handdator

Visa fullständig version : Ni som har tagit bort era visdomständer...

Skrollovicz
2010-01-26, 13:12
Hur mycket blödde ni efter ingreppet?

Jag spottar blodblandat saliv ännu fyra timmar efter ingreppet, tog bort två visdomständer...

King Grub
2010-01-26, 13:18
Fyra timmar är ingenting. Du kommer att vakna med munnen full av levrat blod i morgon.

Skrollovicz
2010-01-26, 13:27
Fyra timmar är ingenting. Du kommer att vakna med munnen full av levrat blod i morgon.

Haha okej, då behöver jag alltså inte oroa mig. ;)

Kan förresten tillägga att det var ruggigt hemskt att dra ut jävulskapen. Det närmsta jag har kommit ett trauma. :)

Dreas
2010-01-26, 13:30

Kan förresten tillägga att det var ruggigt hemskt att dra ut jävulskapen. Det närmsta jag har kommit ett trauma. :)Säg inte så!! *gah!* Jag kommer med 70% säkerhet eller mer att få dra ut mina visdomständer *cry*

MasterChief
2010-01-26, 13:36

Kan förresten tillägga att det var ruggigt hemskt att dra ut jävulskapen. Det närmsta jag har kommit ett trauma. :)

Jag opererade ut en visdomstand för ett par veckor sedan. De höll på i två timmar innan de var klara. Jag blödde som en gris i ett dygn och spottade blod i flera dagar.

Action Fighter
2010-01-26, 14:22
Drog ut två vid två olika tillfällen. Blir en hel del blod kan jag säga så be att få massa extra gasbindor. Sedan kommer du ha ärr typ resten av livet.

Bedövningen var dock trevlig.

DanielF
2010-01-26, 14:26
Jag har dragit alla mina visdomständer varav en som jag var tvungen att operera bort.
Jag tycker inte det har blött så väldans mycket efteråt, utan det jobbiga var all mat som fastnade i hålen som blev (de växer igen så småningom).

ispåse
2010-01-26, 14:28
Jag fick något fäste i munnen inflammerat så de fick skära upp munnen igen efter att jag gått omkring med en tennisboll i munnen i en vecka, aldrig haft så ont tror jag. :P

ceejay
2010-01-26, 14:29
hata munont :) Dragit ut 2 tänder, blöder satan och länge

Mr.Cosybear
2010-01-26, 14:30
Har själv dragit ut två stycken och den extrema blödningen la sig samma dag men fortsatte bara småblöda lite dagen efter. Ett tips är ju att ta dem där kuddarna/tussarna man får och sätta dem där tanden varit, antar att du fick sådana. Det jobbigaste var bara dem förbaskade hålen som fylls med all mat man glufsar i sig, men dem läker ihop efter ett några veckor.

C.E.J.
2010-01-26, 14:33
hata munont :) Dragit ut 2 tänder, blöder satan och länge

Ehe, 18 bast, dragit ut två tänder - dags att lära sig borsta tänderna?

Slartibartfast
2010-01-26, 14:35
Jag tog ut två samtidigt. Operation/knacka sönder/dra ut. var inte så märkvärdigt. Men fejset var uppsvällt som en ballong en vecka efteråt. Minns inte att jag skulle ha blött så himla mycket heller.

MrPowa
2010-01-26, 14:37
Varför har ni tagit bort dem?
Undrar har aldrig haft nått tandproblem.

Slartibartfast
2010-01-26, 14:41

Dom får inte plats i huvudet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Visdomstand

Bite
2010-01-26, 14:42

Det är ganska vanligt att de växer snett och börjar trycka på tandraden, då får man rycka dem.

Mr.Cosybear
2010-01-26, 14:43

Mina växte vertikalt, så det var i stort sett för att undvika framtida smärta/problem.

ceejay
2010-01-26, 14:45
Ehe, 18 bast, dragit ut två tänder - dags att lära sig borsta tänderna?

Rättning: Jag är 19

Varför drar du också slutsatsen att det beror på dålig munhygien?

C.E.J.
2010-01-26, 15:10
edit nah

davvvan
2010-01-26, 15:57
Tänkte också i liknande banor (dålig munhygien) då jag hört att det ska bero på att man ofta får hål i visdomständerna eftersom de är svåra att komma åt. Minns inte varifrån jag hört detta men allmänt skitsnack antar jag.

