handdator

Visa fullständig version : Satsa på Dextropur ?

DiZi
2003-09-19, 10:59
Undrar lite grejjer om Dextropur...

Är det bra som ett extra tillskott av snabba kolhydrater direkt efter träning? Eller ska man köra på nått annat!? Isf vad? [Intar även protein via Super Whey Fuel efter träning]

Hur mycket är rekomenderat att dricka? På förpackningen står det "Rör ner 1/2 dl Dextropur i 1 liter vatten..." Ska jag gå efter deras "energidrycksmått?"

Och en grej till, ska jag ta och dricka Dextropur:et direkt efter träningen på gymmet, eller när jag kommer hem? [Cyklar dit, tar ca 15 min...]

Tack på förhand :D

King Grub
2003-09-19, 11:03
Är det bra som ett extra tillskott av snabba kolhydrater direkt efter träning?

Ja.

Eller ska man köra på nått annat!? Isf vad?

Skumgodis, gelégodis, vitt bröd, russin, riskakor, cornflakes, potatismos, t ex. Titta i en GI-tabell.

Hur mycket är rekomenderat att dricka? På förpackningen står det "Rör ner 1/2 dl Dextropur i 1 liter vatten..." Ska jag gå efter deras "energidrycksmått?"

1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara ett bra utgångsläge. Därifrån får du testa dig fram; ju längre och intensivare pass desto mer kolhydrater; ett benpass kräver antagligen mer än ett bicepspass, t ex.

Och en grej till, ska jag ta och dricka Dextropur:et direkt efter träningen på gymmet, eller när jag kommer hem? [Cyklar dit, tar ca 15 min...]

Direkt efter, även om 15 minuter inte spelar någon praktisk roll. Om du utnyttjar cykelturen till konditionsträning och trampar på som en tok, kan du ta den när du kommer hem, så slipper du ha drinken blaska omkring i magen.

DiZi
2003-09-19, 11:06
Okej tack för tipset :D Men du, varför säger ni GI-tabell? :confused: har förstått att ni menar Näringstabell, men varför just GI, vad står det för? *Känner mig dum*

King Grub
2003-09-19, 11:09
Inte näringstabell. GI står för Glykemiskt Index, och värdet på kolhydraterna visar hur mycket och fort blodsockret höjs efter ett intag av 50 gram av ett visst kolhydratlivsmedel. I alla fall utom efter träningen är det bra med ett lågt värde (runt 70 och lägre), för att få en jämn blodsockerkurva utan toppar och dalar och därmed ett jämnare insulinpåslag. Just efter träningen är det återhämtning som gäller, och då vill du ha snabba kolhydrater med högt GI, för att snabbt höja blodsockret och insulinnivåerna, som har droppat under det hårda passet.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

DiZi
2003-09-19, 11:16
Originally posted by King Grub
Inte näringstabell. GI står för Glykemiskt Index, och värdet på kolhydraterna visar hur mycket och fort blodsockret höjs efter ett intag av 50 gram av ett visst kolhydratlivsmedel. I alla fall utom efter träningen är det bra med ett lågt värde (runt 70 och lägre), för att få en jämn blodsockerkurva utan toppar och dalar och därmed ett jämnare insulinpåslag. Just efter träningen är det återhämtning som gäller, och då vill du ha snabba kolhydrater med högt GI, för att snabbt höja blodsockret och insulinnivåerna, som har droppat under det hårda passet.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Okej okej, tack igen, men varför är det viktigt att höjja Insluinnivåerna? =P Många frågor här... :P
Inga guider på svenska om man vill lära sig det här med kost å sånt? =)

King Grub
2003-09-19, 12:10
Originally posted by DiZi

Okej okej, tack igen, men varför är det viktigt att höjja Insluinnivåerna? =P Många frågor här... :P
Inga guider på svenska om man vill lära sig det här med kost å sånt? =)

Insulin är ett av de allra kraftfullaste anabola hormonerna, så en insulinspik efter träningspasset sitter fint. Insulin är även fettinlagrande, men efter träningspasset går de snabba kolhydraterna till musklerna och glykogeninlagring istället för till fettdepåerna.

