Visa fullständig version : Nödvändiga kosttillskott?
Jag är tämligen ny här på forumet och är fortfarande inne i en "titta-runt"-fas. Vad jag reagerar på är att många verkar använda ett stort anta olika kosttillskott för att öka prestationerna och muskelmassan.
Vad man bör göra när man funderar på att prova ett kosttillskott är att verkligen behovspröva detta. Och framförallt undersöka om ämnet har någon som helst dokumenterad effekt, positiv alltså.
Jag studerar själv idrottsmedicin och kostvetenskap och följer väldigt intensivt debatten om olika gråzonspreparat och dylikt. Min egen erfarenhet är att det finns som jag ser det bara 3 huvudsakliga kosttillskott som är värd att lägga pengar på.
1. Gainersprodukt, att inta efter träningen..
2. Proteintillskott, om man går på lågenergidiet (annars är det bara att elda för kråkorna)
3. Kreatin, ett av de fåtal ämnen som har en bevisad prestationsökande effekt på styrkeatleter.
I övrigt har jag aldrig hittat flera kontrollerade medicinska studier som skall göra gällande att något kosttillskott skall vara nödvändigt. Söker kontinuerligt på databaser som PubMed, Medline, Sportsdiscus, SweMed mfl
Detta gäller även populära preparat såsom glutamin!
Min fråga är alltså vilka kosttillskott äter ni och var finner jag referenser för att de fungerar? Och då menar jag medicinska studier utförda av oberoende forskare och INTE gjorda av nogon obskyr tillverkare.
Så, fram nu med fakta och upp till debatt! ;)
Jag använder ALA, gainer, protein och vitaminer.
Placebo eller inte, jag är min egen referens.:devil:
Protein. Det enda träningstillskottet jag använder och då året runt. Tillsammans med kolhydrater i samband med träningen så klart.
Varför är det att elda för kråkorna med proteintillskott om man inte går på en lågkaloridiet ? Kroppen behöver ju alltid protein..