Logga in

Visa fullständig version : Kopplingar mellan dietära faktorer och viskeral fettvävnad

King Grub
2010-01-28, 10:30
The purpose of the present study was to determine the dietary predictors of visceral adipose tissue (VAT) area in overweight young adults. A total of 109 young adults (fifty males and fifty-nine females) ate ad libitum in a university cafeteria for 14 d. All food and beverages consumed in the cafeteria were measured using observer-recorded weighed plate waste. Food consumption outside the cafeteria (i.e. snacks) was assessed by multiple-pass 24 h recall procedures. VAT was determined using computed tomography. Stepwise regression demonstrated that the best predictor of visceral adiposity in women was total dietary fat (P </= 0.05). In men, the model for predicting visceral adiposity included Ca and total dietary fat. We concluded that total dietary fat is the best predictor of VAT area in both men and women. While this relationship was independent in women, in men there was a synergistic relationship between dietary fat consumption and Ca consumption in predicting VAT.

Br J Nutr. 2010 Jan 26:1-4. Dietary predictors of visceral adiposity in overweight young adults.

Mental
2010-01-28, 12:26
Står Ca för calcium här? Eller är det kortform för Calorie eller liknande?

Eddie Vedder
2010-01-28, 12:58
Står Ca för calcium här? Eller är det kortform för Calorie eller liknande?

Kalcium

Variables included in the stepwise regression included total energy intake, dietary fat, dietary protein, dietary carbohydrate, saturated fat, Fe, vitamin A, folic acid, dietary fibre, Ca, alcohol, and Ca:protein ratio. Pearson product moment correlations were calculated to determine the relationship between diet components and VAT or subcutaneous adipose tissue. Independent t tests were used to determine differences between the sexes in descriptive and dietary variables.

Seb74
2010-01-28, 13:52
Fattar aldrig nåt av såna här artiklar, men hjälper högt kalcium-intag till att göra en fet också eller vad handlar det om?

Frumpish
2010-01-28, 21:31
We concluded that total dietary fat is the best predictor of VAT area in both men and women. While this relationship was independent in women, in men there was a synergistic relationship between dietary fat consumption and Ca consumption in predicting VAT.

totalt dietär fettmängd = relaterar till mängden viskeralt fett både hos kvinnor och hos män? känns som jag fattat något fel?

z_bumbi
2010-01-28, 21:38
.

totalt dietär fettmängd = relaterar till mängden viskeralt fett både hos kvinnor och hos män? känns som jag fattat något fel?

Det verkar stämma, för män var det också bundet till mängden kalcium.
Jag får däremot inte fram om det betyder att mer kalcium => mer fett eller om det är ett omvänt förhållande?

schmecker
2010-01-29, 00:41
kollade studien snabbt på pubmed. samband enbart mellan totalt fettintag och visceralt fett sågs hos kvinnor. bland män hade enbart det totala fettintaget inget självständigt samband med visceralt fett, men en samverkan sågs mellan totalt fettintag och calciumintag. vid ett likvärdigt fettintag hade män med högre calciumintag mindre visceralt fett.

Sverker
2010-01-29, 07:16
Får vi tolka detta som:

Mer kalcium i kosten binder mer fett i tarmarna och fettsyrorna passerar rakt igenom utan att absorberas ?
En vågad gissning är att mättade fettsyror lättare binds till kalcium.

phrack
2010-01-29, 07:26
Samtidigt så leder kalcium till en ökad mängd fett i avföringen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19493303). Vilket kanske kan ses som ytterligare något som pekar på det du säger Sverker?

BigForre
2010-01-29, 07:40
Samtidigt så leder kalcium till en ökad mängd fett i avföringen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19493303). Vilket kanske kan ses som ytterligare något som pekar på det du säger Sverker?

Kanske är ute och snurrar, men fettsyror som följer med till tjocktarmen orsaker väl lätt en så att säga "snabbare avföring". Gäller det även då det är bundet till kalcium?

z_bumbi
2010-01-29, 10:33
Kanske är ute och snurrar, men fettsyror som följer med till tjocktarmen orsaker väl lätt en så att säga "snabbare avföring". Gäller det även då det är bundet till kalcium?

Troligen men frågan är om det blir någon märkbar påverkan från en vanlig diet. Sen finns ju kalcium i mjölkprodukter och där finns ju ett annat samband med fettinlagring som kanske inverkar mer än själva kalciumet.

schmecker
2010-01-29, 15:20
i artikeln var förklaringen ungefär att calcium var påverkar visceralt fett då detta är mer metabolt aktivt och känsligare för lipolys. calciumintag interagerar med vit d i kroppen som i sin tur kan påverka lokala halter kortisol vilket i sin tur har gynnsam effekt på visceral fettvävnad.

Eddie Vedder
2010-01-29, 15:50
Troligen men frågan är om det blir någon märkbar påverkan från en vanlig diet. Sen finns ju kalcium i mjölkprodukter och där finns ju ett annat samband med fettinlagring som kanske inverkar mer än själva kalciumet.

