handdator

Visa fullständig version : Alcogel och vinterkräksjuka

skaparn
2010-02-01, 13:15
Häromdagen så sade en kamrat till mig att alcogel inte räcker för att ta kål på viruset som orsakar denna. På Vårdguiden skriver man inget om just detta, men när de skriver "[...] använda flytande tvål och pappershanddukar på ställen där många är samlade, till exempel skolor, förskolor, arbetsplatser och andra offentliga miljöer", så börjar jag ana oråd.

Kan någon berätta för mig hur det ligger till?

Jag uppskattar svar som säger "ingen fara, alcogel räcker gott".

Mental
2010-02-01, 13:17
Men nej, det räcker inte.

Langster
2010-02-01, 13:19
Kan man döda virus? De lever ju inte.

Mental
2010-02-01, 13:19
Källa

ex
http://www.lj.se/index.jsf?childId=4441&nodeId=31555&nodeType=12#Vardrutiner_vid_vinterkraksjuka

Skärpta hygienrutiner

All personal ska tillämpa skärpta hygienrutiner. Detta innebär:
• Noggrann handhygien. Tvätta händerna med tvål och vatten. Torka händerna ordentligt torra. Desinfektera därefter händerna med handdesinfektionsmedel. Handtvätten bidrar till att minska mängden virus på händerna och ger därmed en effektivare handdesinfektion, eftersom enbart alkohol inte har en fullständigt avdödande effekt på calicivirus.
• Använd handskar vid kontakt med kräkningar och diarréer.
• Använd engångsplastförkläde eller vårdtagarbunden skyddsrock vid kontakt med vårdtagaren och vid omhändertagande av kräkningar eller diarré. Skyddseffekten av engångsplastförkläde är jämförbar med skyddsrock vid torra arbetsmoment men ger vid fuktiga ett bättre skydd för arbetskläderna. Arbetskläder och skyddsrockar byts dagligen och alltid när de blivit synligt smutsiga eller blöta.
• Punktdesinfektera med Virkon 1%, som både rengör och desinfekterar och har bättre effekt på calicivirus än alkoholbaserat ytdesinfektionsmedel.

Mental
2010-02-01, 13:20
Kan man döda virus? De lever ju inte.

Oskadliggöra kanske är ett bättre ord. Det lever inte, men har livsliknande egenskaper och påverkas av sin omgivande miljö

skaparn
2010-02-01, 15:17
• noggrann handhygien. Tvätta händerna med tvål och vatten. Torka händerna ordentligt torra. Desinfektera därefter händerna med handdesinfektionsmedel. Handtvätten bidrar till att minska mängden virus på händerna och ger därmed en effektivare handdesinfektion, eftersom enbart alkohol inte har en fullständigt avdödande effekt på calicivirus.

ffuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Snafu
2010-02-01, 15:19
Jag undrar varför vinterkräksjukan inte har lika stor effekt här i England.

Langster
2010-02-01, 15:21
Jag undrar varför vinterkräksjukan inte har lika stor effekt här i England.
En del är immuna, andelen immuna kanske är stor i England?

Luttis
2010-02-01, 16:32
Calici är en dropp-kontaktsmitta så det gäller att se upp var man placerar ex. sina händer o vart man sedan för dem..

Langster
2010-02-01, 16:38
Calici är en dropp-kontaktsmitta så det gäller att se upp var man placerar ex. sina händer o vart man sedan för dem..

Att stoppa handen i munnen när man råkat placera den i en spya är inte bra med andra ord? :D

David Brent
2010-02-01, 17:04
En del är immuna, andelen immuna kanske är stor i England?

Verkar dessvärre inte så längre, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alla-kan-smittas-av-vinterkraksjuka_4137271.svd

Fatalist
2010-02-01, 17:09
Oskadliggöra kanske är ett bättre ord. Det lever inte, men har livsliknande egenskaper och påverkas av sin omgivande miljö

Per definitionen att liv är någonting irritabelt så lever virus i allra högsta grad.

Avesta
2010-02-01, 17:09
Dags att vaska skiten.

Har alltid en flaska på mig.

