Visa fullständig version : bänkpress lr hantelpress, vad föredrar ni?
bänkpress lr hantelpress, vad föredrar ni?
zeusden1
2010-01-29, 22:13
Båda.
Jag har kört mest hantelpress då jag tycker jag har bättre teknik i det men börjat kört lite bänk på slutet..
Cerberus
2010-01-29, 22:38
hantelpress, gillar inte o behöva passare när ja kör bänk :P. E livrädd för o dö haha
Billyboy
2010-01-29, 22:43
Hantelpress, mer balansträning samt att man inte behöver passare
Bear Grylls
2010-01-29, 22:59
rak: bänk
sned: hantlar
Thiss.
Var ett tag då jag körde rak hantelpress för att få lite variation men tycker det är så roligt att bänka så numera så är det bänk varje bröstpass :)
Samma fast tvärtom. Undrar hur många liknande trådar det finns...
Pendelous
2010-01-29, 23:06
Hantelpress, speciellt FU-pressar, det tar duktigt.
Men ska börja köra fribänk och smalbänk snart. Kör lutande i Smith i alla fall.
Bänkpress. Failar man går det alltid att rulla av vikten (än så länge)
Håller på att prova ett (för mig) nytt koncept där jag kör 4-6 set liggande hantelpressar (tunga) för att avsluta med 2-4 set lutande bänkpress med 6-12 reps och det är jäkligt kul so far!
Bänk, men båda e riktigt sköna
minishcap
2010-01-30, 08:15
Eftersom min teknik suger på bänken undviker jag den för det mesta. Jag känner att jag får mer kontakt med hantelpress och riktigt krama åt med tuttarna i den positiva fasen. Men jag har börjat med plan bänkpress igen.
pedersen1980
2010-01-30, 08:54
Plan bänk
Lutande hantelpress
Känns som att fler kör hantelpress pga att det är "lättare" att komma upp på en tyngre "coolare" vikt än i bänken där det är fler muskler som jobbar och krävs mer "råstyrka"
Vet massor med folk som kan reppa med 35-40kg hantlar men inte klarar en sexa på 90-100kg i bänken. Mina 5 cents, vad tror ni?
johanhej
2010-01-30, 09:01
Bänkpress. Finns inte en chans i världen att jag kan få upp de hantlar som krävs, utan passare.
Plan bänk
Lutande hantelpress
Känns som att fler kör hantelpress pga att det är "lättare" att komma upp på en tyngre "coolare" vikt än i bänken där det är fler muskler som jobbar och krävs mer "råstyrka"
Vet massor med folk som kan reppa med 35-40kg hantlar men inte klarar en sexa på 90-100kg i bänken. Mina 5 cents, vad tror ni?
Och jag skulle säga precis tvärtom. Man ser många som ligger och kör mellan 80-100 kg i bänkpressen men när det kommer till hantlar så ligger dom helt plötsligt på 25 kgs.
On: Jag föredrar hantlar i alla lägen.
Bänkpress. Finns inte en chans i världen att jag kan få upp de hantlar som krävs, utan passare.
Det är ju en teknikfråga :) Lär dig kicka upp hantlarna
Bänk för att det är roligare och för mig viktigare. Gillar dock hantelpress också, speciellt när det kommer till +6 reps.
Kör diverse olika bänkar, samt flera olika hantelpressar.. Gillar bänkpress av alla dess sorter bättre än hantelpress!
Bänkpress. Helt enkelt en coolare övning att vara stark i än hantelpress. Sen går det ju hand i hand, är man någorlunda erfaren och stark i bänk lär man vara ganska stark i hantelpress med. För massa vet jag inte. Har inte lätt att bygga bröst och ingen av dom gör under direkt. Brukar variera men kör mest bänkpress.
När det gäller lutning är det mycket smidigare med bänk än hantlar. På gymmet jag tränar nu glider jag av bänken då rumpstödet inte går att höja tillräckligt. Därmed kör jag inte hantelvarianten alls, men även med bra bänkar är det halvbökigt få upp hantlar om man tar en rejälare vinkel på ryggstödet.
130kg finsk sisu
2010-01-30, 14:42
Sjukt. JAg håller med Baan.:)
Bänkpress är cool övning. Alla fjortisar frågar vad man bänkar. JAg är kvar i det stadiet.
