Visa fullständig version : Havregryn - kokt/okokt?
Tja,
Vilket är nyttigast att äta när man deffar, Okokt eller kokt havregryn?
Jag brukar äta (efter morgonpromenad) ca 50-80g okokt havregryn tillsammas med 100-200g Youghurt-Banansmak = 0,1% fett och det funkar bra men frågan är om det är nyttigt eller ska man helst koka havregrynen?
Mannagryn - är det också nyttigt vid deff? Riktigt gott är det iallafall ;)
Vilket som är nyttigast vet jag inte, men om du deffar är det ju viktigast att du ligger på minus kcal när du sammanfattar dagen, då spelar det nog mindre roll om du äter dom kokta eller inte.
vicarious
2010-01-21, 14:36
Det har ingen som helst betydelse. Havregrynen är ångpreparerade sedan innan.
Havregryn är nog ett nyttigare alternativ än mannagryn. För deffen spelar det däremot störst roll att du ligger på underskott vid dagens slut, inte om du äter havregryn eller mannagryn.
Tja,
Vilket är nyttigast att äta när man deffar, Okokt eller kokt havregryn?
Jag brukar äta (efter morgonpromenad) ca 50-80g okokt havregryn tillsammas med 100-200g Youghurt-Banansmak = 0,1% fett och det funkar bra men frågan är om det är nyttigt eller ska man helst koka havregrynen?
Mannagryn - är det också nyttigt vid deff? Riktigt gott är det iallafall ;)
Havregryn är nyttiga. Men de är ju inget speciellt man måste äta vid deff.
Tycker du mannagryn är godare/mättar bättre eller liknande så kan du lika bra välja dem. Dock får du ju kompensera mängden så att det blir lika mycket kcal.
Trashcan
2010-01-21, 20:30
Kokta havregryn i form av gröt mättar mycket mer än torra havregryn (större volym)enligt egen erfarenhet, men innehållet i övrigt är detsamma.
Gröt på mannagryn är nog energitätare än havregryn skulle jag tro, inte minst för att mannagrynsgröt görs med mjölk... Därför borde man väl kunna dra slutsatsen att det är sämre vid deff. Är nog bra mycket mindre fibrer som mättar också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.