handdator

Visa fullständig version : Apples event! iPad så långt!

Sidor : [1] 2

Kimball
2010-01-27, 19:54
För de prylklada som en annan och kanske glömt bort apples lilla event idag:
http://i.engadget.com/2010/01/27/live-from-the-apple-tablet-latest-creation-event/?sort=newest&refresh=60

De har så långt visat en hel del av deras nya tablet, iPad. Sjukt läcker! 9.7", lika tjock som en iPhone och drygt 600 gram tung! Kan nog verka lite skör kan jag tycka, men jag vet inte? Lär väl tyvärr vara lite bökig att skriva med så den lär väl inte kunna ersätta en laptop i föreläsningssalen *gah!* Men fortfarande en ball grej :)

Lite bilder:
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/01/apple-creation-0097-rm-eng.jpg

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/01/apple-creation-0123-rm-eng.jpg

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/01/apple-creation-0200-rm-eng.jpg

Jag bara hoppas de unveilar en ny iPhone snart med...

stafh
2010-01-27, 19:56
Blev rätt besviken. Den får vara bra jävla billig om den ska slå igenom, imho.

Kimball
2010-01-27, 19:57
Tru, känns som mer hype än användningsområde antar jag. Men vågar man gissa på att den kommer ligga på under 8k? :/ kanske inte så imponerande specs men det är fortfarande Apple.

Rätt soft grej att ha med sig när man står i köket som kokbok dock ;) Läsa eböcker m.m... måste låta min hype lägga sig nu bara, andas långsamt osv.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:04
Nja, marknaden för läsboksdatorer börjar växa ordentligt. Många studenter i t.ex. USA som vill ha dylika apparater. Men vi får se... jag misstänker att Apple kommer lyckas att skapa en "ny" marknad som de gjorde med iphone.

Skrivandet borde inte vara så svårt, går väl att hålla med en hand och skriva med andra. Använder man den mer som laptop är det väl inte så svårt att lägga den på ett bord, i knäna eller whatever. Ser många områden där den kommer kunna bli populär - kontorsmöten, vården, osv.

Bullen!
2010-01-27, 20:07
tror den kommer bli dyrare än 8k. för det kostar ju en iphone.

till mitt dataanvändande så hade den varit klockren. för jag gör allt från min iphone i dagsläget och tycker det är kanon. förutom att den är lite liten ibland när man surfar forum med stora bilder upplaggda. då hade ipad varit klockren.

men man får ju se till vad det är. det är ingen laptop. den kommer nog att duga utmärkt till det den är till för.

stafh
2010-01-27, 20:08
Den måste ju bli billigare än iphonen? Konstigt annars.

Över 500 dollar är för dyrt tycker jag.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:10
Va? Den är större och har mer funktionalitet än en iphone, varför skulle den bli billigare?

capture
2010-01-27, 20:12
Jag tror inte att den kommer ligga under 10k i sverige

MangeByggarn
2010-01-27, 20:13
Fattar inte, är detta en bättre/större modell av iPhone?

Per B
2010-01-27, 20:15
Även om det i princip är en stor iPod Touch så känns detta som ganska revolutionerande med tanke på hur den kommer att kunna ersätta en laptop för de flesta användningsområden, och dessutom skapar helt nya. Vill ha... *drool*

feyin
2010-01-27, 20:18
Är detta en telefon eller en dator?

Kimball
2010-01-27, 20:19
Fattar inte, är detta en bättre/större modell av iPhone?

Snarare en iPod Touch väl, du kan inte ringa på den utan bara surfa via 3G osv?

Jag missade helt att den inte hade ett normal MacOS dock, dealbreaker där, tänkte ju att det var som en "normal" dator. "Samma" sorts OS som iPhone/Touch ger ju duktigt med begränsningar.

EDIT: 499$ !!!!! Inte så jäkla farligt :)

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:19
O, jävlar, 499 dollar börjar den från!
Jobs vill verkligen skapa en marknad verkar det som.

stafh
2010-01-27, 20:21
Va? Den är större och har mer funktionalitet än en iphone, varför skulle den bli billigare?

För att den är större. ;)

500 dollar, vad var det jag sa? :D

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:21
Snarare en iPod Touch väl, du kan inte ringa på den utan bara surfa via 3G osv?

Jag missade helt att den inte hade ett normal MacOS dock, dealbreaker där, tänkte ju att det var som en "normal" dator. "Samma" sorts OS som iPhone/Touch ger ju duktigt med begränsningar.

EDIT: 499$ !!!!! Inte så jäkla farligt :)

Han vill väl inte sno marknaden från laptops. Det finns en hel del nytt som bara är för iPad dock.

Oj, fräscht.. keyboard dock...

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:23
För att den är större. ;)

500 dollar, vad var det jag sa? :D

Ja, jag underskattade Jobs vilja att skapa en ny nisch... han vill verkligen göra det till en livsstilsapparat.
Startrek är här. :D

Kimball
2010-01-27, 20:24
Han vill väl inte sno marknaden från laptops. Det finns en hel del nytt som bara är för iPad dock.

Oj, fräscht.. keyboard dock...

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/01/apple-creation-0384-rm-eng.jpg

GOT DAM*IT!! Nu kan den ju faktiskt funka i föreläsningssalen! Beslutsångesten. Enda trista är väl inget native word-stöd antar jag, men det finns väl apps för som inte är allt för krångliga kanske... gaaaah...

Jarod
2010-01-27, 20:24
Make it or break it-frågan är ju ifall den klarar av Diablo 3. :D

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:26
Som portabel videospelare o dyl är den riktigt bra. T.ex. på flygplan, buss, osv är det bökigt med laptops.
Suger dock att den inte har flash. Riktigt sugigt.

Per B
2010-01-27, 20:29
Inget snack om saken, en sån ska jag ha! :) Det var länge sen jag gjorde nåt med min bärbara dator som en iPad inte skulle klarat av, när jag jobbar sitter jag vid en "riktig" dator.

capture
2010-01-27, 20:30
Men det kan du tacka apple för. Tack och lov att det finns företag som inte böjer sig för apple

Kimball
2010-01-27, 20:32
11:30AM "Do we have what it takes to establish a third category of products?"

Smäller det nu?!?!?!

AmericanDragon
2010-01-27, 20:34
Den kommer, utan problem, konkurera ut Amazons Kindle i USA.

hahavaffan
2010-01-27, 20:34
Men det kan du tacka apple för. Tack och lov att det finns företag som inte böjer sig för apple?

Den ser nice ut, och inte så farligt dyr. Dock inget jag har ett behov av, förutom kanske för att testa eventuella apps vid utveckling för den ;) :Virro

11:30AM "Do we have what it takes to establish a third category of products?"

Smäller det nu?!?!?!Vad tänker du på?

Kimball
2010-01-27, 20:37
Vad tänker du på?

Tänkte om de kunde syfta på att nya iPhone:n kunde bli en ny "kategori" men det kanske var dumt... jag sitter och studsar på stolen :(

eller oj, han menar ju fortf. iPaden, jag e trög nu :(

nio
2010-01-27, 20:41
Är det masspsykos? De släpper en laptop fast med ett operativsystem där du inte ens kan köra flera program samtidigt.

Ska du kunna skriva och läsa samtidigt måste du ha det där tangentbordet, vilket gör det till en laptop fast med roterad skärm.

"It's more than just an iPod touch that won't fit in your pocket...it's also an underpowered netbook with no keyboard."

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:41
Men det kan du tacka apple för. Tack och lov att det finns företag som inte böjer sig för apple

Det känns som de dock nu måste fixa detta på något sätt, det är för mycket på nätet som körs med flash. Det är en sak när en telefon inte kan köra flash, men när en laptop-light inte kan det?

Bear Grylls
2010-01-27, 20:43
Fan ska man göra med en sån där jävla grej?! Känns som apple bara slänger ut massa i[insertrandomcoolname] prylar hela tiden.

hahavaffan
2010-01-27, 20:44
Ingen ny iPhone, inget nytt om iPhone OS 4.0, inget om i5-CPU i MacBook. No nothing. Hoppas på "silent updates" där"!

Det känns som de dock nu måste fixa detta på något sätt, det är för mycket på nätet som körs med flash. Det är en sak när en telefon inte kan köra flash, men när en laptop-light inte kan det?Antingen finns det stöd när den kommer ut i butik, eller så kommer det samtidigt som iPhone OS 4.0 som LÄR ha flashstöd. Om iPhone OS aldrig får det, är det halvkass. Får inte iPad det är det fan episkt sämst.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:45
Är det masspsykos? De släpper en laptop fast med ett operativsystem där du inte ens kan köra flera program samtidigt.

Ska du kunna skriva och läsa samtidigt måste du ha det där tangentbordet, vilket gör det till en laptop fast med roterad skärm.

"It's more than just an iPod touch that won't fit in your pocket...it's also an underpowered netbook with no keyboard."

Nja, jag ser en hel del användningar för den som inte en iphone/itouch eller laptop riktigt är bra för. Som t.ex. för resor o dyl. Flög för inte så länge sen, och fan det skulle varit grymt med en iPad då. Samt att den är jävligt billig, så alla dem som inte behöver alla funktioner som en vanlig dator har så är den utmärkt. Apples grejer handlar dessutom mer om känsla än något annat, man måste nog pröva den innan man säger ngt.

capture
2010-01-27, 20:46
Det känns som de dock nu måste fixa detta på något sätt, det är för mycket på nätet som körs med flash. Det är en sak när en telefon inte kan köra flash, men när en laptop-light inte kan det?

Som jag förstått det är det apple som satt käppar i hjulet för adobe och därför har de inte gett ut någon flash åt dem. De får helt enkelt skylla sig själva.

Just detta jag inte gillar med apple är att det ska vara sådana sjuka förmyndarfasoner.

Köttarn
2010-01-27, 20:48
Batteritiden är nog något som är avgörande för hur den kommer slå igenom. Tänk er en grym batteritid som du kan ha hela dagen utan att ladda

Kimball
2010-01-27, 20:50
"20:36
TV4 är här och intervjuar Leijon!

20:34
Det verkar som att det är slut...."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.289335

Så kan de väl inte göra...? :(

Doctor Snuggles
2010-01-27, 20:53
Som jag förstått det är det apple som satt käppar i hjulet för adobe och därför har de inte gett ut någon flash åt dem. De får helt enkelt skylla sig själva.

Just detta jag inte gillar med apple är att det ska vara sådana sjuka förmyndarfasoner.

Förstår dock inte denna inställning. Det finns nu kanske mer tredjepartsprogram (pga appstore) till appleprodukter än vad som finns till windowsprodukter, iaf sådana som är garanterade att fungera. Det är pga apple är så noga med hårdvaran och anpassning osv som de kan göra de produkter de gör. Jämför pc-produkter o dyl som ser ut och känns som kylskåp fulla av sopor.
Och i vilket fall så behöver man inte köpa produkten om man nu inte gillar Apple.

davvvan
2010-01-27, 20:59
Flash är något som saknas som fan... Hoppas det kommer så man kan streama allt möjligt!

Kimball
2010-01-27, 21:00
http://www.apple.com/ipad/#video iPaden ser ut att ligga rätt fint i handen alltså.

jakke
2010-01-27, 21:04
Jag är så sjukt imponerad av hur rätt dom tycks träffa. Priset var avgörande. Dock kommer 500dollar säkert betyda minst 5000 kr i sverige.

Ska bli kul att se vad google gör. Man har ju redan ett OS som skulle passa i en liknande produkt(Chrome os) och bra erfarenhet av att bygga appar samt driva en app-store.

Trance
2010-01-27, 21:04
Förstår dock inte denna inställning. Det finns nu kanske mer tredjepartsprogram (pga appstore) till appleprodukter än vad som finns till windowsprodukter, iaf sådana som är garanterade att fungera. Det är pga apple är så noga med hårdvaran och anpassning osv som de kan göra de produkter de gör. Jämför pc-produkter o dyl som ser ut och känns som kylskåp fulla av sopor.
Och i vilket fall så behöver man inte köpa produkten om man nu inte gillar Apple.

