handdator

Visa fullständig version : Obalans mellan framsida/baksida lår?

Exact
2010-01-31, 18:03
Jag kör just nu knäböj, utfall och vadpress på mitt benpass. Men har på senare fått tips om att köra liggande lårcurl för att annars får inte baksida lår tillräckligt med träning jämfört med framsida lår.
Borde jag lägga in liggande lårcurl för att inte riskera obalans mellan framsida/baksida lår? Eller får dom båda tillräckligt som jag kör nu med knäböj och utfall?

OBS: Försöker hålla mig till så få övningar som möjligt p.g.a tidsbrist.

vicarious
2010-01-31, 19:32
Lägg in.

Exact
2010-01-31, 19:36
Okej, funderade på om utfall är nödvändigt? Enligt "Exrx" så tar de ju på samma muskler som knäböj, kanske bra att köra utfall för explosivitet (vilket jag har stor nytta av i hockeyn) ??

Anders The Peak
2010-01-31, 19:40
Okej, funderade på om utfall är nödvändigt? Enligt "Exrx" så tar de ju på samma muskler som knäböj, kanske bra att köra utfall för explosivitet (vilket jag har stor nytta av i hockeyn) ??
Om du spelar hockey lär du få redigt med träning för baksidan och även framsidan. Om du tränar regelbundet hockey kanske du ska prata med din tränare om hur du ska lägga upp benträningen...

siimon89
2010-01-31, 19:47

Utfall och knäböj är ändå helt skilnda övningar.
Ett utfall med långa kliv tar mest på baksidan, och tvärtom med korta kliv som tar mer på framsida lår.

Vill du jämna ut balansen och dra nytta av den för hockeyn tycker jag du kan skippa lårcurl och satsa på någon mer funktionellövning (använder flera muskelgrupper i ett team samtidigt).

Övningar som kan vara bra är Natural Glute Ham Raises, Box Böj utan att skjuta fram knäna vid resning, Långa Utfallssteg/gång, Vanliga eller Rumänska Marklyft och även Hyperextensions.