Visa fullständig version : Alli
Christyle
2010-02-04, 18:25
Jaha Som de säger i reklamen: "Går du ner 1kg på egen hand så hjälper Alli dig att gå ner 2kg nu blir det roligare att väga sig"?.
Är detta BS! eller är detta ens bra under deff? vad tror ni? jag tror att en del muskler rycker pågrund av att något ämne i tabletterna gör att du går ner så snabbt eller så är det bara skitsnack hahaha så vad tror ni själva?:D
Det Alli gör är väl att det hindrar en viss del av fettet från näringen du sätter i dig att tas upp av kroppen så det rinner ut bakvägen istället.
Läste någon tråd om det här tidigare om någon som hade en tvättsvamp i kalsongerna för att slippa att det rinner ut hela tiden.. känns kanske inte som något jag skulle vilja vara med om.
Rätta mig om jag har fel.
young_george
2010-02-04, 18:34
Det är inget "ämne i tabletterna" som gör att du förbränner si och så. Detta hade troligtvis varit olagligt, i stil med liknande centralstimulerande.
Vad Alli gör är att se till att inte allt dietärt fett "kommer ur kroppen utan att passera gå" så att säga. Du bajsar ut det.
Alli binder upp en del av fettet du äter och låter detta passera orört genom tarmen så att du skiter ut det. Har för mig att det skulle vara en tredjedel av fettet som "räknas bort"
Christyle
2010-02-04, 18:45
Ahh okej men är detta något att rekommendera under deff? skulle ni själva tänka er använda detta t.e.x.?
young_george
2010-02-04, 18:48
Ahh okej men är detta något att rekommendera under deff? skulle ni själva tänka er använda detta t.e.x.?
Det kommer ha samma effekt som att utesluta samma mängd fett ur dieten, om man bortser från eventuella genanta "ändkanalsproblem" då.
Jag ser ingen anledning för en person att använda detta om man kan kontrollera sitt energiintag.
Måste man "kura" alli eller kan man använda det vid enstaka tillfällen? :D Låter guld värt att slänga i sig en dos alli innan ett släktkalas med gräddtårta!
Inte en chans, hade jag varit allvarligt överviktig så visst, men med en diet enbart i estetiskt syfte har jag tillräckligt med kunskap för att klara det på egen hand.
Receptet för min framgång är ~ -500kcal/dag, 3g protein/kg, ingen cardio, tung styrka.
Christyle
2010-02-04, 19:00
måste man "kura" alli eller kan man använda det vid enstaka tillfällen? :d låter guld värt att slänga i sig en dos alli innan ett släktkalas med gräddtårta!
haha
Eddie Vedder
2010-02-04, 20:23
skulle ni själva tänka er använda detta t.e.x.?
Inte ens mot betalning.
OneManArmy
2010-02-04, 20:39
Måste man "kura" alli eller kan man använda det vid enstaka tillfällen? :D Låter guld värt att slänga i sig en dos alli innan ett släktkalas med gräddtårta!
Blir ett långt toalett besök alternativt bruna kallingar efter gräddtårtan då.
En kompis provade det där när hon försökte gå ned i vikt.. Resulterade i att så fort hon råkade käka lite fett så fick hon paniklöpa till toan med akut diarré.
Alli är skit, kör standard deff istället
Morsan äter dedär.. ren bs ... man ska väl ha över bmi 28 eller något med för att få köpa det.. hon var tvungen att mäta sig och väga sig och skit på apoteket iaf ...
Nä, kör vanlig hederlig deff istället och håll koll på vad du stoppar i dig.
Eddie Vedder
2010-02-04, 21:16
Morsan äter dedär.. ren bs ... man ska väl ha över bmi 28 eller något med för att få köpa det.. hon var tvungen att mäta sig och väga sig och skit på apoteket iaf ...
Det kände jag inte till, glädjande nyheter!:thumbup: Då minskar ju risken att det missbrukas av anorektiker något i alla fall. Men givetvis kan det fortfarande "langas".:(
young_george
2010-02-04, 21:20
Är inte definitionen av receptfritt att det är fritt för vem som helst att handla det?
Alli är receptfritt
Min chef på jobbet använder det då och då, han påstod att racerbajset blir ett bra tag efter han ätit. Har nåt minne av att han sa nästa dag, men det måste jag slumrat ihop själv när han pratade?
