Visa fullständig version : Frågor angående bf/defination/hud etc.
Go kväll Kolo folket.
Jag gjorde en tråd här för lite över 2 månader sedan då jag fick väldigt mycket bra information angående min kommande deff, uppskattas verkligen!
Viktresultaten hitils är jag väldigt nöjd med. Är nu inne på min 68e dag och har gått ner 16 kilo. Jag hade högst troligt gått ner mer ifall jag inte hade skadat min handled och ej gymmade(vettigt) på en månad.
Efter skadan hade läkt började jag träna igen och märkte direkt en styrke minsknad(Vilket ej ska vara ovanligt vid deff, men mistänker att en del av detta var pga inaktiviteten av handen).
Överlag så har jag slimmat en del, men har fortfarande lite mage samt "love handles" som inte verkar att minska i storlek.
Jag förstår att alla människor skiljs åt, vad som gäller för en person gäller inte nödvändigtvis för den andre. Samt förstår jag också att bara för jag tappat denna vikt så händer de inte mirakulöst, de kommer ta tid. Men jag mest undrar över folks egna erfarenheter med dessa frågor, om ens ni bara upplevt en av dom.
Ifall ni varit överviktiga(över 110kg), hur många kilon vart ni tvugna att tappa för att bli av med tex Love handles, få rutor?
Hur mycket under ditt dåvarande mål var du tvungen att gå under?
Är en kaliper nått att inskaffa?(Förstår att resultaten kan vara väldigt varierande på BF)
Har varit tjock större delen av mitt liv, och har fått hudbristningar(strae) på mage, bröst, bicep samt axlar. Har lagt märke till att bristningarna på magen blir lite ihopdragna(ser ut som usträckt hud som samlas på en liten yta).
Vad jag förstått så läker hud av sig själv, dock inte väl när man just har bristningar.
Är de smartare att ta periodvis deff när man lider av detta?
Altså ge huden mer tid att anpassa sig och stoppa deffen, eller bara fortsätta?
Ber om ursäkt för den längre tråden, men ville få med all information.
För er som undrar
Ålder: 22
Längd: 183
Startvikt 105kg
Nuvarande 89kg 68 dagar
Mål 80
Dagligt kcal = 1300-1800
Hackberry
2010-02-01, 19:16
Tjena Darcen,
Jag har själv inte varit särskilt mycket överviktig, men kan tala om att det är den sista biten som är allra svårast. Dvs. att få fram tvättbrädan och bli av med sina love handles.
jag har själv varit rätt bra tränad under mina yngre år, men har som många andra lyckats skaffa några lovhandles som jag ska göra av mig med på det kommande 16 veckorna.
Jag har hittat ett bra program på nätet som jag har precis börjat träna efter. Den är på 16 veckor och ska resultera i tvättbräda, vilket är lika med grym definition. är du intresserade av vad det rör sig om kolla du in min blogg på hackberry.se. Med start idag så dokumenterar jag allt dag för dag. Det är ett tufft program, men jag tror att det är värt besväret.
Postade just bilder i min journal på mage, gått från 133 kg till under 80, har inga förhoppningar om rutor - men huden tajtar trots mkt mkt striae (bristningar), och spänner jag så ser man alba linea (tror det heter så, att man får som ett lodrätt streck på mitten? Dvs att det syns att det inte bara är fett under iaf). Spännbild blir i sommar, ska ner till 75 iaf är tanken men försöker att fokusera på hur kroppen känns snarare än vikt eftersom det känns rätt för mig nu. Hållit vikten snart ett år! :)
Du är 10 år yngre än mig vilket ju är ett plus, fast som du själv skriver är det högst individuellt och det är svårt att ge några råd.. Bra jobbat med nedgången förresten! Kämpa på! :hbang:
Jag gick ned en del på ett par års tid. Dock en del längd att lägga ut det på.
Rutorna börjar komma nu men det är inte prioritet, försöker snarare lägga på mig lite för att bygga.
Stats:
Längd 197cm
Startvikt 110
Slutvikt 88
Vikt nu, 88-90.
Med lite tur/otur så kanske jag tar en bild nån dag. Känner mig dock extra fet just nu.
Mer eller mindre som jag misstänkte.
Kommer helt enkelt ta betydligt mer tid än vad man skulle tro.
Synd att de är så olika för diverse personer med hur huden anpassar sig. Oroar mig att jag kommer ha en del överskotts hud ifall jag kör hela vägen ner till rutorna. Har redan gynokomasti, och lägg till en hud operation till kommer aldrig att hända ekonomiskt.
Misstänker att jag kommer se ut som ett russin ifall jag sjunker mitt BF till den nivån jag vill.
Starkt jobbat Lellan, hoppas de går lika väl för mig. Tackar också för peppet, uppskattas.
AlmostRipped
2010-02-02, 15:42
Ifall ni varit överviktiga(över 110kg), hur många kilon vart ni tvugna att tappa för att bli av med tex Love handles, få rutor?
Hur mycket under ditt dåvarande mål var du tvungen att gå under?