Hoppas att jag slipper dra ut mina.

Dreas
2010-01-26, 16:07
Ehe, 18 bast, dragit ut två tänder - dags att lära sig borsta tänderna?Vad har borsta tänderna med något att göra? Antar att du inte var seriös? Din ironi framgick inte. Har dragit ut minst 4 mjölktänder och 2-3 andra tänder, inte någon gång har det berott på dålig borstning. De drar ju tänderna i de flesta fall för att de inte får plats.

Blomstrande
2010-01-26, 18:32

I know the feeling!!!
Det tog över en timme för två tandläkare att turas om och dra ut en av mina visdomständer förra året. Jag kände mig så lessen och liten. Stundom grät jag *cry* så de fick vänta och ta nya tag några minuter senare.

Det hela blev inte bättre av att jag några veckor senare började känna en benbit som började titta ut ur tandköttet där tanden hade suttit. Det visade sig att min "underbara" nyutexaminerade tandläkare hade rivit sönder någon liten del av käkbenet så att en lös benbit började sticka ut och trängde genom skinnet och skavde på kindens insida. Blä! Det var mindre kul att plocka bort den, även om det bara var en flisa. Jäkla klåpare.
Tydligen kan det hända ibland, men det kändes hemskt.

Gissa om jag kommer att fortsätta gå till henne.

Nästa gång jag drar ut en visdomstand ska jag vara nedsövd och gå till ett erfaret proffs.

Mental
2010-01-26, 19:13
Nästa gång jag drar ut en visdomstand ska jag vara nedsövd och gå till ett erfaret proffs.

Börja spara nu då, jag vart tvungen att ta bort en visdomstand kirurgiskt, narkosen kostade 7000kr, kirurgens bedömning 900kr, panoramaröntkenbilden 450. Till det kom smärtstillande, penicilin och en vanlig undersökning. Allt som allt kostade visdomstanden 12.000 innan den var borta.

Blomstrande
2010-01-26, 19:26
Börja spara nu då, jag vart tvungen att ta bort en visdomstand kirurgiskt, narkosen kostade 7000kr, kirurgens bedömning 900kr, panoramaröntkenbilden 450. Till det kom smärtstillande, penicilin och en vanlig undersökning. Allt som allt kostade visdomstanden 12.000 innan den var borta.

du skämtar!?
men det kan det vara värt för att slippa Solnas sämsta tandläkare.

joriice
2010-01-26, 20:11
Har alla 4 i tryggt förvar inuti käften. De skall jag äta nötter med på gamla dagar, då de andra trillat ut tänkte jag.

Lellan
2010-01-26, 20:21
Vet inte om jag ska berätta det här, inget för tandvårdsrädda.. ;)

Hade en som inte fick plats, skullde dras ut. Jag mitt pucko, som hatar bedövning, säger att jag inte vill ha. Diskussion, jag var envis, jag fick på moppo (läs: han bevisade för mig att det gjorde satana perkele ONT).

Ok i med bedövningsspruta och mitt ego var väl lite stukat. Sen 1½ timme knak och brak, tills tanden bara var smulor.. "hm... vi får operera bort det här.. jag har tid om en dryg vecka". Han skrev ut citodon, 4/dygn + fick skölja med nåt äckligt för att det inte skulle bli infekterat. Mitt huvud blev ett disco, dessutom jobbade jag 250 h/månaden på den tiden och fattade inte att man kunde sjukskriva sig.

Det var INGEN rolig vecka, blod blod, urk urk, och sen efter operationen några veckors mer urk. Visade sig att tandens rötter hade krokats sig fast i andra tänders rötter.

VARFÖR i hela friden får man tänder som inte får plats... ?! *gah!* Hoppas det inte dyker upp ngn mer iaf. Dem jag fått efteråt tycker jag platsar fint där.

Bear Grylls
2010-01-26, 20:28
För min flickvän blödde det i typ 2-3 dagar tror jag + att hon såg ut som en söt liten ekorre pga de uppsvälda kinderna i nästan en vecka :laugh:

Cilia
2010-01-26, 20:42
Sedan kommer du ha ärr typ resten av livet.
Jag har inga ärr alls. Dragit ut en visdomstand.

Jag kommer ihåg att jag blödde ett bra tag. Tog bitar av gasbinda och la i såret som sög upp blodet. Det funkade bra. Har för mig att det kändes ok dagen efter.