Jag är inte så insatt i svenska guider, men böcker finns det väl. Paulun har skrivit en hel del. Jag har inte läst så många av dem, men de är allmänt kända för att vara lättfattliga och informativa.

z_bumbi
2003-09-19, 12:48
Dagens tips om druvsocker: Köp det på en bryggeriaffär där det kostar runt 10 kr/kg och säljs från i störrre förpackningar istället för de där löjliga 400 g förpackningarna i matvaruaffärn..

loboman
2003-09-19, 14:08
Är bryggarsocker och dextros samma sak?

King Grub
2003-09-19, 14:42
Originally posted by loboman
Är bryggarsocker och dextros samma sak?

Nej, det ena är maltsocker och det andra är druvsocker. Däremot är de likvärdiga.

DiZi
2003-09-19, 15:10
Originally posted by z_bumbi
Dagens tips om druvsocker: Köp det på en bryggeriaffär där det kostar runt 10 kr/kg och säljs från i störrre förpackningar istället för de där löjliga 400 g förpackningarna i matvaruaffärn..

Ummff okej, då gäller det att hitta en bryggeri-affär då =P Finns det nån stor kedja inom sverige som man kanske känner igen?

z_bumbi
2003-09-19, 19:06
Originally posted by King Grub

Nej, det ena är maltsocker och det andra är druvsocker. Däremot är de likvärdiga.

De bryggarsocker jag har kollat på har varit druvsocker, till min besvikelse kan jag tillägga då jag letat efter maltodextrin.

Har faktiskt inte hittat maltodextrin i andra butiker än de som säljer kosttillskott men jag har inte letat ihjäl mig heller.

DiZi: Finns nog ingen kedja men telefonkatalogen funkar oftast..

King Grub
2003-09-19, 19:11

De bryggarsocker jag har kollat på har varit druvsocker, till min besvikelse kan jag tillägga då jag letat efter maltodextrin.

Har faktiskt inte hittat maltodextrin i andra butiker än de som säljer kosttillskott men jag har inte letat ihjäl mig heller.

DiZi: Finns nog ingen kedja men telefonkatalogen funkar oftast..

Där ser man! Jag har bara kastat ett öga på sortimentet i min lokala järnhandel (!) som säljer bryggeritillbehör, och där står det i alla fall maltsocker på hyllan. Men det kan säkert vara druvsocker där också.

Börje H
2003-09-20, 21:34
Hur svårt kan man göra det?! Köp en gainer med 30% protein och 60% kolhydrater! Då slipper ni krångla med svindyra "tripplemultisuperduperwheymaxiplus100" och dextropur i små förpackningar.
Numera får man en bra gainer för 299-350kr för 4kg vilket ger 40-50 portioner (6-7kr/portion). Att sedan de "finare" kosttillskottsmärkena säger sig ha någon specialblandning av något x-tra ultrafiltrerat eller förspjälkat protein är inget annat än totalt skitsnack! Sedan gäller det att inta SNABBA kolhydrater direkt efter passet ( i gainern) sedan långsamma i det efterföljande och då duger det INTE med pommes! Här gäller paraboiled ris, korngryn eller pasta + någon proteinkälla. Tycker att det är mycket sorgligt med tränigsfolk som köper dyra proteinpreparat i tron att det skall vara bra sedan totalt skita i matkvaliten i övrigt.
Back to basic nu för bövelen! :hbang:

Castro
2003-09-20, 23:41
Originally posted by DiZi

Ummff okej, då gäller det att hitta en bryggeri-affär då =P Finns det nån stor kedja inom sverige som man kanske känner igen?

www.humle.se säljer maltodextrin för 41 kr/kg.

Thell
2003-09-20, 23:50
castro, snointe mina ord nu ! =P
nerå, skojar bara...

Castro
2003-09-20, 23:58
Originally posted by Thell
castro, snointe mina ord nu ! =P
nerå, skojar bara...

