handdator

Visa fullständig version : Kakao: Bra/dåligt fett?

emi23j
2010-01-24, 16:26
Har nyligen upptäckt att kakao är en produkt med ganska bra näringsvärde (mycket protte, relativt lite carbs och bra med fett). Dock så är det väl för mycket att hoppas att fettet i kakaopulver skulle vara s k bra fett?

Vad säger experterna? vad är det för fett i kakaopulver+

King Grub
2010-01-24, 16:28
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=20&lang=sv

Eddie Vedder
2010-01-24, 16:30
http://traningslara.se/blogg/kakao-rena-supermedicinen/

emi23j
2010-01-24, 17:16
Nice!

Kakao blandat med kvarg kommer definitivt att provas ikväll efter träningen! Är det någon som sitter inne med information om detta är lyckat?

dannegavle
2010-01-24, 19:57
Blir inte det väldigt beskt?

Eddie Vedder
2010-01-24, 19:59
Nice!

Kakao blandat med kvarg kommer definitivt att provas ikväll efter träningen! Är det någon som sitter inne med information om detta är lyckat?

I fullfet keso har jag testat och det var iaf gott.

Rickard
2010-01-24, 20:23
Nice!

Du måste ha någon form utav sötma i också. En skopa vanilj eller choklad proteinpulver räcker som sötning.

Trashcan
2010-01-24, 20:28
Du måste ha någon form utav sötma i också. En skopa vanilj eller choklad proteinpulver räcker som sötning.

Hahah, vadå måste? Det är ju som att säga att man måste ha socker i kaffet.

Pendelous
2010-01-24, 20:30
Jag äter (dricker) kakao nästan varje dag. Hur mycket tycker ni är en lagom "dos" per dag?

Eddie Vedder
2010-01-24, 20:35
Jag äter (dricker) kakao nästan varje dag. Hur mycket tycker ni är en lagom "dos" per dag?

vad jag vet ligger den uppskattade toxiska gränsen av teobromin på ca 26mg/kg kroppsvikt hos människa. Hos t.ex. hundar är den mycket mycket lägre och därför är choklad farligt för hundar.

pazzion
2010-01-24, 20:37
Om hela kakaobönor införskaffas, vad görs då lämpligen av dessa? Krossar och äter som de är, smälter, blandar i något? Eller måste de tillagas på något annat sätt?

Rickard
2010-01-24, 20:42
Hahah, vadå måste? Det är ju som att säga att man måste ha socker i kaffet.

Man måste.

Eddie Vedder
2010-01-24, 20:43
Om hela kakaobönor införskaffas, vad görs då lämpligen av dessa? Krossar och äter som de är, smälter, blandar i något? Eller måste de tillagas på något annat sätt?

Alla bönor måste alltid tillagas och behandlas före konsumtion. Ät INTE råa baljväxter!

Pendelous
2010-01-24, 20:44
vad jag vet ligger den uppskattade toxiska gränsen av teobromin på ca 26mg/kg kroppsvikt hos människa. Hos t.ex. hundar är den mycket mycket lägre och därför är choklad farligt för hundar.

Jaha, är en matsked per dag okej då? Väger 79kg.

pazzion
2010-01-24, 20:48
Alla bönor måste alltid tillagas och behandlas före konsumtion. Ät INTE råa baljväxter!

Okej, det står på hemsidan att de är jästa, torkade och rostade. Duger det eller måste jag tillaga de ytterligare?

Eddie Vedder
2010-01-24, 20:51
Okej, det står på hemsidan att de är jästa, torkade och rostade. Duger det eller måste jag tillaga de ytterligare?

Jaha men då är det lugnt.:) Har du köpt en behandlad produkt är det skillnad. Jag trodde de var helt råa.

Men med närmare eftertanke vill jag minnas att vi diskuterat det i en tidigare tråd där du länkade till webshoppen i fråga. Minns jag rätt?

pazzion
2010-01-24, 20:58
Jaha men då är det lugnt.:) Har du köpt en behandlad produkt är det skillnad. Jag trodde de var helt råa.

Men med närmare eftertanke vill jag minnas att vi diskuterat det i en tidigare tråd där du länkade till webshoppen i fråga. Minns jag rätt?