Vad har hårdvaran med flash att göra?

Kimball
2010-01-27, 21:07

har för mig jag läst nåt om att flash är för "tungt" för de flesta mobiler idag? Ta det med en nypa salt dock I guess..

Köttarn
2010-01-27, 21:11
Tror ni man kan beställa den från USA till Sverige innan den kommit hit utan nackdelar?

capture
2010-01-27, 21:12
Fattar inte varför folk gnäller när de själva går med på att inte ha flash på sina telefoner. Känns som du skyller på adobe när det är apples fel.

Om apple hade velat ha flash till alla sina produkter hade de kunnat få det men antagligen tycker de inte att det är värt det.

Sen att du säger att det är buggiga program till windows så är det ett val du gör. Inte precis så att du kan byta och komponenter och härja med datorn om du köper en mac. Finns för och nackdelar med både mac och en pc

Trance
2010-01-27, 21:15
Jag antar att det handlar om att i och med att Flash fungerar mycket sämre på OS X än Windows så är det dumt att slänga med det i en iPhone som förmodligen skulle ha rätt svårt att driva den.

Kimball
2010-01-27, 21:15
Tror ni man kan beställa den från USA till Sverige innan den kommit hit utan nackdelar?

icke-3g-versionen kan ju inte komma med ngn abg. form så det tordes i teorin vara lugnt? Trist med tull och momsavg. bara, sen vet jag inte om Apple har världsgaranti...?

Torwald
2010-01-27, 21:16
Följde hela eventet via engadgets och gizmodos livebloggar. Var inte direkt hänförd, men bra att det kom 3G och dockan med tangentbordet verkar riktigt smidig. Tror den kommer bli för dyr, åtminstone för mig. Jag ville mest ha en bra reader. Får kanske vänta på den här:
http://www.engadget.com/2010/01/18/asus-dr-570-color-e-book-reader-gets-detailed/

:)

Larsson
2010-01-27, 21:16
Den ser väldigt spännande ut. Dock fick jag inga direkta vill ha vibbar av den. Det är sällan jag ber med mig min dator och när jag reser lyssnar jag på musik eller sover. Men det ska kul när den kommer ut i butik och man kan testa den.

wepp
2010-01-27, 21:17
Finns det ingen stream länk?

Kimball
2010-01-27, 21:17
Följde hela eventet via engadgets och gizmodos livebloggar. Var inte direkt hänförd, men bra att det kom 3G och dockan med tangentbordet verkar riktigt smidig. Tror den kommer bli för dyr, åtminstone för mig. Jag ville mest ha en bra reader. Får kanske vänta på den här:
http://www.engadget.com/2010/01/18/asus-dr-570-color-e-book-reader-gets-detailed/

"Any guesses as to whether this thing will be over/under 599.99 in price?"

"Given the spec, I doubt it.. OLED is not exactly a budget display, the processor is going to need to be 1 gig + to run flash and other goodies, and the long battery life even in power saving mode of some sort while reading is still going to have to power the display."

Chansningar, men.. :P

Torwald
2010-01-27, 21:19
...man kan ju alltid hoppas!

Doctor Snuggles
2010-01-27, 21:19

Vad har det med vad jag skrev att göra? Jag talade om apples "förmyndarfasoner", inte specifikt om flash.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 21:26
Den ser väldigt spännande ut. Dock fick jag inga direkta vill ha vibbar av den. Det är sällan jag ber med mig min dator och när jag reser lyssnar jag på musik eller sover. Men det ska kul när den kommer ut i butik och man kan testa den.

Det är just det som är poängen. Med en sådan här produkt så kommer man att göra det, plus hitta en massa nya användarmöjligheter. Tänk minority report. ;)

Och tänk också på alla nya applikationer som kommer att släppas - det är det som är kanske den största styrkan med iphone, och det kommer nog bli en ny guldrusch för ipad och specifika applikationer för den.

Trance
2010-01-27, 21:32
Vad har det med vad jag skrev att göra? Jag talade om apples "förmyndarfasoner", inte specifikt om flash.

Du svarade på ett inlägg om Flash (även om det inlägget kanske inte var helt korrekt). Oavsett så känns det lite lustigt att ta upp AppStore som ett exempel på mängder av bra program.

Låt oss vara ärliga här och ta det för vad det är. 99.9% är skit eller små anpassningar av "riktiga" program som saknar massor av funktioner.

mulliy
2010-01-27, 21:42
Helt värdelös, vem vill köpa en värdelös dator för sin storlek, som är ungefär lika stor som en mini pc, men 100 ggr så dålig?

Doctor Snuggles
2010-01-27, 21:44
Du svarade på ett inlägg om Flash (även om det inlägget kanske inte var helt korrekt). Oavsett så känns det lite lustigt att ta upp AppStore som ett exempel på mängder av bra program.

Låt oss vara ärliga här och ta det för vad det är. 99.9% är skit eller små anpassningar av "riktiga" program som saknar massor av funktioner.

Jag sade inte att alla var bra program. Är alla program för windows bra eller?
Poängen är att det finns många program.
Dessutom program, spel o dyl som är/var revolutionerande för att vara på en mobiltelefon, som använder sig t.ex. av multitouch och rörelsesensorn.
Oavsett hur bra du tycker programmen är, så har uppenbarligen appstore varit en hejdundrande framgång med 30 miljarder applikationer nerladdade.
Med tanke på iPadens större format och bättre prestanda, och därigenom nya användningsmöjligheter så kommer det nog komma en uppsjö nya.
Markaden är nog inte direkt lika stor som för iphone eller ipod, men jag tror Jobs är ute efter att skapa en ny marknad för att sedan utforska den vidare med bättre produkter. Ser detta som ett steg närmre touchscreens på allmöjligt minorityreport-style.
Men som sagt så måste man nog testa den, för användarupplevelsen är vad det nog hänger på.
Många jag vet såg ingen poäng med en iphone, och efter ha testat den i en affär, gick ut med en sprillans.

stafh
2010-01-27, 21:45
Jag antar att det handlar om att i och med att Flash fungerar mycket sämre på OS X än Windows så är det dumt att slänga med det i en iPhone som förmodligen skulle ha rätt svårt att driva den.

Flash funkar väl inte sämre på os x? Hur som helst är det inte os x på iphone (eller iPad).

MasterChief
2010-01-27, 21:49
Hade Dell släppt den hade ingen brytt sig. Nu är det dock ett maskätet äpple på baksidan och då helt plötsligt sker omfattande massrunkning över hela världen. I don´t get it.

(Och då har jag ägt ett antal äppelprylar).

Trance
2010-01-27, 21:56
Jag sade inte att alla var bra program. Är alla program för windows bra eller?
Poängen är att det finns många program.
Dessutom program, spel o dyl som är/var revolutionerande för att vara på en mobiltelefon, som använder sig t.ex. av multitouch och rörelsesensorn.
Oavsett hur bra du tycker programmen är, så har uppenbarligen appstore varit en hejdundrande framgång med 30 miljarder applikationer nerladdade.
Med tanke på iPadens större format och bättre prestanda, och därigenom nya användningsmöjligheter så kommer det nog komma en uppsjö nya.
Markaden är nog inte direkt lika stor som för iphone eller ipod, men jag tror Jobs är ute efter att skapa en ny marknad för att sedan utforska den vidare med bättre produkter. Ser detta som ett steg närmre touchscreens på allmöjligt minorityreport-style.
Men som sagt så måste man nog testa den, för användarupplevelsen är vad det nog hänger på.
Många jag vet såg ingen poäng med en iphone, och efter ha testat den i en affär, gick ut med en sprillans.

Jag äger en iPhone 3gs och har själv laddat ner flera program och visst är vissa smidiga (för att vara på en mobiltelefon) och det är väldigt smidigt att använda AppStore.

Men hur många appar är egentligen revolutionerande? Eller ens användbara efter man lekt med dem några minuter.

Flash funkar väl inte sämre på os x? Hur som helst är det inte os x på iphone (eller iPad).

Jo. Flash fungerar mycket sämre på OS X (och Linux) än Windows. Det är inte direkt någon hemlighet och eftersom jag inte orkar slåss om det så är jag elak nog att bara lämna en länk: http://tinyurl.com/yjen9eh

Det är samma kärna som OS X.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 22:00
Hade Dell släppt den hade ingen brytt sig. Nu är det dock ett maskätet äpple på baksidan och då helt plötsligt sker omfattande massrunkning över hela världen. I don´t get it.

(Och då har jag ägt ett antal äppelprylar).

Hade Dell släppt den så hade det varit en skitprodukt i ett användarhatvänligt OS. Går inte riktigt att jämföra.

Men det är väl inte så svårt att fatta användningsområdena; billig eboksläsare i t.ex. studiesyfte, handhållen speldator, behändig multimediamaskin, keynoteapparat för möten osv

Tror inte jag kommer att köpa en dock, då det är mer en lyxprodukt för mig för tillfället, men jag kan se att den skulle vara skön att ha som t.ex. läsbok på kvällen, kunna smidigt ta med sig den var jag än sitter i rummet eller för möten, jobb, resor osv (ja, det är lite bökigt med en laptop, den blir varm att ha i knät, dålig batteritid osv).

Olegh
2010-01-27, 22:01
Sjukt ickerevolutionerande.

spange
2010-01-27, 22:06
Sjukt ickerevolutionerande.

+1 dessutom tror jag inte på en bärbar produkt med enbart touch i den storleken, smidigt som fan med en iphone t.ex då den ligger fint i handen, men denna känns för stor. jag ser inga fördelar med denna mot en laptop.

och jag är ändå något av en fanboy när det kommer till apple.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 22:10
Jag äger en iPhone 3gs och har själv laddat ner flera program och visst är vissa smidiga (för att vara på en mobiltelefon) och det är väldigt smidigt att använda AppStore.

Men hur många appar är egentligen revolutionerande? Eller ens användbara efter man lekt med dem några minuter.

Återigen; revolutionerande för en mobiltelefon. Vad fanns eller finns för mobiltelefoner i övrigt? Det är först nu som andra tillverkare ens hinner ikapp.

Långtida användbarhet är en separat fråga; i vår slit o släng värld handlar det om omedelbar gratifikation. Där levererar iphone. Uppenbarligen, för annars så vore det inte så populärt att ladda ner apps o spel, eller hur?

Jo. Flash fungerar mycket sämre på OS X (och Linux) än Windows. Det är inte direkt någon hemlighet och eftersom jag inte orkar slåss om det så är jag elak nog att bara lämna en länk: http://tinyurl.com/yjen9eh

Det är samma kärna som OS X.

Det är väl iof adobes fel, då de inte jobbat tillräckligt hårt för att anpassa spelaren (vilket iof är förståeligt då windows är i stor majoritet). Även om 10:an skulle vara många ggr snabbare sägs det.
Jag tror ryktena om att apple vill låsa in allt och därför inte tillåter flash inte riktigt stämmer. De skulle nog gladeligen inkludera flash om prestandan var tillräckligt bra, med tanke på populariteten som flash åtnjuter. Jag misstänker att batteritiden på denna apparat, på samma sätt som i iphonen, är en prioritet.

frambogir
2010-01-27, 22:10
Totalt ointressant.

bertbert
2010-01-27, 22:11

+1

Hade Dell släppt den så hade det varit en skitprodukt i ett användarhatvänligt OS. Går inte riktigt att jämföra.

Är ett OS användarvänligt när det inte går att använda alls under drygt 7 år? (XP tablet edition kom sent 2002)

Äpple-fanboys kommer naturligtvis att fortsätta att hävda att det är... "revolutionerande".

panzerpig
2010-01-27, 22:11
Ja jösses.. Att folk ens kan gå på hypen? Totalt ointressant. Att folk kan bli så tokiga för att det är just Apple som ligger bakom.
Håller med citatet nedan:
"This is so most pointless device I have seen in a long time. Want the same thing for less?
Buy an iPod Touch and a magnifying glass"

Doctor Snuggles
2010-01-27, 22:15
+1

Är ett OS användarvänligt när det inte går att använda alls under drygt 7 år? (XP tablet edition kom sent 2002)

Äpple-fanboys kommer naturligtvis att fortsätta att hävda att det är... "revolutionerande".