Jag var dock så rädd så jag vågade inte känna efter med tungan på flera månader.

rajjan_dammit
2010-01-26, 21:44
Får väl väga upp alla skräckhistorier.
Jag drog ut en visdomstand, det gick på under en minut. De bräckte lite fram och tillbaks sen flög den ut. Kändes inget. Jag fick nån bomullsbit att bita på har jag för mig, sen gick jag hem, blödde inte så värst. Inga konstigheter här.

Jag var iofs under 20 så det var gratis så kan inte säga något om kostnaden.

Mr Zero
2010-01-26, 23:37

Jag drog en visdomstand hos käkkirurgen, gick på max 15 min och kostade ca 2400:-
Ingen narkos utan bara lokalbedövning, fick gå till min vanliga tandläkare och dra stygnen efter en vecka. Inga problem med blödningar och inga ärr.

zcream
2010-01-27, 12:22
Jag opererade bort en visdomstand i underkäken, hade lokalbedövning. (Underkäken ska tydligen vara värre än överkäken) Kostade 2600, spottade blod ett par dagar men var inte träningsredo på säkert ca 10 dagar. Stygnen försvann av sig själva de sista tog ca en månad innan de försvann. Men lätt värt besväret!

Berguven
2010-01-27, 12:36
Med lagom skäggstubb kan man enkelt maskera sig som blåsfisk veckan efter.

JJOHANSSON
2011-12-28, 01:19
Har precis upptäckt att mina visdomständer är påväg, Borde jag kontakta tandläkare pronto och beställa en tid så att dom får ta en titt på dom eller ska jag vänta på att dom har kommit fram helt? Det gör inte ont eller så, lite irriterat bara då tänderna är påväg fram..

Hur funkar det här med tänder som är påväg och alkohol? Är det okej att jag förtär alkohol på nyår?

Vill inte vakna upp med tandvärk eller uppsvälld käke. (Dum fråga kanske men sist jag fick tänder så söp jag inte spec ofta :pPPpPP)

dice
2011-12-28, 01:57
Har precis upptäckt att mina visdomständer är påväg, Borde jag kontakta tandläkare pronto och beställa en tid så att dom får ta en titt på dom eller ska jag vänta på att dom har kommit fram helt? Det gör inte ont eller så, lite irriterat bara då tänderna är påväg fram..

Hur funkar det här med tänder som är påväg och alkohol? Är det okej att jag förtär alkohol på nyår?

Vill inte vakna upp med tandvärk eller uppsvälld käke. (Dum fråga kanske men sist jag fick tänder så söp jag inte spec ofta :pPPpPP)

Personligen skulle jag ha bokat tid for en tandlakare att titta pa dem. Jag har tagit ut bada i underkaken da de lag ner i nastan 90 graders vinkel och vaxte rakt mot tanderna brevid vilket garanterat skulle ha skapat problem. Det ar val mest en kostnadsfraga antar jag? Kalaset gick pa runt 4000kr far bada tanderna och rontgen pa tandkirurgavdelningen.

JJOHANSSON
2011-12-28, 02:44
Personligen skulle jag ha bokat tid for en tandlakare att titta pa dem. Jag har tagit ut bada i underkaken da de lag ner i nastan 90 graders vinkel och vaxte rakt mot tanderna brevid vilket garanterat skulle ha skapat problem. Det ar val mest en kostnadsfraga antar jag? Kalaset gick pa runt 4000kr far bada tanderna och rontgen pa tandkirurgavdelningen.

Jag är 18år så det är gratis. :)

Tack för svar, får slå en plingeling till tandläkaren imorgon.

exevision
2014-11-18, 14:09
Roligt att det finns trådar om allt här på kolo.
Jag har stora fickor i tandköttet runt mina visdomständer, upp till 9mm!!
Tandläkaren vill dra ut tre av dem nu. En såg tydligen bra ut. Är det klokt att göra det?

Kaalle
2014-11-18, 14:13
Säg inte så!! *gah!* Jag kommer med 70% säkerhet eller mer att få dra ut mina visdomständer *cry*

Jag har skjutit upp det i flera år och detta gör ju inte att man blir mer sugen direkt.

