Logga in

Visa fullständig version : Det här med att Bulka..

karlingen
2010-02-02, 22:56
Jag för en dialog med 2 kamrater som ser ut som följande:
---------------------------------
Kompis 1: taa inget o bara käka så mycket de går o träna ! Så som rocky :P

Jag: nää inte riktigt.. Då riskerar man att blir fet..
Se den här länken, den förklarar vad en bra Bulk är för ngt.
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

kompis 2: Bli fet sluta karl, varför tror du man deffar för ? För att trimma håret ?
Man har on season och off season

Jag: att äta omåttligt och bara äta allt man kommer åt är en felaktig tanke. Det är vetenskapligt bevisat. Du ska ligga på ett överskott @ 300 kcal per dag och sedan deffa bort det överflöd som har kommit till under din bulk-period. det är bäst att läsa fakta innan man kör med egna teorier.

kompis 2: Snälla har du sett verkligheten, vet du hur feta kroppsbyggare blir under offseason. Tro inte allt du läser, praktiken är annorlunda.Vetenskapligt bevisat hahaha sluta karl

Jag: Ja, jag har sett verkligheten. Pratat med bodybuilders, kostsamordnare osv. De enda som rekommenderar att man äter allt man kommer åt är nybörjare som har fått det rådet av sina vänner. Seriously dude. Har du nått bevis på att man måste äta ihjäl sig för att bli stor i muskelmängden? Vad är bättre, att gå upp 10 kg och kunna lyfta 10 kg mer eller gå upp 20 kg och kunna lyfta 10kg mer?
Read man, before commenting. "Ju mer mat desto mer muskler är ett sätt och se det och det är inte fel i sig. Dock kommer det leda till hastiga ökningar och sannolikt mer fett i förhållande till muskler än vad en mer sansad bulk skulle ge.""

Kompis 2: amen kom igen nu f... Visa merår du ge dig, kom ner på jorden. Va har du tränat i 6 månader och plötsligt vet du allt. bara för att du läser nåt behöver det inte betyda att allt är sant, kanske finns någon poäng. Jag har vänner och släkt, som är kroppsbyggare från 90- och 95+ klassen, och alla som tränar vet att du måste äta i början det du kommer över, inte peta med maten, annars ökar du inte i vikt. Sen kör man definition, och utvecklar det. Petar med maten och räknar kalorier gör man när man ska tävla eller deffar.

Jag: personliga påhopp uppskattas inte. Ska du föra en dialog så gör det som en vuxen människa.
Bara för att jag har korrekt information så behöver det inte betyda att jag är ute o cyklar. Det kan stämma att jag endast har tränat i 9 månader. Men min utveckling med den läran jag fått har varit enormt bättre än många andras.......
Kör du vidare på din teori och så kör jag på min. Så får vi se i slutändan hur det blir. Viktigast är att man gymmar och äter rätt så bör det inte vara några problem.
-------------------------

Frågan är ju då, vem har mest rätt? Jag litar fullständigt på guiden "Vad är en bra Bulk?" än på min polare. Nån som kan ge mig nån bra kommentar att skriva tillbaka till honom som får honom att förstå att hans tänkesätt är fel?
Eller är det jag som har fel? *screwy*

Vad tycker ni?

Kei Landin
2010-02-02, 23:09
nu har jag i och för sig inga som helst belägg för det jag skriver, men har för mig att vid överätning kan kroppen bilda upp till 50% fettfri massa om jag inte minns fel, således kanske det ligger något i att äta väldigt mycket och träna bra. Nu är jag varken påläst eller håller på med bodybuilding så om det är relevant i det här fallet eller kan appliceras till din kompis uttalande låter jag någon annan avgöra

f ö är jag endast 17 år, gymmar inte, och gillar att prata om sånt jag inte vet..

Pepz
2010-02-02, 23:21
diskussionen är tämligen ointressant om man inte vet mer om dig dvs din utgångspunkt.

är du tunn och smal så kan du garanterat äta upp dig 12-15kg på ett år utan att bli alltför fet

är du fet redan nu så ska du akta dig för bulk

karlingen
2010-02-02, 23:23
jag personligen har bulkat färdigt och är på min deff-period. Har byggt på rejält med muskler om man jämnför med hur jag såg ut innan jag började med min bulk.

Men det är ju inte det d handlar om. Det handlar mer om att låt oss säga en person med normalvikt har tänkt att börja bulka. Ska han verkligen äta allt han kommer åt och skylla det på att han bulkar?

Stoltz
2010-02-02, 23:24
Att bulka innebär en viss överätning, och i många nybörjares fall så är mängden mat som faktiskt krävs vid "bulk" väldigt mycket i jämförelse med mängden de flesta nybörjare ätit tidigare.

Ät mycket, ät smart är väl relativt bra tänk. Sedan vad som är smart får du läsa dig till.

Ska tilläggas att använda bulk som en ursäkt för att äta ren skit verkar ske lite väl ofta...

nu har jag i och för sig inga som helst belägg för det jag skriver, men har för mig att vid överätning kan kroppen bilda upp till 50% fettfri massa om jag inte minns fel, således kanske det ligger något i att äta väldigt mycket och träna bra. Nu är jag varken påläst eller håller på med bodybuilding så om det är relevant i det här fallet eller kan appliceras till din kompis uttalande låter jag någon annan avgöra

f ö är jag endast 17 år, gymmar inte, och gillar att prata om sånt jag inte vet..

Det säger du inte...