Okej nice, jag funderar nämligen på att köpa hela kakaobönor och testa. Jag älskar nämligen mörk choklad, men om det är nyttigare så tänkte jag testa och se vad man kan göra för kul med hela bönor.

Nej det tror jag inte, då har du diskuterat med någon annan. Jag kollade igenom alla mina inlägg (vilket är en betydligt lättare uppgift för mig jämfört med om du skulle ha företagit dig samma arbete:smash:) och hittade ingenting om det. Får leta lite för det är intressant läsning!

dt06mj2
2010-01-24, 21:09
Jaha, är en matsked per dag okej då? Väger 79kg.

Kakao innehåller drygt 20mg teobromin per gram.

Väger du 79kg så är 2 gram teobromin den toxiska gränsen. Du bör alltså inte äta mer än 100 gram kakao. Tror jag...

emi23j
2010-01-24, 22:29
I lätt kesella var det ingen höjdare. Dock jävligt mättande.

TehSaxo
2010-01-24, 22:38
I lätt kesella var det ingen höjdare. Dock jävligt mättande.

Tack för info:n. Nu slipper jag uppleva den smaken. :)

Tunema
2010-01-25, 11:31
Nice!

Det är så jävla gott. Kör alltid kakao i Lidls kvarg (milbona). Så jävla gott. Det eller hallon/blåbär (eller kanske till och med båda)!

Fan nu fick du mig sugen på kvarg*grr27* nu måste jag åka och köpa det med...

chrilledude
2010-01-25, 12:20

Smaken är dom baken.

Du kanske gillar det :]?

stevebc
2010-01-25, 14:24
Kakao är extremt näringsrikt. Älskar smaken. Brukar värma mjölk och kakao, så mycket kakao som det går att lösa upp, och dricka bara så.

stevebc
2010-01-25, 14:32
Litet tillägg. 100 g kakao ger i RDI för följande ämnen:

Vitamin E: 134%
Kalium: 100%
Magnesium: 149%
Kalcium: 10%
Fosfor: 66%
Järn: 73%
Zink: 46%

Och detta alltså på en energimängd av 312 kcal :)

Verkar däremot inte vara så rikt på A-, B- och C-vitaminer men just dessa får man i sig mycket som det är genom spannmål, juice, frukt och fetter.

Kakao innehåller drygt 20mg teobromin per gram.

Väger du 79kg så är 2 gram teobromin den toxiska gränsen. Du bör alltså inte äta mer än 100 gram kakao. Tror jag...Hehe, 100 gram kakao om dagen är enormt mycket. I princip ett halvt paket om dagen. Själv går det åt ett paket i veckan för mig, så det blir väl ca 35 gram jag konsumerar per dag.

Eddie Vedder
2010-01-25, 16:48

Har ni exakt samma smak?

Tunema
2010-01-25, 17:53

Läs mitt inlägg under ditt. Jag älskar det verkligen och äter det hellre än godis vissa dagar. Det är sjukt gott. Dock så är inte jag så rik så att jag äter kesela utan jag håller mig till fint kvarg från milbona. Men det är sjukt gott!

cosmic_dancer
2010-01-25, 21:12
kakao är nice. Varm choklad till frukosten eller till kvällsfikat.

malfunction
2010-01-25, 21:48
Litet tillägg. 100 g kakao ger i RDI för följande ämnen:

Vitamin E: 134%
Kalium: 100%
Magnesium: 149%
Kalcium: 10%
Fosfor: 66%
Järn: 73%
Zink: 46%

Och detta alltså på en energimängd av 312 kcal :)

Verkar däremot inte vara så rikt på A-, B- och C-vitaminer men just dessa får man i sig mycket som det är genom spannmål, juice, frukt och fetter.

Hehe, 100 gram kakao om dagen är enormt mycket. I princip ett halvt paket om dagen. Själv går det åt ett paket i veckan för mig, så det blir väl ca 35 gram jag konsumerar per dag.

Enligt SLV ger 100 gram kakaopulver 0,4 mg E vitamin vilket är 4% av RDI. Att skillnader förekommer förstår jag men hur den kan bli så stor hade jag gärna velat se en förklaring till.