King Grub
2014-11-18, 14:13
Ja. Ett par dagars smärta för tidernas befrielse. Dom där fickorna är inte bra och kan ge upphov till mycket större problem in framtiden. Det finns mycket starka kopplingar mellan parodontit, inflammationer i tändernas stödjevävnader, och hjärt- och kärlsjukdom. Upp till åtta gånger högre risk än hos personer utan inflammationer i tandköttet.

exevision
2014-11-18, 14:32
Ja. Ett par dagars smärta för tidernas befrielse. Dom där fickorna är inte bra och kan ge upphov till mycket större problem in framtiden. Det finns mycket starka kopplingar mellan parodontit, inflammationer i tändernas stödjevävnader, och hjärt- och kärlsjukdom. Upp till åtta gånger högre risk än hos personer utan inflammationer i tandköttet.

Okej, de ska ut ;)
Läste även denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73485
Och det övertalade mig ytterligare. Om jag förstått det rätt så har jag iof inte visdomständer som trycker mot andra tänder. Men vill inte ha dessa fickor!

Man får inga problem med balans och sånt när man drar ut dem?

hampfuz
2014-11-18, 14:44
Okej, de ska ut ;)
Och det övertalade mig ytterligare. Om jag förstått det rätt så har jag iof inte visdomständer som trycker mot andra tänder. Men vill inte ha dessa fickor!

Med balansen? Varför skulle man få det?

ARMSTARK
2014-11-18, 15:14
Okej, de ska ut ;)

Man brukar få ett par Citodon av tandläkaren när man dragit ut visdomständer, de kan påverka balansen litegrann, men permanent nej.

tlk
2014-11-18, 15:36
Tandläkaren vill dra ut tre av dem nu. En såg tydligen bra ut. Är det klokt att göra det?

Okej, de ska ut ;)

9mm är hyfsat djupa fickor. Varför har du så pass djupa fickor?

Att ex:a bara för några fickor känns också lite könstigt... men din tandläkare har säkert gjort en vettig bedömning.

Dina visdomständer är rätt så långt ifrån örat så du kommer säkerligen inte att få påverkan på balans.

Snobbe
2014-11-18, 15:40
Läser denna tråden så hoppas jag att jag aldrig behöver ta ut skiten.... Jag e 25 o senast jag va hos tandläkarn så såg dom inga problem med visdomständerna, kan det förändras snabbt?

tlk
2014-11-18, 15:45
Läser denna tråden så hoppas jag att jag aldrig behöver ta ut skiten.... Jag e 25 o senast jag va hos tandläkarn så såg dom inga problem med visdomständerna, kan det förändras snabbt?

I normalfallet så är det inget som förändras snabbt.

Finns såklart edge cases där du drabbas av aggressiv parodontit helt at random eller så.

exevision
2014-11-18, 16:43
9mm är hyfsat djupa fickor. Varför har du så pass djupa fickor?

Att ex:a bara för några fickor känns också lite könstigt... men din tandläkare har säkert gjort en vettig bedömning.

Dina visdomständer är rätt så långt ifrån örat så du kommer säkerligen inte att få påverkan på balans.

Vet inte riktigt hur det fungerar med fickorna.
Tänker att balansen kan väll påverkas av bettet? Men visdomständerna är ju inte med direkt i bettet?

Johgl
2014-11-18, 16:46
Tänker att balansen kan väll påverkas av bettet? Men visdomständerna är ju inte med direkt i bettet?

Bettet är inte så beroende av 8:orna i de flesta fall utan fungerar i princip lika bra utan dem. Att gå runt med djupa fickor är ju väldigt dumt då de t.ex. kan ge skador på 7:orna framför, bättre att då ta bort dem.

tlk
2014-11-18, 17:33

Den normala progressionen är att man får inflammation pga. man inte håller ordentligt rent på tänderna och inflammationen bryter ner upphållningsapparaten och benvävnad. Men 9mm är hyfsat djupt och det är liksom inte jätteofta som personer har 9mm kring just visdomständerna och sen fint överallt annars. Rätt så ofta ser man en djup ficka bakom 7:orna (visdomständer är 8or) när visdomständer inte är erupterade än men så verkar ju inte fallet vara här.. så jag är lite nyfiken mest. Har det gjorts några andra insatser för att få minskad fickdjup?

Och som Johgl säger så kan du ha fullt fungerande bett utan visdomständer. Det är nog tillochmed som så att man brukar prata om att bevara "5:or till 5:or", dvs. du kan dra ut alla dina molarer (de bakre tänderna) och det påverkar inte bettet något. Ska du få balanspåverkan så är det liksom örat som ska få problem.. käkleden är ju rätt så nära just örat och kan påverka om bettet är helt messed up men av att dra ut några få tänder... nääääää.