Motoranimal
2010-02-04, 21:24
Har använt alli i ett halvår och slutade med det i november. Tycker faktiskt inte man ska använda detta. Jobbiga bieverkningar och faktiskt är det lite oetiskt tycker jag att man ska äta mer energi än man vill ha i sig med tanke på att det finns folk som svälter.
Är inte definitionen av receptfritt att det är fritt för vem som helst att handla det?
Nej, att man inte behöver förskrivning (recept) av läkare för att köpa det.
Kravmaga
2010-02-04, 22:35
Det kände jag inte till, glädjande nyheter!:thumbup: Då minskar ju risken att det missbrukas av anorektiker något i alla fall. Men givetvis kan det fortfarande "langas".:(
Vad jag förstått var det en hel del kontroverser och just pga ovanstående anledning som en BMI-gräns sattes för att göra Alli receptfritt.
Mestalla
2010-02-04, 23:07
Prövade det vid förra årets def då jag hatar o va hungrig precis som alla andra men det funkade inte bättre utan det enda som blev bättre var farten på bajset...slängde skiten efter två veckor.
young_george
2010-02-04, 23:39
Nej, att man inte behöver förskrivning (recept) av läkare för att köpa det.
Vad är skillnaden i praktiken?
MrBurner
2010-02-05, 00:01
Anna, 9, får kanske inte gå in och köpa på sig tre paket.
Prövade det vid förra årets def då jag hatar o va hungrig precis som alla andra men det funkade inte bättre utan det enda som blev bättre var farten på bajset...slängde skiten efter två veckor.
Du kunde skickat det till mig för låta mig bli överbevisad i praktiken med! Tycker fortfarande det låter guld med att ha en ätardag på kalas utan att fuska i deffen med enda biverkning att kissa lite ur röven. Fast biverkningen kanske håller i sig mer än en dag vid en dos?
Alli minskar upptaget av fett, men det stänger inte helt av det, plus att det ju inte påverkar upptaget av de andra makronäringsämnena. Det funkar m.a.o. inte så att du kan trycka i dig hur mycket tårta som helst utan att ta upp en enda kalori.
ALLI blockerar kroppens nedbrytning av fett, så att en del av det fett man äter passerar ospjälkat ut ur kroppen. Det är samma substans som i Xenical, men i halva styrkan per kapsel.
Man kan använda det "vid behov" (inför gräddtårtepartyt t ex) men det är inte att rekommendera, eftersom fettrik mat + ALLI = geggiga biverkningar.
Det verkar gå utmärkt för vem som helst att köpa det. Har väninnor som är normalviktiga (BMI < 25) och fått köpa utan problem. Tyvärr, för jag skulle verkligen önska större restriktivitet.
Å andra sidan är det rätt meningslöst för anorektiker. Om man INTE äter fett, får man nämligen ingen effekt alls, utom ett hål i plånboken. ALLI fungerar som ett "antabus mot fett". Antabus+alkohol = må pyton, Antabus+ingen alkohol = plusminus noll. ALLI+fett = toa, ALLI+ inget fett = plusminus noll.
Sedan retar jag mig till vanvett på formuleringen i TV-reklamen: Om du vill ha det resultat du förtjänar. Va ??? ALLI är ju en form av "fusk", eftersom man kan äta mer fett än man annars skulle ha gjort. Ungefär som att en fusklapp på tentan skulle ge det betyg som man förtjänar.
Det resultat som man verkligen gjort sig förtjänt av, är väl det som man får genom bra kost och träning. Inte genom att käka piller som gör att man sk-r ut maten.... ????
Eddie Vedder
2010-02-05, 09:02
Lågkolhydratkost utan att räkna kalorier är minst lika effektivt som konkret kaloribegränsad diet med bajsmedicin:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142643
Min erfarenhet är att den håller vad den lovar, sen är det ju svårt och mäta om det är just 1/4 av fettet som går ut med avföroingen. Men att man skiter ut fett bokstavligen talat fixar den definitivt. Och det är nog ett antal kalorier som går ut bakvägen, beroende på uhr kosten ser ut. Så - i kaloribalansen genom Alli kan vara ett komplement till övriga deffen.
Men man ska vara försiktig med för högt fettintag då det kan leda till väldigt ofräscha toalettbesök.
Eddie Vedder
2010-02-05, 09:29
Men man ska vara försiktig med för högt fettintag då det kan leda till väldigt ofräscha toalettbesök.
Dessutom är väl inte diarrén den enda konsekvensen heller? Det är väl även meningen att ha en Antabusliknande effekt som får en att må illa vid högt fettintag?
