handdator

Visa fullständig version : OMG vilken hantelroddsuppenbarelse :D

Seb74
2010-02-03, 15:04
Har länge tänkt på det där med dra med armbågarna och försök inte dra med armen osv osv, men det har ändå blivit så att man dragit med armen.

Men så idag var jag väl lite trött i biceps, och på nåt naturligt sätt så bara kopplade jag ur armen, och det blev som hanteln typ åkte upp och ned av sig själv, som om nån annan lyfte den, och armarna var relativt avslappnade.

Vart PB direkt såklart, 2 rep extra :)

Hoppas nu bara jag gjorde rätt...kände ingen direkt wow-känsla i ryggen, mest att magen jobbade som fan, men känslan i armarna var att dom var jäkligt urkopplade och hanteln bara svävade upp från golvet.

Lite coolt, kände att jag måste dela med mig...intresseklubben antecknar antar jag... ;)

Ungrim
2010-02-03, 15:06
Ha Ha, Grattis! (eller nått sånt) :)

Onigiri
2010-02-03, 15:07
Visst är det underbart när det bara klickar till i vissa övningar och man blir "aha det var SÅHÄR man skulle lyfta" man förblir odödlig resten av dygnet, i like that.

Seb74
2010-02-03, 15:13
Visst är det underbart när det bara klickar till i vissa övningar och man blir "aha det var SÅHÄR man skulle lyfta" man förblir odödlig resten av dygnet, i like that.

Ja om det nu ÄR så man ska lyfta, kändes som fusk nästan, som jag gjorde varje rep utan att ta i, förutom stackars magen och på slutet började armar/axlar bli trötta också sista repsen.

Men jag antar att om hanteln åker samma sträcka upp ned och armarna kopplas ur så måste ju nåt annat kopplats in istället, och det borde ju va ryggen nånstans kan man hoppas :D

Sen råkade det bli PB i chins med, men det har nog inte med styrka utan snarare viktnedgången att göra...och där kommer det fanemig aldrig några uppenbarelser :(

LoTiX
2010-02-03, 16:00
Kan la testa nästa gång jag kört slut på biceps hur det känns att rodda lite.

Seb74
2010-02-03, 17:13
Kan la testa nästa gång jag kört slut på biceps hur det känns att rodda lite.

Jag var väl inte helt död i biceps direkt, men det började bli tungt och jag började helt enkelt köra med armen avslappnad, eller det kändes så iallafall...ro och vila armarna samtidigt.
Antar att jag kanske roterade överkroppen aningen mer, men det lär inte va hela förklaringen utan antagligen kopplade jag över till rygg automatiskt genom att försöka vila armarna.

Fernicus
2010-02-03, 17:17

Obeskrivligt nice :D Själv kom jag att tänka på att man i många övningar aktivt ska sänka skuldran, och provade det även i militärpress, och då jävlar förstod jag varför det var en axelövning :hbang:

Scratch89
2010-02-03, 18:00
Om du inte redan provat det, så lägg till en rotation i torson. Det kommer bli en ännu större aha-upplevelse. :)

lanzal
2010-02-03, 18:34
Torson? :(

panzerpig
2010-02-03, 20:29
Torson? :(

Bål/överkropp

Mineur
2010-02-03, 20:46

+1 :thumbup:

Matsa
2010-02-03, 20:57

Ja, bra träning kan verkligen ge en kick som varar resten av dagen. Huge buzz!

Jag hade med ett sådant ögonblick i hantelrodden igår. Jag har inte kört hantelrodd på ett par månader och igår klämde jag ur mig 20 reps med en vikt som jag nätt och jämt gjorde 10 med sist. Detta var dessutom i slutet av ett tungt ryggpass, sist gjorde jag övningen först.

Detta kanske inte var samma sorts aha upplevelse som TS pratar om, men ändå riktigt kul när man märker att det hänt lite med styrkan. Humöret var på topp resten av kvällen. :)

Seb74
2010-02-03, 23:04
Detta kanske inte var samma sorts aha upplevelse som TS pratar om, men ändå riktigt kul när man märker att det hänt lite med styrkan. Humöret var på topp resten av kvällen. :)

Jag hade gärna bytt min upplevelse mot en 100% ökning av styrkan istället ;)

Sheogorath
2010-02-04, 07:51
Att köra slut på biceps innan rygg ger sämsta möjliga förutsättningar för att koppla in ryggen effektivt. Den svagaste länken är den som kommer att sätta det övre taket för vikten och därmed i slutändan för graden av stimulans för målmuskulaturen. Ska man köra föruttröttning (och därom tvistar de lärde...) ska man köra det för just målmuskulaturen: exempelvis stående kabelpullovers för att stressa lats innan man går på rodden; hantelflyes innan bänken, benspark innan böjen osv.

I övrigt och mer On Topic: Att det kändes i magen när du hantelrodde tyder på just det Scratch rekommenderade: ett torso-rotationsmomentet i övningen, vilket är bra! Det är en av fördelarna med enarmsroddar (även med kabel) som ska utnyttjas till fullo.

Seb74
2010-02-04, 10:03
Att köra slut på biceps innan rygg ger sämsta möjliga förutsättningar för att koppla in ryggen effektivt. Den svagaste länken är den som kommer att sätta det övre taket för vikten och därmed i slutändan för graden av stimulans för målmuskulaturen. Ska man köra föruttröttning (och därom tvistar de lärde...) ska man köra det för just målmuskulaturen: exempelvis stående kabelpullovers för att stressa lats innan man går på rodden; hantelflyes innan bänken, benspark innan böjen osv.

I övrigt och mer On Topic: Att det kändes i magen när du hantelrodde tyder på just det Scratch rekommenderade: ett torso-rotationsmomentet i övningen, vilket är bra! Det är en av fördelarna med enarmsroddar (även med kabel) som ska utnyttjas till fullo.

Jag var nog inte extra slut i armarna, hade tränat precis som vanligt, det bara kändes jobbigt och jag testade att koppla av i dom och "fuska upp hanteln" kändes det som...och det vart ju genast fler reps också.

Ok, bra man slipper oroa sig över magen då :)
Är väl ingen magruts-byggare men lite statisk träning och kanske stabilitet borde det ju bli där nere.