handdator

Visa fullständig version : Lågt blodsocker på eftermiddagar

martikainen
2010-01-21, 14:40
Käkar
frukost nr1: 07.30 en macka + mjölk
frukost nr2: 09.15 2mackor + en kopp te
lunch: 11.30
ibland en kopp te vid 15 tiden

Slutar jobbet 17.

Problemet är att jag efter 15tiden bara blir segare och segare, får ofta huvudvärk. Frukt funkar inge bra då min mage inte riktigt gillar frukt när den är halvtom, brukar sluta illa på toan senare.

Är det så att jag behöver äta något vid 15tiden för att motverka at blodsockret sjunker för lågt? I så fall hur mycket kan det tänkas behöva.
Idag tog jag med en proteinshake som jag tänkte ta snart, men kanske behöver mer kolhydrater och liknande. 1-2 mackor kanske är bättre? Eller någon typ av drickyoghurt/liten burk yoghurt.
Tips mottages gärna hur jag motverkar blodsockretnivån bäst.

King Grub
2010-01-21, 15:04
Är det blodsockret då? Har du testat det?

Det är normalt att få en "afternoon slump", brukar även kallas 3:30itis :D , runt 8 timmar efter det att man vaknat. Oavsett om man ätit eller inte.

Many studies have indicated an afternoon slump in alertness regardless of whether food intake has occurred at lunch

Aviat Space Environ Med 2004; 75(3, Suppl.):A75-83.

Ungefär vid den tidpunkten sjunker vår kroppstemperatur en eller ett par grader, och man kan bli väldigt sömnig och trött. Vissa blir bara lite sega, andra blir helt slut och behöver ta en lur.

siimon89
2010-01-21, 15:08
Carb crash?

King Grub
2010-01-21, 15:09
Inte sannolikt.

martikainen
2010-01-21, 15:11
Är det blodsockret då? Har du testat det?

Det är normalt att få en "afternoon slump", brukar även kallas 3:30itis :D , runt 8 timmar efter det att man vaknat. Oavsett om man ätit eller inte.

Aviat Space Environ Med 2004; 75(3, Suppl.):A75-83.

Ungefär vid den tidpunkten sjunker vår kroppstemperatur en eller ett par grader, och man kan bli väldigt sömnig och trött. Vissa blir bara lite sega, andra blir helt slut och behöver ta en lur.

Kanske skulle ta och mäta blodsockret någon gång vid den tiden, dock måste man väl smita iväg till en vårdcentral då.

Det är mycket möjligt att det är som du säger, men det är just huvudvärken som besvärar mig, att jag blir seg är inga problem, det botar jag lätt. Huvudvärken är jobbigare att få bort. Kanske får börja testa köra powernap på jobbet i 20min !

martikainen
2010-01-21, 15:12
Carb crash?

Det är såpass långt efter lunchen och jag äter inte alls speciellt mycket, idag var det tex 100gram spaghetti och 150gram köttförsås, plus 200gram grönt. Enda gången jag får matkoma är om jag svullar en fet buffé, och det brukar inte ge huvudvärk heller

King Grub
2010-01-21, 15:13
Kanske skulle ta och mäta blodsockret någon gång vid den tiden, dock måste man väl smita iväg till en vårdcentral då.

Nej, diabetiker springer inte på vårdcentralen dagligen för att kolla blodsockret. En blodsockersticka kostar väl en 5 kronor, testas i en blodsockerapparat som finns för privat bruk.

martikainen
2010-01-21, 15:16
Nej, diabetiker springer inte på vårdcentralen dagligen för att kolla blodsockret. En blodsockersticka kostar väl en 5 kronor.

Får bli en sväng förbi apoteket imorgon på lunchen! Men efter det lilla jag läste så borde jag känna av det vid 13.30-14 tiden redan om det var blodsockret (ca 2h efter måltid verkar vara vanligast?).

Insulinus
2010-01-21, 15:17
Har du ingen arbetskamrat eller kompis med diabetes som du kan låna en mätapparat, sticka och nål ifrån?

martikainen
2010-01-21, 15:21
Har du ingen arbetskamrat eller kompis med diabetes som du kan låna en mätapparat, sticka och nål ifrån?

Det är ju inte omöjligt, det finns ingen smittorisk med en sån sak då? fast det kanske är engångsgrejor allting?

King Grub
2010-01-21, 15:23
Men efter det lilla jag läste så borde jag känna av det vid 13.30-14 tiden redan om det var blodsockret (ca 2h efter måltid verkar vara vanligast?).

Som sagt, jag tror inte att det är någon blodsockersvängning det handlar om.

Insulinus
2010-01-21, 15:24
Det är ju inte omöjligt, det finns ingen smittorisk med en sån sak då? fast det kanske är engångsgrejor allting?