Jag var aldrig över 110kg men började på upp mot 106kg på mina 189cm.
Nu väger jag 86kg och har rutor, håller dock på o slimma ner sista inför sommaren och ska ner till ca 82kg då.
Så blir ungefär -24kg totalt för att svara på din fråga... Dock har detta då tagit mig 8 månader och var inte alltför otränad förut, men började gå ner i vikt, sen gymma och bygga på mer muskler, sen från 88kg till 82 över 3 månader nu.
Börjar bli vansinnig på detta....
Har varit fast på 88kg nu i snart 2 veckor, under konstant kcal underskott.
Har äntligen fått igång min ordentliga gym vana efter skadan och träningsvärken minskar efter varje pass. Känns som jag kommit på ungefär den nivå jag var förr.
Kör cardio 30-45 minuter varje pass och kör ordentlig styrketräning efter i lite över en timma.
Jag förstår inte vad som händer.
Vad jag förstått så kan man inte bygga muskler vid deff?
Äter för ca 1300-1600 kcal per dag och(räknar blygt på aktivitetsfaktorn) så är jag ungefär 600-800 kcal underskott.
Jag förstår inte vad som händer. Hjälp?
ps. Tillskott jag tar är vanligt vassleprotein pga begränsad protein källa samt EAA och PWO vid varje pass.
hur länge har du hållit på totalt? ca 80 dagar..?
bryt dieten om en vecka och börja försiktigt öka antalet kcal, ligg på balans eller svagt överskott 50-100 kcal i 4-6 veckor, ät lika rent och nyttigt som du gör nu, men helt enkelt mer.. detta gör så att din ämnesomsättning kan återhämta sig...
hur sin din makrofördelning ut just nu? protein carbs fat i % av intag..
ökar du i styrka mellan dina pass?
Inne på dag 82.
Ska jag vara helt ärlig så är makrofördelningen inte nått jag tagit stor ansvar på.
Däremot kan jag ge en ca uppfattning på intaget. Runt 40% protein, 35% kolhydrater och 25% fett.
Äter för det mesta de som står i deff guiden. Men ibland händer de att man kör lyx dag då man går hungrig lite och njuter av en stor portion kebab eller kycklingburgare med grönt. Dock fortfarande under kcal underskottet.
Är osäker på om styrkan ökat. Vissa övningar har jag fått tillbaka min styrka, andra har jag förlorat en del. Ingen ökning av vad jag har lagt märke till.
Du tror altså att de är ämnesomsättningen?
jag tror att det är ämnesomsättningen som har blivit lägre eftersom din diet har varit ganska aggressiv, 1,3 kg i veckan under ca 12 veckor är mycket, och bra.. men nu ligger du på 89 kg över 183 cm, du är inte längre kraftigt överviktig och bör inte ligga på ett såpass kraftigt underskott som du förmodligen gör med träningen..
har du tagit mått på midjan under tiden, låren, armarna, bröstkorgen?
om du har möjlighet så gör en mätning med kaliper, då får du en bättre utgångspunkt inför nästa period nu...
men att din styrka har minskat visar tydligt att någonting är i obalans, träningsmängden, återhämtningen, eller energiintaget, jag skulle tro att ditt låga intag är orsaken.. det finns egentligen ingen anledning att förlora styrka under deff/diet..
vad du kanske borde göra nu är att,
kalkylera om ditt kaloribehov på vilodagar och träningsdagar, 1,2 på vilodagar och 1,5 på träningsdagar är ok..
minska på konditionsträningen, både tidsmässigt och intensitetsmässigt, men långsamt, ex från 30-45 minuter som nu, till 25-40 minuter, och även intensiteten..
lätta lite på styrketräningen med..
svårt att ge dig råd om träningen om du inte postar ditt schema här, hur ofta du tränar, split, övningar, när du gör cardio, hur mycket osv...
för att sammanfatta, jag tycker du skall ta 4-6 veckor nu när du ligger på kaloribalans eller svagt överskott 50-100 kcal, baserat på dina nya kalkyler, samtidigt som du minskar cardion och intensiteten under cardion, och slutligen minska styrketräningen, detta borde ge dig styrkeökningar, högre förbränning, och större marginal när du fortsätter mot ditt mål om 80 kg i slutet av mars..
övriga frågor,
får du i dig omega 3 och omega 6?
kan du minska på fettet?
hur ofta äter du?
hur mycket protein får du i dig?
uppskattar du mängderna mat korrekt?
jag skulle, med början på nästa vecka, ligga såhär,
vecka 1-2-3
2000-2200 på dagar då du inte tränar,
2200-2500 på dagar då du tränar,
vecka 4-5-6
2200-2400 på dagar då du inte tränar,
2500-2800 på dagar då du tränar,
jag utgick ifrån att din basmetabolism är ca 1900 kcal...
gör detta i 6 veckor, du kommer förmodligen gå upp 1-3 kg i vikt, men detta kommer delvis vara vätska men antagligen även lite fett, och muskelmassa, ingenting att oroa sig över hursomhelst..
fördelningen som du gav tidigare, 40-35-25 är helt ok, du behöver inte ändra någonting där, var dock säker på att du får i dig tillräckligt med omega 3 och omega 6, du kan äta bland annat oljor och piller, fet fisk, osv..
oavsett om du ska fortsätta ner mot 80 kg, hårdhet, beach 2010 eller vad du har för mål så behöver din kropp den här pausen..