Stefan J
2010-01-30, 14:44
Bänkpress utan tvekan. Det är tom en idrottsgren, hantelbänk är mer ett bra komplement för att bli ännu starkare i vanlig bänkpress. Min personliga åsikt är att alla oavsett syfte med träningen har stor nytta av att köra båda bänkpress och hantelbänk, vare sig man tävlar i bänkpress, bygger eller bara tränar för att hålla sig i trim.
kalajset
2010-01-30, 14:46
Hantelpress är roligare. Men det säger jag nog troligtvis just eftersom jag är starkare i alla varianter av hantelpressar jämfört med motsvarande bänkvarianter. (Jag tror det beror på mina otroligt svaga axlar). Fast de känns verkligen roligare, särskilt lutande hantelpressar, problemet är bara att det är svårt att köra riktigt tungt i de utan passare som hjälper till med första reppet.
130kg finsk sisu
2010-01-30, 14:47
Då är frågan Stefan, vad hantelpressar du? Och vad har du gjort som bäst i ett gymlyft RAW. 1RM eller serie i bänken? Har inte sett ditt 290 med tröja ännu! Men grattis på förhand!!!!!!!!
Stefan J
2010-01-30, 14:52
Vi har inte tyngre än 67kg hantlar på gymmet, så jag får köra dem FU-stil för att få lite effekt av dem. Gjorde 225kg med fint stopp nu under upptoppningen RAW, något sliten, var dock i bättre form igår där jag vilat ut (kört 1or-3or 3 dagar/vecka nu till ER-open med olika fattningar). Gymstyle touch and go där får lov att vicka på rumpan tippar jag att jag mäktar med 235-240 en bra dag just nu. Blir 10-15kg skillnad med stopp/icke stopp för min del. Film ligger under ER-Open länken.
130kg finsk sisu
2010-01-30, 14:54
Bugar av vördnad för din styrka broder!
Stefan J
2010-01-30, 14:56
Haha, ja då får jag buga tillbaka, blir krossad av dina vikter!
chaffisen
2010-01-30, 16:03
http://www.youtube.com/watch?v=622ku8i0M14
Tror dom flesta kommer på det där själva. Om man får vara lite stöddig gör jag det bättre än killen i klippet, han verkar tendera att kicka lite för mycket ser det ut som :D Det är möjligt att tekniken inte fungerar lika bra om man är riktigt råstark i bröst... något jag själv inte är, eller ens nära.
tommie-92
2010-01-30, 16:25
Bänkpress vid tunga perioder, hantelpress vid lätta perioder.
Båda övningarna har sin charm.
reppar på 80 kg i bänken. på planhantelpress körde jag med 25kg hantlar. på snedbänk pumpar jag på 60kg ungefär, och med snedhantelpress kör jag med 27,5 hantlar.
Kör alltid bänk sen snedhantelpress på bröstpassen. Men lite roligt att ta mer i snedhantelpress än planhantelpress.
Känns lite konstigt eller vad säger ni?
Emil_Larsson
2010-01-30, 16:40
Bänkpress. Dock får jag ett infall ibland att testa hantelpress istället för bänkpress.
/Peace.
reppar på 80 kg i bänken. på planhantelpress körde jag med 25kg hantlar. på snedbänk pumpar jag på 60kg ungefär, och med snedhantelpress kör jag med 27,5 hantlar.
Kör alltid bänk sen snedhantelpress på bröstpassen. Men lite roligt att ta mer i snedhantelpress än planhantelpress.
Tror du har mycket mer att ge på plan hantelpress ;)
SiSenior
2010-01-30, 17:01
Hantlar, både plant och lutande.
Martin Löwgren
2010-01-30, 17:12
Bänkpress och bänkpress i smith. Hantlar har egentligen inga fördelar förutom att övningen är mer komplex och kräver större stabilitet.
Jag kör iofs hantelpressar frekvent men skulle jag välja en av dessa skulle jag gå på skadefaktor och vikt man kan använda och då vinner stång.
Nybörjare tycker jag dock har mycket att vinna på att börja med hantlar för att bygga upp stabilitet men har man redan det och vill bygga mer muskler och styrka och är jämnstark är stång ett bättre alt.
Niklas W
2010-01-30, 17:18
Går i perioder, nu är jag helt insnöad på bänkpress :)
Jag kör bara hantelpress eftersom det är betydligt skonsammare för min lätt krånglande axel och min smärtande handled (som jag bröt för ett antal år sedan).
Martin Löwgren
2010-01-30, 17:40
Går i perioder, nu är jag helt insnöad på bänkpress :)
Så borde jag också sagt. Jag har faktiskt en smithperiod just nu men kommer säkert tillbaka till hantlar igen :)
Pängtprescht lätt.
Känner mycket i axlar av hantlarna. Kanske lite för mycket tyvärr..