Bara att byta nål i stickapparaten! Sterila nålar ska man som diabetiker ha ganska gott om. :)

martikainen
2010-01-21, 15:26
Som sagt, jag tror inte att det är någon blodsockersvängning det handlar om.

Om vi går på din teori att det är 15.30syndromet, Finns det något sätt att motverka detta, förutom att ta en tupplur?

Eddie Vedder
2010-01-21, 15:53
Om vi går på din teori att det är 15.30syndromet, Finns det något sätt att motverka detta, förutom att ta en tupplur?

Hur ser kosten ut? Många upplever ju en längre mättnad och mer stabil pigghet när kosten innehåller mer fett och mindre kolhydrater.

Proteinet utgår jag från att du redan håller ganska högt (eftersom det är standard på Kolo) men om lusten finns är ju en annan makronutrientfördelning något som funkar för många och kanske även för dig.

martikainen
2010-01-21, 16:46
Hur ser kosten ut? Många upplever ju en längre mättnad och mer stabil pigghet när kosten innehåller mer fett och mindre kolhydrater.

Proteinet utgår jag från att du redan håller ganska högt (eftersom det är standard på Kolo) men om lusten finns är ju en annan makronutrientfördelning något som funkar för många och kanske även för dig.

Bra tips som vanligt Eddie.

Kosten just nu är inte optimal, ligger på underskott och käkar inte mycket fett. Ska slänga med lite ägg till frukost och hälla på lite olja på salladen.
Får försöka utvärdera hur mycket jag ligger på.

Limpa med smör, 2skivor kalkon och 2skivor ost
1 sub med smör + ost, te med mjölk + socker
100gram spaghetti + 150gram köttfärsås, ganska mager sås. + 200gram grönt (Sallad gurka tomat morot babyspenat)
kvällsmat blir tacos, men den påverkar ju inte dagens humör speciellt mycket.

Eddie Vedder
2010-01-21, 18:11
Limpa med smör, 2skivor kalkon och 2skivor ost
1 sub med smör + ost, te med mjölk + socker
100gram spaghetti + 150gram köttfärsås, ganska mager sås. + 200gram grönt (Sallad gurka tomat morot babyspenat)
kvällsmat blir tacos, men den påverkar ju inte dagens humör speciellt mycket.

Det där hade jag inte varit mätt på ens om jag överätit 1000 kcal per dag. Du är inte jag förstås men att inleda dagen med limpmackor följt av en sub skulle vara NOLL i mättnad under hela förmiddagen men ändå en hel del kcal.

martikainen
2010-01-22, 09:49
Det där hade jag inte varit mätt på ens om jag överätit 1000 kcal per dag. Du är inte jag förstås men att inleda dagen med limpmackor följt av en sub skulle vara NOLL i mättnad under hela förmiddagen men ändå en hel del kcal.

Haha det må se rätt dåligt ut i mättnadsgrad, men det funkar rätt bra för mig (frånsett tröttheten på eftermiddagarna då;)) Jag äter största delen av dagens mat efter träningen, funkar bäst så tycker jag.

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:24
(frånsett tröttheten på eftermiddagarna då;))

Det är ju det som är grejen.

Att magen inte är tom under några timmar där du äter med så täta mellanrum är ju inte konstigt. Men det är ju aptitreglering och energi över en längre period som är det väsentliga.

Och det är just den punkten som är den avgörande för de som mår bäst på en lågkolhydratkost. Inget sug mellan måltider och inga dippar i energi och ork. Och jag upplever samma sak ju högre E% fett och ju mindre kolhydrater.

Tyvärr är jag för odisciplinerad för att hålla mig till en sån kost och tycker mina enorma portioner gröt till lunch och/eller middag är för gott.:D

martikainen
2010-01-27, 21:11
Efter jag posta detta så fick jag ny laptop till jobbet och ny docka, denna docka har DVI och jag märkte direkt stor skillnad i kvalité på bilden!
Samtidigt så har jag tagit en proteinshake med extra kolhydrater i. Nu vet jag inte vad av detta som spelat roll (förmodligen skärmen) men huvudvärken och tröttheten är borta! Jag kör vidare så här så får vi se om det håller i sig.

Bite
2010-01-28, 08:53
Du kanske borde gå och göra en synundersökning?

martikainen
2010-01-28, 11:10
Du kanske borde gå och göra en synundersökning?

Inte längesen jag gjorde, har linser och dom fungerar bra.

Och som jag sa så vart det betydligt bättre när jag böt från VGA till DVI, en ganska markant skillnad i kvalité mellan dom. i alla fall om man sitter med 24" lcd.
All is good for now, om jag får tillbaka det så blir det synundersökning!