Visa fullständig version : Nödvändiga kosttillskott?
Jag är tämligen ny här på forumet och är fortfarande inne i en "titta-runt"-fas. Vad jag reagerar på är att många verkar använda ett stort anta olika kosttillskott för att öka prestationerna och muskelmassan.
Vad man bör göra när man funderar på att prova ett kosttillskott är att verkligen behovspröva detta. Och framförallt undersöka om ämnet har någon som helst dokumenterad effekt, positiv alltså.
Jag studerar själv idrottsmedicin och kostvetenskap och följer väldigt intensivt debatten om olika gråzonspreparat och dylikt. Min egen erfarenhet är att det finns som jag ser det bara 3 huvudsakliga kosttillskott som är värd att lägga pengar på.
1. Gainersprodukt, att inta efter träningen..
2. Proteintillskott, om man går på lågenergidiet (annars är det bara att elda för kråkorna)
3. Kreatin, ett av de fåtal ämnen som har en bevisad prestationsökande effekt på styrkeatleter.
I övrigt har jag aldrig hittat flera kontrollerade medicinska studier som skall göra gällande att något kosttillskott skall vara nödvändigt. Söker kontinuerligt på databaser som PubMed, Medline, Sportsdiscus, SweMed mfl
Detta gäller även populära preparat såsom glutamin!
Min fråga är alltså vilka kosttillskott äter ni och var finner jag referenser för att de fungerar? Och då menar jag medicinska studier utförda av oberoende forskare och INTE gjorda av nogon obskyr tillverkare.
Så, fram nu med fakta och upp till debatt! ;)
Jag använder ALA, gainer, protein och vitaminer.
Placebo eller inte, jag är min egen referens.:devil:
Protein. Det enda träningstillskottet jag använder och då året runt. Tillsammans med kolhydrater i samband med träningen så klart.
Varför är det att elda för kråkorna med proteintillskott om man inte går på en lågkaloridiet ? Kroppen behöver ju alltid protein..
Angående proteinbehovet. Amerikanska myndigheter var först med att införa ett rekomenderat intag av protein förr befolkningen. Baserat på försök med friska män kom man fram till att 0.5g protein /kg kroppsvikt skulle räcka för att kroppen skall vara i positiv kvävebalans (mått på andelen nedbrutet och absorberat protein) Eftersom behovet kan skilja sig mellan individer infördes en säkerhetsmarginal på två standardavvikelser och rekomendationen justerades till 0.8g/kg. Med detta räknar man även med att kraftsportutövare klara sig på. Vad man tvistar om är de metoder man mäter proteinbalansen med, skall man mäta proteinbehov för att underhålla eller för att ligga i positiv balans?? En arbetsgrupp (IDECG) med några av världens främsta proteinforskare konkluderade 1999 att ett intag på mellan 0.8-2.0g vara att rekomendera . Dessa höga siffror har tidigare inte nämts i högre akademiska sammanhang!
Vad jag menar med att det är att elda för kråkorna att äta proteintillskott vid högenergidiet är att det är svårt att inte nå upp i 2g/kg om man äter mycket mat.
Själv väger jag 103kg vilket innebär att jag förbrukar c:a 3900-4000kcal vid en normal dag. (enligt H-B index)
För enkelhetens skull räknar vi högt och antar att jag behöver 200g protein vilket är nog så svårt att hålla sig under om man äter 4000kcal/dag!
Vad gäller fettoxidation så finns det därmed en mängd olika studier som tyder på att ett stort proteinintag under lågkaloridiet KAN ha en gynnsam effekt genom att minska andelen muskler som försvinner vid viktnedgång. Men det är en anna femma det...
Vill man läsa mer om proteinbehovet rekomenderar jag att ni läser artikeln "Proteinbehovet vid styrketräning" av Torbjörn Åkerfeldt som är skriven i ett specialnummer av tidsskriften Svensk Idrottsforskning Nr 3 2001. detta nummer handlar uteslutande om styrketräning dvs MYCKET läsvärt!:thumbup:
Torbjörn Åkerfeldt är kung :hbang: :hbang: :hbang:
EiseltUK
2003-09-21, 12:04
Mängden protein är nog inte så svår att täcka via vanligt kost, men proteintillskott gör det enklare om man vill tillföra proteinet i mindre doser med kontinuerligt.
/ Henrik
Kan rekommendera denna artikel när det gäller protein och träning:
Exercise, protein metabolism, and muscle growth.