Luttis
2010-02-01, 20:35
Att stoppa handen i munnen när man råkat placera den i en spya är inte bra med andra ord? :D

Eeexakt! Det gäller att tänka sig för ordentligt!

Cilia
2010-02-01, 20:56
Kräksjukan sprider sig via luften om jag förstått det rätt varför det inte hjälper att sprita (vilket jäkla ord det är).

Nitrometan
2010-02-02, 08:46
Kräksjukan sprider sig via luften om jag förstått det rätt varför det inte hjälper att sprita (vilket jäkla ord det är).
Begränsad luftspridning, företrädesvis vätskeburen.

Men visst sprids viruspartiklarna några meter i luften. Sen hostar folk små vätskedroppar som kan sväva runt i luften en stund. Även när folk spyr så stänker små vätskedroppar långt iväg.

Tolkia
2010-02-02, 11:52
Jag uppskattar svar som säger "ingen fara, alcogel räcker gott".
Synd att du inte kan få det, då. :D Frågan är om inte tvål och vatten enbart är mer effektivt än bara alcogel. För att alcogel verkligen skall funka behöver du också helst ha fuktig hud, plus att du behöver smörja in händerna och gärna en bit upp på underarmen; det är inte som att en dutt i handflatan räcker särskilt långt.

Ang. luftsmittan, så visst, men den stora bulken sker förmodligen ändå via vätskedroppar och partiklar från folks händer.

Samzon
2010-02-02, 12:00
Munskydd, handskar, förkläde, sprita händerna och byt handskar var 30:e minut, kör upp bomullstussar i näsan så att du inte kan pilla där. Intag endast föda som varit försluten och värm upp ordentligt. Sitt helst instängd ensam i ett rum utan luftillförsel. Lycka till!

Alcogel är ändå det som rekommenderas då det har avdödande effekt medan tvål m.m helst skall användas vid synlig smuts m.m det sköljer endast av bakterierna. Följer du råden i denna tråd bör du ju klara dig så gott det går.

Xerxex
2010-02-02, 13:20
Mekanisk rengöring är det som fungerar vi calicivirus, dvs handtvätt. alkohol har även effekt men en ganska begränsad sådan i jämförelse mot vad den har när den används mot andra typer av virus.

smittan är inte luftburen utom via aerosolmoln, dvs droppar i luften, tex någon som nyst, spolat i toan eller liknande. Men största problemet är att det knappt behöver vara någon mängd virus för att man ska bli sjuk. Uppskattningsvis räcker det med mindre än 100 virus partiklar, jämfört mot typ salmonella där det krävs hundratusentals bakterier.

sanne
2010-02-02, 18:01
Nej vanlig alcogel och ytdes tar ej död på calicivirus. När du tex städar ett calcismittat rum på ett sjukhus så använder man ett medel som jag helt tappat namnet på nu. Men det är en brustablett som du löser i vatten och blir rosa. Starkt som sjutton och luktar illa.

Virkon 1%, så heter de ja.

tyngast
2010-02-02, 18:12
Nej vanlig alcogel och ytdes tar ej död på calicivirus. När du tex städar ett calcismittat rum på ett sjukhus så använder man ett medel som jag helt tappat namnet på nu. Men det är en brustablett som du löser i vatten och blir rosa. Starkt som sjutton och luktar illa.

Virkon 1%, så heter de ja.

Så ingen idee att använda alcogel eller?

vicarious
2010-02-02, 18:15
Så ingen idee att använda alcogel eller?

Ptja, inte just för detta ändamålet kanske, men det kan ju ta död på annat.

Samzon
2010-02-03, 10:47
Alcogel och handtvätt är de rekommendationer jag har hört man skall använda. Virkon används ju vid rengöring av "spill". Aldrig hört talas om att det kan användas till händerna?

tano
2010-02-03, 12:57
Det beror på vilken typ av virus om Alcogelen fungerar, bör inte vara så svårt att googla fram vilka egenskaper det var som påverkade. Hursom är kräksjukan tydligen en av dem typer som det inte biter så bra på.

Slartibartfast
2011-02-17, 15:01
Alkogel funkar inte på kräksjukevirus, då viruset inte har ett lipidhölje som förstörs av alkoholen. Mekanisk rening med tvål och vatten är det som gäller.