Omega 3 har jag som tillskot vid mat med lite fett. Omega 6 kan jag väldigt lite om, men jag vet att de finns i min stekolja. Misstänker dock att denna mängd där är liten.
Får kolla upp detta.
Att minska fettet är lite komplicerat, men dugbart.
Kost varierar, brukar vara 2-3 Ordentliga mål mat och 2-4 mellanmål, beroende på vad jag
ätit under dagen.
Jag äter en hel del protein. Då stora delar av min sedvanliga kost är just kyckling, keso, ägg fisk etc. Sen komplimenterar med 1-2 doser vassle om dagen. Nån exakt mängd kan jag inte ge, men de skulle inte förvåna mig ifall jag låg över eller precis under rekomenderad dosering nu när du nämner det...
Mat mängderna är ju väldigt petig med, för de mesta avrundar jag uppåt för att förenkla.
Dina råd låter förnufftigt och hälsosamt. En aktivitets faktor på 1.5 är de jag misstänker att jag har vid träningsdagar, men har ändå räknat på 1.2.
Tränings schemat jag följer:
*Före varje pass 30-40 minuter cardio på Crosstrainer(motstånd 10-12)
Dag 1 Ben regionen
Dag 2 Armar
Dag 3 Mage & Extra cardio
Dag 4 Rygg
Dag 5 Bröst Axlar
Dag 6 Vila
Starta om.
Upplägget varierar från träningsdagen. Men en runt 5-8 övningar med 4 set till 5-8 repetitioner per set.
Jag uppskattar verkligen att du tog din tid och ger mig alla dessa förnuftiga förslag.
Uppskattas verkligen. Får se hur de går, att börja äta så pass mycket igen kommer antingen vara problematiskt efter sån här lång vana, eller gudomligt.
Tusen tack.
Ett sätt kan vara att ta en paus och ligga på plus minus noll i 2 veckor. Så hinner du återhämta dig lite, både psykiskt och fysiskt. Så kan du börja igen med ny energi och motivation.
Edit: Såg att medusa redan svarat typ som mig. Sorry.
Barbastark
2010-02-17, 08:03
Börjar bli vansinnig på detta....
Har varit fast på 88kg nu i snart 2 veckor, under konstant kcal underskott.
Har äntligen fått igång min ordentliga gym vana efter skadan och träningsvärken minskar efter varje pass. Känns som jag kommit på ungefär den nivå jag var förr.
Kör cardio 30-45 minuter varje pass och kör ordentlig styrketräning efter i lite över en timma.
Jag förstår inte vad som händer.
Vad jag förstått så kan man inte bygga muskler vid deff?
Äter för ca 1300-1600 kcal per dag och(räknar blygt på aktivitetsfaktorn) så är jag ungefär 600-800 kcal underskott.
Jag förstår inte vad som händer. Hjälp?
ps. Tillskott jag tar är vanligt vassleprotein pga begränsad protein källa samt EAA och PWO vid varje pass.
Jag skulle rekommendera att du kör styrketräning FÖRST och efter det köra kardio. För lägger du kardio först så kommer den lilla energi du har att vara helt slut till styrkepasset och du kommer inte orka lyfta något.
Kravmaga
2010-02-17, 12:40
Jag skulle rekommendera att du kör styrketräning FÖRST och efter det köra kardio. För lägger du kardio först så kommer den lilla energi du har att vara helt slut till styrkepasset och du kommer inte orka lyfta något.
Dock kommer det bli en negativ effekt på muskler och återhämtning, dvs motsatta effekten av vad man vill få ut av styrketräning, framförallt om man tränar cardio i samband med styrketräning. Efter passet är väl att föredra, längre ifrån passet är bättre, inte alls kanske bäst ur muskelsynpunkt (dvs bygga muskler/förhindra muskelnedbrytning).
prOtotype
2010-02-17, 14:27
Vad är kardion till för?
Har aldrig förstått det, det är väl mycket enklare att bara kapa den mängd kalorier som du annars brukar springa bort.
Detta är lite fascinerande.
När jag tog stop på min deff vägde jag 88.1kg. De har nu gått 4 dagar, jag har ätit ordentligt mycket mat och ligger på 2400-2800 kcal beroende på dag. Ligger just nu på 87.2 kg.
Så kan med säkerthet säga att min ämnesomsättning var åt helvete.
Tack för hjälpen.
kul att det fungerar för dig, gå inte upp för högt bara, försök ligga inom dom gränserna jag skrev på sidan innan, så att du får en ökning över tiden ;)
lycka till!
Nuvarande vikt 73kg vägde cirka 95.. Deffperiod atm inga rutor, har fortfarande ölmage men jag ska ner 5kg till då bör det funka :P
17år 184cm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.