handdator

Visa fullständig version : Medicinbollar

KaptenKnäsvag
2010-02-02, 18:31
Jag har inte googlat jättehårt, men tillräckligt för att legitimera ett inlägg här. Har någon koll på vart man kan köpa medicinbollar som inte är på mesvikter? Finns det ens?

Jag satt igår och tänkte på att det vore behändigt att ha en medicinboll på typ 40-50 kg hemma. Vore perfekt att göra diverse övningar med. Pressa den över huvudet, köra floorpress, kanske rodda den eller kasta runt den lite, frontböjar möjligen. Ska ha den mest för att kunna mysträna lite hemma.

Man kanske kan köpa en stor jävla boxningssäck eller något, inte lika bra form förvisso.

Ser fram emot åtminstone några svar :)

Tack på förhand

killenigrillen
2010-02-02, 18:42
Känns mer som att du ska ha en sandsäck av nåt slag när du pratar dom vikterna.
Finns svenska sidor spm säljer för dyra priser men det finns även en massa sjyssta instruktioner i hur man gör en egen sandsäck.

killenigrillen
2010-02-02, 18:44
Hoppas inte det är emot reglerna att länka till rosstraining:
http://www.rosstraining.com/sandbagconstructionkit.pdf

krellik
2010-02-02, 18:56
Ifall någon har koll på var man köper bra canvas säckar i sverige billigt så får ni gärna tipsa.

Persedelpåse m/39 verkar vara det bästa svenska alternativet jag hittat, dock inte köpt en sån själv än så kan inte uttala mig om hur bra den funkar för ändamålet, ska dock beställa hem en sån snart...

barbafant
2010-02-02, 19:03
m/39 som e fräsch och inte lagad n+1 ggr håller för det mesta, du ska ju inte nöta sönder den mot nåt direkt heller juh.

krellik
2010-02-02, 19:06
m/39 som e fräsch och inte lagad n+1 ggr håller för det mesta, du ska ju inte nöta sönder den mot nåt direkt heller juh.

Jepp borde funka och förmodligen ett bra alternativ, går att hitta för 25kr på nätet... (och frakt om man inte plockar den själv)

krellik
2010-02-02, 19:13
...Sen ska man ju ha innersäckar fyllda med sand i säcken, det bästa jag hittat för det ändamålet är pedigres hundmatsäckar som man tejpar som fan med silvertejp.

Fast det finns säkert någon som har någon bättre lösning för billiga tåliga innersäckar?

Har bara gjort en 30kgs säck fylld med trä pellets än så länge, användbar till mycket men lite lätt för vissa grejor, ska göra en 50kgs fylld med sand, sen efter det en 70 och en 90kgs är planen...

Apos78
2010-02-02, 21:16
Ser en 50 kg´s medicinboll framför mig :).

Galen!

z_bumbi
2010-02-03, 09:04
...Sen ska man ju ha innersäckar fyllda med sand i säcken, det bästa jag hittat för det ändamålet är pedigres hundmatsäckar som man tejpar som fan med silvertejp.

Fast det finns säkert någon som har någon bättre lösning för billiga tåliga innersäckar?

Har bara gjort en 30kgs säck fylld med trä pellets än så länge, användbar till mycket men lite lätt för vissa grejor, ska göra en 50kgs fylld med sand, sen efter det en 70 och en 90kgs är planen...

Stoppa ner plastpåsarna i avklippta jeansben (eller liknande) så håller de bättre då jeanstyget står för merparten av friktionen mot ytterpåsen alt sy bara påsar i något lämpligt tyg. Kommer man över billigt bävernylon så är det troligen utmärkt.