Läs vad jag skrev. Jag skrev inte användarvänligt.
Jag tycker inte det är särskilt revolutionerande, jämfört med iphone. Tror däremot den kommer lyckas, där kindle, tablets och netbooks inte kommer det. Men vi får se.

Morrris
2010-01-27, 22:16
Känns som den är lätt att tappa.

Pdaddy
2010-01-27, 22:26
Keyboardet e faan samma som till nya iMacen, ja ser på mitt att de sitter en plastgrej på mitten där framme, så de är nog bara en extra skt som sitter på skiten till iPaden..
Faan lär säkert köpa en såndär jävel, jävla skit !!!

Frugan sa att hon ville ha en, LOL... soffsurfmaskin :D

The Swedish Oak
2010-01-27, 22:30
Skulle den kostat runt en 5-700kr skulle jag kunna tänka mig en i garaget med nedladdad haynes verkstadshandbok i. :)

Bara o vänta o se om dom släpper något annat kul i framtiden, iPad är inget för mig.

mikaelj
2010-01-27, 23:19
Den kommer, utan problem, konkurera ut Amazons Kindle i USA.

Nej. LCD (IPS var det väl?) är värdelöst i dagsljus.

Vidare är 10 timmars batteritid i lägsta laget. Och så kör den bara iPod-versionen av OS X.

HP Slate med något bättre än Windows 7 kan säkert vara rätt användbart. Om de får ordning på batteritiden där med, förstås. För att tabletter skall vara användbara måste skärmen vara transreflektiv, som en läsplatta eller en PixelQi/XO-skärm.

Kimball
2010-01-27, 23:24
Ja, när hypen kröp ur min kropp ser jag att det enda den vore optimal för, vore om man bara behöver nåt att surfa och se på film med, men då blir den väldigt dyr till sina få ändamål. Ledsen för stirrigheten... ^^

jakke
2010-01-27, 23:26
Ja, när hypen kröp ur min kropp ser jag att det enda den vore optimal för, vore om man bara behöver nåt att surfa och se på film med, men då blir den väldigt dyr till sina få ändamål. Ledsen för stirrigheten... ^^

Jo och då konkurrerar den med mini-pcs och då kanske den blir för dyr.

mikaelj
2010-01-27, 23:27
Tabletter är en perfekt formfaktor -- jag är oerhört nöjd med min SONY Reader Touch (PRS-600). Hade den kunnat spela upp film & hade haft färgskärm vore det ännu bättre.

Men då måste den ha en skärm som är läsbar utomhus, ungefär lika stor (~7-8" hade varit lagom, 10" är för stort), samt ha lika bra batteritid. Inga tabletter idag har de egenskaperna.

Kabuto
2010-01-27, 23:34
http://www.engadget.com/2010/01/27/apple-ipad-first-hands-on/

Störande att den skulle använda sig av iphone os

LoTiX
2010-01-27, 23:41
Kul att folk argumenterar för att den inte är revolutionerande och allt är apple-hype. För att försvara detta drar de upp att det bara är en stor iPhone... en produkt gjord av samma jävla företag.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 23:42
Nej. LCD (IPS var det väl?) är värdelöst i dagsljus.

Vidare är 10 timmars batteritid i lägsta laget. Och så kör den bara iPod-versionen av OS X.

HP Slate med något bättre än Windows 7 kan säkert vara rätt användbart. Om de får ordning på batteritiden där med, förstås. För att tabletter skall vara användbara måste skärmen vara transreflektiv, som en läsplatta eller en PixelQi/XO-skärm.

LED var det, men frågan är hur bra den är i solljus, ja. Misstänker att det kan vara prio vid en ny version, om de nu helt vill konkurrera ut andra readers.
Finns det ingen färgåtergivande skärmteknologi på fronten som är helt reflektiv, eller av samma kvalitet som LED/OLED och transreflektiv åtminstone?

Doctor Snuggles
2010-01-27, 23:43
Kul att folk argumenterar för att den inte är revolutionerande och allt är apple-hype. För att försvara detta drar de upp att det bara är en stor iPhone... en produkt gjord av samma jävla företag.

Tihi. ;)

mikaelj
2010-01-27, 23:43
LED var det, men frågan är hur bra den är i solljus, ja. Misstänker att det kan vara prio vid en ny version, om de nu helt vill konkurrera ut andra readers.

IPS (= LCD) står det överallt, inte OLED. Var läste du LED?

Finns det ingen färgåtergivande skärmteknologi på fronten som är helt reflektiv, eller av samma kvalitet som LED/OLED och transreflektiv åtminstone?

Nästan. http://PixelQi.com

stafh
2010-01-27, 23:46
IPS(LCD) visar bilderna, LEDsen lyser.

Manta
2010-01-27, 23:55
Jag är lat och orkar inte läsa allt vad som har skrivits om den. Kommer det att finnas någon typ av "penna", så att man kan ta anteckningar "för hand", skissa, osv? Isf kan jag se ett användingsområde för den.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 23:57
Yes, ips led-backlit, som de nya imacsen. Min nya är jävligt ljusstark och verkar inte störas av reflektioner (inomhusljus) särskilt mycket.
Men solljus, nja.
Jobs ansåg väl att själva utomhusaspekten var försumbar, eller omöjlig att införliva, om man i nuläget vill göra en multimediatablet/läsar- hybrid.

Trance
2010-01-28, 00:01

10 timmar var väl konstant spelade av en HD-movie eller något sådant? Standby var väl upp emot en månad?

Doctor Snuggles
2010-01-28, 00:01
Jag är lat och orkar inte läsa allt vad som har skrivits om den. Kommer det att finnas någon typ av "penna", så att man kan ta anteckningar "för hand", skissa, osv? Isf kan jag se ett användingsområde för den.

Ptja, det finns ju pennor som funkar med iphone, så ja?

mikaelj
2010-01-28, 00:02
10 timmar var väl konstant spelade av en HD-movie eller något sådant? Standby var väl upp emot en månad?

Ah, såpass? Jag hade nog ändå blivit stressad. Min läsplatta drar ingen ström alls om inget rör sig på skärmen. En LCD (trots LED-belysning) kommer alltid att dra en del ström.

Om det är 10h film räcker den nog åtminstone det dubbla för bok. Då kan det nog vara helt okej. Man får väl se hur den funkar i verkligheten när den dyker upp här.

Adama
2010-01-28, 00:04
Klockren ersättare för laptopen vid frukostsurf, kvällsurf-i-soffan-framför-teven, längre besök på muggen. Frugan såg klart intresserad ut eftersom inredningsbloggarna går varma här på kvällarna. Våran 17" laptop är varm, tung o jävlig, och används till 99% för surf. Får slita min iphone från frugan redan nu så är nog inte helt otänktbart med en ipad framöver.

mulliy
2010-01-28, 00:07
Klockren ersättare för laptopen vid frukostsurf, kvällsurf-i-soffan-framför-teven, längre besök på muggen. Frugan såg klart intresserad ut eftersom inredningsbloggarna går varma här på kvällarna. Våran 17" laptop är varm, tung o jävlig, och används till 99% för surf. Får slita min iphone från frugan redan nu så är nog inte helt otänktbart med en ipad framöver.

Om inte er laptop är typ 15 år gammal så är den bättre än ipad skiten. Att den blir varm kommer garanterat denna också att vara.

mikaelj
2010-01-28, 00:09
Att den blir varm kommer garanterat denna också att vara.

Nej?

Doctor Snuggles
Ah, såpass? Jag hade nog ändå blivit stressad. Min läsplatta drar ingen ström alls om inget rör sig på skärmen. En LCD (trots LED-belysning) kommer alltid att dra en del ström.

Om det är 10h film räcker den nog åtminstone det dubbla för bok. Då kan det nog vara helt okej. Man får väl se hur den funkar i verkligheten när den dyker upp här.

Processorn är ju "egenutvecklad" av apple för att vara väldigt strömsnål, men ändå prestandaeffektiv. Antagligen är dock iphone os 3.2 inte optimerat för iPad så för att se riktiga spartider vid t.ex. läsning så måste nog man vänta på 4.0 eller nåt. Fast då kanske vi talar om 30-50 timmar?

Kabuto
Om man stort sett bara använder sin laptop till att slösurfa och liknande så behöver man ju inte ha bättre än din 15år gamla laptop som var väldigt långt före sin tid mulliy ;)

Doctor Snuggles
2010-01-28, 00:12

There you go. Och nu har du nog beskrivit (med vissa detaljförändringar) kanske majoriteten av alla familjehushåll. Inkludera resor, möten, och dylikt och Jobs kommer nog göra målgest igen.

Adama
2010-01-28, 00:14
Om inte er laptop är typ 15 år gammal så är den bättre än ipad skiten. Att den blir varm kommer garanterat denna också att vara.

Laptopen är inte gammal, men i de användningsområden jag nämnde så har jag svårt att se den som bättre. Finns ju inget den är bättre på överhuvudtaget i de fallet.

mulliy
2010-01-28, 00:17
Nej?

Nehe, den har säkert monster stora fläktar precis som alla bärbara har, fast iofs så är denna så avancerad att det skulle kunna ta upp 10 kvadratcm av datorn, så kan resten vara till för bra luftflöde. Men så är knappast fallet tror jag, allt med batteri som är byggt trångt blir varmt när man använder det. Sen så är den där sjukt osmidig, du måste alltid kolla neråt när du använder den för du behöver båda händerna för att trycka på skärmen.

Doctor Snuggles
2010-01-28, 00:18
Laptopen är inte gammal, men i de användningsområden jag nämnde så har jag svårt att se den som bättre. Finns ju inget den är bättre på överhuvudtaget i de fallet.

Beror på hur man definierar bättre. Skönare att använda, mer intuitiv, snyggare, bekvämare osv, ja då är den bättre.

mulliy
2010-01-28, 00:23

1. Din laptop har garanterat mycket mycket större utrymme att lagra saker på.
2. Den har garanterat mer ram och går snabbare att surfa och kanske göra något annat samtidigt.
3. Den har vinklingsbar skärm, så man slipper kolla ner i golvet och få gamnacke.

Det finns inte något område den vinner på, förutom att fanboys tycker den är häftig. Hur trött tror du inte du kommer bli på touchen inte ha scroll t ex när man surfar. Ja jag skulle kunna hålla på i evigheter och dissa denna skitmaskin, som kommer sälja som smör för alla älskar apple.

Som nån sa hade dell gjort det varit mycket gnäll.

Adama
2010-01-28, 00:23
Beror på hur man definierar bättre. Skönare att använda, mer intuitiv, snyggare, bekvämare osv, ja då är den bättre.

Jeps, det var det jag menade att iPad i detta fallet var "bättre" på :-) Sen är ju en tradionell laptop bättre på andra saker, men slösurfa i soffan hör inte till dem.

Adama
2010-01-28, 00:29
2. Den har garanterat mer ram och går snabbare att surfa och kanske göra något annat samtidigt.
3. Den har vinklingsbar skärm, så man slipper kolla ner i golvet och få gamnacke.

Det finns inte något område den vinner på, förutom att fanboys tycker den är häftig. Hur trött tror du inte du kommer bli på touchen inte ha scroll t ex när man surfar. Ja jag skulle kunna hålla på i evigheter och dissa denna skitmaskin, som kommer sälja som smör för alla älskar apple.

Som nån sa hade dell gjort det varit mycket gnäll.

Du hackar ju på helt fel grejer. Jag struntar blankt i hårdvaran som sådan så länge den är jädrigt smidig att surfa med vid frukostbordet, muggen, tevesoffan.

Jag ser följande scenario utspelar sig i min tevesoffa. Det blir reklam. Frugan böjer sig fram, plockar upp en iPad, lutar sig långt tillbaka, håller den i vänster hand, surfar någon sida, reklamen tar slut, den läggs tillbaka. Precis så är det idag med min iPhone/laptop.

Doctor Snuggles
2010-01-28, 00:33
Jeps, det var det jag menade att iPad i detta fallet var "bättre" på :-) Sen är ju en tradionell laptop bättre på andra saker, men slösurfa i soffan hör inte till dem.