Och har du djup ficka med ordentlig inflammation mellan tand 7 och 8 så är det inte långt bort att du får problem med tand 7 också.

exevision
2014-11-18, 17:45
Den normala progressionen är att man får inflammation pga. man inte håller ordentligt rent på tänderna och inflammationen bryter ner upphållningsapparaten och benvävnad. Men 9mm är hyfsat djupt och det är liksom inte jätteofta som personer har 9mm kring just visdomständerna och sen fint överallt annars. Rätt så ofta ser man en djup ficka bakom 7:orna (visdomständer är 8or) när visdomständer inte är erupterade än men så verkar ju inte fallet vara här.. så jag är lite nyfiken mest. Har det gjorts några andra insatser för att få minskad fickdjup?

Och som Johgl säger så kan du ha fullt fungerande bett utan visdomständer. Det är nog tillochmed som så att man brukar prata om att bevara "5:or till 5:or", dvs. du kan dra ut alla dina molarer (de bakre tänderna) och det påverkar inte bettet något. Ska du få balanspåverkan så är det liksom örat som ska få problem.. käkleden är ju rätt så nära just örat och kan påverka om bettet är helt messed up men av att dra ut några få tänder... nääääää.

Och har du djup ficka med ordentlig inflammation mellan tand 7 och 8 så är det inte långt bort att du får problem med tand 7 också.

Jo, nog har jag fickor på de andra tänderna, men de var tydligen inte så farliga. Har väll inte varit allt för bra med tandtråden, så får väll bli ännu bättre där. Ja balansen blir nog inget problem. Tänkte mest om balans i knäböj och sånt. Men det är nog lugnt.

tlk
2014-11-18, 17:58
Tänkte mest om balans i knäböj och sånt.

:d

classic kolo.

Kanske får vila nån dag efter exen bara. No biggie.

Starvation
2014-11-18, 18:11
Vet inte om jag ska berätta det här, inget för tandvårdsrädda.. ;)

Hade en som inte fick plats, skullde dras ut. Jag mitt pucko, som hatar bedövning, säger att jag inte vill ha. Diskussion, jag var envis, jag fick på moppo (läs: han bevisade för mig att det gjorde satana perkele ONT).

Ok i med bedövningsspruta och mitt ego var väl lite stukat. Sen 1½ timme knak och brak, tills tanden bara var smulor.. "hm... vi får operera bort det här.. jag har tid om en dryg vecka". Han skrev ut citodon, 4/dygn + fick skölja med nåt äckligt för att det inte skulle bli infekterat. Mitt huvud blev ett disco, dessutom jobbade jag 250 h/månaden på den tiden och fattade inte att man kunde sjukskriva sig.

Det var INGEN rolig vecka, blod blod, urk urk, och sen efter operationen några veckors mer urk. Visade sig att tandens rötter hade krokats sig fast i andra tänders rötter.

VARFÖR i hela friden får man tänder som inte får plats... ?! *gah!* Hoppas det inte dyker upp ngn mer iaf. Dem jag fått efteråt tycker jag platsar fint där.

Antagligen är det så att det rättar till sig självt efter ngt/ngra år. Men palla ha ont när man kan ta bort skiten.

spoonchest
2014-11-19, 10:01
Jag fick dra ur mina hos käkkirurgen, de hade inte växt upp än tror jag. Men de öste på så hårt med bedövning att det inte var nån fara.
En kollega har på sin arbetsplats en kille som är lite speciell. Hade klagat rätt länge över en tand som värkt. En morgon flippade han totalt, stormade in i verkstaden, fick tag i en tång och slet ur tanden ur käften. Sedan började han spotta och svära över att det var så jävla dyrt att dra ur tänder hos tandläkaren.

Patriarch K
2014-11-19, 12:18
Fy fan, det vänder sig i magen när jag läser denna tråd. Jag har fått ut mina visdomständer och det gör inte ont någonstans och de växer bra, men vid en av tänderna har det bildats tandköttsfickor där massa mat lägger sig och ruttnar. Andedräkten blir minst sagt påverkad av detta. Om man petar med fingret på tanden och sedan luktar på fingret så är det precis som om man petade in fingret i analen och luktade på det.
Problemet verkar inte lösa sig själv bara sådär utan lösningen är troligtvis att dra ut fanskapet enligt tandläkaren, men jag vågar inte :(

DJJOHANSSON
2014-11-19, 12:26
FAN VA NI SKRÄMMER UPP MIG!! Har fan fyra stycken som ska ut.