Om man läser vilka typer av mat sm erbjöds i cafeterian känns ju knappast ost som en orimlig källa t.ex.;)

Frumpish
2010-01-29, 16:49
Borde inte detta ha rätt stort genomslag i debatter kring hur mycket fett man ska stoppa i sig? Visceralt fett är väl kopplat till lots of hälsonackdelar och dietärt fett i studien är väl allt fett man får i sig via maten?

mikaelj
2010-01-29, 17:14
Borde inte detta ha rätt stort genomslag i debatter kring hur mycket fett man ska stoppa i sig?

Associationsstudie...

schmecker
2010-01-29, 17:37
Lipids. 2003 Feb;38(2):139-46.
Role of dietary calcium and dairy products in modulating adiposity.

Zemel MB.

Department of Nutrition, The University of Tennessee, Nutrition Institute, Knoxville, Tennessee 37996, USA. mzemel@utk.edu

Dietary calcium plays a pivotal role in the regulation of energy metabolism. High-calcium diets attenuate adipocyte lipid accretion and weight gain during overconsumption of an energy-dense diet and increase lipolysis and preserve thermogenesis during caloric restriction, thereby markedly accelerating weight loss. Our studies of the agouti gene demonstrate a key role for intracellular Ca2+ in regulating adipocyte lipid metabolism and TG storage. Increased intracellular Ca2+ resulting in stimulation of lipogenic gene expression, and lipogenesis and suppression of lipolysis resulting in adipocyte lipid filling and increased adiposity. Moreover, we recently demonstrated that the increased calcitriol produced in response to low-calcium diets stimulates adipocyte Ca2+ influx and, consequently, promotes adiposity. Accordingly, suppressing calcitriol levels by increasing dietary calcium is an attractive target for obesity intervention. In support of this concept, transgenic mice expressing the agouti gene specifically in adipocytes (a human-like pattern) respond to low-calcium diets with accelerated weight gain and fat accretion, whereas high-calcium diets markedly inhibit lipogenesis, accelerate lipolysis, increase thermogenesis, and suppress fat accretion and weight gain in animals maintained at identical caloric intakes. Further, low-calcium diets impede body fat loss, whereas high-calcium diets markedly accelerate fat loss in transgenic mice subjected to caloric restriction. Dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy products is likely due to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which demonstrate that increasing dietary calcium results in significant reductions in adipose tissue mass in obese humans in the absence of caloric restriction and markedly accelerates the weight and body fat loss secondary to caloric restriction, whereas dairy products exert significantly greater effects. These data indicate an important role for dairy products in both the prevention and treatment of obesity.

PMID: 12733746 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Sverker
2010-01-29, 18:06

Här är det kristaller med relativt hög smältpunkt. Jag tänker mig mer en effekt som sandpapper:D

Intressant att hormoner som styr inlagring av kalcium är med och reglerar omsättningen av fettsyror.

schmecker
2010-01-29, 18:34
men å andra sidan:

Obes Res. 2005 Oct;13(10):1720-6.
The impact of calcium and dairy product consumption on weight loss.

Harvey-Berino J, Gold BC, Lauber R, Starinski A.

Department of Nutrition and Food Sciences, University of Vermont, Burlington, VT 05405-0148, USA. Jean.Harvey-Berino@uvm.edu

OBJECTIVE: Recent evidence suggests that diets high in calcium and dairy products are associated with lower body weight, particularly lower body fat levels. The purpose of this study was to compare weight and body fat loss on a calorie-restricted, low-dairy (CR) vs. high-dairy (CR+D) diet. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Fifty-four subjects (BMI 30 +/- 2.5 kg/m2, 45 +/- 6.6 years, 4 men) were randomly assigned to calorie-restricted (-500 kcal/d) low-dairy calcium (n = 29; approximately 1 serving dairy/d, 500 mg/d calcium) or high-dairy calcium (n = 25; 3 to 4 servings dairy/d, 1200 to 1400 mg/d calcium) diets for 12 months. Main outcome measures included change in weight (kilograms) and body fat (percentage). RESULTS: There were no significant differences between groups at baseline. At 12 months, weight and body fat loss were not significantly different. Subjects in the CR vs. CR+D conditions lost 9.6 +/- 6.5 vs. 10.8 +/- 5.9 kg (p = 0.56) and 9.0 +/- 3.8 vs. 10.1 +/- 3.6 kg body fat (p = 0.37). DISCUSSION: These findings suggest that a high-dairy calcium diet does not substantially improve weight loss beyond what can be achieved in a behavioral intervention.

PMID: 16286519 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Eddie Vedder
2010-01-29, 19:26
Borde inte detta ha rätt stort genomslag i debatter kring hur mycket fett man ska stoppa i sig? Visceralt fett är väl kopplat till lots of hälsonackdelar och dietärt fett i studien är väl allt fett man får i sig via maten?