Äsch, det är sent, jag läser skevt. :(

Doctor Snuggles
2010-01-28, 00:37
Apropå läsvinkel; ipad-case.
http://images.apple.com/ipad/specs/images/case_5_20100127.png

Kimball
2010-01-28, 00:56
Nehe, den har säkert monster stora fläktar precis som alla bärbara har, fast iofs så är denna så avancerad att det skulle kunna ta upp 10 kvadratcm av datorn, så kan resten vara till för bra luftflöde. Men så är knappast fallet tror jag, allt med batteri som är byggt trångt blir varmt när man använder det. Sen så är den där sjukt osmidig, du måste alltid kolla neråt när du använder den för du behöver båda händerna för att trycka på skärmen.

Jag får för mig, utifrån det lilla man ser, att det är en förvuxen Touch/iPhone? Fläktfri och sval precis som de är idag? Låter kanske för bra för att vara sant dock. Men en iPhone blir ju bara varm så att det märks vid laddning och inte jättevarm under användning, märks nog av mer med större enhet/värmeyta iofs.

Jag tror den lätt kommer kunna mäta sig / slå laptops i just att bara ladda websidor, åtminstone ur de hands-on / demonstrationsvideos man kan kolla på. Det kvittar väl vad som är under skalet så länge det är såpass optimerat att det flyter på? En iPhone har ju ingenting att mäta sig med specs-mässigt heller, men har ett skönare flyt än de flesta andra lurar? Apple må vara ett ruttet företag ur vissa synvinklar, men de släpper ändå grejer som bara fungerar utan strul. Du kommer inte kunna surfa samtidig som du har ett textdokument uppe i bakgrunden, men det kräver nog inte heller "målgruppen" de siktar på? Tex frugor som vill läsa bloggar. ^^

Det jag kan tänka mig däremot är att vikten på den kan bli ett problem, att den blir sjukt obekväm att hålla med en hand en längre stund.

ahl-
2010-01-28, 01:07
Den ser riktigt grym ut. Har sett en hands on med den. Verkar ruskigt snabb!

edit: http://www.viddler.com/explore/engadget/videos/1057/228.508

Deceiver85
2010-01-28, 01:36
Ipad, det mest icke-revolutionerande Apple har släppt? Ipod mer eller mindre revolutionerade marknaden för mp3-spelare, och även om Iphonen inte tycks ha revolutionerat något så har den åtminstone satt en lite högre standard...men detta? Ha!

Kabuto
2010-01-28, 01:44
Den ser riktigt grym ut. Har sett en hands on med den. Verkar ruskigt snabb!

edit: http://www.viddler.com/explore/engadget/videos/1057/228.508

Tidigare i tråden? ;)

http://www.engadget.com/2010/01/27/apple-ipad-first-hands-on/

Störande att den skulle använda sig av iphone os

Dreas
2010-01-28, 01:52
Tidigare i tråden? ;)Alltså jag hatar Engadget, maken till Appleälskande recensenter hittar man inte!

coxie
2010-01-28, 03:42
Jag förväntade mig mer kraft och ett riktigt OS så lite besviken blev jag.

Om det går att lösa med programvaror så kan det bli en klockren fjärrkontroll till HTPC och om det finns möjlighet till att styra knx-system så blir det en perfekt styrenhet till det mesta i hemmet.

Kolla film, surfa, läsa e-böcker känns för mig rätt ointressant då jag sällan befinner mig i en situation där jag behöver ha den möjligheten utan att jag samtidigt behöver ha tillgång till en riktig dator.

Anton Fräs
2010-01-28, 04:08
Tabletter är en perfekt formfaktor -- jag är oerhört nöjd med min SONY Reader Touch (PRS-600). Hade den kunnat spela upp film & hade haft färgskärm vore det ännu bättre.

Men då måste den ha en skärm som är läsbar utomhus, ungefär lika stor (~7-8" hade varit lagom, 10" är för stort), samt ha lika bra batteritid. Inga tabletter idag har de egenskaperna.

Jag hade inte tvekat på att köpa en sådan. Damn vad grymt det hade varit.

mikaelj
2010-01-28, 07:35
Nehe, den har säkert monster stora fläktar precis som alla bärbara har

Nä. ARM-CPUer i den hastigheten är fortfarande passivt kylda.

fast iofs så är denna så avancerad att det skulle kunna ta upp 10 kvadratcm av datorn, så kan resten vara till för bra luftflöde. Men så är knappast fallet tror jag, allt med batteri som är byggt trångt blir varmt när man använder det.

Du har fel. Jfr avancerade mobiltelefoner.

Onigiri
2010-01-28, 07:42
Jahapp, fan, då måste jag ha en sån också.

coxie
2010-01-28, 07:46
Apples egendesignade processor, är det en helt egen arkitektur eller är det någon variant av Cortex-A8?

Ska bli kul och se vad Tegra 2 kan ge för prestanda om den nu blir basen i någon annan slate (retarderad namn?).

Nitrometan
2010-01-28, 08:43
Hittade en bild på iPad och iPhone tillsammans. Har inte kollat hela tråden så den kanske har varit uppe innan.

http://i45.tinypic.com/2ic40so.jpg

Ingen multitasking? Då blir man ju lite ledsen i ögat.

Tänk om man vill spela ett maze-spel (den är ju tilt-responsive) medan man läser sin ebok?

Den kan väl iaf spöa Kindle...

bertbert
2010-01-28, 08:50
Ingen multitasking?

:confused: Seriöst?!?

Nitrometan
2010-01-28, 08:56
:confused: Seriöst?!?
Japp. *cry*

Från Engadget:
* It's not light. It feels pretty weighty in your hand.
* The screen is stunning, and it's 1024 x 768. Feels just like a huge iPhone in your hands.
* The speed of the CPU is something to be marveled at. It is blazingly fast from what we can tell. Webpages loaded up super fast, and scrolling was without a hiccup. Moving into and out of apps was a breeze. Everything flew.
* There's no multitasking at all. It's a real disappointment. All this power and very little you can do with it at once. No multitasking means no streaming Pandora when you're working in Pages... you can figure it out. It's a real setback for this device.
* The ebook implementation is about as close as you can get to reading without a stack of bound paper in your hand. The visual stuff really helps flesh out the experience. It may be just for show, but it counts here.
* No camera. None, nada. Zip. No video conferencing here folks. Hell, it doesn't have an SMS app!
* It's running iPhone OS 3.2.
* The keyboard is good, not great. Not quite as responsive as it looked in the demos.
* No Flash confirmed. So Hulu is out for you, folks!

C.E.J.
2010-01-28, 08:58
Bra pris iaf. Nitrometan has the scoop as always tho!

Da2
2010-01-28, 08:59
Jag håller med föregående. Inte så jätteintressant produkt eftersom den inte tillför särskilt mycket i dagsläget. Saker som saknas: MULTITASKING(?!), kamera, OS X mm. Det som man kände direkt är att den är alldeles för lik iPod och iPhone och att Apple brukar släppa mer revolutionerande produkter än så.

Njaee, säger jag. Jag har ägt både en iPod och äger nu iPhone, men jag tänker nog inte köpa en iPad. Att den inte har multitasking slog mig som mest.

Nitrometan
2010-01-28, 09:00
Bra pris iaf.
Jo. 499$ är bra. Men vad blir det Schweden?

8599 SEK?

Ingen aning, men de brukar ligga högt i pris. Fast nu när det säljs i elektronikstormarknader så kanske det blir nån tusenlapp lägre.

Scoopet? Det var krapparna på Engadget som gjorde jobbet.

Torwald
2010-01-28, 09:01
Brukar åtminstone bli 10SEK/USD när Apple räknar...

C.E.J.
2010-01-28, 09:09
Jo. 499$ är bra. Men vad blir det Schweden?

8599 SEK?

Ingen aning, men de brukar ligga högt i pris. Fast nu när det säljs i elektronikstormarknader så kanske det blir nån tusenlapp lägre.

Oj, blir det så stort påslag? Nåja, jag får hålla mig uppdaterad helt enkelt, så får jag se om den är värd att köpa, eller kanske köpa nåt annat.

Scoopet? Det var krapparna på Engadget som gjorde jobbet.

Nonsens. Dy behöver inte va plyg vetty.

Kischen
2010-01-28, 09:12
Jag är inte tillräckligt hipp för att förstå vad det speciella med apples produkter är :(

C.E.J.
2010-01-28, 09:13
Jag är inte tillräckligt hipp för att förstå vad det speciella med apples produkter är :(

Jag tippar på att det speciella med Apples produkter är att det är Apple.

Da2
2010-01-28, 09:15

Det kommer du göra när du väl håller en av deras prylar i handen. Överlägsen användarvänlighet, estetisk design & kvalité.

Nitrometan
2010-01-28, 09:18

http://i46.tinypic.com/dltgs0.jpg

+

http://i50.tinypic.com/2wdahyd.jpg

= Awesome!

Förstår du nu?

Annars finns det säkert platser kvar i fanboi skool (a.k.a iSchool).

Edit: C.E.J. visste det redan. Det är Apple.

hahavaffan
2010-01-28, 09:20
Om inte er laptop är typ 15 år gammal så är den bättre än ipad skiten. Att den blir varm kommer garanterat denna också att vara.http://images.paraorkut.com/img/funnypics/images/l/lol_cat-12926.jpg

C.E.J.
2010-01-28, 09:23
http://images.paraorkut.com/img/funnypics/images/l/lol_cat-12926.jpg

Actual photo of hahavaffan, with text "LOL" added.

hahavaffan
2010-01-28, 09:24
Actual photo of hahavaffan, with text "LOL" added.Om det vore så väl!

pragmatist
2010-01-28, 09:32
En smula poänglös är den ju om man redan har en hyfsad netbook (= mkt billigare) och en bra smartphone (= vill man ju ha i alla fall). Jag kan dock tänka mig att den är attraktiv för folk som vill ha en enklare mobil och inte vill ha eller behöver en netbook.

Torwald
2010-01-28, 09:33
Bild på 15 år gammal Mac(intosh):

http://1.bp.blogspot.com/_eGMFDmOd9pU/R40VtHxRU0I/AAAAAAAAAcA/7CzJUmt_w5w/s400/1995+PB5300.jpg

Lasse Kongo
2010-01-28, 09:35
Nej!

Kommer endast tilltala en viss % tekniknördar+lite andra som vill vara hippa.

För mig ser den ut som en touch för synskadade, lite Downs Syndrom över det hela, visa en ny iphone istället.

Nitrometan
2010-01-28, 09:37

Bild på 15 år gammal Mac(intosh):

http://1.bp.blogspot.com/_eGMFDmOd9pU/R40VtHxRU0I/AAAAAAAAAcA/7CzJUmt_w5w/s400/1995+PB5300.jpg

Hade den multitasking? Isåfall kanske mullig hade rätt. ;)

Kul att se utvecklingen. Skärmarna har iaf blivit bättre.

rooz
2010-01-28, 09:38
Nej!

Kommer endast tilltala en viss % tekniknördar+lite andra som vill vara hippa.

För mig ser den ut som en touch för synskadade, lite Downs Syndrom över det hela, visa en ny iphone istället.

+1, kanske något om du har Ipod,itouch,iphone,Macbook,Iwife,Ihouse och vill komplettera med något snyggt att ha på stan..

Kischen
2010-01-28, 09:45
Nja, hipp som i hipp för att jag har en produkt från apple är inte min grej.

Kabuto
2010-01-28, 13:23
Alltså jag hatar Engadget, maken till Appleälskande recensenter hittar man inte!

Ja det brukar vara så, men läs http://www.engadget.com/2010/01/27/editorial-engadget-on-the-ipad/

Det är inte direkt många glada miner hos deras folk ändå..

<Mike>
2010-01-28, 13:29
iPad? Jag trodde det här var deras nya:

9BnLbv6QYcA

Nitrometan
2010-01-28, 13:31
iPad? Jag trodde det här var deras nya:

9BnLbv6QYcA

Nej, den är gammal.