Så att äta sig tokfet på en relativt fettsnål kost går ju ändå. Och det är knappast svårt att äta enorma kalorimängder på fettsnålt heller. Syltmackor någon?;)
John Hargrave från ZUG.com har utfört ett mycket ovetenskapligt experiment i 5 delar som behandlar kombinationen av ett högt fettintag och Alli. http://www.zug.com/live/81557/The-Alli-Experiment.html
Dessutom är väl inte diarrén den enda konsekvensen heller? Det är väl även meningen att ha en Antabusliknande effekt som får en att må illa vid högt fettintag?
Det är nog en följd av att det blir kaos i magen snarare än en direkt effekt av något ingående ämne i Alli.
Sedan tycker jag väl, även om jag också stör mig på marknadsföringen (som ju snarare riktar sig till den som har fem estetiska kilon för mycket än till den för vilken Alli verkligen är ett komplement), att man kan diskutera det utan att hamna i tjatet om vem som "förtjänar" att gå ned i vikt eller inte, använda löjliga epitet på preparatet osv.
bara jag som vill tvångsmata dr dahlqvist med detta ;)
ontopic. Jag har ett BMI kring 30. så jag får köpa, men jag skulle aldrig i mitt liv rekommendera det eler använda det själv. det är för gravt överviktiga
bara jag som vill tvångsmata dr dahlqvist med detta ;)
ontopic. Jag har ett BMI kring 30. så jag får köpa, men jag skulle aldrig i mitt liv rekommendera det eler använda det själv. det är för gravt överviktiga
Åhå, fetma med andra ord. Själv är jag bara överviktig.
Det är skitsnack att man måste ha ett visst BMI för att köpa den eller att man måste väga sig på Apoteket. Både jag och ej överviktiga kompisar har köpt utan problem, det enda de frågade var om medicinen var till mig eller någon annan person och den i så fall hade "startpaketet" som innehåller broschyr med kosttips etc. Däremot kan jag tänka mig att personer under 18 inte får köpa den men kan ha fel.
Jag märkte inte av någon "extra" effekt av Alli när jag åt nyttigt. Som ett experiment prövade jag även att äta en flottig pizza men inte heller det påverkade toabesöken eller det som hamnade i toan. Verkar vara lite individuellt den där "antabus-effekten".
Om man betänker vad det kostar = ganska dyrt så anser jag att det inte på långa vägar är värt pengarna. Åtminstone inte för mig. Sedan tror jag att det blir en psykologisk effekt av det. Äter man Alli tror jag att man automatiskt unnar sig lite mer onyttiga saker än om man inte skulle ha ätit Alli = mindre viktnedgång.
majak0vskij
2010-02-06, 00:13
Hur kontrollerar man att ingen under 18 köper Alli på Apotekets webshop månn tro?
Det saluförs där med.
Det är nog en följd av att det blir kaos i magen snarare än en direkt effekt av något ingående ämne i Alli.
Sedan tycker jag väl, även om jag också stör mig på marknadsföringen (som ju snarare riktar sig till den som har fem estetiska kilon för mycket än till den för vilken Alli verkligen är ett komplement), att man kan diskutera det utan att hamna i tjatet om vem som "förtjänar" att gå ned i vikt eller inte, använda löjliga epitet på preparatet osv.
Resultatet av att driva en politik för den "fria marknaden" samt försäljningen av Apoteket AB?
Gillar biverkningslistan.
De två punkterna jag markerat räcker gott och väl för att jag inte skulle vilja prova.
Dessa kan drabba upp till 1 av 10 personer som tar alli
• Magsmärta (buksmärta).
• Inkontinens (avföring).
• Rinnande/flytande avföring.
• Oftare förekommande avföring.
• Oro.
Dessa kan drabba mer än 1 av 10 personer som tar alli
• Gaser (flatulens) med eller utan oljig utsöndring.
• Plötslig avföring.
• Fet eller oljig avföring.
• Mjuk avföring.
Saxat från apotekets hemsida.
OneManArmy
2010-02-07, 16:12
Gillar biverkningslistan.
Fy fan vad vidrigt.. Gå omkring och skita på sig konstant läre ju vara mysigt
JakeShaft
2010-04-24, 11:10
Skulle jag ha en direkt ohälsosam mängd fett pch inte klarar av en ordentlig diet skulle jag nog investera. Men i sådana situationer borde det finnas bättre åtgärder som operation eller receptbelagda preparat?