Har gått över mer till bänkpress som är favoriten just nu men varierar ibland med lite hantlar också, speciellt under perioder då man använder lite lättare vikter.
övre bröst kör jag mest i cabelcrossen av nån konstig anledning
Arnoldski
2010-01-30, 18:48
Jag kör ju inga tunga vikter men jag gillar bänkpress för att det är kul och en av de tre stora -skön total överkroppsövning typ.
Dock så gillar jag utan tvivel hantelpress bäst för just specifikt bröstträning. Blir inte lika "träffad" i bröstet av bänken då jag kör som jag gör.
Ville jag få bänken att träffa brösten mer så skulle jag väl skicka upp benen i luften, men i och med att jag vill ta så mycket jag kan i bänken blir det ju med fötterna i golvet och då kan jag lika gärna köra med hantlar på det pass som jag verkligen vill träna bröst...
chrilledude
2010-01-30, 19:12
Pänkbress är skönare än pantelhress tycker jag.
Fritösen
2010-01-30, 21:08
Bänk all the way!
sj säger jag hantelpress lätt!
Hur är det med hantelpress med fötterna uppe. Tar det mer på bröst eller vad är grejen?
Kör både och, supersetstyle!
Använder mig av samma teknik själv, förutom att jag kickar hantlarna så dom ligger plant på bröstet som startläge, i stället för han, i toppläge. Funkar säkert vilket som :)
christian9
2010-02-01, 11:43
För mig är det ganska olika övningar, och vilken jag väljer beror mycket mer på var i träningen jag befinner mig än på vilken jag trivs mest med att köra. Hantelpressar tar dåligt på bröst men bra på axlar och framförallt armar för mig. Bänkpress är hyfsat allround, jämfört med smithpress där jag jobbar mer med bröst och mindre med axlar. Allra "roligast" är väl kanske smithpressarna. Det är där jag får mest muskelkontakt, och där jag fixar mest vikt också. :)
Fernicus
2010-02-01, 13:27
What he said
En plusetta på ovanstående för mig med tack.
Hillseeker
2010-02-01, 17:48
Hantelpress tycker jag tar mycket bättre men föredrar ändå bänkpress eller dips då jag upplever att hantelpress är väldigt obehaglig (vet i katten varför).
BÅDA! finner iofs bänken lite "roligare", men trivs med båda!
Bänk kanske. Men jag kör båda ändå :)
SteelPulse
2011-11-18, 18:01
Observera bumb, men det verkar vara ganska ovanligt som i mitt fall att man får bättre kontakt i bänkpress än i plan hantelpress, eller?
Jag har gett mig fan på att få bra kontakt med pecs i bänk, vilket jag får, men upplever att hantelpress tar mer på axlarna.
Som det har skrivits tidigare, sned så gäller hantlar annars bänkpress :)
vicarious
2011-11-18, 19:16
Just nu föredrar jag hantelpress då jag kan faila fritt i den övningen utan att behöva passare.
Spartansk
2011-11-18, 19:25
Hantlarna har ju nackdelen att man inte vet när man ska sluta sänka ner skiten. Med bänk är det enkelt - vid pattkontakt är det dags att pressa upp. Dessutom är bänk coolare osv, så jag röstar på bänken.
Bänkpress för det äger att få öka mellan tävlingarna! Synd bara att jag är så svag jämfört med böjen/marken!
Jag tycker det är brutalare att ta mycket i hantelpress än i bänkpress...
Bänk i alla dess former!
Men nu blir jag sugen att testa hantelpress :MrT:
Omöjligt att du inte kan kötta mer på plan hantelpress, jag reppar på 55~ i planbänk och 24 kgs hantlar på plan hantelpress
Varje bröstpass börjas med Bänkpress för att sen avslutas med Hantelpress! Funkat bäst för mig i form av ökningar hitills
Omöjligt att du inte kan kötta mer på plan hantelpress, jag reppar på 55~ i planbänk och 24 kgs hantlar på plan hantelpress
Helt möjligt, det finns inga siffror utifrån vad man tar i vare sig hantelpress eller bänkpress som ska utgöra vad du tar i den andra övningen.
Föredrar hantelpress, men det är klart att man kör båda :)
Båda gillar jag. Kör båda plant, men funderar på att lägga in snedbänk också.
filmjölk
2011-11-18, 23:28
Hantelpress, men tyvärr är jag så våldsamt episkt stark att hantlarna är såpass stora att de är klumpiga att hantera, så det blir oftast bänkpress av den anledningen.
Men jag gillar båda, en favorit är att börja passet med lutande hantelpressar och sedan köra plana bänkpressar efter.