Nitrometan
2010-01-28, 13:37
Det verkar finnas en version med WLAN, BT och 3G också. Fast de säger att 3G bara är för data och inte samtal.

629 USD ville ha för den.

Nåja.

Kabuto
2010-01-28, 13:40
+130$ för 3G på alla modellerna..

Nitrometan
2010-01-28, 13:47
629 USD ville ha för den.

+130$ för 3G på alla modellerna..

499 + 130 = 629

Såg att nån beskrev den som en för stor iPhone utan telefonfunktioner eller kamera.

Nitrometan
2010-01-28, 13:52
Den får inte plats i byxfickan. Vad göra?

Jo, man uppfinner nåt nytt...

http://i47.tinypic.com/5ds4lj.jpg

Doctor Snuggles
2010-01-28, 13:57
499 + 130 = 629

Såg att nån beskrev den som en för stor iPhone utan telefonfunktioner eller kamera.

Det är väl den generella kritiken bland de som inte är imponerade.
Jag tror dock det kommer bli som med iphone. Det nya formatet kommer ge nya möjligheter till "killer" applikationer, plus att det kommer komma uppgraderingar med sånt som folk vill ha. Jag har personligen inget direkt behov av en iphone, men känner på mig en massa potential hos maxipaden; spel, videospelare på resor, kontrollerenhet för musik/video/presentationer, musikprogramvara som tillåter en att använda ipaden som ett instrument osv.

Kom ihåg att de flesta teknologinördar sågade iPod:en också, och till stor del iPhone. Jag tror inte ipaden fyller en lika stor lucka, eller kan skapa en lika stor marknad, men jag tycker att den är ett steg i rätt riktning, och att Apple, sin återanvändning av iphonekonceptet till trots, leder marknaden igen.

Lando
2010-01-28, 14:00
Jag blir seriöst hård i brallan av att se deras säljvideo trots att jag först dissade produkten när jag hörde om den här för några månader sen. Det här blir en till "måste ha" grej.

C.E.J.
2010-01-28, 14:07
Den får inte plats i byxfickan. Vad göra?

Jo, man uppfinner nåt nytt...

http://i47.tinypic.com/5ds4lj.jpg

GAHAHA!! Helt övertygad om att Nitrometan kör med Arc Reactor på fritiden, och Ultimate Pocket Protector på jobbet! (på fredagar gäller dock Arc Reactor även på jobbet, win!)

Nitrometan
2010-01-28, 14:09
Super Cape på jobbet! Awesome and incredible!

Nitrometan
2010-01-28, 14:11
Kom ihåg att de flesta teknologinördar sågade iPod:en också, och till stor del iPhone. Jag tror inte ipaden fyller en lika stor lucka, eller kan skapa en lika stor marknad, men jag tycker att den är ett steg i rätt riktning, och att Apple, sin återanvändning av iphonekonceptet till trots, leder marknaden igen.
Jafföfan. Är det nåt Apple kan så är det att skapa nya marknader eller nya nischer på marknader.

frambogir
2010-01-28, 14:31
Eller så köper man en Archos 7 för under 2k, med det almighty Android.

Nitrometan
2010-01-28, 14:39
Eller så köper man en Archos 7 för under 2k, med det almighty Android.

http://i47.tinypic.com/nn4olt.jpg

:confused:

Archos? Han finns väl inte bland oss längre?

frambogir
2010-01-28, 14:46
http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2010/01/archos4-android-21.jpg

Doctor Snuggles
2010-01-28, 14:53
Wow. Archos är verkligen ful som stryk, och för liten. Och android ser här ut som en dålig taiwanesisk kopia av iphone os.
Isf Courier, men den kommer väl aldrig att komma.

Nitrometan
2010-01-28, 14:58
Wow. Archos är verkligen ful som stryk, och för liten.
Jag tror vi har hittat vår nya Archos. I Cornelis Vreeswijk tappning.
Hmm. Är vi nåt på spåren?

Doctor Snuggles
2010-01-28, 15:06
Hmm. Är vi nåt på spåren?

Det är nog bara en slump. Ingen anledning till att vara konspiratorisk.

Nitrometan
2010-01-28, 15:06
Pads är ju dambindor på amerikengelska. Så iPad låter lite som en intimprodukt.

http://i45.tinypic.com/otow1i.jpg

olwe
2010-01-28, 16:47
Grejen är ju att det verkar komma upp en ny marknad för böcker. Om de kommer med en elektronisk pryl som är skön för ögat att läsa från, smidig och lätt att t.ex. ha i sängen och läsa samt enkel att koppla upp till internet så har vi ju en dunderhit!

Kan jag ladda ner alla mina böcker till en enkel elektronisk bok som ger en bra läsupplevelse så köper jag direkt. Tänk bara att aldrig behöva leta, beställa och krångla för att få läsa en ny bok eller kurslitteratur.

Förhoppningsvis så hittar de alternativa sätt att suga ut pengar ur böckerna med. Som exempelvis spotify. Då får vi tillgång till all världens (nåja, nästan) litteratur hur snabbt som helst och till synes gratis. Himmelrike!

Det kanske tar en stund, men detta är ett steg i rätt riktning.

Kabuto
2010-01-28, 16:50
olwe du har väl inte missat http://books.google.com/?utm_source=createcontent&utm_medium=link&utm_content=booksearch&utm_campaign=en ? Där finns en hel del böcker..

olwe
2010-01-28, 17:00
olwe du har väl inte missat http://books.google.com/?utm_source=createcontent&utm_medium=link&utm_content=booksearch&utm_campaign=en ? Där finns en hel del böcker..

Det hade jag faktiskt inte sett. Bra skit, men det väsentliga med produkten(eller snarare åt det håll jag hoppas att de är påväg) är att själva apparaten måste bli mer lik en vanlig bok. Skonsammare för ögat och i ett liknande format som är enkelt att hålla i utan att vara bunden till en sitt/ligg-position.

Att läsa på en datorskärm är inte det minsta behagligt, och ger inte alls samma läsupplevelse som en bok. Det är detta som dessa produkter måste fånga upp.

Jag håller alla mina tummar!

olwe
2010-01-28, 17:16
Gärna vattensäkert också. Jag gillar att läsa i badkaret :)

Bullen!
2010-01-28, 18:06
bära med sig? en ipad ska ligga på i köket hemma så man har något att knappra på när man käkar typ. no more.

iphone är en annan grej de säljer om man vill bära med sig den.

Doctor Snuggles
2010-01-28, 18:23
lsjU0K8QPhs

Torwald
2010-01-28, 18:31
lsjU0K8QPhs

Gahaha! :laugh:

bertbert
2010-01-28, 18:35
lsjU0K8QPhs

Ja jävlar!!!! :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Kabuto
2010-01-28, 20:28
Just de!
lQnT0zp8Ya4

Da2
2010-01-28, 21:33
Just de!
lQnT0zp8Ya4

HAhaha

Nitrometan
2010-01-29, 10:51
Fujitsu säger att de äger produktnamnet ipad. Sådeså.

De har en snarlik produkt som heter Fujitsu iPAD.

http://i46.tinypic.com/2qn86qa.jpg

IDG rapporterar:
New York Times rapporterar att Fujitsu funderar på att stämma Apple för att man valt att döpa sin senaste produkt till iPad. Anledningen är helt enkelt att Fujitsu har en egen produkt med namnet iPAD (observera versalerna) sedan 2002.

Fujitsu iPAD är en multifunktionsenhet som i huvudsak används i butiker för att verifiera priser och inventera lagret. Risken för förväxling med Apples produkt borde sålunda vara liten, men eftersom Fujitsu iPAD har pekskärm, wi-fi och bluetooth är förväxlingsrisken inte lika med noll. Det kan dock påpekas att Fujitsus produkt kostar 2 000 dollar, alltså nästan fyra gånger så mycket som Apples produkt.

Artikeln i NY Times: http://www.nytimes.com/2010/01/29/technology/companies/29name.html

It’s Fujitsu’s iPad from 2002.

Sold mainly in the United States, the multifunctional device from the Tokyo technology company helps shop clerks verify prices, check real-time inventory data and close sales on the go.

Fujitsu, which applied for an iPad trademark in 2003, is claiming first dibs, setting up a fight with Apple over the name of the new tablet device that Apple plans to sell starting in March.

“It’s our understanding that the name is ours,” Masahiro Yamane, director of Fujitsu’s public relations division, said Thursday. He said Fujitsu was aware of Apple’s plans to sell the iPad tablet and that the company was consulting lawyers over next steps.

Fujitsu’s iPad, which runs on Microsoft’s CE.NET operating system, has a 3.5-inch color touchscreen, an Intel processor and Wi-fi and Bluetooth connections; it also supports VoIP telephone calls over the Internet, a technology also used by Skype.

“Mobile is a keyword for Fujitsu’s iPad, too,” Mr. Yamane said. “With the iPad, workers don’t have to keep running back to a computer. They have everything right at their fingertips.”

Om namnrättigheterna:
Fujitsu's application to trademark the iPad name stalled because of an earlier filing by Magtek, an information technology security company based in Seal Beach, California, for a handheld number-encrypting device.

The U.S. Patent and Trademark Office listed Fujitsu’s application as abandoned in early 2009, but the company revived its application in June.

The following month, Apple used a proxy to apply for an international trademark for the iPad. It has since filed a string of requests with the U.S. Patent Office for more time to oppose Fujitsu’s application. Apple has until Feb. 28 to say whether it will oppose Fujitsu’s claims to the iPad name.

Detta gäller alltså produktnamnet i USA.

While the dispute between Fujitsu and Apple centers on the United States, there are other iPads around the world. The German conglomerate Siemens uses the name for engines and motors, while a Canadian lingerie company, Coconut Grove Pads, has the right to market iPad padded bras.

Sparven från Minsk
2010-01-30, 17:30
Man blir ju bra sugen!
Kommer ut i USA i mars...undrar hur länge vi får vänta..?

Ingrosso
2010-01-30, 17:39
Just de!
lQnT0zp8Ya4

Hahaha sjukt roligt :laugh:

jakke
2010-01-30, 18:51
http://i50.tinypic.com/t8ki7o.jpg

Doctor Snuggles
2010-01-30, 19:08
Jag misstänker det kommer komma en uppdatering så småningom där vissa funktioner kommer kunnas användas parallelt med andra program, som t.ex. musikspelaren. Det går ju lösa multitasking på lite andra sätt, som t.ex. insticks/kompanjonprogram utan att tillåta användaren att slösa batterierna för mycket genom att ha en massa program igång samtidigt.

För övrigt:
http://www.geekosystem.com/ipod-2001-ipad-bad-reviews/

Larsson
2010-01-30, 19:11
Jag misstänker det kommer komma en uppdatering så småningom där vissa funktioner kommer kunnas användas parallelt med andra program, som t.ex. musikspelaren. Det går ju lösa multitasking på lite andra sätt, som t.ex. insticks/kompanjonprogram utan att tillåta användaren att slösa batterierna för mycket genom att ha en massa program igång samtidigt.

Fast på iPhone kan man väl redan idag lyssna på musik via inbyggda musikspelaren och göra andra saker samtidigt. Det borde väl vara samma sak på iPaden.

Doctor Snuggles
2010-01-30, 19:20
Fast på iPhone kan man väl redan idag lyssna på musik via inbyggda musikspelaren och göra andra saker samtidigt. Det borde väl vara samma sak på iPaden.

Ok. Då återstår vad, chat? Det löses väl med push notifications som på iphone? Och jobbar man i t.ex iWork så borde väl det vara nån savestate funktion som minns där man sist var.
Vad för andra bakgrundsprocesser som inte kan lösas via notifications vill man ha?

Larsson
2010-01-30, 19:27
Ok. Då återstår vad, chat? Det löses väl med push notifications som på iphone? Och jobbar man i t.ex iWork så borde väl det vara nån savestate funktion som minns där man sist var.
Vad för andra bakgrundsprocesser som inte kan lösas via notifications vill man ha?

Att man inte kan surfa och lyssna på spotify samtidigt ser jag som en oerhört stor brist.