Har försäkring men kommer fanimig gå till privatklinik och betala för att bli helt nedsövd istället.

Minimjölk
2014-11-19, 12:28
Provat tandtråd varje dag under en månads tid?

Akerhage
2014-11-19, 12:38
Ska med dra ut någon tand som satt farligt nära någon nervkanal vilket gör att jag permanent kan tappa känseln på högersida käke, låter ju spännande! Blev lite taggad efter den här tråden nu ju.

King Grub
2014-11-19, 12:40
Vilket pjåsk. :P

Jag hade sådana här visdomständer:

http://www.kurpisdentistry.com/images/wisdom_teeth_pointed_out.gif

som växte framåt mot dom andra tänderna och med rötter som slingrat sig ner kring tandbenet så det inte gick att dra ut dom. Kirurgen fick öppna tandköttet hela vägen bak och ner och borra i själva benet innan han kunde knäcka sönder tänderna och dra ut delarna av dom ur köttet. Kände hur munnen bara fylldes med blod snabbare än dom hann suga bort det.

Hann precis hem och ta en dusch (genomblöt av kallsvett) innan bedövningen släppte och det började kännas som om någon tänt en eld i munnen. I 2-3 dagar gjorde det väldigt ont, men när det började bli bättre blev det bättre snabbt. Och det var en "ren" smärta - sårsmärta - inte den obehagliga bultande smärtan av infektion. Helt besvärsfri sedan dess.

Akerhage
2014-11-19, 12:44
Haha gott! Tror min tand växte precis så.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

King Grub
2014-11-19, 12:50
Minns att kirurgen muttrade "Det var en envis jävel" när han stod böjd över mig och droppade svett av ansträngning och tog spjärn mot något för att få sönder tanden med ett stämjärnsliknande redskap medan sköterskorna slet i mungipan så den dagen efter var ett enda blåmärke och kändes som om jag haft något fotbollsstort i munnen.

tlk
2014-11-19, 13:27
Vilket pjåsk. :P

Jag hade sådana här visdomständer:

http://www.kurpisdentistry.com/images/wisdom_teeth_pointed_out.gif

som växte framåt mot dom andra tänderna och med rötter som slingrat sig ner kring tandbenet så det inte gick att dra ut dom. Kirurgen fick öppna tandköttet hela vägen bak och ner och borra i själva benet innan han kunde knäcka sönder tänderna och dra ut delarna av dom ur köttet. Kände hur munnen bara fylldes med blod snabbare än dom hann suga bort det.

Hann precis hem och ta en dusch (genomblöt av kallsvett) innan bedövningen släppte och det började kännas som om någon tänt en eld i munnen. I 2-3 dagar gjorde det väldigt ont, men när det började bli bättre blev det bättre snabbt. Och det var en "ren" smärta - sårsmärta - inte den obehagliga bultande smärtan av infektion. Helt besvärsfri sedan dess.

opex är roligare än vanlig ex *cupid* Kanske inte så kul för patienten men who cares liksom.

Härligt att det läkte fint.

Evankhell
2014-11-19, 13:33
Jag har opererat ut 3 st, för att jag skulle ha tandställning. Det enda jag ångrar var att jag åt keso (ville maxa protte och hade inte upptäckt kvargen), där bitar fastnade i hålen, och fick peta ut med tandpetare. Gick ner 2-3 kg på ett par dagar.

När de opererade fick jag bra med bedövning och kände endast tryckningar. Visdomständerna sågades mitt itu och en halva drogs ut i taget. Sen kommer jag ihåg också den ljusa slangen som sög ut blod, såg ut som rött vin pumpades ut ur mig med sköna intervaller.

Captainwide
2014-11-19, 15:40
4 tänder ute. De tog ju logiskt nog ut sida för sida
Dessa var inte utvuxna än och de fick både skäras i tandkött och brytas i tänder. Aldrig varit så rädd eller haft så ont i hela mitt liv.