Hantelpress, men tyvärr är jag så våldsamt episkt stark att hantlarna är såpass stora att de är klumpiga att hantera, så det blir oftast bänkpress av den anledningen.
Detta är dock en utmärkt förevändning att köra kortare ROM, själv brukar jag även låtsas som att stora hantlar har en helt annan "balans" som gör det ännu tyngre!
Föredrar bänkpress. Körde hantelpressar förut men efter några månder så blev hantlarna för otympliga för min smak.
Aldrig bänk. Alltid hantelpress.
Fishtank
2011-11-19, 10:42
Variation förnöjer :)
Just nu helt insnöad på hantel eftersom bänken bara så stopp
Blir nog att återgå till bänk om några veckor.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mpersson
2011-11-19, 10:49
Hantelpress.
Spartansk
2011-11-19, 10:52
Intressant att några SL-are skriver hantelpress... Ni borde ju älska bengt.
mpersson
2011-11-19, 10:55
Intressant att några SL-are skriver hantelpress... Ni borde ju älska bengt.
Ironi som fan :D
Dock måste jag erkänna att hur mkt jag än älskar bänkpress av hela mitt hjärta så ser jag fram emot grundfysen efter SM då man kan börja med FU hantelpress igen ;)
Rakanichy
2011-11-19, 11:12
Bänkpress all the way...
Älskar övningen, skulle köra den varje dag om jag så kunde.
Bänk och lutandehantelpress, som många andra!
Säger som några sagt innan.
Plan bänk = bänkpress
Incline = hantlar
Eddie Vedder
2011-11-19, 12:09
Jag kör bara bänkpress. Får ont i axeln av hantelpressar även om jag tycker om det. Dessutom är ju bänk så mycket roligare. :)
Jimmy Hoffa
2011-11-19, 12:10
Alltid hantelpress eftersom min axel inte tillåter mig att köra bänk.
Plan bänk
Lutande hantelpress
Tycker mig se samma sak, fast när man tittar närmre så ser man ofta att den här kategorin ofta fuskar endel med ROMen.. så den är typ motsvarande att köra bänk men stanna en decimeter ovan bröstet.
I övrigt föredrar jag att köra tungt i bänken medans hantelpressar är trevliga för lite högre reppare :)
Hantlarna har ju nackdelen att man inte vet när man ska sluta sänka ner skiten. Med bänk är det enkelt - vid pattkontakt är det dags att pressa upp. Dessutom är bänk coolare osv, så jag röstar på bänken.
Bara att köra till bröstet. Problem solved.
Det är hugget som stucket mellan bänk och hantlar för min del. Svag i båda men det är ju kul att låtsas vara stark när man kör med gummihantlarna som iaf ser tunga ut.
bustz0rz
2011-11-19, 12:27
Har inte kört hantelpress mycket alls, så det är fortfarande en ganska ostabil övning för mig. Dessutom får jag ofta ont i axlarna av hantelpress; vilket är en anledning till att jag faktiskt inte kört övningen mycket.
Säger därför bänkpress.
Spartansk
2011-11-19, 12:27
Bara att köra till bröstet. Problem solved.
What mean you? Hantlarna nuddar väl aldrig bröstet i bottenläget i hantelpress? Dock kan man ju köra till det "tar stopp", men risken är då att man går olika långt ner, om man är olika rörlig i höger och vänster juver.
What mean you? Hantlarna nuddar väl aldrig bröstet i bottenläget i hantelpress? Dock kan man ju köra till det "tar stopp", men risken är då att man går olika långt ner, om man är olika rörlig i höger och vänster juver.
Groda får illustrera
e64NBrlK8YM
Groda får illustrera
e64NBrlK8YM
Men med sånt där utförande så får man kortare ROM än i bänk..
Spartansk
2011-11-19, 12:43
Groda får illustrera
Okej... Ja, om man har så j-a breda hantlar är det såklart en annan femma. Jag tänkte inte på att det finns folk som är mycket starkare än jag.
Bänk är ju mycket roligare! Dessutom erbjuds en massa rolig variation! Vanligt, smalt eller brett grepp, med eller utan stopp, till kloss, med gummiband och kedjor. Att försöka göra liknande saker med hantlar är bara klumpigt.
Spartansk
2011-11-19, 13:31
Och när någon säger hantelpress så vet ingen om man menar för bröst eller över huvudet, för axlar. Bänk är alltid bänk!
Bänk all the way. Tyckte dock det var roligt att hantelpressa också tills vikterna inte räckte till på gymmet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.