Doctor Snuggles
2010-01-30, 19:36
Att man inte kan surfa och lyssna på spotify samtidigt ser jag som en oerhört stor brist.

Skulle du byta batteritid mot det, säg typ en halvering för varje extra program som körs?

stafh
2010-01-30, 19:38
Skulle du byta batteritid mot det, säg typ en halvering för varje extra program som körs?

Jag hade nog velat kunna välja åtminstone.

Larsson
2010-01-30, 19:42
Jag hade nog velat kunna välja åtminstone.

Jag är inne på ditt spår också allrahelst på iPaden som ska vara mer datorlik.

Doctor Snuggles
2010-01-30, 19:58
Det ryktas ju om att det kommer komma nån form av multitasking till iphone os 4.0. Det är inte helt trivialt att utföra, eftersom den huvudsakliga poängen är att inte låta tredjepartsprogram köra bakgrundsprocesser som potentiellt helt kan döda batteriet alldeles för snabbt.
Men det kommer väl säkerligen gå att få igång det på en jailbreakad i vilket fall.

Larsson
2010-01-30, 20:12
Det ryktas ju om att det kommer komma nån form av multitasking till iphone os 4.0. Det är inte helt trivialt att utföra, eftersom den huvudsakliga poängen är att inte låta tredjepartsprogram köra bakgrundsprocesser som potentiellt helt kan döda batteriet alldeles för snabbt.
Men det kommer väl säkerligen gå att få igång det på en jailbreakad i vilket fall.

En av de saker som är bra med iPhonen är dess snabbhet och den skulle minska om bakgrundsprocesser tillåts. Är ju bl.a. därför en del mobiler med Windows blir så slöa, mycket skit som körs i bakgrunden.

Bullen!
2010-01-30, 20:34
det fina med iphone och så småningom ipad är ju att det inte går att multitaska och att man inte kan stoppa in några program som inte är original.

det gör ju att produkten inte blir som en skit PC eller som windowsmobilerna på marknaden. jag har nog haft varenda windowsmobil som ansetts som bra. och lärdommen har varit att det bara är något haltande försök. tanken är jättegod. men det blir skit av det.

iphone däremot är guld. jag kunde t.o.m ge iphonen till morsan och hon behövde inte en enda gång säga "hur gör jag nu" "detta fungerar inte" osv.

kanongrejor till det den är gjord till. ALL spec finns ju när man köper den. så om man köper något som man inte vill ha så är det ju inte apple det är fel på iaf.

varför gnälla på att det inte finns multitask exempelvis? när övriga världen har det. det är som att gnälla på att en grön fiat punto är grön och liten när det finns en uppsjö som kan det man har behov av.

Degpekka
2010-01-31, 04:01
Hur kan du försvara att det inte funkar att multitaska? :S Det är ju helt omöjligt att vända det till nogåt positivt. Tycker du det hade vatt rimligt om din Fiat punto hade vatt en av dem dyraste bilarna också?

Sen vet jag inte om det är positivt att din morsa kunde använda den direkt... ;)

MasterChief
2010-01-31, 07:59
Det går att multitaska på min HTC Hero (Android) och det funkar ypperligt.

mulliy
2010-01-31, 13:22

Htc hero krossar iphone.

Doctor Snuggles
2010-01-31, 13:48

Om det rent tekniskt sätt går att utföra är väl inte frågan, om det nu är det du menar. Jag misstänker att iPaden riktar sig främst till latteföräldrarna som vill ha en sjysst multimediakonsumeringsupplevelse där en lap eller iphone faller till korta. Antagligen är bristen på multitasking inte en alldeles för big deal där.

Sparven från Minsk
2010-01-31, 18:16

Samma på min magic. Surfar, lyssnar spotify samtidigt, inga problem what so ever and i love it! *drool*

Granatgiraffen
2010-01-31, 18:31
Om det rent tekniskt sätt går att utföra är väl inte frågan, om det nu är det du menar. Jag misstänker att iPaden riktar sig främst till latteföräldrarna som vill ha en sjysst multimediakonsumeringsupplevelse där en lap eller iphone faller till korta. Antagligen är bristen på multitasking inte en alldeles för big deal där.

Vilka är latteföräldrarna? :(

Kimball
2010-01-31, 19:27
Fast multitaska på iPhone 3GS med backgrounder funkar alldeles ypperligt också, sen att det inte är "native" känns irrelevant då man hursom måste jailbreaka telefonen för att kunna använda den fullt ut.

Doctor Snuggles
2010-01-31, 19:47
Vilka är latteföräldrarna? :(

Ena halvan utgörs av lattemorsorna. Jag förmodar att andra halvan utgörs av deras män.

nio
2010-01-31, 20:29
sYUVIvWXOgM

Granatgiraffen
2010-01-31, 21:18
Ena halvan utgörs av lattemorsorna. Jag förmodar att andra halvan utgörs av deras män.

No homos?

Tänkte mer på vilken samhällsklass och åldersgrupp. Du måste berätta mer snugglan.

Doctor Snuggles
2010-02-01, 00:29
No homos?

Tänkte mer på vilken samhällsklass och åldersgrupp. Du måste berätta mer snugglan.

30-40 årig metrosexuell övre medelklass. Typ.

Granatgiraffen
2010-02-01, 20:38

Aha.
Tror den är lite fet, tung och klumpig för att riktigt kunna ta för sig, men vi får se. Om batteritiden är sann så är det ju ett steg i rätt riktning.

Doctor Snuggles
2010-02-01, 21:08
Aha.
Tror den är lite fet, tung och klumpig för att riktigt kunna ta för sig, men vi får se. Om batteritiden är sann så är det ju ett steg i rätt riktning.

Det är ju det som är poängen. Det är för bökigt att släpa på en laptop mellan, och att ha på, frukostbordet och soffan. En iphone/touch är för liten (synen börjar svikta). Inkludera att de gärna ser sig som livsnjutare/kreativa också så.... voila!

Airline
2010-02-01, 21:09
Jag har precis fått hem en Nexus One och kan säga att Htc Hero ser/käns jävligt blek jämfört med den!

Första gången jag verkligen känt att det finns en utmanare till Iphone!

Dreas
2010-02-01, 21:11
Jag har precis fått hem en Nexus One och kan säga att Htc Hero ser/käns jävligt blek jämfört med den!

Första gången jag verkligen känt att det finns en utmanare till Iphone!Intressant, dock kanske detta är fel tråd?

Granatgiraffen
2010-02-02, 09:02
Det är ju det som är poängen. Det är för bökigt att släpa på en laptop mellan, och att ha på, frukostbordet och soffan. En iphone/touch är för liten (synen börjar svikta). Inkludera att de gärna ser sig som livsnjutare/kreativa också så.... voila!

Jo men doh. Poängen jag ger ut till alla är att även ipad är klumpig/tung/tjock. Om den hade varit riktad mot Hulken och hans morsor så hade jag förstått. Den nog inte så bekväm att ligga med och hålla den med en hand.

Doctor Snuggles
2010-02-02, 11:39
Jo men doh. Poängen jag ger ut till alla är att även ipad är klumpig/tung/tjock. Om den hade varit riktad mot Hulken och hans morsor så hade jag förstått. Den nog inte så bekväm att ligga med och hålla den med en hand.

Du får nog pröva den först innan du ger det omdömet.

Granatgiraffen
2010-02-02, 15:49
Du får nog pröva den först innan du ger det omdömet.

Jag tänker efter jag har läst specifikationer och intryck. Det är det som skiljer mig och apan. Jag gillar inte heller bananer.

Doctor Snuggles
2010-02-02, 16:03
Jag tänker efter jag har läst specifikationer och intryck. Det är det som skiljer mig och apan. Jag gillar inte heller bananer.

Har du ätit en banan?

Granatgiraffen
2010-02-02, 17:18
Har du ätit en banan?

Bara bananglass. BOOM! Game set and match Granatgiraffen.

Doctor Snuggles
2010-02-02, 17:26
Bara bananglass. BOOM! Game set and match Granatgiraffen.

Vi snackar alltså inte om en helt vanlig banan. Utan en designad av apple!
Domarfel. Bollen går till Snuggles.

Sparven från Minsk
2010-02-03, 08:56

Ska jag glo film i sängen, snabbt kolla en sak på nätet, visa bilder från semestern för vänner eller mormor, drar jag mycket hellre igång Ipad än min stora extremt feta bärbara. HAr visserligen en liten bärbar med, men hallå, seg, dålig bild i jämförelse med Ipad och till sist...APPLE! *drool*

Granatgiraffen
2010-02-03, 09:23
Ska jag glo film i sängen, snabbt kolla en sak på nätet, visa bilder från semestern för vänner eller mormor, drar jag mycket hellre igång Ipad än min stora extremt feta bärbara. HAr visserligen en liten bärbar med, men hallå, seg, dålig bild i jämförelse med Ipad och till sist...APPLE! *drool*

Jepp. Det är klart värt 5000 kr för att kunna visa bilder för mormor. Game set and match Sparven!

teargaz
2010-02-03, 09:53
Forumtråd från dagen då Apple presenterade iPoden:-)
Rätt kul. Vissa hade rätt andra inte...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=500

Sparven från Minsk
2010-02-03, 09:59
Jepp. Det är klart värt 5000 kr för att kunna visa bilder för mormor. Game set and match Sparven!

Tror jag nämde lite fler funktioner än så. Spana in apple sidan och kolla vad den kan vetja. Vill du inte ha en själv så sluta hacka på oss som diggar den.
By the way jag spelar inte lagsport så game over giraffen. *slap*

Nitrometan
2010-02-03, 10:04
Forumtråd från dagen då Apple presenterade iPoden:-)
Rätt kul. Vissa hade rätt andra inte...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=500
Hahaha! :D En kille blev besviken över den nya iPoden:
iPoop... iCry. I was so hoping for something more.

...

By the way jag spelar inte lagsport så game over giraffen. *slap*
Är tennis en lagsport?

Sparven från Minsk
2010-02-03, 10:13
Är tennis en lagsport?

Ganska säker på att jag sett dem spela mer än 1 person på varje sidan planen på tv..tror det kallas Dubbel eller mixed dubbel :naughty:

Nitrometan
2010-02-03, 10:20
Ganska säker på att jag sett dem spela mer än 1 person på varje sidan planen på tv..tror det kallas Dubbel eller mixed dubbel :naughty:
Ja. Det kan utföras som en lagsport.

rooz
2010-02-03, 11:24
Det viskas om en Ipad med kamera i Appels katakomber:notme:

MasterChief
2010-02-03, 11:30
Det viskas om en Ipad med kamera i Appels katakomber:notme:

Ere sant? Wow, precis vad folket behöver. Ytterligare en värdelös kamera att ta värdelösa bilder med för att lägga upp på en värdelös blogg som ingen jävel bryr sig om.

Doctor Snuggles
2010-02-03, 11:41
Ere sant? Wow, precis vad folket behöver. Ytterligare en värdelös kamera att ta värdelösa bilder med för att lägga upp på en värdelös blogg som ingen jävel bryr sig om.

Videochatt är viktigt. :D

MasterChief
2010-02-03, 12:24

Ja, hamnar kameran på rätt sida så väcker det ju nya användningsområden. Hålla iBindan med vänster hand och..tja...befläcka sig med höger samtidigt som man ligger bekvämt i sängen. Inte lika enkelt med en laptop.

iRunk helt enkelt.

Kischen
2010-02-03, 12:43
http://video.ign.com/dor/articles/1060769/ipwn/videos/ipwn_prt_ipad_20210.html

rooz
2010-02-03, 12:43
Ja, hamnar kameran på rätt sida så väcker det ju nya användningsområden. Hålla iBindan med vänster hand och..tja...befläcka sig med höger samtidigt som man ligger bekvämt i sängen. Inte lika enkelt med en laptop.

iRunk helt enkelt.
:D

Kanske går att kombinera med den där sexdockan*jorgen*

mikaelj
2010-02-03, 12:49

Får den plats i handväskan då? Det sitter ju redan en rått^W chihuahua där.

Doctor Snuggles
2010-02-03, 12:51
Får den plats i handväskan då? Det sitter ju redan en rått^W chihuahua där.