Sverker
2010-01-26, 06:38
Verkar lite konstigt att det skulle finnas 10 mg E-vitamin i 100 g choklad. 0.4 mg verkar mer rimligt. Speciellt som chokladfett inte härsknar så lätt och behöver ett skydd mot oxidation.

Vildarawk
2010-01-26, 09:56
Hittade ett citat från Sverker i Kvarg FAQ'n.

"I kvargen ( eg kaseinet ) sitter kalcium och fosfor bundet till proteinet.De följer varrandra och kalcium från kasein tar du lätt upp. Det finns s a s inget överskott av fosfor som binder kalciumet.

Problemet är snarare att man lätt kommer upp i 1.5 - 2 g kalcium och då kommer långsiktiga problem med prostantan"

Då det finns ett högre innehåll (i RDI% sett) av fosfor än kalcium i kakao, ska man som kvargoman trycka i sig lite kakao efter kesellan så man inte får "långsiktiga problem med prostatan"?

Sverker
2010-01-26, 14:40
Då var prostatafrågan het. Mycket kalcium skulle leda till sänkta nivåer av D-vitamin i kroppen och det skulle blir lite konstiga effekter på prostatan.

Ifall fosfatet i chokladen binder kalcium i kosten lär det INTE göra att D-vitaminet i blodet minskar, snarare tvärtom.
Idag är det extra D-vitamin som är hett. Bry dig inte om balansen mellan kalcium och fosfor ifall du äter hyffsat varierat. Det är bara överkurs.

Får jag gissa så slår nog ett högt intag av kakao snarare på upptaget av järn. Nu pratar vi extrema mängder.

Eddie Vedder
2010-01-26, 15:30
Ifall fosfatet i chokladen binder kalcium i kosten lär det INTE göra att D-vitaminet i blodet minskar, snarare tvärtom.

Glöm inte polyfenolerna heller. Även dessa hämmar ju kalciumupptaget så kalciummängden från mjölk blandat med kakao lär vara sämre än enbart mjölk. Mjölk och kakao i havregrynsgröt innebär ju dessutom fytinsyra och ytterligare "bortfall" av kalcium.

Det är såna här faktorer i kosten som gör det till en ganska onödig diskussion om att det skulle vara "farligt" att överstiga en teoretisk siffra om t.ex. 1000-1500 mg kalcium per dag. Den mängden man fått i sig enligt sina beräkningar är troligtvis inte vad man de facto fått i sig.

Sverker
2010-01-26, 16:52
Förlusterna är 300 - 400 mg kalcium varje dag. Är kroppen i balans så är upptaget också 300 - 400 mg. RDI på 1200 mg är satt med marginal. Det mesta kalcium passerar bara rakt igenom.

Eddie Vedder
2010-01-26, 17:08
Förlusterna är 300 - 400 mg kalcium varje dag. Är kroppen i balans så är upptaget också 300 - 400 mg. RDI på 1200 mg är satt med marginal. Det mesta kalcium passerar bara rakt igenom.

Precis.

Och den homeostatiska regleringen är ju dessutom ganska effektiv. Att få i sig väldiga mängder innebär ett reducerat upptag. Likaså ökar upptaget av det man få i sig för lite av för vissa mineraler. Givetvis något DU vet Sverker men jag skrev det mer allmänt.;)

Ch4rles
2010-01-28, 08:36
Jag köpte de kakaobönor som diskuterades i tråden, och de verkar vara mycket fetare än vanligt kakaopulver. De är iaf väldigt olija. Vet någon om det är någon skillnad på kakaopulver och hela kakaobönor?

Eddie Vedder
2010-01-28, 12:47
Vet någon om det är någon skillnad på kakaopulver och hela kakaobönor?

Ja de är bl.a. mycket fetare som du själv observerat.

Toppis
2012-02-06, 13:57

Men shit, hur kan jag ha missat detta. Är det inte det som är grejen att man ska äta kakaobönorna råa för dom innehåller mycket mer av de nyttiga ämnena då som annars skulle (till stor del) försvinna?

Äter själv vanligtvis 10-20g råa kakaobönor eller kakaonibs dagligen. Finns det några risker med detta?