Visa fullständig version : Kolhydrater och tandhål
Är "socker" dvs sackaros mer benäget att orsaka hål i tänderna eller är det kolhydrater överlag som jävlas.
En annan fråga får också slinka med:
Ponera att man skulle dra i sig en gainer innan ett träningspass; skulle detta vara förödande i annan bemärkelse än att man blir tom i skallen när blodsockertoppen vänt?
Lagras även snabba kolhydrater som glykogen?
King Grub
2003-09-21, 05:41
Mr Skumbanan tänker inte svara på den första frågan. Men jag har ätit godis (allt från 60-600 gram) efter varje pass de senaste 9 åren och haft 1 hål på den tiden.
Ponera att man skulle dra i sig en gainer innan ett träningspass; skulle detta vara förödande i annan bemärkelse än att man blir tom i skallen när blodsockertoppen vänt?
Många gör det och tycker att det fungerar bra. Snabbt protein innan är bra, och om du inte kör länge nog eller inte är så kolhydratkänslig fungerar det. Några andra nackdelar kan jag inte tänka mig. Själv kollapsar jag totalt mitt i passet om jag intar snabba kolhydrater innan.
Lagras även snabba kolhydrater som glykogen?
Jodå.
För att karies ska uppkomma krävs, förutom närvaro av bakterier på tanden, också kolhydrater som bakterierna kan bryta ner och omvandla till syra. I maten är det framför allt lättfermentabla kolhydrater som har betydelse ur kariessynpunkt.
Kolhydrater som fruktos, glukos och sackaros är speciellt kariesframkallande. Dessa små kolhydrater tränger snabbt in i placket och omvandlas där av mikroorganismerna. Då bildas organiska syror som medför att pH-värdet i munhålan sjunker.
pH-värdet kan sjunka så djupt att den så kallade kritiska nivån uppnås, då tanden börjar lösas upp.
Emaljen börjar lösas upp vid cirka pH 5,7 och rotytan vid 6,2. Sackaros som är en vanlig sockerart i vår mat intar en särställning bland de kariesframkallande sockerarterna. Den gynnar bildningen av ett tjockt klibbigt plack på tandytan samtidigt som den ger en kraftig sänkning av pH-värdet i tandytan.
/kharon-wannabe-dentist
perarvid
2003-09-21, 10:35
kharon: Vad finns det för sätt att höja pH-nivån då? Snus har jag hört ska vara rätt så basiskt? Fast det är inget jag vill börja med, så vad finns det för alternativ? (förutom borsta tänderna då ;))
King Grub
2003-09-21, 11:21
Ett paket Extra, kanske?
http://www.candydirect.com/images/web/242812-AA_prod.jpg
Saliven normaliserar ph-värdet efter en måltid.
Borsta tänderna minst morgon + kväll, tugga xylitol-tuggummi efter varje gång du ätit.
sipowitz
2003-09-21, 14:43
Märktligt satt och funderade på just denna saken för ett par dagar sen (innan tråden kom upp på forumet). Man har ju alltid hört i reklamen för v6 att den ska motverka kariesangrepp... men har aldrig vetat hur mycket av det som är marknadsföring och hur mycket som backas upp med dokumentation..
Hehe en liten kul grej jag såg på v6 paketet jag köpte igår.
Längst ner står det:
Sugarfree Dental Chewing Gum
Kosttillskott
Hehe, v6 har gått och blivit vårt nya kosttillskott alltså, kanske kan sluta med proteindrinken nu? :-)
Även fluortabletter håller tandtrollen på avstånd.
t.ex. fludent
http://www.netdoktor.se/laekemedel/showdetails.asp?PageId=1426
Fluor i tandkrämen är också bra!
Och Fluortanten i skolan/dagis var inte så dum heller egentligen med sitt fluorvatten. Jag kommer ihåg i dagis då jag och min polare smet iväg till toan och svalde fluoret eftersom det var FÖRBJUDET att svälja det. Små rebeller! :devil:
För att karies ska uppkomma krävs, förutom närvaro av bakterier på tanden, också kolhydrater som bakterierna kan bryta ner och omvandla till syra. I maten är det framför allt lättfermentabla kolhydrater som har betydelse ur kariessynpunkt.
En bekant hävdar stenhårt att lightläsk är mer kariesframkallande än "tungläsk".
Det stämmer alltså inte?
Hur skulle det kunna vara det?
Enda skillnaden är väl i aspartam och socker och aspartam är inte kariesframkallande.
...
söker man lite på pubmed så hittar man forskning som visar att ersättning av socker med aspartam och andra sötningsmedel minskar kariesprevalens.
Läsk, både light och vanlig med socker är oftast mycket surt.
pH ligger ned mot 3 - 4 vilket direkt ger syra angrepp på tänderna.
Det är fosforsyran eller citronsyran som är boven där.
Kontakten med tänderna blir dock kort jämfört med gelegodis som kan klibbar fast mellan tänderna, och som bryts ned till mjölksyra under lång tid.
sipowitz
2003-09-22, 06:23
Tänkte på en sak, när det gäller mineralvatten som fått en sån otrolig försälningsökning, nu finns det ju t.e.x. vichy och ramlösa med alla sorters smak..
Men, när man smaksätter (med naturlig arom som de så fint skriver i innehållsförteckningen) med fruktsmak , är det då inte risk att vattnet blir kariesfrämjande? T.e.x. i citron mineralvatten har de haft ner "grejor" från citron, är det då inte fruktos i smaken? Och fruktos är ju väldigt bra för få karies om jag har förstått tråden rätt?
Det är ju kolsyra och det sänker pH-värdet i munnen vilket inte är bra. När det gäller smaksättningen så tror jag väl inte att det är fruktos i som smakar utan snarare artificiella smaktillsatser. Men det kan ju vara citronsyra i kanske?
sipowitz
2003-09-22, 08:08
Originally posted by Ozz
Det är ju kolsyra och det sänker pH-värdet i munnen vilket inte är bra. När det gäller smaksättningen så tror jag väl inte att det är fruktos i som smakar utan snarare artificiella smaktillsatser. Men det kan ju vara citronsyra i kanske?
Yes kollade innehållsförteckningen, citronsyra är inkluderat..
Jag vet inte om det är jag som okunnig, men jag känner mig lite halvlurad, jag har ju alltid köpt mineralvatten istället för läsk för att iallafall försöka hålla mig undan från tandtroll..
Ja det är ju bättre än läsk och sånt eftersom det inte innehåller socker som ger näring åt bakterierna i munnen.
Men nu tillkommer ju syra från mineralvattnet istället från bakterierna själva. Frågan är väl hur mycket skada det egentligen gör jämfört med läsk och socker? Fråga en tandläkare nästa gång du har chansen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.