Den andra omgången, när tand 3 och 4 skulle ut så släppte bedövningen de sista minutrarna . Fy fan... var så jävla chockad av smärtan som började växa att jag inte hade en tanke på att visa tecken på att bedövningen släppt. Ännu roligare var den när man i bilen insåg att det nu var för sent att vända om och tvinga dem att ge en mer. BEST NIGHT EVER. :')

exevision
2016-01-17, 21:08

Lite uppdatering om detta nu :)
Efter lite rådgörande med tandläkaren beslutades det att avvaktas med att dra ut visdomständerna. För att sedan göra ett återbesök och se om tandfickorna blivit mindre. Har nog aldrig varit så noga med tandhygienen! Vid återbesöket, cirka 10 månader senare, var de flesta tandfickor normala! Förutom den där visdomstanden med 9mm ficka. Nöjd att det bara var en tand som nu skulle ut istället för tre. Så, i onsdags skulle den ut. Den går nog lätt att dra ut tänkte jag. Först försöks det att dra ut visdomstanden som den är, går inte. Tanden delas på och efter en massa jobbande så lossnar den bakre delen. Då ska den främre delen lös, den går av. Roten är kvar och läkaren jobbar en bra stund med den innan de beslutar att operera. De får boka om senare patienter. Jag håller mig lugn och allt görs i ordning. De börjar snitta upp och när det skärs lite djupare så gör det tvär ont och jag dyker reflexmässigt ner med huvudet. Tydligen har inte bedövningen tagit tillräckligt och jag får en spruta till. Sen går det bra igen. Det börjar borras i roten och plötsligt gör det ont igen och jag rycker till. Får ännu en till spruta. Sen börjar försöken att få bort den där roten och tillslut så lossnar den. Tog 1,5 timma. Tycker ändå tandläkaren och övrig personal var bra och gjorde ett fint jobb. Upptäckte senare att jag fått ett stygn i tandköttet mellan de främre tänderna, gissningsvis så kom skalpellen åt där när jag rörde mig då det gjorde ont. Men oj va glad jag är att det ändå bara var en tand som behövde dras ut. Jag kommer vara noga med tandtråden fortsättningsvis ;)

Wzup2u
2016-01-17, 21:31
jag är den enda i min familj som inte fick visdomständer i underkäken, fick dock i överkäken...men dom tuggar ja med =)

timoat
2016-01-17, 21:59
Lite uppdatering om detta nu :)
Efter lite rådgörande med tandläkaren beslutades det att avvaktas med att dra ut visdomständerna. För att sedan göra ett återbesök och se om tandfickorna blivit mindre. Har nog aldrig varit så noga med tandhygienen! Vid återbesöket, cirka 10 månader senare, var de flesta tandfickor normala! Förutom den där visdomstanden med 9mm ficka. Nöjd att det bara var en tand som nu skulle ut istället för tre. Så, i onsdags skulle den ut. Den går nog lätt att dra ut tänkte jag. Först försöks det att dra ut visdomstanden som den är, går inte. Tanden delas på och efter en massa jobbande så lossnar den bakre delen. Då ska den främre delen lös, den går av. Roten är kvar och läkaren jobbar en bra stund med den innan de beslutar att operera. De får boka om senare patienter. Jag håller mig lugn och allt görs i ordning. De börjar snitta upp och när det skärs lite djupare så gör det tvär ont och jag dyker reflexmässigt ner med huvudet. Tydligen har inte bedövningen tagit tillräckligt och jag får en spruta till. Sen går det bra igen. Det börjar borras i roten och plötsligt gör det ont igen och jag rycker till. Får ännu en till spruta. Sen börjar försöken att få bort den där roten och tillslut så lossnar den. Tog 1,5 timma. Tycker ändå tandläkaren och övrig personal var bra och gjorde ett fint jobb. Upptäckte senare att jag fått ett stygn i tandköttet mellan de främre tänderna, gissningsvis så kom skalpellen åt där när jag rörde mig då det gjorde ont. Men oj va glad jag är att det ändå bara var en tand som behövde dras ut. Jag kommer vara noga med tandtråden fortsättningsvis ;)

Tandtråd hjälper väl inte mot visdomständer? Och förresten, när kan man sluta oroa sig för sina? Vilken ålder

Wzup2u
2016-01-17, 22:02
Tandtråd hjälper väl inte mot visdomständer? Och förresten, när kan man sluta oroa sig för sina? Vilken ålder

18-26 växer de ju (oftast)... närmare 30 brukar de vara lugnt i guess, men olika det där också men %uellt så är det så.

