Visa fullständig version : Flytande föda skonsamt mot kroppen vid bulk?
Det sägs ju att en bulk är påfrestande för kroppen, det tar tom ev hårdare än vad en deff gör, för kroppen får jobba hårt för att ta hand om all mat osv osv.
Funderar på om inte "fusk-kalorier" som grädde, olja, saft etc, faktiskt är något positivt då det ju inte borde behöva behandlas särskilt mycket i magen, och inte borde ge massa tarmarbete eller avfall.
Nån som vet?
Scratch89
2010-01-27, 15:17
Va?
Om du inte äter din dubbla förbrukning och maten består av kruskakli och råa ägg, så kommer kroppen inte behöva arbeta hårdare för att ta hand om all näring.
Större mängder olja, grädde eller liknande lär ge ökad risk för magbekymmer. Kroppen är fullt kapabel att processa den mat vi äter och mår inte bättre av att upptaget "underlättas".
Vill du skona kroppen så undvik både bulk och deff. Inget av dessa alternativ är den bästa vägen att gå.
Större mängder olja, grädde eller liknande lär ge ökad risk för magbekymmer. Kroppen är fullt kapabel att processa den mat vi äter och mår inte bättre av att upptaget "underlättas".
Vill du skona kroppen så undvik både bulk och deff. Inget av dessa alternativ är den bästa vägen att gå.
Känns konstigt att magen skulle behöva jobba hårdare av små flytande mängder än av stora svårsmälta mängder....men jag betvivlar inte det du skriver för det är mycket som är "konstigt" med kroppen.
Nej bulk och deff är väl inget man lever några år extra tack vare, men vill man bygga och har det allmänt jättetufft att öka i muskelmassa så är det nog ett nödvändigt ont, som glad amatör iallafall.
Känns konstigt att magen skulle behöva jobba hårdare av små flytande mängder än av stora svårsmälta mängder....men jag betvivlar inte det du skriver för det är mycket som är "konstigt" med kroppen.
Nej bulk och deff är väl inget man lever några år extra tack vare, men vill man bygga och har det allmänt jättetufft att öka i muskelmassa så är det nog ett nödvändigt ont, som glad amatör iallafall.
Större mängder fett, typ grädde eller olja, kan ge vissa problem då det inte är säkert att gallan helt hänger med. Diarré är inte ovanligt. Men visst kan man prova - det kanske går alldeles utmärkt.
Eddie Vedder
2010-01-27, 16:35
Bara för att något är i flytande form är det inte per automatik lättare att bryta ner. Jämför en kaseindrink med knäckebröd t.ex. Drinkens näring tar många timmar att fullständigt bryta ner men det hårda knäckebrödet bryts ner hur lätt som helst.
Om man dock jämför SAMMA livsmedel i flytande kontra fast form så blir ju den flytanbde varianten enklare.
Insulinnivåer, blodsocker, blablabla...
Ok, det kanske inte är så enkelt som man tror alla gånger.
Nåväl, käkar på som vanligt, dvs en blandning av flytande och vanligt käk, tyckte mest det var lite intressant. Tack för svaren :)
Nu är jag inte säker på hur kroppen tar upp fett när man helt bortser från kolhydrater (vilket jag för tillfället gör) men jag kan ju inte säga att jag har några direkta problem med diarré, snarare problem tvärtom..*mini
Då får jag ju i mig en hel del flytande fett och andra flytande prylar också :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.