Nej den lär inte få minsta genomslag. Och det bör den inte få heller.

Frumpish
2010-01-29, 20:01
Nej den lär inte få minsta genomslag. Och det bör den inte få heller.

Motivera gärna varför! Känns som jag missat någon vital del av studien

Eddie Vedder
2010-01-29, 20:18
Motivera gärna varför! Känns som jag missat någon vital del av studien

För att den säger extremt lite. Det är ju bara kausala samband och små skillnader i kosten. Det är helt enkelt ingen studie som i mina ögon säger särskilt mycket alls.

A.Steinbach
2010-01-29, 20:41
i artikeln var förklaringen ungefär att calcium var påverkar visceralt fett då detta är mer metabolt aktivt och känsligare för lipolys. calciumintag interagerar med vit d i kroppen som i sin tur kan påverka lokala halter kortisol vilket i sin tur har gynnsam effekt på visceral fettvävnad.

Det måste i så fall vara akuta höjningar av kortisol som har gynnsam effekt på visceral fettvävnad. Kronsikt höjda nivåer är iaf inte bra utan leder till ökad inlagring av visceralt fett.

Chronic glucocorticoid excess, that is, Cushing’s syndrome, demonstrates the consequences of continued glucocorticoid excess in the presence of normal or low counter-regulatory lipolytic hormones and sustained hyperinsulinaemia. The results mirror those during recovery from stress rather than during acute stress, with spillover from hydrolysis of circulating TAG and net release of NEFAs from s.c. adipose tissue but continued re-esterification and storage in visceral adipose tissue.Glucocorticoids and fatty acid metabolism in humans: fuelling fat redistribution in the metabolic syndrome
Journal of Endocrinology (2008) 197, 189–204

schmecker
2010-01-29, 20:43
med risk för att låta dum här men är inte själva grejen med studier att de ska påvisa kausala samband mellan variabler?

Eddie Vedder
2010-01-29, 20:45
med risk för att låta dum här men är inte själva grejen med studier att de ska påvisa kausala samband mellan variabler?

Jo men inte att samtliga skall få genomslag i debatter. Att vara hypotesbildande inom forskningen är en sak. Men inte tycker jag att den kan användas som "slagträ" för den som vill propagera för "det farliga fettet" t.ex.

schmecker
2010-01-29, 20:58
nej absolut studien i sig väger ju oerhört lätt, blir väl mer intressant i nåt sorts större sammanhang, och nu propagerar den väl inte heller speciellt mycket vare sig för eller emot nån speciellt slags farligt eller ofarligt fett.

ang. kortisolnivåerna så tror jag att de menar en sänkning och inte en ökning.

Eddie Vedder
2010-01-29, 21:04
och nu propagerar den väl inte heller speciellt mycket vare sig för eller emot nån speciellt slags farligt eller ofarligt fett.

Nej och just därför skrev jag som jag skrev som svar till Frumpish.:) Jag tycker han övertolkar slagkraften studien kan tänkas ha helt enkelt.

I mina ögon känns det som en dussinstudie som vi orkar diskutera ett par dagar på Kolo typ.;)

bollio
2010-01-30, 11:23

Ja det är meningen "någonstans på vägen" men det är tyvärr omöjligt med vissa studiers upplägg. Dessa kan då tyvärr inte vara mer än hypotesbildande. Konstigt nog så brukar dock även studieförfattarna glömma detta och lägger själva alltför stor vikt vid sina egna resultat. Voilá, en potentiellt felaktig hypotes är tagen för sanning!

Seb74
2010-01-30, 12:18
Är det många/några här inne som ligger väldigt högt på fettintaget men ändå lyckas bra med träning/bulk utan att bli grisfeta?
Så att om detta nya nu har nån relevans så är det kanske mest teoretiskt och inget att bry sig om i praktiken hursomhelst?
Eller är det så att intar man >40E% fett så får man skylla sig själv när man får fett runt magen, trots att alla tidigare alltid sagt att så fungerar det absolut inte?

Eddie Vedder
2010-01-30, 12:23
Eller är det så att intar man >40E% fett så får man skylla sig själv när man får fett runt magen, trots att alla tidigare alltid sagt att så fungerar det absolut inte?

Så är det inte och studien undersöker dessutom visceral fettmassa och inte subkutan som du pratar om.

Seb74
2010-01-30, 12:25
Så är det inte och studien undersöker dessutom visceral fettmassa och inte subkutan som du pratar om.

Äh fan jag ska nog inte läsa sånt här alls för jag kan inga av termerna som alltjämt används :D

Nöjer mig med att du skrev "Så är det inte" och svullar vidare mitt fett...under bulk iallafall :)

A.Steinbach
2010-01-30, 13:05
ang. kortisolnivåerna så tror jag att de menar en sänkning och inte en ökning.

Ok, tolkade som att det innebar en höjning av kortisolnivåerna