handdator

Visa fullständig version : Värmeskydd som INTE är gjorda av Neopren

Wildstaren
2010-01-26, 14:38
Är det någon som som har samma problem som mig, d.v.s. överkänslighet mot Neopren?
Jag kan tyvärr inte längre använda värmeskydd från t.ex. Rehband eller Vulkan då jag har blivit överkänslig mot Neopren. Jag får enormt med utslag och klåda, först där skyddet har suttit, sen sprider det sig till resten av kroppen...

Jag har ett knä som är riktigt dåligt efter ett par olyckor och ett gäng operationer, så jag behöver värme och stabilitet när jag tränar.
Men jag har inte lyckats hitta någon tillverkare som gör värmeskydd i andra material än just Neopren.
Är det någon som vet om det finns såna skydd tillverkade i andra material?
Det borde ju finnas fler som är överkänsliga/allergiska mot det materialet precis som jag?

z_bumbi
2010-01-26, 14:46
Är det vanliga värmeskydd dvs utan någon större stödjande effekt så ha byxor etc under.

Wildstaren
2010-01-26, 14:57
Är det vanliga värmeskydd dvs utan någon större stödjande effekt så ha byxor etc under.

Nja, problemet är nog att det är i första hand stabiliteten jag är ute efter, men värme är ju inte någon nackdel heller liksom... :)
De börjar ju bli gamla de gamla knäna, och då gillar de inte kyla.... ;)

Jag har provat att ha en sorts "tygstrumpa" under, men det hjälper tyvärr inte. Vet inte om jag är extremt känslig kanske....

Ahead Of The Pack
2010-01-26, 15:05
Inzer har en model som är gjord av sammamaterial som knälindorna.

kjell33
2010-01-26, 15:13
Använd knälindor och linda löst.

Wildstaren
2010-01-26, 15:28
Använd knälindor och linda löst.

Ja, det är så jag har fått göra nu, men det är svårt att få till lagom hård lindning som man kan ha kvar, det är så tråkigt att behöva linda om flera gånger under ett pass...

Inzer har en model som är gjord av sammamaterial som knälindorna.

Det lät intressant, ska kolla upp det på en gång! :)

Malmberg
2010-01-27, 04:04
Här har du stabila skydd:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/handladirekt.aspx?produktkategori=RadoProdukter_Ha ndladirekt_Vark_StodoBandage

Har ett till mitt knä själv och är helnöjd. Har aldrig tränat med det så om det är lämpligt att träna i låter jag vara osagt. . .