handdator

Visa fullständig version : variation vs regelbundenhet

Bendermannen
2010-02-01, 13:44
ofta när man läser om styrketräning (för styrkemotionärer) trycks det mycket på det här med regelbundenhet. som jag har förstått det så handlar det till stor del om att lyckas få träningen att bli en del av vardagen så att den faktiskt blir av. men finns det något annat som gör att man så ofta vill framhäva just det här med regelbundhet? så vitt jag har förstått, så kan det ibland vara en fördel att variera sej något för att minska superkompensation, men gäller det bara konditionsträning?

dvs; spelar det någon roll när på dagen jag genomför mina pass under en vecka, eller är det skit samma hur jag lägger upp det sålänge jag får tid för återhämtning mellan passen?

Pjotor
2010-02-01, 14:26
Vissa övningar och träningsformer ska man undvika tidiga morgnar, t.ex. marklyft. I övrigt känner jag inte till några träningsformer som bör förläggas till särskilda tider på dagen.

Jag tror att fokus på regelbundenhet beror på att det är lätt att halka ur en rutin. Det är lätt att hoppa över ett pass p.g.a. TV-program, helkväll med gänget och dylikt, och då är det lätt att hoppa över ett till, och ett till...

rainbow87
2010-02-01, 15:02
[QUOTE=Pjotor;4144041]Vissa övningar och träningsformer ska man undvika tidiga morgnar, t.ex. marklyft. I övrigt känner jag inte till några träningsformer som bör förläggas till särskilda tider på dagen.[QUOTE]

Varför skulle marklyft inte vara bra på morgonen?

Pjotor
2010-02-01, 15:38
Om marklyft och knäböj på morgonen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3958710

Visserligen skrivs det bara om förhöjd skaderisk, inte att man säkert kommer att skada sig. Som glad motionär väljer jag att inte ta några risker när det gäller ryggen. (För övrigt har jag inga problem med att träna kvällstid.)

rainbow87
2010-02-01, 15:47
Om marklyft och knäböj på morgonen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3958710

Visserligen skrivs det bara om förhöjd skaderisk, inte att man säkert kommer att skada sig. Som glad motionär väljer jag att inte ta några risker när det gäller ryggen. (För övrigt har jag inga problem med att träna kvällstid.)

JAG tror att det är bullshit, bara man värmer upp i 10-15 min så är det ok. Många struntar i det och DÅ kan man skada sig i sådana övningar, plus att en del utför dem fel. Jag brukar köra på morgonen utan problem :)

Pjotor
2010-02-01, 18:58
JAG tror att det är bullshit, bara man värmer upp i 10-15 min så är det ok. Många struntar i det och DÅ kan man skada sig i sådana övningar, plus att en del utför dem fel. Jag brukar köra på morgonen utan problem :)

Du har inte skadat dig, alltså är det bullshit. Knivskarp logik. Jag skriver lite långsammare, så att du hänger med:

Förhöjd. Skaderisk. Betyder. Inte. Att. Man. Säkert. Kommer. Att. Skadas.

z_bumbi
2010-02-02, 10:17
Om man tränar T-v-T-v-T-v-v, T-T-v-v-v-T-v osv spelar i det stora hela inte så stor roll om inte övningarna man kör på något sätt krockar med de andra. Ibland kan det vara en fördel att vila lite mer för vissa övningar och ibland kan man tjäna på att dra ihop det lite, t ex om man lägger mer fokus på en viss muskelgrupp/övning så kan man tjäna på att ha lite längre vila innan och/eller efter det passet. Ex v-böj-v-bänk-lätt böj-v-v för böj
Var på dagen man kör spelar inte heller så stor roll om man tar hänsyn till att kroppen kan vara lite känsligare vid vissa tidpunkter och för ganska många har man inget val när man kan träna.