King Grub
2016-01-17, 22:06
när kan man sluta oroa sig för sina? Vilken ålder

Dom kan börja röra på sig för första gången när man är 90 år gammal.

The_RobRoy
2016-01-17, 22:55
Hmm jag har alla fyra ute utan större problem, fick endel inflammationer i tandköttet när de var påväg upp ur köttet, men sendess inga problem alls.

Jag undrar varför detta är så vanligt problem som kräver operation, det låter inte optimalt som grottmänniska att få sådana problem med tänderna så tidigt. Borde inte Darwin sett till att dessa dog ut? Eller är det just för att det verkligen blir ett problem efter typ 25 års ålder och då har man redan pippat klart?

anvihl
2016-01-17, 23:03
Hmm jag har alla fyra ute utan större problem, fick endel inflammationer i tandköttet när de var påväg upp ur köttet, men sendess inga problem alls.

Jag undrar varför detta är så vanligt problem som kräver operation, det låter inte optimalt som grottmänniska att få sådana problem med tänderna så tidigt. Borde inte Darwin sett till att dessa dog ut? Eller är det just för att det verkligen blir ett problem efter typ 25 års ålder och då har man redan pippat klart?

Frågan om man ska resonera så är om det kan påverka mortaliteten eller förmågan att reproducera sig. Vet inte om man kan dö pga av visdomständerna?

Evolutionen selekterar inte fram "det bästa", den har inget mål, utan finns det "bieffekter" i kroppen som inte påverkar huruvida man kan överleva och/eller reproducera sig eller konkurrera om att få reproducera försvinner dom inte.

filmjölk
2016-01-17, 23:05

Grottmänniskorna slet oftast ner sina hörntänder såpass att visdomständerna hade utrymme att växa upp utan större problem. De fungerade mer som en reservtand än något jobbigt:D

timoat
2016-01-18, 00:32
Jag hade en klasskamrat i lågstadiet. Hon hade en tand som växte under tungan... FYI

Hur ser det ut med tanköttsfickor på 9 mm förresten?!

filmjölk
2016-01-18, 00:47
Jag hade en klasskamrat i lågstadiet. Hon hade en tand som växte under tungan... FYI

Hur ser det ut med tanköttsfickor på 9 mm förresten?!

Tänder på konstiga ställen är väldigt ovanligt. Men tänder kan växa konstigt. Finns de som har en tand inuti hjärnan, eller (förmodligen en myt) tillståndet vagina dentata...tänder i vaginan:/

exevision
2016-01-18, 15:46

Tandtråd hjälpte onekligen mig ;)
Förutom den där stora fickan.

exevision
2016-01-18, 16:20
Förresten, hur lång tid tar det innan hålet där tanden suttit försvinner?

timoat
2016-01-18, 16:27
18-26 växer de ju (oftast)... närmare 30 brukar de vara lugnt i guess, men olika det där också men %uellt så är det så.

Tandtråd hjälpte onekligen mig ;)
Förutom den där stora fickan.

Det är alltså som ett 9mm i diameter stort hål i tandköttet? Kan inte riktigt föreställa mig hur det ser ut. Är det bakom tanden? Vid sidan? Oh fy fan det var inte det roligaste jag har bildgooglat...

exevision
2016-01-18, 16:45
Det är alltså som ett 9mm i diameter stort hål i tandköttet? Kan inte riktigt föreställa mig hur det ser ut. Är det bakom tanden? Vid sidan? Oh fy fan det var inte det roligaste jag har bildgooglat...

Nä, det är inget hål. Syns inte. Tandläkaren tar ett verktyg och ser hur långt ner den går at trycka mellan tanden och tandköttet.

timoat
2016-01-18, 16:55
Nä, det är inget hål. Syns inte. Tandläkaren tar ett verktyg och ser hur långt ner den går at trycka mellan tanden och tandköttet.

OK, då kanske man sitter med massa tanköttsfickor utan att veta om det... Hur flossar du? Som jag förstått det skall man köra upp och ner och inte fram och tillbaka.

exevision
2016-01-18, 18:41
OK, då kanske man sitter med massa tanköttsfickor utan att veta om det... Hur flossar du? Som jag förstått det skall man köra upp och ner och inte fram och tillbaka.

Gnider mot sidorna av varje tand. Inte bara upp och ner.