Jag undrar vilken målgrupp Apoteket har med produkten, de riktigt feta borde få hjälp av sjukvården och de som har lätt övervikt smäller väl knappast i sig extrema mängder fett? Apoteket borde ändå ha lite moral i sin marknadsföring kan man tycka, är väl ändå staten som äger företaget "Apoteket AB".
eriksvensson
2010-04-24, 12:22
Kan inte någon prova LCHF och alli? Vore spännande att se hur man mår i byxan efter det.. :)
Erik
man blir extremt deprimerad av det har jag hört, man får inte lika mycket glädje-hormon eller var det nu var. Inte 100% säker, man hört folk som skrivit att de blev frågade om de hade det bra i hemmet osv. för annars kan det leda till självmordstankar.
Eddie Vedder
2010-04-24, 20:02
man blir extremt deprimerad av det har jag hört, man får inte lika mycket glädje-hormon eller var det nu var. Inte 100% säker, man hört folk som skrivit att de blev frågade om de hade det bra i hemmet osv. för annars kan det leda till självmordstankar.
Du blandar ihop bantningspreparat nu. Alli har som enda effekt att det hindrar spjälkningen av fett. De preparat som påverkar belöningssystemet är t.ex. Accomplia och Reductil som både dragits in vad jag vet.
kinky allie
2010-10-20, 18:56
Vart kan man köpa reductil som är äkta ?
Eddie Vedder
2010-10-20, 19:17
Vart kan man köpa reductil som är äkta ?
Indraget för närvarande tack och lov.
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2010/Reductil-indraget-tillsvidare-/
Inget fel på tabletterna egentligen så länge man använder dem rätt. Dvs folk tar ju tabletterna utan att träna och tro att fett kommer gå bort, vilket gör att de äter ännu sämre mat och går upp istället. Känner ett par stycken som går på dessa tabletter, dem säger att det funkar och den enda biverkningen är ju då att avföring = flytande/gul. Dock vet jag ju inte om det kan räknas som en biverkning.
Funkar nästan som xenical, dock är xenical "unpredictable" och när du trodde att du hade fisit så hade du fel.
Dom är ju iaf ärliga
http://www.dietpillsreviews.co.uk/images/alli-nasty-side-effects.jpg
WHITEFOLKS
2010-10-21, 16:29
Inget fel på tabletterna egentligen så länge man använder dem rätt. Dvs folk tar ju tabletterna utan att träna och tro att fett kommer gå bort, vilket gör att de äter ännu sämre mat och går upp istället. Känner ett par stycken som går på dessa tabletter, dem säger att det funkar och den enda biverkningen är ju då att avföring = flytande/gul. Dock vet jag ju inte om det kan räknas som en biverkning.
Funkar nästan som xenical, dock är xenical "unpredictable" och när du trodde att du hade fisit så hade du fel.
Det är samma verksamma ämne (Orlistat) i xenical och alli, bara olika mängder.
Cerberus
2010-10-21, 20:01
folk borde ju åtminstone lära sig att äta mindre fet mat om de använder alli. Jag skippar nog hellre ätardagen än kör på alli o sen får kissa me röven..
Eddie Vedder
2010-10-21, 20:12
folk borde ju åtminstone lära sig att äta mindre fet mat om de använder alli. Jag skippar nog hellre ätardagen än kör på alli o sen får kissa me röven..
Det är ju det som är hela grundidén. Inte att fett ska storkunsumerar och skitas ut. Grundtanken är att fettkonsumtionen skall minska.
Cerberus
2010-10-21, 20:20
Det är ju det som är hela grundidén. Inte att fett ska storkunsumerar och skitas ut. Grundtanken är att fettkonsumtionen skall minska.
så det fanns en grundidé...
går ju att lura systemet genom att äta mer av kolisar istället. Har bett alla på facebook att köpa detta så de kan recensera :D
Eddie Vedder
2010-10-21, 20:22
går ju att lura systemet genom att äta mer av kolisar istället.
Ja det är ju motargumentet. Man kan fortfarande äta massa mackor och pasta och flingor med sylt.
Albin Eriksson
2010-10-21, 20:29
Två stycken Alli = 1 stycken Xenical.
Albin Eriksson
2010-10-21, 20:30
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14110820
Eddie Vedder
2010-10-21, 20:34
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14110820
Riktigt bra skrivet Albin! Saknar en blogg i din länklista dock.*rolleyes*
Albin Eriksson
2010-10-22, 13:36
Riktigt bra skrivet Albin! Saknar en blogg i din länklista dock.*rolleyes*
haha, ja vi kan göra ett utbyte där? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.