Pepz
2010-02-02, 23:27
Njaa, det är ju inte det d handlar om. Det handlar mer om att låt oss säga en person med normalviktig har tänkt att börja bulka. Ska han verkligen äta allt han kommer åt och skylla det på att han bulkar?

nu är du inne på en diskussion om att "nyttig" mat bygger bättre än "onyttig"
det finns de oändliga trådar om redan.

kort- är din kost i grunden bra så spelar det ingen roll om du lägger till en pizza varje dag enbart för att få i dig tillräckligt med kalorier så att du hamnar på ett lagom överskott..

storleken på överskottet avgörs av hur fort du vill gå upp i vikt som avgörs av din utgångspunkt, se mitt förra inlägg

:thumbup:

Kei Landin
2010-02-02, 23:32
Det säger du inte...

:smash:

dupper
2010-02-03, 00:09
Ju mer kcal-överskott du har, desto mer muskler/fett lägger du på dig. Det är, enligt mig, dock ingen idé att proppa i dig allt du kan, då detta med stor sannolikhet kommer att sluta i att du lägger på dig väldigt mycket fett, som det kommer att ta mycket längre tid att få bort.

Nej, alla professionella BBs proppar inte i sig mat hursomhelst, de måste tänka på vad de stoppar i sig även off-season, för att inte få allt för mycket fett de sedan måste deffa bort.

Deff innebär ju dessutom utebliven muskeltillväxt, så det gäller ju att väga deff/bulk mot varandra, men det skall inte vara som natt och dag som jag får intrycket av att din kompis tror.

WHITEFOLKS
2010-02-03, 00:31
Sen kan man ju tänka på att vissa personer måste äta "allt de kommer över" för att klara av att komma upp i kcal+.

Sniggel
2010-02-03, 01:04
En normalbyggd person som ska börja träna hade jag inte gett rådet att bulka i varje fall. Kom igång med träningen först och se vad den nya vanan innebär för vikten. Oftast händer något av följande för en normalbyggd nybörjare:

1. Går upp lagom i vikt, stor del muskler
2. Går ner lagom i vikt, bygger lite muskler, kommer i bättre form

Om nummer 2 sker och personen blir riktigt hård (efter att ha tappat mer vikt), har svårt för att öka i styrka efter ett tag och vill bli större, då hade jag rekommenderat bulk.

Men inte att man ska behöva bulka så fort man börjar träna!

Skee
2010-02-03, 15:57
"Tro inte allt du läser, praktiken är annorlunda.Vetenskapligt bevisat hahaha sluta karl"
Här har vi.

karlingen
2010-02-03, 16:01
"Tro inte allt du läser, praktiken är annorlunda.Vetenskapligt bevisat hahaha sluta karl"
Här har vi.

Vad har vi?:P

Skee
2010-02-03, 16:14
Vad har vi?:P

Bra Grejer så klart.

karlingen
2010-02-03, 16:24
Så du håller med det han skriver där?

Skee
2010-02-03, 16:48
Så du håller med det han skriver där?

Yup.

Eddie Vedder
2010-02-03, 16:59
Yup.

Mig veterligt är det högst ovanligt idag att byggarna låter sig sjunka till grisform överhuvudtaget. Jag tycker det verkar som det har i stort sett dött ut och de flesta försöker hålla sig på en någorlunda form även under offseason.

Aldrig att man ser t.ex. Jay Cutler riktigt fet.

Skee
2010-02-03, 17:07
Mig veterligt är det högst ovanligt idag att byggarna låter sig sjunka till grisform överhuvudtaget. Jag tycker det verkar som det har i stort sett dött ut och de flesta försöker hålla sig på en någorlunda form även under offseason.

Jag håller alltså med om just den meningen; inte om allt som skrevs av kompis 2.

Eddie Vedder
2010-02-03, 17:12
Jag håller alltså med om just den meningen; inte om allt som skrevs av kompis 2.

Där står det ju att "praktiken är annorlunda". Hur kan du hålla med om det om nu INTE praktiken är annorlunda utan även tävlande byggare numera försöker att inte hetsbulka?

Skee
2010-02-03, 17:15
Där står det ju att "praktiken är annorlunda". Hur kan du hålla med om det om nu INTE praktiken är annorlunda utan även tävlande byggare numera försöker att inte hetsbulka?

Jag tänkte så att jag isolerade den meningen och funderade på den utanför sammanhanget i vilket den är skriven.

KOP
2010-02-03, 17:18
Det har med väldigt många parametrar att göra, såsom om man prioriterar hälsa, hur lång bulkperioden är (dvs hur fet man hinner bli), om man tänker deffa senare (eller endast jämför uppbyggd muskelmassa från de två olika metoderna), om man får i sig all essentiell föda osv...

Om man endast är ute efter att initialt bygga mest muskelmassa skulle jag tippa på att vräka i sig mat bygger mest. Däremot är det inte hälsosamt, ju mer bf% man har desto sämre bygger man samt deffen blir väldigt mycket längre. Ur rent hälso och tidsperspektiv anser jag därför att en långsam bulk är att föredra.

z_bumbi
2010-02-03, 17:26

Vissa byggar går å andra sidan upp 10-15 kg från off-formen till tävlingsform så att jämföra sig med byggare på den nivån är inte så givande om vi pratar ren byggning. Utöver det så väljer de flesta vilka bilder som ska publiceras och deras sponsorer skulle kanske inte alltid uppskatta vilka bilder som helst.
Det är dessutom inte så länge sedan Priest la av och han visste hur man svullade samt att han kanske gav en mer korrekt bild av hur livet som byggare tedde sig.

För en rent tränande person som har som mål att bli så stor eller stark som möjligt kan man tjäna på att ligga på rejält överskott men det finns också en anledning att ha en bedömnare som är opartisk dvs som håller lite koll så ingen fastnar i bulken vilket inte är helt ovanligt.