"the virus is less susceptible to alcohols and detergents as it does not have a lipid envelope" http://en.wikipedia.org/wiki/Norovirus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkr%C3%A4ksjuka

Typ varenda jävel har spysjukan nu. Samma rumba varje år. *rolleyes*

Vinterkräksjukan smittar alldeles ypperligt i upp till två dygn (ibland längre) efter att den sjuke blivit symptomfri. Det är detta faktum som gör att vi överhuvudtaget har en epidemi varje år. Idioter som går på bio på kvällen när dom slutat kräkas på morgonen. Vet dom inte om detta eller bryr dom sig inte?

Nitrometan
2011-02-17, 15:21
Vinterkräksjukan smittar alldeles ypperligt i upp till två dygn (ibland längre) efter att den sjuke blivit symptomfri. Det är detta faktum som gör att vi överhuvudtaget har en epidemi varje år. Idioter som går på bio på kvällen när dom slutat kräkas på morgonen. Vet dom inte om detta eller bryr dom sig inte?
De skiter i sina medmänniskor. Det är kul att gå på bio.

Folk har bråttom tillbaka till jobbet och smittar hela avdelningen.

*grr*

shut teh face
2011-02-17, 18:24
Brukar ni vaska er Alcogel

mattilainen
2011-02-17, 18:30
Alkogel funkar inte på kräksjukevirus, då viruset inte har ett lipidhölje som förstörs av alkoholen. Mekanisk rening med tvål och vatten är det som gäller.

"the virus is less susceptible to alcohols and detergents as it does not have a lipid envelope" http://en.wikipedia.org/wiki/Norovirus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkr%C3%A4ksjuka

Typ varenda jävel har spysjukan nu. Samma rumba varje år. *rolleyes*

GAH! Jag som ville vara duktig och skriva detta, fast utan att leta källor då ;)

Tolkia
2011-02-17, 18:37
Vanlig handtvätt/mekanisk rengöring är fett underskattat. Plus att för att det skall vara någon vits med Alcogel så bör man slabba betydligt frikostigare med det än vad många gör - d.v.s. använda det som ett desinfektionsmedel och inte som en handkräm.

Mental
2011-02-17, 18:40
Vanlig handtvätt/mekanisk rengöring är fett underskattat. Plus att för att det skall vara någon vits med Alcogel så bör man slabba betydligt frikostigare med det än vad många gör - d.v.s. använda det som ett desinfektionsmedel och inte som en handkräm.

Är inte det ungefär vad du skrev i den här tråden för typ 2 veckor sedan? ;)

Tolkia
2011-02-17, 18:41
Är inte det ungefär vad du skrev i den här tråden för typ 2 veckor sedan? ;)
Nä, men för ett år och två veckor sedan, verkar det som (lagom genant att det är på samma sida t.o.m.). Senil demens ftw.

Mental
2011-02-17, 18:51
Nä, men för ett år och två veckor sedan, verkar det som (lagom genant att det är på samma sida t.o.m.). Senil demens ftw.

Du är ju konsekvent i alla fall, värre med de som ändrat sig ;)
Själv får jag skämmas som inte kollade årtal utan bara dag och månad.

(Ursäkta för OT)

skaparn
2011-02-17, 20:37
Plus att för att det skall vara någon vits med Alcogel så bör man slabba betydligt frikostigare med det än vad många gör - d.v.s. använda det som ett desinfektionsmedel och inte som en handkräm.

Jag hörde och jag lydde. Up teh dosage!

Slartibartfast
2011-02-18, 08:53
De skiter i sina medmänniskor. Det är kul att gå på bio.

Folk har bråttom tillbaka till jobbet och smittar hela avdelningen.

*grr*

Dessutom vägrar dom erkänna att det är ett extremt smittsamt virus dom har. "Jag fick det från dendär kinarestaurangen jag käka på igårkväll" *rolleyes* i 99% av fallen kommer det inte från nåt man ätit. Men det är väl en undanflykt för att inte behöva sätta sig själv i karantän i ett par dygn.