så är det kört dagen efter. KÖRT med stora bokstäver. Och egentligen börjar besvären redan samma kväll, jag är bara för full för att verkligen lida av dem. Huvudvärken kommer på en gång och blir smälltrött.
Ibland har jag tur och kan dra i mig runt 5 öl och ändå bara få lindriga besvär dagen efter. Kan tänka mig att det jag känner efter 5 är vad många som tål det bättre känner efter 15. Dessa gånger verkar ha gemensamt att jag alltid har magen full med mat när jag börjar dricka.
Sprit och groggar tror jag bannemig jag tål bättre. Öl blir jag alltid trött av och får andra negativa vibbar. Vin är lite blandat, oftast fungerar det inte bra. Om det däremot bara dricks ljus sprit med läsk/juice så kan jag faktiskt uppleva tagg tidigt, men jag slutar alltid innan det spårar ur då jag hellre får en malariaspruta i armen (det finns botemedel) än sätter mig i sitsen att vara ordentligt bakfull. Har aldrig haft en sjukdom som fått mig att må i närheten så dåligt som när jag är bakfull efter 10+ öl.
Nu var det flera år sedan jag hade en ordentlig fylla på endast sprit/groggar så jag vet inte hur jag reagerar på det dagen efter och har ingen lust att ta risken för att få veta.
Tredje gången jag kom i kontakt med alkohol i mitt liv var som 13åring och det blev nog ungefär en halv flaska vodka blandat med fanta. Jag har inget minne av något från ungefär kl 19 till kl 15 dagen efter när jag vaknade hemma i min säng. Jag har aldrig fått minnesluckor sedan dess. Vet inte om jag utvecklade intolerans efter händelsen som jag fortfarande bär med mig.
ARMSTARK
2014-04-12, 17:15
Jag har aldrig förstått mig på återställaren. Vad ska den åstadkomma? Få en att må bättre genom att dricka ännu mer alkohol? Logiskt? Låter mer som en "tuff grej" man ska göra för att visa hur hård man är.
Varför det fungerar så bra vet jag inte, kanske den gamla "lika löser lika". ��
Alkisvarning, visst, men efter en halv liters 50/50 grogg är baksmällan som bortblåst. Tuff grej är nog så långt från sanningen man kan komma, speciellt som man sitter ensam och förmodligen inte är sådär jättestolt över sitt beteende.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.