Visa fullständig version : bänkpress
när man kör bänkpress med brygga å skjuter bak axlarna, är det bara för styrkelyftning eller bygger det oxå muskler bra?
hur skall jag köra om jag vill bygga ett stort bröst-parti?
och de som kör med bene i luften är det för att aktivera bålen mer?
att köra med brygga påfrestar axlarna mindre, om du ligger helt plant och touchar stången ovanför nipples så tar det mer på bröst.
Såsom jag har förstått det så får du bättre kontakt när du svankar och skjuter tillbaka skulderbladen, det vill säga du får en stabilare intensitet. rätta mig gärna om jag har fel
Jag måste dra ihop skulderbladen och trycka ner axlarna i bänken annars kan jag få ont i dem. Min bänkpress teknik och resultat har förbättrats sen jag började göra det så helt dåligt antar jag inte att det är för att träna bröst. Fast kom ihåg att det är många fler muskler som är involverade, är ju en överkropps övning.
Man kan alltid variera, köra bänk med brygga för att kunna hantera större vikter och sen köra fötterna uppe bänkpress för mer stress för de aktiva musklerna i bänkpress. Sen handlar det också om utförandet, snabbt både koncentriskt-excentriskt är bättre för styrkan, långsamt i den excentriska fasen med stopp i bröstet ger mer stress för de aktiva musklerna. Variera utförandet, repsantalen, vila mellan seten osv.
130kg finsk sisu
2010-01-31, 11:49
Bänkpress är en överkroppsövning som du kan/bör ha som bas för din överkroppsträning. Men låt oss säga de flesta som bänkar 200kg har stora bröstmuskler. Undantag finns dock. T.ex Sami Pullinen bänkar 240kg raw och 300 med tröja och har en 7 årings bröstparti.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.