Du jag hade köpt Maltodextrin från humle långt innan du ens fick nys om det så jag säger vad jag vill! :thefinger :D

King Grub
2003-09-21, 05:36
Originally posted by Börje H
Hur svårt kan man göra det?! Köp en gainer med 30% protein och 60% kolhydrater! Då slipper ni krångla med svindyra "tripplemultisuperduperwheymaxiplus100" och dextropur i små förpackningar.
Numera får man en bra gainer för 299-350kr för 4kg vilket ger 40-50 portioner (6-7kr/portion). Att sedan de "finare" kosttillskottsmärkena säger sig ha någon specialblandning av något x-tra ultrafiltrerat eller förspjälkat protein är inget annat än totalt skitsnack! Sedan gäller det att inta SNABBA kolhydrater direkt efter passet ( i gainern) sedan långsamma i det efterföljande och då duger det INTE med pommes! Här gäller paraboiled ris, korngryn eller pasta + någon proteinkälla. Tycker att det är mycket sorgligt med tränigsfolk som köper dyra proteinpreparat i tron att det skall vara bra sedan totalt skita i matkvaliten i övrigt.
Back to basic nu för bövelen! :hbang:

Ge mig en vettig anledning till varför inte Pommes Frites skulle duga närmaste målet efter passet, efter vassle+snabba kolhydrater.

z_bumbi
2003-09-21, 09:16
[QUOTE]Originally posted by Börje H

Läser du tråden så ser du att man köper druvsocker för 10 kr kilot, förpackningarn börjar på 2 kg men upp till 25 kg förekommer och då blir priset lägre. Rent ekonomiskt tjänar man inte så mycket i alla fall men att vissa blandar själv kan ju ha att göra med andra orsaker än att vi vill krångla till det. I mitt fall är det laktosintolerans samt att jag använder "gainern" lite annorlunda än andra.

Numera får man en bra gainer för 299-350kr för 4kg vilket ger 40-50 portioner (6-7kr/portion).

Allt beror väl på vad man väger, 4 kg genom 160-170 g = 23-25 portioner.

Sedan gäller det att inta SNABBA kolhydrater direkt efter passet ( i gainern) sedan långsamma i det efterföljande och då duger det INTE med pommes! Här gäller paraboiled ris, korngryn eller pasta + någon proteinkälla. Tycker att det är mycket sorgligt med tränigsfolk som köper dyra proteinpreparat i tron att det skall vara bra sedan totalt skita i matkvaliten i övrigt.

Målet efter gainern har inte lika stor betydelse då det ju fortfarande är inom det 1,5 - 2 timmars "fönstret" som är efter träningen. Pommes är väl förövrigt inte så särdeles snabba kolhydrater ?

Snapphanen
2003-09-21, 10:59
men hur fasen räknar man ut hur många gram kolisar det är i ett glas dextropur?

z_bumbi
2003-09-21, 11:16
Erik84: Använder någon typ av mått och mäter upp hur mycket du häller i ? På förpackningen står det ju vikt per dl eller något liknande.

DiZi
2003-09-21, 12:31
Erik84: Använder någon typ av mått och mäter upp hur mycket du häller i ? På förpackningen står det ju vikt per dl eller något liknande.

Precis, eller /100 gram ;) så Erik84: bara att läsa å mäta :thumbup:

Snapphanen
2003-09-21, 14:09
jo.. jag förstår det :MrT:

men det blir ju helt sjukt mycket då..
per 100g
p:0
k:91
f:0

förpackningen är på 400 g..
och man ska ha typ 80 g kolisar.. alla drinkar innehåller 3 t-skedar.. kan ju inte stämma att jag ska kränga en femtedel av förpackningen.. eller?!

z_bumbi
2003-09-21, 14:18
Erik84: Ska du ha 80 g så blir det ju t o m något mer än en femtedel. Det var ju 91 g kolhydrater / 100 g pulver.

King Grub
2003-09-21, 14:44
Originally posted by Erik84
jo.. jag förstår det :MrT:

men det blir ju helt sjukt mycket då..
per 100g
p:0
k:91
f:0

förpackningen är på 400 g..
och man ska ha typ 80 g kolisar.. alla drinkar innehåller 3 t-skedar.. kan ju inte stämma att jag ska kränga en femtedel av förpackningen.. eller?!

Smakar det så kostar det. Tänk på mig som får trycka 100 gram skumbananer varje pass. :D