Jag tror du tänker på big brother silikon bimbos nu.

Granatgiraffen
2010-02-03, 14:11

Undra bara om den kan multitaska bra nog att ha igång kameran och msn samtidigt. Skit bara om man vill lyssna på musik då med!

Nejdå. Idén är ok. Tunnare och lättare så hade jag kunnat tänka mig att ha en vid toan.

Doctor Snuggles
2010-02-03, 14:21
Undra bara om den kan multitaska bra nog att ha igång kameran och msn samtidigt. Skit bara om man vill lyssna på musik då med!

Nejdå. Idén är ok. Tunnare och lättare så hade jag kunnat tänka mig att ha en vid toan.

iWipe?

Sparven från Minsk
2010-02-03, 22:11
Ja. Det kan utföras som en lagsport.

Och det Kan spelas som en individuell sport ;)

Doctor Snuggles
2010-02-03, 23:29
"Absurdly, Apple keeps trying to pretend it'll make your life more efficient. Come off it. It's an oblong that lights up. I'm sick of being pitched to like I'm a one-man corporation undertaking a personal productivity audit anyway. I don't want to hear how the iPad is going to make my life simpler. I want to hear how it'll amuse and distract me; how it plans to anaesthetise me into a numb, trancelike state. Call it the iDawdler and aggressively market it as the world's first utterly dedicated timewasting device: an electronic sedative to rival diazepam, alcohol or television. If Apple can convince us of that, it's got itself a hit.

Some people are complaining because it doesn't have a camera in it. Spoiled techno-babies, all of them. Just because something is technically possible, it doesn't mean it has to be done. It's technically possible to build an egg whisk that makes phonecalls, an MP3 player that dispenses capers or a car with a bread windscreen. Humankind will continue to prosper in their absence. Not everything needs a 15-megapixel lens stuck on the back, like a little glass anus. Give these ingrates a camera and they'd whine that it didn't have a second camera built into it. What are you taking photographs of anyway? Your camera collection?

And don't bring up videocalls to defend yourself: it'd be creepy talking to a disembodied two-dimensional head being held at arm's length, and besides, the iPad is too heavy to hold in front of your face for long, so you'd end up balancing it in your lap, which means both callers would find themselves staring up one another's others nostrils, like a pair of curious dental patients. (Videocalls are overrated anyway. You just sit there staring at each other with nothing to say. It's like a prison visit: eventually one of you has to start masturbating just to break the tension.)"

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/feb/01/ipad-therefore-iwant-why-idunno

:D

panzerpig
2010-02-04, 01:46
Det ryktas om en ny version av iPad, kallad iMaxiPad.
Detta kan vara första bilden:
http://farm3.static.flickr.com/2702/4325811507_0640988d49_o.jpg

Åsberg
2010-02-04, 01:50
Hade köpt 3 och vaskat 2.

Nitrometan
2010-02-04, 10:15
Och det Kan spelas som en individuell sport ;)
Ja. Vilket tror du är vanligast?

Snuggles: Perfekt review från The Guardian där! :thumbup:

Sparven från Minsk
2010-02-05, 09:29
Ja. Vilket tror du är vanligast?:thumbup:

Spelar det någon roll? Tillbaka till tråden och skippa att kommentera oviktigheter plz. :thumbup::thumbup:

Nitrometan
2010-02-05, 09:34
Spelar det någon roll? Tillbaka till tråden och skippa att kommentera oviktigheter plz.
Jag trodde du började? Kthxbai.

iPad ska tydligen få widgetar. Hur ska det funka? Utan multitasking?

Nåja, de har säkert nån idé.

Nitrometan
2010-03-15, 10:57
Apple byter hela ipaddan när de byter batteriet. Smart tänkt.

http://www.macrumors.com/2010/03/13/apples-ipad-battery-replacement-program-forgoes-new-battery-replaces-ipad/

Several MacRumors readers have noticed that Apple has posted information on its iPad Battery Replacement Service, which allows users to receive a replacement should their device's battery no longer hold a charge. The service will cost $99 plus an additional $6.95 shipping and applicable taxes.

"iPad Battery Replacement Service" is a bit of a misnomer, however, as instead of swapping a new battery into a customer's existing iPad, Apple will simply send the customer a new iPad.

You will receive a replacement iPad that will not contain any of your personal data. Before you submit your iPad for service, it is important to sync your iPad with iTunes to back up your contacts, calendars, email account settings, bookmarks, apps, etc. Apple is not responsible for the loss of information when servicing your iPad.

The device exchange is estimated by Apple to require approximately one week to complete and may be arranged through Apple's retail stores, Apple technical support, or Apple Authorized Service Providers.

Devices that have been damaged or had unauthorized service or modifications performed on them will not be eligible for the program.

Tydligen tycker de att det går fortare (en vecka) och enklare att byta hela enheten än att öppna den och byta batteriet.

rooz
2010-03-15, 10:59
Så är det med de mesta av Appel's saker, men whata the fuck det går ju att surfa:Virro

Sparven från Minsk
2010-04-05, 12:07
Nu var den alltså släppt i USA. Får vi förhoppningsvis snart se fler kommentarer och tester på youtube *drool*

ahl-
2010-04-05, 14:09
-i5i3ozyPS8

Tomten
2010-04-05, 17:06
Apple byter hela ipaddan när de byter batteriet. Smart tänkt.

Helt värdelöst. Fattar inte hypen med den här produkten.

Lika stor som mindre laptops, men gör samma saker som en Iphone, som man inte kan ringa med.

Vilket användningsområde finns egentligen?

kalle_banan
2010-04-05, 17:50
Helt värdelöst. Fattar inte hypen med den här produkten.

Lika stor som mindre laptops, men gör samma saker som en Iphone, som man inte kan ringa med.

Vilket användningsområde finns egentligen?

I listen till vänster ser du exempel på vad man kan göra: http://www.apple.com/se/ipad/features/
Dessutom finns det 150 000 apps till den. Det finns nog en hel del användningsområden.

Tomten
2010-04-05, 21:46
I listen till vänster ser du exempel på vad man kan göra: http://www.apple.com/se/ipad/features/
Dessutom finns det 150 000 apps till den. Det finns nog en hel del användningsområden.

Jag vet vad man kan göra med en Iphone. Frågan är väl vad man kan göra på en Ipad som man INTE kan göra på en Iphone. Penny-Arcade har fattat det ganska bra tycker jag.

As for everything else, you already know it. It's a large, heavy iPhone that can't make calls. Everything the iPhone excels at, this excels at also, and that includes the acquisition of human grease and filth. Every extended interaction with the device leaves it coated with smears of unknown provenance, like a stripper pole. From a narrative perspective, they've gone the wrong way: they've made a large, less general purpose device after a smaller, perfect one. You come out with the big one first, and then when you make the one that fits in your pocket, there is a gasp from everyone in the room. You may sense this also, upon using it: the sense that time has begun to flow backward.

Doctor Snuggles
2010-04-05, 22:06
Jag vet vad man kan göra med en Iphone. Frågan är väl vad man kan göra på en Ipad som man INTE kan göra på en Iphone. Penny-Arcade har fattat det ganska bra tycker jag.

Uppenbarligen är det folk som ser användningsområden då den redan verkar ha sålt närmre en million ex.

Men seriöst är det väl inte så svårt att fatta vad den ska användas till; allt som en iphone är för liten för; slösurfa i soffan/toan/frukostbordet osv, som en eboksläsare, reguljär surfdator istället för netbooks, för datorovana (äldre/barn), som videospelare på t.ex. resor, spel med "normal" upplösning, som en behändig presentationsdator på jobbet osv. Kommer nog dessutom komma en uppsjö applikationer som lämpar sig för formatet som t.ex. ritbordsprogram, musikmix osv. Kom ihåg att det är först och främst appstore som gjort iphone populärt, och äpplet är inte helt bakom flötet - klart de ska använda sig av sin styrka redan från början.

Tomten
2010-04-05, 22:57
Uppenbarligen är det folk som ser användningsområden då den redan verkar ha sålt närmre en million ex.

Men seriöst är det väl inte så svårt att fatta vad den ska användas till; allt som en iphone är för liten för; slösurfa i soffan/toan/frukostbordet osv, som en eboksläsare, reguljär surfdator istället för netbooks, för datorovana (äldre/barn), som videospelare på t.ex. resor, spel med "normal" upplösning, som en behändig presentationsdator på jobbet osv. Kommer nog dessutom komma en uppsjö applikationer som lämpar sig för formatet som t.ex. ritbordsprogram, musikmix osv. Kom ihåg att det är först och främst appstore som gjort iphone populärt, och äpplet är inte helt bakom flötet - klart de ska använda sig av sin styrka redan från början.

Att den har sålt en miljon ex handlar väl snarare om att teknikkåta köper vad som helst som blänker nog mycket. Alla användningsområden du tar upp gör redan andra produkter idag. Jag betvivlar inte att Ipad kommer att sälja mycket, men har jag inte heller några tvivel om att apple också har de mest fanatiska och minst kritiska kunderna man kan tänka sig, vilket tyvärr är olyckligt.

Doctor Snuggles
2010-04-05, 23:34
Att den har sålt en miljon ex handlar väl snarare om att teknikkåta köper vad som helst som blänker nog mycket. Alla användningsområden du tar upp gör redan andra produkter idag. Jag betvivlar inte att Ipad kommer att sälja mycket, men har jag inte heller några tvivel om att apple också har de mest fanatiska och minst kritiska kunderna man kan tänka sig, vilket tyvärr är olyckligt.

Hur exakt "gör" man okritiska kunder? Skulle inte deras produkter på något sätt vara bättre än windows-dito och dyl, så skulle de aldrig säljas i sådana mängder. Man kan skriva böcker på skrivmaskin också, varför gör knappt någon det längre t.ex? Alla skulle också kunna gå omkring klädda i säckar också, rent funktionellt sett.
Nej, vad apple gör bra, är att fatta att det finns fler aspekter när det gäller användarvänlighet än bara funktionalitet - som de i sin tur generellt sett också gör bättre ur en subjektiv synvikel.
Jag tycker också ipadden är överhypad, och det märks att de la mycket krut på att få upp intresset - men jag tror samtidigt att de kommer delvis att lyckas med att skapa en ny nisch men först och främst att förbättra tänket runt hur halvmobila gadgets ska utformas.
Framtida versioner kommer nog bli intressanta. Om jag skulle flyga/tåga mycket så skulle jag redan kunna tänka mig en ipad som ett bekvämare alternativ till filmspelare och bokläsare (mindre plats, bra skärm, bra batteritid, blir inte varm i knät osv).

Sparven från Minsk
2010-04-06, 07:55

Vanligt argument. "Allt den gör finns det redan andra produkter som redan gör" Ja men kanske man vill köpa en ipad då istället för dessa andra produkter, och bara för att en netbook kan surfa den med så kanske en ipad gör det bättre ;)

Och även om en ipad gör exakt det som en iphone gör då är det ett ett dåligt argument för att inte köpa den. Jag har inte en iphone, så en ipad skulle komplettera mig ganska så bra *drool*

Snafu
2010-04-06, 09:22
1. Kan man koppla en extern DVD-spelare till den?
2. Kan man föra över bilder från en SLR till en Ipad?

Om svaren är ja blir det köp.

Tomten
2010-04-06, 12:39
Vanligt argument. "Allt den gör finns det redan andra produkter som redan gör" Ja men kanske man vill köpa en ipad då istället för dessa andra produkter, och bara för att en netbook kan surfa den med så kanske en ipad gör det bättre ;)

Och även om en ipad gör exakt det som en iphone gör då är det ett ett dåligt argument för att inte köpa den. Jag har inte en iphone, så en ipad skulle komplettera mig ganska så bra *drool*

Scott Kurtz på PVP har ganska bra grejer att säga. http://www.pvponline.com/2010/04/05/ipad-first-impressions/#more-5518

Problemet är bara att han inte ens tar upp frågor som garantier, hållbarhet och annat. Hur lång kommer egentligen livslängden på en Ipad att vara? Den verkar inte tåla mycket stryk, och jag får en känsla av att det kan bli Apples tur att att få sin egen Xbox 360.