Tipton KD, Wolfe RR
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):109-32
Eftersom det är nästa helt omöjligt att inta ett mellanmål utan proteiner (om man inte bara äter frukt) så kan man nog säga att proteintillskott inte är mer suveränt än något annat. Dessutom kompleterar aminosyrorna varandra så resonemanget om fullvärdigt protein går till viss del oxå bort.
Nog pratat om proteinfrågan, den kan man ju dividera hur mycket som helst. Vilka andra kosttillskott brukas av användarna på detta forum, och vilka erfarenheter finns?
Vet att många upplever skillnader på kreatinkvalité hos de olika fabrikanterna. Trots att de välkända försäljarna vi har i Sverige måste ha certifikat på att deras produkter är av bra kvalité. Vad har ni för erfarenheter?
Själv äter jag kreatin kontinuerligt varannan månad och har provat olika märken: Twinlab, Eiselt och Star Nutrition. Jag har dock inte upplevt någon märkbar skillnad.
EiseltUK
2003-09-22, 15:39
Originally posted by Börje H
Vet att många upplever skillnader på kreatinkvalité hos de olika fabrikanterna. Trots att de välkända försäljarna vi har i Sverige måste ha certifikat på att deras produkter är av bra kvalité. Vad har ni för erfarenheter?
Själv äter jag kreatin kontinuerligt varannan månad och har provat olika märken: Twinlab, Eiselt och Star Nutrition. Jag har dock inte upplevt någon märkbar skillnad.
Vad är det för certifikat du syftar på?
/ Henrik
Niclaaas
2003-09-22, 15:43
använder proteinpulver och multivitamin oftast 1 gång om dagen varje
Syftar på Analyscertifikaten och batchnr-märkningen som finns på produkterna. Men det där vet ju du ju mer om Henrik. Hur funkar det? Vore intressant att veta hur mycket det går att luras:confused:
EiseltUK
2003-09-22, 23:40
Syftar på Analyscertifikaten och batchnr-märkningen som finns på produkterna. Men det där vet ju du ju mer om Henrik. Hur funkar det? Vore intressant att veta hur mycket det går att luras:confused:
Analyscertifikat är inget krav enligt lag och det går att bluffa med såna utan större problem såvida analycerna inte är gjorda stickprovsmässigt av opartisk tredje part. I överigt handlar det om tillverkarnas samvete.
"Kosttillskott handlar om förtroende," som Fairing skriver på sin websida.
/ Henrik
En arbetsgrupp (IDECG) med några av världens främsta proteinforskare konkluderade 1999 att ett intag på mellan 0.8-2.0g vara att rekomendera . Dessa höga siffror har tidigare inte nämts i högre akademiska sammanhang!
Vill man läsa mer om proteinbehovet rekomenderar jag att ni läser artikeln "Proteinbehovet vid styrketräning" av Torbjörn Åkerfeldt som är skriven i ett specialnummer av tidsskriften Svensk Idrottsforskning Nr 3 2001. detta nummer handlar uteslutande om styrketräning dvs MYCKET läsvärt!:thumbup:
Vet inte om det var meningen att första stycket där skulle vara ett citat från Åkerfeldts artikel. Om det nu var taget direkt från texten har du väl hoppat över någon mening mellan ordet "rekommendera" och "Dessa"? Har inte mitt nummer av tidningen här just nu men mitt minne säger mig att det stod något mer där också.
EiseltUK
2003-09-23, 10:24
En arbetsgrupp (IDECG) med några av världens främsta proteinforskare konkluderade 1999 att ett intag på mellan 0.8-2.0g vara att rekomendera . Dessa höga siffror har tidigare inte nämts i högre akademiska sammanhang!
Jag har ett gammalt nummer från Svensk Näringsforskning, tror det var nr 2 / 92 som talade om 1.6-2.0 gram / kg för tränande. Artikeln var av Leif Hambaeus.
/ Henrik
Consolazio C.F., Johnson H.L., Nelson R.A., Dramise J.G. & Skala J.H. 1975
Protein metabolism during intensive physical training in the young adult.
American Journal of Clinical Nutrition
:)
Hittade en referens till ovanstående i "Physiology of sport and exercise" - Jack H. Wilmore & David L. Costill
Första utgåvan är från 94 och med tanke på årtalet på rapporten ovan så fanns den nog med där, jag har andra utgåvan från 99 och där finns den med. (Bra bok förövrigt)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.