Problemet kvarstår också att användningsområdet är snävt, och jag tror tyvärr att väldigt många av köparna inte verkligen faller in i den kategorin utan här handlar det om folk som har mycket pengar och bara vill ha teknik för teknikens skull. Nu är det ju deras business vad de köper, men lite spontant så känns det tråkigt att Ipad kommer att sälja mer än vad den egentligen förtjänar. Jag tycker det känns som en lite lat produkt där man cashar in på Iphones popularitet.

Doctor Snuggles
2010-04-06, 13:16
Scott Kurtz på PVP har ganska bra grejer att säga. http://www.pvponline.com/2010/04/05/ipad-first-impressions/#more-5518

Problemet är bara att han inte ens tar upp frågor som garantier, hållbarhet och annat. Hur lång kommer egentligen livslängden på en Ipad att vara? Den verkar inte tåla mycket stryk, och jag får en känsla av att det kan bli Apples tur att att få sin egen Xbox 360.

Problemet kvarstår också att användningsområdet är snävt, och jag tror tyvärr att väldigt många av köparna inte verkligen faller in i den kategorin utan här handlar det om folk som har mycket pengar och bara vill ha teknik för teknikens skull. Nu är det ju deras business vad de köper, men lite spontant så känns det tråkigt att Ipad kommer att sälja mer än vad den egentligen förtjänar. Jag tycker det känns som en lite lat produkt där man cashar in på Iphones popularitet.

Vad är det för "problem"? Poängen är att produkten kostar långt mycket mindre än ALLA andra produkter i någon dylik kategori. Kostar ungefär lika mycket som en kindle, som bara gör en funktion (visserligen kanske lite bättre, även om mycket fulare), så det är knappast någon lyxprodukt.
"Lat produkt" - talat som en riktigt bortskämd användare som inte verkar fatta hur mycket jobb som antagligen gått in i att utveckla denna, bara för att formfaktorn verkar innebära en förstorad iphone innebär det inte att det bara är att trycka på resize i photoshop för att få produkten. Lägg märke till att det finns inte ens en motsvarande produkt på marknaden som ens ligger i närheten när det gäller t.ex. batteritid och användarupplevelse.
Det enda som man kan bli irriterad på är att det känns som apple alltid håller tillbaka på "features", som de skulle kunna byggt in redan nu, för att istället släppa dem i nästa version och att de låser in användare iom appstore. Men de är ett kommersiellt företag så jag förstår varför.
Mycket dylika argument hade folk för övrigt mot iphone och det gnälldes om en massa grejer. Ja, se hur det gick med den, och hur den påverkat mobilmarknaden.
Jag misstänker att ipaddan kommer påverka markaden på ett dylikt positivt sätt och vi kommer få se fler och bättre produkter i denna kategori.

Pudzianovski
2010-04-06, 14:55
Jag tycker Ipaden verkar rätt ok men jag skulle nog inte vilja ha en. Har funderat ett tag på vad jag egentligen skulle ha den till. En stor bov i dramat är hur man ska placera den. En lite bärbar dator kan du ju sätta på bordet framför dig på tåget, soffan, köksbordet och vrida skärmen upp eller ner. Du kan göra likadant i knät/på benen. En Ipad verkar lite knepig att placera liksom. :confused:

Se denna bild t.ex http://www.dn.se/dnbok/superhjaltar-siktar-pa-ipad-1.1073273

Ser lite jobbigt ut om han måste hålla i den sådär hela tiden.

Finns kanske hållare/stativ whatever till den men det verkar lite krångligt iaf. Men det blir nog att prova en framöver.

Doctor Snuggles
2010-04-06, 14:59
Så du tycker det är svårt att läsa en bok då?
Finns f.ö. ett case som funkar som stativ också.

Pudzianovski
2010-04-06, 15:01
Så du tycker det är svårt att läsa en bok då?
Finns f.ö. ett case som funkar som stativ också.

Jobbigt att hålla, ja. Sjukt jobbigt tom. Och vill ja se film så vill jag nog sitta bekvämt!

Doctor Snuggles
2010-04-06, 15:07
Sitter man i soffan eller sängen t.ex. och stödjer den mot knät så verkar det mycket smidigare än en laptop som i min mening hindrar rörligheten och mest känns bökig. På ett skrivbord, visst, där är det nog nåt stativ som gäller, om man inte vill ha den liggandes mot bordet. Men å andra sidan är ju den liggande varianten så man läser morgontidningen vid frukostbordet också.

Snafu
2010-04-06, 15:11
Jag har börjat få nåt som påminner om iphone-tumme. Dvs när jag ligger ner och fipplar med iphonen så tar höger tumme emot vikten av både telefonen och vänsterarmen typ, då armarna liksom "lutar mot varandra" med telefonen i mitten som ett kärleksbarn.

Klurar på om en laptop modell mindre hade varit bekvämare (och bättre för att titta på bilder on the go eller på semester etc).

Tomten
2010-04-06, 16:40
Vad är det för "problem"? Poängen är att produkten kostar långt mycket mindre än ALLA andra produkter i någon dylik kategori. Kostar ungefär lika mycket som en kindle, som bara gör en funktion (visserligen kanske lite bättre, även om mycket fulare), så det är knappast någon lyxprodukt.
"Lat produkt" - talat som en riktigt bortskämd användare som inte verkar fatta hur mycket jobb som antagligen gått in i att utveckla denna, bara för att formfaktorn verkar innebära en förstorad iphone innebär det inte att det bara är att trycka på resize i photoshop för att få produkten. Lägg märke till att det finns inte ens en motsvarande produkt på marknaden som ens ligger i närheten när det gäller t.ex. batteritid och användarupplevelse.
i

Nu är du ute och yrar. Kindle och andra E-böcker tävlar inte direkt med Ipad. Ipad är usel som e-bok, den är precis lika dålig som laptops, just på grund av tekniken man använder i moderna skärmar inte kan tävla med e-papper skärmar. En kindle kostar förövrigt 259 dollar Ipad startar på 499 dollar för billigaste modellen.

Om du ska jämföra Ipad med andra produkter så är det smartphones och laptops. Börjar du då gå in och kolla priser så märker du snabbt att det finns billigare smartphones som är både kraftfullare, klarar samma saker, och som dessutom kostar mindre. Vad de saknar är skärmstorlek. Kollar du på laptops, så hittar du billigare laptops, som är kraftfullare och har liknande batteritid, skärmstorlek, men saknar touchscreen.

Så kom för tusan inte och säg att Ipad är billigare än liknande produkter. Ipad är en nerbantad laptop med touchscreen som saknar funktioner som en vanlig laptop har.

Vinter
2010-04-06, 17:13
500 dollar för grundmodellen med 16gb? Blir nog ungefär 6k i kronor. Nej tack. Vad kan den som inte min laptop kan göra?

Doctor Snuggles
2010-04-06, 19:09
Nu är du ute och yrar. Kindle och andra E-böcker tävlar inte direkt med Ipad. Ipad är usel som e-bok, den är precis lika dålig som laptops, just på grund av tekniken man använder i moderna skärmar inte kan tävla med e-papper skärmar. En kindle kostar förövrigt 259 dollar Ipad startar på 499 dollar för billigaste modellen.

Om du ska jämföra Ipad med andra produkter så är det smartphones och laptops. Börjar du då gå in och kolla priser så märker du snabbt att det finns billigare smartphones som är både kraftfullare, klarar samma saker, och som dessutom kostar mindre. Vad de saknar är skärmstorlek. Kollar du på laptops, så hittar du billigare laptops, som är kraftfullare och har liknande batteritid, skärmstorlek, men saknar touchscreen.

Så kom för tusan inte och säg att Ipad är billigare än liknande produkter. Ipad är en nerbantad laptop med touchscreen som saknar funktioner som en vanlig laptop har.

Den är billigare än netbooks och windows tablets, som är det enda alternativet fn. Sedan så jämförde jag snarare med kindle deluxe, som ligger i samma prisnivå, eller vad den nu heter. Här är den definitivt en konkurrent, och även mot en billigare läsare då för bara 2 tusen mer kan en student få en multimediaapparat istället för bara en läsare.
Den är inte lika "usel", utan bättre eftersom den är bekvämare att ha i knät (blir inte lika varm, inte lika bulkig, naturligare att hantera iom touch). Sannolikt, om behovet finns, så kommer iaf en transreflektiv skärm tills nästa version, som torde vara mycket trevligare att läsa på (och funka i soljus) om nu man störs av backlighting.
Du hittar billigare laptops kanske, men inte samma batteritid, och man får dras med windows/linux/whatever och allt annat som tar bort från användarupplevelsen som är denna makapärs huvudsakliga säljpunkt.
Återigen; går du klädd i en säck?

Lando
2010-04-08, 17:18
Autodesk Sketchbook till iPad, ganska coolt tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=uZ44S17mHO4

Lando
2010-04-08, 17:30
55 kr kostar programmet för övrigt.

Doctor Snuggles
2010-04-08, 17:35
Det går dåligt för apple med sin meningslösa produkt. Sökningarna på blocket efter ipad är lika många som efter bilar. Folk verkar inte ha något emot att redan nu betala ca 7000 kr. De har tydligen inte fattat att ipaden inte har något användningsområde. *rolleyes*

MasterChief
2010-04-08, 18:09
Att Snuggles var sån fanboy visste jag inte.

Doctor Snuggles
2010-04-08, 18:17
Att Snuggles var sån fanboy visste jag inte.

Att chefen var så dålig på läsförståelse visste jag inte.

Granatgiraffen
2010-04-08, 18:45
Det går dåligt för apple med sin meningslösa produkt. Sökningarna på blocket efter ipad är lika många som efter bilar. Folk verkar inte ha något emot att redan nu betala ca 7000 kr. De har tydligen inte fattat att ipaden inte har något användningsområde. *rolleyes*

Vet inte om det är definitionen av populär förstås.

Jag tror att den kommer att sälja en del, får se. Verkar vara en trevlig pryl men relativt meningslös. Tror det hänger mycket på hur dom lyckas i spel-sektorn. Kan den hålla jämna steg med Nintendo DS och PSP. Om dom lyckas fånga in den sektorn så tror jag på den. Blir förstås svårt med det priset, men den har ju andra kvalitéer också.

Sparven från Minsk
2010-04-08, 18:57
Blir lätt en Ipad. Ska jobba som ett svin i sommar och spara cash. Se filk, bilder, kalender, spel, måla, maila, ja you name it! *drool*

kalle_banan
2010-04-08, 18:59
Vet inte om det är definitionen av populär förstås.

Jag tror att den kommer att sälja en del, får se. Verkar vara en trevlig pryl men relativt meningslös. Tror det hänger mycket på hur dom lyckas i spel-sektorn. Kan den hålla jämna steg med Nintendo DS och PSP. Om dom lyckas fånga in den sektorn så tror jag på den. Blir förstås svårt med det priset, men den har ju andra kvalitéer också.

Dom har sålt 450 000 st hittills.

hahavaffan
2010-04-08, 19:03
Dom har sålt 450 000 st hittills.Fler än så antagligen. http://www.macrumors.com/2010/04/07/ipad-sales-estimated-to-have-already-surpassed-500000/

Trance
2010-04-08, 19:07

Förhoppningsvis så kan Apple slå Britney Spears singel "Ooops, I did it again" som sålde nästan 1.4 miljoner exemplar den första veckan.

kalle_banan
2010-04-08, 19:07
Fler än så antagligen. http://www.macrumors.com/2010/04/07/ipad-sales-estimated-to-have-already-surpassed-500000/

Apple kanske är blygsamma när dom säger 450 000 då http://macworld.idg.se/2.1038/1.309047/450-000-ipad-salda

hahavaffan
2010-04-08, 19:28
Apple kanske är blygsamma när dom säger 450 000 då http://macworld.idg.se/2.1038/1.309047/450-000-ipad-saldaAntagligen ;)

-squat-
2010-04-08, 20:09
Till hösten får vi multitasking till ipad. smask!